Anonym (Fuling) skrev 2023-05-02 07:56:02 följande:
I sverige åkte man till Polen för att utföra aborter innan. De som kunde dvs.
Var barn 1974 så har inget minne av själva företeelsen som sådan.
Dagis var visserligen fullt av socialrealistiska sagor men kommer inte ihåg någon saga om "Moster åker till Polen".
Min grundinställning har sina rötter i hur en familjemedlem (läkare) berättar hur professorn i Rättsmedicin (vill jag minnas) chockade och förvånade samtliga sina läkarstudenter genom att visa bilder på misslyckade aborter utförda av klåpare.
Professorn i fråga var tydligen stockkonservativ men alltså för abort eftersom alternativet var så mycket värre.
Jag ser inte det som "paradis" men väl ett humanare samhälle. Människor begår dumheter, hur hårt skall de drabbas?
Blir det ett paradis enligt dig om vi nu förbjuder aborter och börjar äta växtbaserat?
Uppnås Nirvana med lagboken och straff?
Nej jag har sett att du vill förändra inställning och medvetenhet och jag håller med dig. Det är den rätta vägen men med en förändrad inställning och medvetenhet så finns ju möjligheten till abort kvar...
Det var inte så stor grej som en del har velat göra gällande. Jag var gammal nog att följa med i samhället redan då. Och mig veterligt var inte dödligheten bland svenska kvinnor i fertil ålder signifikant högre i början av 70-talet än i slutet. Jag vet absolut ingen som reste till kommunistiska Polen.
Något paradis blir det inte på denna jorden vad man än gör, och något nirvana tror jag inte på då jag jag inte är buddhist utan kristen, aktiv i olika kyrkor, mest Svenska Kyrkan, men även i några andra samfund. (Idag finns de stora skillnaderna nämligen inte mellan utan går tvärs igenom samfunden.)
Sen är det inte så enkelt att det finns bara 2 lägen juridiskt, antingen totalförbud eller fri abort i 9 månader. Alla som är för en veckogräns är för någon form av förbud. Så vad är egentligen "förbud" som du kallar det?
Men min huvudpoäng är inte den juridiska, så där missförstod du mig helt. Jag säger ju så här : "Gör inte abort ÄVEN om det är tillåtet enligt statens lag". Jag är för att individer följer Guds lag i frågan, även om statens lag inte kräver det.
Ja, jag vet att det inte finns så många kristna i Sverige, att det är ett i grunden ateistiskt land (och nu talar jag inte om författningen utan om människors inställning). Men jag är ändå för att individer följer en ickevålds-etik, en icke-blodsutgjutelse-etik att välja icke våld även mot foster, även om statens lag tillåter att de dödas.
På exakt samma sätt är jag för att individer väljer att inte bära vapen, fastän en delvis värnplikt - inte fullt ut som förut - har införts nu. (Jag sökte själv vapenfritt och fick det beviljat på den verkliga allmänna värnpliktens tid).
De 4 frågorna: bära vapen/ abort/ kött/dödsstraff är väldigt lika. Jag är emot alla dessa 4 former av blodsutgjutelser, och anser det konsekvent. (Ja, jag vet att många kristna försvarar köttsamhället, men i där är vi delade. Speciellt i den anglosaxiska världen har den vegokristna rörelsen från början uppstått och sedan ökat, och jag hoppas den kommer till Sverige också..I utlandet finns också begreppet vegan and pro life. Jag hoppas det också ska nå Sverige, där åsiktslägren ofta är mer cementerade.