molly50 skrev 2023-03-28 21:23:17 följande:
Jag skrev,du och andra. Inte enbart du.
Så du behöver inte ta det personligt.
Och det var kanske klumpigt formulerat av mig.
Så det ber jag om ursäkt för.
Men du har ju ändå svarat på frågan,att du hellre är för att avstå sex än att göra abort.
Det här med att avstå från animalier tycker jag inte har med sakfrågan att göra så det behöver vi inte diskutera här.
Tack. Ursäkten är accepterad. Att jag nämnde djuretikfråga var för att min inställning är exakt den samma som i abortfrågan - och av exakt samma skäl, att jag är emot allt dödande som kan undvikas.
Faktum är att frågorna är extremt lika och extremt parallella. I båda fallen handlar det om blodsutgjutelse, utsläckande av fysiska liv, som i båda fallen inte kan försvara sig", och som händer i stort antal varje dag, och i båda fallen säger jag "gör det inte" även om det är lagligt. I båda fallen är det en samvetsfråga. Jag är själv biologilärare, och jag är, vad jag vet, den ende av kollegiet som avstår från djurdissektioner, och jag gör det av samvetsskäl. (Det finns inte heller något i kursplaner som säger att man måste göra det, men mina kolleger kör trots det momentet.)
Just frågornas likhet, och parallellitet, har gjort att det i den anglosaxiska världen har uppstått en strömning som kallas pro life and vegan/ eller vegan and pro life (lite olika vad som nämns först). Det har i stort sett inte kommit till Sverige. (Här är djurrättsaktister ofta mer abortvänliga, men i England/ USA så är det mer "tillåtet" att bryta mot de traditionella åsiktspaketen än här, kanske man kan formulera det.