• Anonym (...)

Besök på badhus med skolan

Anonym (Anni) skrev 2018-09-13 22:44:37 följande:

Har ett barn som börjat förskolelass. Fick en smärre chock när de meddelade att de ska åka till badhuset vid flera tillfällen nu under hösten.

Jag absolut vägrar låta någon annan ta över detta ansvar för mitt barn. Får jag inte vara med och vakta kommer jag hålla mitt barn hemma. Aldrig i livet att jag tar risken att mitt barn drunknar. Jag litar inte på någon annan än mig själv när det gäller vatten och bad. 

Inte så lätt att bara ta ledigt från jobbet. I värsta fall får man väl ljuga och sjukanmäla sig, vilket jag principiellt är väldigt emot. Men här går barnets säkerhet före allt annat.

Det måste väl vara fler som tänker som jag? 

Finns det någon som utan problem skulle släppa iväg barnen?

Vad sa personalen i skolan när du frågade om upplägget?
  • Anonym (...)
    Anonym (Anni) skrev 2018-09-14 20:49:43 följande:

Det har inga detaljer, bara att personal från badet ska hjälpa till.

Du och de andra föräldrarna kommer säkert få detaljerad information när det närmar sig. Finns ingen anledning att sparka rakt ut redan nu. Kan garantera att de inte bara släpper en förskoleklass att klara sig själva i ett badhus. Min son (som också går i förskoleklass) har precis börjat gå till badhuset med sin skola. Han har haft hur kul som helst med sina kompisar och jag litar på att skolpersonal och personal från badhuset vet vad de håller på med.
  • Anonym (...)
    Anonym (Anni) skrev 2018-09-15 09:24:50 följande:

Nej jag tror inte de släpper klassen vind för våg.

Men tänk 26 barn (eller 13 om delar upp i två grupper) i en egen bassäng, förvissa grund.

Personal håller koll på barnen, ett av barnen råkar hamn lite utanför den samlade barngruppen. Personal håller stenkoll på den samlade barngruppen. Barnet utanför råkar halka/snubbla/ramla samtidigt som hen drar ett djupt andetag. Barnet faller till botten. Efter en liten stund saknar läraren ett barn, badvakt ser barnet på botten och hoppar i.

Frågan - är de för sent eller klarar sig barnet?

Man kan måla upp skräckcenarier i alla situationer, ska man tänka så så är det mycket i ett barns liv som är livsfarligt.

Dom har inte fler barn i bassängen än dom kan hålla koll på, och de har koll genom att räkna barnen hela hela tiden.

Det sker under väldigt kontrollerade former vilket du kommer se när du och de andra får mer information från skolan. Passar det ändå inte får du väl följa med.
  • Anonym (...)
    Anonym (jisses) skrev 2018-09-14 11:16:48 följande:

Du måste lära dig att navelsträngen har klippts... Jag vet vuxna som hade föräldrar som var lika hysteriska som du och de är inte välfungerande vuxna... En av dem börjar gråta om hon skall köra bilen på motorvägen.... hon och hennes bror är patetiska människor som trotts att de är 30+ inte klarar av att göra något själv för deras mamma har skrämt upp dem så för allt och inte låtit dem göra något... 

Brorsan ville till och med att mamman skulle prata med hans chef när den var dum i hans ögon (nej han ville bara att han skulle göra sitt jobb) Detta var när han var 30.... Söndercurlade idioter är vad de är idag... Pga av föräldrar som inte klarar av att släppa kontrollen... Låt ditt barn åka till simhallen. Ja det kan hända saker men det är VÄLDIGT liten risk. Låt ditt barn leka ute ensam ibland... Ditt barn har lämnat din kropp, du har klippt navelsträngen! Ge honom en chans att klara sig själv, eller så kommer du få ett mähä som inte kan ta hand om sig själv utan bara är samhället till belastning som vuxen...

Alltså vad jag skrattade åt detta inlägg! Börjar gråta om hon måste köra på motorvägen! Och ber mamma ringa chefen! Är det på riktigt?
  • Anonym (...)
    Anonym (Annabus) skrev 2018-09-15 17:40:13 följande:

Be att få mer info. Erfarenheten jag har är att de inte tar med sig så många barn samtidigt. Ha en öppen dialog. Jag tror inte att det är några problem att du får vara med.

Jag vet inte vad du jobbar med, men du behöver väl inte vara ledig en hel dag för att ditt barn är i badhuset 1 timme? Kan du utnyttja flex eller förskjuta tiderna i din arbetsdag?

Precis, alla barn är ju inte i bassängen samtidigt. I min pojkes skola var det 28 barn som var indelade i 3 grupper, och det var bara en grupp i vattnet åt gången med två från personalen i skolan och en från badhuset.
  • Anonym (...)
    Anonym (åo) skrev 2018-09-15 21:37:23 följande:

Jag hålelr med ts. Det är inte klokt att endast ett par vuxna har en hel barngrupp på ett badhus. Så jäkla oansvarigt.

