Inlägg från: Anonym (Pro life & vegan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pro life & vegan)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

nihka skrev 2023-05-29 00:22:03 följande:
    Absolut man kan rent teoretiskt välja att anställa en barnmorska vars enda arbetsuppgift är att sitta i kafferummet och peta sig i näsan. Och absolut väljer en del arbetsgivare att ge efter för arbetssmitare som anser sig för goda att utföra alla arbetsuppgifter som ingår i yrket med den följd att kollegor överbelastas med vissa arbetsuppgifter.

Nu gör du flera halmgubbar, vilket är en mycket ohederlig debatt-teknik. Du utesluter de troligaste alternativen i en sådan situation, och framställer det som om det bara vore i meningslösa fall det skulle ske.

MEN då bortser du ifrån att t.ex en svensk barnmorska kan jobba i NORGE med FÖRLOSSNINGAR, VILKET SKER IDAG.. DESSUTOM är det faktiskt möjligt att ha t.ex. en kyrklig läkarmottagning, eller annan privat klinik som inte har sama arbetsbeskrivning. . Sådana finns.

Om jag t.ex öppnar en sådan  så handlar det självfallet inte om att ge efter, utan om vad jag som grundare och ägare i så fall väljer  själv för verksamhet.

Det finns inget som "ingår i yrket" så som du påstår. I så fall påstår du att verksamma barnmorskor i Norge som inget har med aborter att göra inte jobbar som barnmorskoer. Men FAKTUM är att de gör det. 

nihka skrev 2023-05-29 00:13:23 följande:
    Vad hände med skilja på sak och "person"? Man kan ogilla föräldraskapet iaf där och då utan att ogilla fostret som så.

Som sagt kvinnans beslut. Alltid kvinnans beslut. Om man ha stöd mot yttre påverkan såsom din finns det hjälp att få.

Det finns inget helvete.

Du inbillar dig att du vet. Innan du har haft den diskussionen med henne inbillar du dig bara att du vet.
    Glömde kommentera en sak. Ja, det är skillnad på sak och person när det gäller en person och hennes/ hans handlingar. Men aborten av ett foster gäller alltid det fostret.
    Marmite Devil skrev 2023-05-28 21:30:18 följande:

Du är emot andras självbestämmande och undrar varför det är ett problem Tomte

Det beror på vad man menar med "att vara mot abort". Det begreppet är inte språkligt entydigt.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 11:50:22 följande:
    1) Och den vågskålen är ofta baserad på religion inte fakta

2) Din bekantskapskrets reflekterar väl inte hela Sverige? Och vad menar du "det finns inte alltid att få"? Fanns det igen hjälp eller valde personerna själva att inte ta hjälpen som fanns att få? 

3) Du menar köra ner kristna värderingar i halsen på andra? Vore det inte bättre att kristna accepterar att alla inte har samma värderingar som de har, tror samma saker som de gör?

4) Ja det är ju ett bekvämt sätt att tänka, vem som helst kan komma på vilken fantasi som helst och hävda att den är sann för ingen kan bevisa motsatsen... enhörningar finns för inte kan bevisa motsatsen, tandfén, tomten och påskharen med. Alla forskare som inte kan bevisa sina teorier kan hävda att de är sanna för det går inte att bevisa motsatsen heller... Märkligt att du inte själv inser hur irrationellt det är.

5) Det speglar ju ändå inte majoriteten av befolkningen som inte tror på någon allsmäktig fantasivarelse öht

1)Det är faktiskt fortfarande tillåtet att ha en tro i Sverige, och att väga in även trosaspekter i sitt liv Jag tänker fortsätta göra det, och du kan inte hindra varken mig eller andra från att göra det. Sen är det så att en sak inte per definition är osann för att den inte är formellt bevisad. Alla saker som bevisats har tidigare varit obevisade, men de var lika sanna då som nu.

