Inlägg från: Anonym (Pro life & vegan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pro life & vegan)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (därför) skrev 2023-05-15 10:56:49 följande:
    Skulle du stötta henne om hon INTE ville behålla barnet?

Jag skulle i den meningen att jag fortfarande skulle älska henne, och inte skilja mig, men tvärtom försöka göra att hon mådde bättre på olika sätt osv, stötta henne. Däremot skulle jag inte kunna ha någon aktiv del i själva aborten. Det skulle andra ha i så fall. Jag skulle inte hindra henne, men någon direkt aktiv del skulle jag inte just jag ha. Men det skulle finnas tillgång till andra som hade det, så det skulle ändå inte "behövas".

Sen skulle jag självklart vara med henne på rättegång mot våldtäktsmannen - om han åkte dit - och stötta henne i att vittna osv. Jag skulle stötta hela vägen från polisanmälan till  ev.rättegång etc.

nihka skrev 2023-05-15 14:07:43 följande:
    Nej, det finns inget som hindrar från att lagstifta om att alla kvinnor som blir gravida måste göra en abort.
    Rent teoretiskt går det förstås, men det är otroligt osannolikt.
    Tow2Mater skrev 2023-05-15 16:55:11 följande:
    Jag gav inte alls alternativ, jag undrade bara om din syn på detta. Tack att du svarade. Det är komplexa frågor.
    Bra att du är en av dem som inser det. Ofta blir argumenteringen allt för enkel på nätet i komplexa och svåra frågor.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-16 20:40:39 följande:
    Det verkar snarare vara så att det är abortmotsåndare oavsett kön som har svårt för att fatta att andra kan ha en annan åsikt än dem själva eftersom de verkar vilja tvinga andra att rätta sig efter deras åsikter kring abort genom förbud.

Dessutom är ju hela ditt påstående ernomt korkat för om det är kvinnan som blir gravid, bär barnet i sin mage i 9 månader och sen föder fram ungen så är det ju ganska sjävförklarande att det i slutändan är upp till henne att avgöra. Det enda du gör är att stoppa in kuken, jucka några minuter, spruta och dra ut den. 

PS! Jag är man 
    Du använder fula ord, och beskriver en kärleksakt på ett vulgärt sätt. Åtminstone jag gillar annorlunda språk.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-17 12:45:57 följande:
    Jaha så nu ska du börja märka ord för att undvika sakfrågan... jag förstår.

Jag är jätte jätte ledsen om du kände dig kränkt och fick andas i en påse över mina "fula ord" men det vore ju bra om du håller dig till ämnet, för det var väl inte ordval som diskuterades...eller hur?
    Jag har skrivit hur mycket som helst i huvudtemat, men det hindrar inte att jag reagerar på ett i mina ögon förråande språk. Jag har en mycket tydlig 3:e linje i sakfrågan, och har redovisat min 3:e linje klart.
    molly50 skrev 2023-05-18 22:20:04 följande:
    Skönhetsingrepp är sällan nödvändiga om det inte föreligger medicinska skäl.
    Aborter kan vara nödvändiga t ex om det föreligger fara för mammans liv.
    Eller om mamman har blivit våldtagen och inte vill behålla.
    Det finns fler anledningar till aborter än skönhetsingrepp.
    Jag vet i alla fall vad jag hellre betalar skatt för. 
    Både abort pga medicinska nödfall och abort pga våldtäkt är mig veterligt sällsynt. Det är inte den stora huvudmassan av aborter.
    molly50 skrev 2023-05-20 12:14:04 följande:
    Nej,men det förekommer.
    Skönhetsingrepp är ju sällan heller nödvändiga. 
    Så klart, och skönhetsingrepp vill jag inte betala för via skattsedeln, om det inte är t.ex rekonstruktiv kirurgi om man brännskadats eller liknande.
    RaYzLeR skrev 2023-05-21 20:15:26 följande:

Jag skrev till en tjej som ville göra abort att det är bättre om hon hade använt sig av kondom eller preventinmedel. Det skrev jag i all välmening.

För det inlägget så fick jag en varning och blev avstängd i 24 timmar på Familjeliv.

Jag är inte abortmotståndare, men tycker att abort ska vara den sista utvägen.

Och jag ÄR abortmotståndare. jag vet inte om du skrev mail eller i tråden. Mail skulle jag inte skriva. Om jag kommenterar någons agerande direkt i en tråd så är jag också noga med hur jag formulerar mig.

Som jag ser det så är det 1:a steget - precis som du säger -att undvika graviditet

2;a steget är vad man kan göra för att underlätta alternativ till abort när graviditet redan är ett faktum.

Men sen är jag som abortmotståndare mera fokuserad på det etiska abortmotståndet än det juridiska. Dvs mitt budskap är snarare : " gör inte abort ÄVEN OM det är lagligt" än "skärp lagstiftningen"..

RaYzLeR skrev 2023-05-21 21:34:13 följande:
    Jag är abortmotståndare om folk slarvar med preventinmedel. Men en del blir ju gravida även om dom använder P-piller eller spiral, då kan jag tycka det vara ok med abort.

Jag tycker inte det är etiskt rätt med abort även om preventivmedel eller motsvarande använts. Om man tänker så här : "Nu använder jag preventivmedel, men om det ändå blir graviditet så blir det abort" så har man ju kalkylerat med aborten som en "andra barriär" redan på förhand. Då blir den, som jag brukar kalla det ett från början planerat "sekundärpreventivmedel", om inte det första funkar.

Jag tänker kanske snarare så här : "Nu använder vi preventivmedel (pessar med spermiedödande medel), men om det ändå blir en graviditet vill jag ta mitt ansvar som far.

Anonym (därför) skrev 2023-05-22 10:33:36 följande:
    Hur undviker man en våldtäkt?
    Få fall av aborter beror på våldtäkt. De är absolut inte den stora huvudmassan utav aborter.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?