Fast dom (där jag bor i alla fall) delar upp barnen i mindre grupper så alla är inte i vattnet samtidigt. Man får ju ta diskussionen när man fått all information om hur planen ser ut. För dom arbetar fram en plan så att det sker säkert och under kontrollerade former.
  • Anonym (...)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-16 08:24:54 följande:

När vi ändå pratar badhus. Har jag en fråga. Våra två närmsta stora badhus och äventyrsbad har på senare år haft problem med utländska pojkar som fullständigt saknar respekt för flickor och sexuellt antastar dom. Känner ni att ni litar på att badvakterna kan hålla koll på era döttrar och kanske även söner när ni släpper iväg dom själva till badhusen?

Alltså, barnen går ju inte dit själva..
  • Anonym (...)
    Anonym (jisses) skrev 2018-09-17 00:27:51 följande:

Dessvärre är det sant.... deras mamma har skrämt upp dem så ordentligt...samt skött alla deras konflikter.

De är totala mähän idag... patetiska...och mamman frågar sig varför de inte blir något vettigt av dem...

Herregud! Hoppas hon håller sig från motorvägen säger jag bara!
  • Anonym (...)
    Anonym (jisses) skrev 2018-09-17 11:23:06 följande:

Hahaha ja det gör hon :-P Som sagt det var totalt meltdown när hon skulle åka mellan två städer och hamnade på motorvägen. Stod längst med vägkanten och illvrålade när hon ringde mamman (som var på samma ställe som mig just då) mamman var helt chockad över att hennes dotter inte klarade av det... Men som någon annan påpekade för henne då var att hon inte låtit barnen gå i trappor eller rulltrappor utan att hålla handen innan de var en bra bit upp i tonåren (jag minns att hon höll dottern i handen när hon var 14....) Dottern är så osäker på sig själv idag att det är hemskt. Och brorsan är visserligen lite mer tuff men långt ifrån normal.... Som sagt så fick han mamman att ringa chefen..... De bor inte i sverige utan i sydeuropa där det är vanligt med mammor som är lite mer styrande men deras mamma har gått till överdrift även för deras mått mätt... 

14 år????
  • Anonym (...)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-17 20:10:52 följande:

Jag syftade på större barn som kan åka dit själv eller som är där med skolan med bara en el två lärare med.

Det är väl en helt annan diskussion?
  • Anonym (...)
    Anonym (jisses) skrev 2018-09-17 15:23:52 följande:

Jepp... Det var sista gången jag såg det... Men sen åkte vi bort några år så vet inte om det slutade men hoppas det :-P Men som sagt hon är totalt inkapabel att göra många saker idag utan att mamma är med, för att inte tala om att hon inte tror på sig själv för fem öre, hon är övertygad om att hon inte kan något. Hennes bror är inte mycket bättre.... 

Jag hoppas TS inser att det kan vara skadande för hennes barn om hon inte låter dem få lite luft under vingarna... Det är inte hälsosamt att vara för nojig. Om hon nu inte klarar av att barnen cyklar på en gård där det inte skall finnas biltrafik, så kanske simskola med förskolan är det minsta man kan vänta sig... En bra början för att sluta vara så nojig...

Klart som få att hon inte tror på sig själv om hon aldrig behövt göra nåt själv! Fy vad jobbigt för alla! Förstår inte hur man orkar som förälder?

Jag kan förstå att man är orolig i vissa situationer (har två barn, 6 och 3 år), men jag tycker att man kan väl i alla fall ta reda på all fakta innan man bestämmer sig för att inte gå med på det. Vi var i alla fall väl informerade om upplägget när vår son skulle till badhuset med sin förskoleklass och jag litar på att personalen vet vad de håller på med. Barn måste självklart få lära sig att vara självständiga och kunna lita på att andra vuxna kan hjälpa till med detta. Han hade jättekul med kompisarna och har utvecklats i sina simkunnigheter!
  • Anonym (...)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-18 13:20:55 följande:

Inte om det diskuteras här.

Jo, det är en annan diskussion
  • Anonym (...)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-18 20:12:37 följande:

Vi diskuterar ju nu om detta i tråden?

Så mkt Hijackade jag väl inte?

Eller satte du dig på tvären för du är miljöpartist el nåt?

Barn i förskoleklass som ska lära sig simma i simhall med personal från både skola och simhallen, och större barn som går till simhallen själva och riskerar att bli sexuellt antastade är självklart samma sak. Sorry att någonsin ifrågasatte, det måste ju naturligtvis bero på att jag alltid röstar på Miljöpartiet och vill höja alla bensinskatter som finns!
  • Anonym (...)
    Anonym (Flipper) skrev 2018-09-18 21:15:58 följande:

Ska jag behöva starta en ny tråd då? Vi pratar säkerhet i badhus för barn, jag flikar in en till risk som finns i badhus gällande barn. Men du tycker ny tråd? Själv tycker jag det är lärorikt när man läser en tråd inom ett ämne och folk kmr med lite andra vinklar när den första frågeställningen är uttjatad.

Tråden handlar ju om mindre barn i vatten?
Svar på tråden Besök på badhus med skolan