I exvis usa, där det finns ett religiöst tryck att inte göra abort, samtidigt som många lever i socioekonomisk utsatthet förs statistik över preventivmedels tillgänglighet, abortens tillgänglighet och hur många barn som växer upp med en ensamstående mamma. Man kan då dra vissa slutsatser och se hur fängelserna fylls i vågor med 20-års intervaller när man haft abortförbud eller på andra sätt begränsat kvinnors sexualitet som då lett till oönskade graviditet. Detta stigma kring abort förstör samhällen om man ser det i ett större perspektiv, och äter upp tonåringars chans till utbildning och möjlighet att komma ur social och ekonomisk utsattet. Det är två helt olika saker att vars emot abort känslomässigt och på individnivå, och att vara emot det på en samhällelig nivå. Kunskapen om abort är gammal och förankrad, och att förvägra någon den är att ta kontroll över kvinnors kroppar, sexualitet och frihet. Det är alltås aborten som ger den självklara valfriheten, inte att aborter inte skulle finnas. Aborter har funnits så länge det funnits människor, så därför är det bättre med säkra aborter. I de länder där det inte är tillåtet dör kvinnor dagligen i sina försök att bli av med sin graviditet. Jag vet inte vad du hade för skäl till din abort, jag har aldrig blivit våldtagen som 14-åring pch behövt gå igenom nåt sånt tack pch lov. Sanningen är att jag aldrig skulle kunna göra abort. Men jag är privilegerad. Jag har inget att oroa mig för när det gäller mina barn, och bra ekonomi. Men det är intr upp till mig att ha åsikter om vadcsom är skäligt för andra, kan vara ekonomi, dålig planering, psykisk ohälsa. Och jo, när en person har gjort 6-7 aborter kan man förstås undrs varför dom inte testar nån annan metod. Men inskränka aborträtten kan vi aldirg göra. Det är att inskränka kvinnors frihet. Och ännu mer när män står pch gapar om detta, de vill inte kvinnor väl, de vill bara ta makt över deras kroppar.