Anonym (..) skrev 2018-09-13 16:38:34 följande:
Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort
Förmodligen därför att de som är emot abort är det av nåt slags luddiga känslomässiga skäl som att det är ett litet liv och att kan bli något av det. Men de struntar i konsekvenserna av att en kvinna tvingas bära och föda ett oönskat barn och konsekvenserna av att ett barn ska tvingas leva oönskad av sina föräldrar.
Det är helt okej för mig att någon personligen är emot abort och inte vill göra abort. Men att därifrån gå till att vara emot abort generellt och att andra inte ska få tillgång till abort är något helt annat och det stör mig väldigt mycket. Du får alltså tycka vad du vill så länge dina åsikter inte inkräktar på min frihet.
Det är också så att kvinnor inte alltid kan undvika att bli gravida, p-medel fallerar, kvinnan kan bli våldtagen eller på annat sätt inte får eller kan råda över sin egen kropp. Fri abort i ett civiliserat samhälle gör det i alla fall möjligt att slippa föda barnet. Abort kommer dessutom att ske även om det är förbjudet men då på et osäkert sätt som riskerar kvinnans liv och hälsa.
Naturen är i så många avseenden satt ur spel i vårt samhälle idag - eller är du även emot sjukvård och livräddande insatser? Ur samhällssynpunkt finns det inga goda skäl alls att det ska födas oönskade barn som riskerar att leva ett ovärdigt liv.