Inlägg från: Anonym (Anni) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anni)

Besök på badhus med skolan

Har ett barn som börjat förskolelass. Fick en smärre chock när de meddelade att de ska åka till badhuset vid flera tillfällen nu under hösten.

Jag absolut vägrar låta någon annan ta över detta ansvar för mitt barn. Får jag inte vara med och vakta kommer jag hålla mitt barn hemma. Aldrig i livet att jag tar risken att mitt barn drunknar. Jag litar inte på någon annan än mig själv när det gäller vatten och bad. 

Inte så lätt att bara ta ledigt från jobbet. I värsta fall får man väl ljuga och sjukanmäla sig, vilket jag principiellt är väldigt emot. Men här går barnets säkerhet före allt annat.

Det måste väl vara fler som tänker som jag? 
    Finns det någon som utan problem skulle släppa iväg barnen?

• Svar på tråden Besök på badhus med skolan
  • Anonym (Anni)

Rekomendationen är att inte släppa barnet med blicken och hålla max armlängds avstånd. Det är omöjligt om man ska hålla koll på flera barn samtidigt.

Info om drunkning:
    www.barnakuten.nu/det-livsfarliga-vattnet/

• Anonym (Anni)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-09-13 23:29:32 följande:

Du måste nog öva på att släppa taget lite.. 

Du får väl vara med ditt barn väldigt mycket på badhuset innan så att det får en bra vattenvana..
    Det är inte så att de kommer kasta ut barnen i simbassängen och låta de vara själva där.
    I sexårs handlade det mest om lek för att få vattenvana i grunt vatten, mitt barn älskade det! Precis som jag vet att flera av de andra barnen gjorde..

Det kommer att gå bra!

Barnet har redan stor vattenvana, vi badar ofta och har så gjort sedan tidig ålder.. Jag är inte ett dugg orolig när vi badar för då är jag ju med och har kontrollen hela tiden. Men jag skulle inte vilja ansvar för flera barn samtidigt.
  • Anonym (Anni)
    Anonym (mamma) skrev 2018-09-13 23:38:32 följande:

Har du inte vattentränat ditt barn eller låtit barnet gå på simskola?
    Det är ju inte så att skolan släpper sexåringar vind för våg i en stor simhall.

Mitt barn har stor vattenvana, det handlar inte om det. Jag är inte heller rädd för vatten om du tror det. Vi badar massor - men jag är hela tiden med och har kontrollen.

Det är omöjligt för någon att vakta flera barn samtidigt och ändå ha samma kontroll som jag har. 

• Anonym (Anni)
    Anonym (mamma) skrev 2018-09-14 00:00:28 följande:

Du måste släppa kontrollen lite.

Tänk när barnen är ute och leker själva, kanske cyklar eller klättrar, de kan sätta i halsen och dö även då. Skolpersonalen gör så gott den bara kan.

Självklart är inte mitt barn ute och cyklar själv. Jag lämnar honom inte ensam utomhus. På skolan/fritids är det tyvärr för dålig koll, inte alls som på förskolan. Försöker lära mig hantera detta. Men vatten, där går gränsen.
  • Anonym (Anni)
    Anonym (jisses) skrev 2018-09-14 11:16:48 följande:

Du måste lära dig att navelsträngen har klippts... Jag vet vuxna som hade föräldrar som var lika hysteriska som du och de är inte välfungerande vuxna... En av dem börjar gråta om hon skall köra bilen på motorvägen.... hon och hennes bror är patetiska människor som trotts att de är 30+ inte klarar av att göra något själv för deras mamma har skrämt upp dem så för allt och inte låtit dem göra något... 

Brorsan ville till och med att mamman skulle prata med hans chef när den var dum i hans ögon (nej han ville bara att han skulle göra sitt jobb) Detta var när han var 30.... Söndercurlade idioter är vad de är idag... Pga av föräldrar som inte klarar av att släppa kontrollen... Låt ditt barn åka till simhallen. Ja det kan hända saker men det är VÄLDIGT liten risk. Låt ditt barn leka ute ensam ibland... Ditt barn har lämnat din kropp, du har klippt navelsträngen! Ge honom en chans att klara sig själv, eller så kommer du få ett mähä som inte kan ta hand om sig själv utan bara är samhället till belastning som vuxen...

Anonym (riktigt) skrev 2018-09-14 11:42:42 följande:

Är ni på riktigt?? 

Hur överbeskyddande är ni som föräldrar egentligen? Hur ska era ungar nånsin kunna klara sig och börja göra egna riskbedömningar om de aldrig får ta några som helst risker? 

Det är dåligt att linda in barn i bomull under uppväxten, det ökar faktiskt risken för att något ska hända dem för att de aldrig tränat på att bedöma risker och klara sig ur dem.

Vid vatten ska vuxna ha noggrann kontroll. Men ni som inte ens låter era ungar cykla själva eller vara utanför trädgården hemma, hur i hela friden tänker ni?

Vad har curlig med barnsäkerhet att göra? Nu du blandar äpplen och päron.

Man kan väl självklart träna barnen till självständigt samtidigt som man håller koll.

Jag tycker de föräldrar som låter sina barn cykla själva är ansvarslösa.