2) Exakt var har jag påstått det? Det finns många fall där t.ex kvinnor har varit utsatta för t.ex. ett mycket starkt tryck från män som velat att de skulle göra abort, där trycket varit så stort att de inte sett någon annan möjlighet. Som sagt har det funnits fall i den lite närmare kretsen, men jag säger INTE att de utgör alla, men jag säger att de FINNS.

3) Att framföra en åsikt som avviker från din i en offentlig debatt där man följer forumreglerna (säg EXAKT VAR jag har brutit mot dem) är inte att köra ner något i halsen. Det är faktiskt HELT FRIVILLIGT att läsa något jag skriver.

Självfallet accepeterar jag i den meningen att jag vet att jag  inte kan tvinga någon till något synsätt om någonting alls, MEN det du kräver är ju att jag ska TIGA i debatten!!!!

4) Nu gör du en HALMGUBBE TILL, och här är det faktiskt du som är irrationell. EXAKT VAR har jag påstått att något är sant FÖR ATT du inte kan motbevisa det? Så sa jag faktiskt inte. DÄREMOT bemötte jag ditt bestämda hävdande av vissa saker som sanning, och sa i det sammanhanget att varken jag eller du kan bevisa våra teser.

5) Det bryr sig varken hon eller jag  om. Ingen av oss är intresserade av att följa någon svensk koncensuskultur. Jag vill följa Jesus. Därför är jag kyrkligt aktiv och tänker fortsätta vara det, och det tänker även min väninna. Vi tillhör olika samfund (hon katolik och jag svensk-Kyrklig)men jag är allmänkristen och flexar mellan samfunden på söndagarna, o hennes församlingskyrkoherde vågar till och med ta upp abortfrågan. Han är fullständigt orädd - som bara en av de rakaste av göteborgarna kan vara.   (Han är svensk och göteborgare fastän kanske flertalet katolska präster i Sverige är födda i utlandet.) 

Nej, ingen fantasifigur. Du hävdar bestämt det. men tänk om du har fel. Är du öppen för tanken att du kan ha det. En del ateister är extremt "fundamentalistiska", och påminner ibland faktiskt inte så liteom kristna "fundamentalister" Jag menar att Jesus är verklig, men jag är inte bland "fundamentalisterna".

Marmite Devil skrev 2023-05-30 15:41:38 följande:
    Ett foster är inte en individ. Så nej. 
    Och jag håller inte med om din definition på individ.
    Marmite Devil skrev 2023-05-30 15:40:50 följande:
    Att vara emot att andra människor får göra abort är att vara emot andras självbestämmande. Att sedannundra varför det ses som ett problem? Tomte

Jag ser allt dödande, all blodsutgjutelse, som problem. Därför har jag valt att inte bära vapen. Därför är jag abortkritisk. Därför är jag emot dödsstraff. Därför är jag också vegan etc etc.. Det finns många saker att lägga i vågskålarna.

Jag har självbestämmande i många saker, men jag använder inte alltid det till något kärleksfullt.

Polyrytm skrev 2023-05-30 14:45:49 följande:
    ...eller att män kan bli kvinnor, män kan föda barn, kön är enbart en social konstruktion, massinvandring är en ekonomisk vinst och ska rädda våra pensioner, människan har skapat klimatförändringar fast man ej har bevis, enbart utgått från olika modeller baserade på gissningar, covid19-vaccinet skulle förhindra spridning osv osv osv.

Det finns jättemånga "sanningar" som påhittiga idelogiskt drivna människor hittar på för att stöpa samhället i önskad riktning och håller man inte med är man en kättare och blir utfryst på olika vis.

Jag både håller med dig och inte håller med dig här.

Jag ger dig rätt i att kön inte är en social konstruktion, och att migrationspolitiken har varit ansvarslös. (Tycker Finland och Norge har haft  förnuftigare politik.) Och jag håller med om att mycket på ideologisk grund utmålas som sanningar, bla i just fråga om aborter.

