Anonym (därför) skrev 2023-05-30 11:50:22 följande:
1) Och den vågskålen är ofta baserad på religion inte fakta
2) Din bekantskapskrets reflekterar väl inte hela Sverige? Och vad menar du "det finns inte alltid att få"? Fanns det igen hjälp eller valde personerna själva att inte ta hjälpen som fanns att få?
3) Du menar köra ner kristna värderingar i halsen på andra? Vore det inte bättre att kristna accepterar att alla inte har samma värderingar som de har, tror samma saker som de gör?
4) Ja det är ju ett bekvämt sätt att tänka, vem som helst kan komma på vilken fantasi som helst och hävda att den är sann för ingen kan bevisa motsatsen... enhörningar finns för inte kan bevisa motsatsen, tandfén, tomten och påskharen med. Alla forskare som inte kan bevisa sina teorier kan hävda att de är sanna för det går inte att bevisa motsatsen heller... Märkligt att du inte själv inser hur irrationellt det är.
5) Det speglar ju ändå inte majoriteten av befolkningen som inte tror på någon allsmäktig fantasivarelse öht
1)Det är faktiskt fortfarande tillåtet att ha en tro i Sverige, och att väga in även trosaspekter i sitt liv Jag tänker fortsätta göra det, och du kan inte hindra varken mig eller andra från att göra det. Sen är det så att en sak inte per definition är osann för att den inte är formellt bevisad. Alla saker som bevisats har tidigare varit obevisade, men de var lika sanna då som nu.
2) Exakt var har jag påstått det? Det finns många fall där t.ex kvinnor har varit utsatta för t.ex. ett mycket starkt tryck från män som velat att de skulle göra abort, där trycket varit så stort att de inte sett någon annan möjlighet. Som sagt har det funnits fall i den lite närmare kretsen, men jag säger INTE att de utgör alla, men jag säger att de FINNS.
3) Att framföra en åsikt som avviker från din i en offentlig debatt där man följer forumreglerna (säg EXAKT VAR jag har brutit mot dem) är inte att köra ner något i halsen. Det är faktiskt HELT FRIVILLIGT att läsa något jag skriver.
Självfallet accepeterar jag i den meningen att jag vet att jag inte kan tvinga någon till något synsätt om någonting alls, MEN det du kräver är ju att jag ska TIGA i debatten!!!!
4) Nu gör du en HALMGUBBE TILL, och här är det faktiskt du som är irrationell. EXAKT VAR har jag påstått att något är sant FÖR ATT du inte kan motbevisa det? Så sa jag faktiskt inte. DÄREMOT bemötte jag ditt bestämda hävdande av vissa saker som sanning, och sa i det sammanhanget att varken jag eller du kan bevisa våra teser.
5) Det bryr sig varken hon eller jag om. Ingen av oss är intresserade av att följa någon svensk koncensuskultur. Jag vill följa Jesus. Därför är jag kyrkligt aktiv och tänker fortsätta vara det, och det tänker även min väninna. Vi tillhör olika samfund (hon katolik och jag svensk-Kyrklig)men jag är allmänkristen och flexar mellan samfunden på söndagarna, o hennes församlingskyrkoherde vågar till och med ta upp abortfrågan. Han är fullständigt orädd - som bara en av de rakaste av göteborgarna kan vara. (Han är svensk och göteborgare fastän kanske flertalet katolska präster i Sverige är födda i utlandet.)
Nej, ingen fantasifigur. Du hävdar bestämt det. men tänk om du har fel. Är du öppen för tanken att du kan ha det. En del ateister är extremt "fundamentalistiska", och påminner ibland faktiskt inte så liteom kristna "fundamentalister" Jag menar att Jesus är verklig, men jag är inte bland "fundamentalisterna".