Även om det inte är bilväg i bostadsområdet så körs det ändå för att lämna/hämta och lasta av. Barn kan cykla omkull. Man måste hålla koll att hjälmen sitter som den ska.
  • Anonym (Anni)
    Anonym (...) skrev 2018-09-14 13:41:09 följande:
    Vad sa personalen i skolan när du frågade om upplägget?

Det har inga detaljer, bara att personal från badet ska hjälpa till.

• Anonym (Anni)
    Anonym (...) skrev 2018-09-15 08:53:41 följande:
    Du och de andra föräldrarna kommer säkert få detaljerad information när det närmar sig. Finns ingen anledning att sparka rakt ut redan nu. Kan garantera att de inte bara släpper en förskoleklass att klara sig själva i ett badhus. Min son (som också går i förskoleklass) har precis börjat gå till badhuset med sin skola. Han har haft hur kul som helst med sina kompisar och jag litar på att skolpersonal och personal från badhuset vet vad de håller på med.

Nej jag tror inte de släpper klassen vind för våg.

Men tänk 26 barn (eller 13 om delar upp i två grupper) i en egen bassäng, förvissa grund.

Personal håller koll på barnen, ett av barnen råkar hamn lite utanför den samlade barngruppen. Personal håller stenkoll på den samlade barngruppen. Barnet utanför råkar halka/snubbla/ramla samtidigt som hen drar ett djupt andetag. Barnet faller till botten. Efter en liten stund saknar läraren ett barn, badvakt ser barnet på botten och hoppar i.

Frågan - är de för sent eller klarar sig barnet?

• Anonym (Anni)
    Anonym (Klok) skrev 2018-09-15 14:00:20 följande:
    När släpper du barnen att cykla?

Min 6-åring cyklar runt runt runt kvarteret med kompisarna. Det är cykelbana, men visst kan det komma någon bil och lämna av. Ingen förälder står ute och vaktar.

Tonåring cyklar till träning minst 3 dagar i veckan sedan han var 12. Vi bor i en medelstor stad och träningen är på många olika platser 1-5 km bort, olika från termin till termin. I början cyklade jag med första gången för att han skulle ha koll på lämplig cykelväg, men nu tar han själv hjälp av googlemaps när det är en ny plats.

Ska jag cykla med honom? haha, vilken pinsam curlande mamma....

Jag springer inte och håller i pakethållaren. På gångväg kan han cykla omkring medan jag håller mig inom synhåll, ok om att försvinna utom synhåll typ en minut eller så.

Ska vi till affären - som innebär att passera en villagata (30) med korsninga -.cyklar jag före och håller koll framåt och bakåt. Han vet vad som gäller, jag cyklar lite före till korsningen - om ingen bil ropar jag "okej". Är en bil på gång ropar jag "stanna" och vi väntar vid kanten tills bilen/bilarna passerat. Kommer en bil bakifrån gäller samma. 

Vissa kör som galningar så nej att cykla själv på villagatan NEJ.

• Anonym (Anni)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2018-09-15 21:06:09 följande:
    Går ditt barn inte på "vanlig" simskola? Vad är i så fall skillnaden på det och på att gå med klassen och simträna?
    Skillnaden är att då är man som förälder med och tittar på hela tiden.
  • Anonym (Anni)
    Anonym (jisses) skrev 2018-09-17 15:23:52 följande:

Jepp... Det var sista gången jag såg det... Men sen åkte vi bort några år så vet inte om det slutade men hoppas det :-P Men som sagt hon är totalt inkapabel att göra många saker idag utan att mamma är med, för att inte tala om att hon inte tror på sig själv för fem öre, hon är övertygad om att hon inte kan något. Hennes bror är inte mycket bättre.... 

Jag hoppas TS inser att det kan vara skadande för hennes barn om hon inte låter dem få lite luft under vingarna... Det är inte hälsosamt att vara för nojig. Om hon nu inte klarar av att barnen cyklar på en gård där det inte skall finnas biltrafik, så kanske simskola med förskolan är det minsta man kan vänta sig... En bra början för att sluta vara så nojig...

Barnet får cykla men inte utan vuxen som har koll. Bilar kör även där de inte ska - i och urlastning mm. Det handlar inte om lite skrubbsår om det kommer en galning som kör fort.

Nej jag håller inte handen i trappor och rulltrappor.

Uppmuntrar mitt barn att tex själv handla i kiosken ibland, jag backar lite och är i bakgrunden. Jag är ingen som serverar allt utan uppmuntrar till att träna på att göra saker själv.

Barnsäkerhet är inte samma sak som curla/serva. Jämföra en liten sexåring med tonåringar, jisses.
  • Anonym (Anni)
    Anonym (Varför) skrev 2018-09-19 09:54:27 följande:

I skolan gäller just simundervisning. Det är föräldrarnas ansvar att lära sina barn att vara trygga i vatten. Varför har ni inte satt barnet i lek och plaskgrupp, simskola mm innan simundervisningen i skolan om ni nu inte har lärt barnet att vara trygg i vattnet?

Vi badar ofta och gränat simning. Har tyvärr inte haft möjlighet att gå simskola.. Detta pga att simskolan är på helger och jag haft fast arbetsschema varannan helg och barnet är då på nattis.
Svar på tråden Besök på badhus med skolan