DÄREMOT menar jag att det är ställt utom allt rimligt tvivel att människans aktivitet bidrar till en högre halt växthusgaser och global uppvärmning, även om också andra faktorer spelar roll för klimatet., tex. solaktivitet.

Men det är INTE et "ANINEN ELLER" , utan det är ett "BÅDE OCH". Dvs både människan och andra faktirer bidrar tillsammans till klmatförändringen.

Det finns 2 diken at hamna i här, Antingen att påstå att INGET av klimatförändringen beror på människan, eller att påstå at ALLT av klimatförändringen beror på människan. Båda är fel.

Det gäller i komplexa frågor att kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Enkla svar och enkla lösningar är ofta feltänkta, och till och med verkligen farliga.

Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-30 18:27:11 följande:
    Men döda en cancersvulst då? Rinner det blod då?
    Det är en helt annan sak. Cancerceller är inte totipotenta stamceller, och kan alltså inte vara eller bli individer.
    nihka skrev 2023-05-30 18:08:59 följande:
    FAKTUM är att arbetssmitaren lägger ju den arbetsuppgiften hen anser sig för god att göra även på kollegor på andra arbetsplatser i Sverige och utanför Sverige.

Nej. Det  stämmer inte. Det kan vara helt annorlunda organiserat, så så ser det inte ut, t.ex. i Norge där en del barnmorskor har andra tjänster. Dessutom-som jag sa kan man öppna en privat klinik, t.ex. en kristet driven vårdcentral eller klinik, eller annat privat ställe,  där det över huvud taget inte sker några aborter..

Arbetssmitare är man inte om man följer sitt individuella avtal, och det är ett värdeladdat ord som jag anser ohederligt att använda på det sättet i debatten. 

EXAKT som att jag,när jag sökte och fick vapenfri placering, inte var någon vapenvägrare i lagens mening, utan vapenfri. Vapenvägrare kallades det om man inte fick vapenfritt, och SEDAN vägrade bära vapen. Det är en EXAKT PARALLELL till det vi pratade om, väldigt lika situationer på ett principiellt plan är det.

nihka skrev 2023-05-30 17:43:26 följande:
    Nope. Bara en vågskål. Ett foster har inget självberättigade och kan inte ta något ansvar för sig själv utan är helt beroende av att andra vill ha det.

Det är bara att betrakta tomrummet där du menar att det skulle finns något. Jävla elak tanke dessutom att det skulle finnas en plats där någon självgod tomte anser att människor som en gång levt ska straffas i evighet.

Tydligen inte så nära att hon anförtrodde sig med sin abort tills helt nyligen.

1) Nej. Oavsett självbestämmande eller inte har vi som är i överläge möjlighet att visa barmhärtighet och inte utgjuta fostrets blod. Samma med djur. De är helt i människors väld, men vi har möjlighet att inte utgjuta deras blod, Det kan finnas flera vågskålar inom oss själva.

2) Vaddå betrakta tomrummet? Varför det? Sen kan en tanke om hur något är beskaffat aldrig vara elak. Det är ju bara en tanke om hur något är. Självfallet skulle jag önska att det inte fanns nån osalighet, men jag tror tyvärr inte universum är beskaffat så.

3) Jag tror inte på nån självgod tomte, men jag tror att individers egna handlingar kan komma ifatt dem. Jag tror att Gud gjort det som är möjligt för att rädda oss från det och att det är en sorg också för Gud om nån går förlorad

4) Det fanns ingen anledning. Detta skedde innan vi började umgås. Idag är hon djupt troende katolik, och jag antar att hon för länge sen tagit upp det i bikten hon besöker. Men nu råkade jag i ett sammanhang träffa hennes dåvarande pojkvän och i samband med det nämnde hon det. Jag vet 1000 gånger mer om vår vänskap än du, som aldrig träffat någon utav oss.

Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?