Inlägg från: Anonym (Pro life & vegan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pro life & vegan)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

molly50 skrev 2023-03-28 13:48:28 följande:
    Absolut går det att leva utan sex. För dig. 
    Men för andra så är det kanske svårt.
    Då får man åtminstone försöka se till att skydda sig om man absolut inte vill ha barn.
    Eller avstå från penetrerande sex.
    Då ahr man gjort det man kan.,
    Att tvinga någon annan att genomgå en graviditet och förlossning mot sin vilja är inte heller ok,tycker jag.

Exakt var har jag sagt något om att tvinga någon till något? Vad jag säger är att jag är för sådana värderingar hos män och kvinnor att de bidrar till att de avstår från abort. 

Som sagt - Exakt som i djurfrågan då vad det gäller animalier.

Anonym (Mind your own) skrev 2023-03-28 20:37:29 följande:

Kvinnan ska självklart ha rätt att göra en abort. Sen kan folk tycka bäst de vill. Vill man inte göra en abort, låt då bli. 

Det är långt värre med alla barn som växer upp med kassa föräldrar och till och med är oönskade av sina föräldrar. Jag jobbar med utsatta barn och önskar fan ibland att det gick att tvångssterilisera vissa föräldrar. Det är lätt att värna embryon tydligen men redan levande barn är det svårare att värna om.  Börja ställa upp för alla barn i Sverige som inte kan bo hemma och kontakta era kommuner och erbjud er att bli familjehem. En bra början innan man tar bort aborträtten för kvinnor och flickor.

Låt mig nämna en annan vinkel på frågan än den ständiga debatten om bara lagstiftning. Jag är mer intresserad av den etiska än den juridiska debatten vad gäller aborter. Jag är för sådana värderingar hos män och kvinnor att de avstår från abort även om aborten i sig är laglig. Därför talar jag för de värderingarna, inte bara avstår från abort själv, oavsett lagstiftning. 

Exakt som att jag som djurrättsaktivist är för sådana värderingar hos män och kvinnor att de avstår från konsumtion av animalier, även om den är laglig. Jag talar för de värderingarna oavsett lagstiftning.

molly50 skrev 2023-03-28 21:23:17 följande:
    Jag skrev,du och andra. Inte enbart du.
    Så du behöver inte ta det personligt.
    Och det var kanske klumpigt formulerat av mig.
    Så det ber jag om ursäkt för.
    Men du har ju ändå svarat på frågan,att du hellre är för att avstå sex än att göra abort. 

Det här med att avstå från animalier tycker jag inte har med sakfrågan att göra så det behöver vi inte diskutera här.

Tack. Ursäkten är accepterad. Att jag nämnde djuretikfråga var för att min inställning är exakt den samma som i abortfrågan - och av exakt samma skäl, att jag är emot allt dödande som kan undvikas.

Faktum är att frågorna är extremt lika och  extremt parallella. I båda fallen handlar det om blodsutgjutelse, utsläckande av fysiska liv, som i båda fallen inte kan försvara sig", och som händer i stort antal varje dag, och i båda fallen säger jag "gör det inte" även om det är lagligt. I båda fallen är det en samvetsfråga. Jag är själv biologilärare, och jag är, vad jag vet, den ende av kollegiet som avstår från djurdissektioner, och jag gör det av samvetsskäl. (Det finns inte heller något i kursplaner som säger att man måste göra det, men mina kolleger kör trots det momentet.)

Just frågornas likhet, och parallellitet, har gjort att det i den anglosaxiska världen har uppstått en strömning som kallas pro life and vegan/ eller vegan and pro life (lite olika vad som nämns först). Det har i stort sett inte kommit till Sverige. (Här är djurrättsaktister ofta mer abortvänliga, men i England/ USA så är det mer "tillåtet" att bryta mot de traditionella åsiktspaketen än här, kanske man kan formulera det.

molly50 skrev 2023-03-29 21:36:03 följande:
    Men om du vill diskutera djurrättsfrågor så kanske du ska starta en egen tråd om det?
    Det är inte vad denna tråden handlar om.

Snarare är det ett försök att förklara min position  vad gäller aborter med hjälp av just djuretikfrågan, bla eftersom min position vad gäller aborter nästa alltid missförstås, och jag får bemöta ett "inslående av öppna dörrar", och förklara.

Dessutom är frågorna i grund och botten faktiskt extremt parallella och lika. En 3:e parallell fråga är att säga nej till att bära vapen. Anledningen till att jag sökte, och fick, vapenfri placering är ju precis exakt den samma som till min inställning i både djurfrågan och abortfrågan.

Jag startar gärna djurrättstrådar. Vet du om man kan starta en tråd med anonym signatur eller om man som TS alltid måste ha namn?

molly50 skrev 2023-03-31 16:03:07 följande:
    Vi får väl enas om att vara oeniga där.

Du kan starta trådar som anonym.
    Men då får du nog starta den i känsliga rummet. 
    Aha- Det är bara där man kan starta anonymt alltså. Saken är den att även om jag brukar stå för mina åsikter kan det finnas närstående som inte gillar att jag deltar i diverse nätdebatter som jag gör.
    nihka skrev 2023-04-15 17:36:13 följande:

För att abortmotståndare får gärna själva låta bli att göra abort, men deras åsikter ska inte låta dem bestämma över hur andra gör med sina kroppar.

För det första så är ju även vi medborgare och har rätt att verka för vilken lagstiftning vi vill.

För det andra så ställer ju en abort i sig krav på andras kroppar -framför allt fostrets kropp, som ju dödas, men också de vars kroppar medverkar i aborten.

För det tredje så är det ju frivilligt att läsa vad t.ex jag skriver. Ett ämne kan inte vara tabu. Det måste gå att debattera i offentlig debatt.

För det fjärde har jag själv en 3:e ståndpunkt här. Jag är inte så intresserad av den lagstiftningsdebatt som alltid förs om aborter. Snarare är jag intresserad av den etiska abortdebatten - till skillnad från den rent juridiska. Dvs mitt budskap som abortkritisk är snarare  "Gör inte abort ÄVEN OM lagen tillåter det", än "skärp lagen".

Anonym (konstigt argument) skrev 2023-04-18 23:35:32 följande:

Därför att de tror att man är en kvinnomotståndare om man ifrågasätter någonting med abort

Exakt
    Anonym (löken) skrev 2023-04-20 13:51:40 följande:
    Jag är inte emot aborter och jag äter kött, men har många gånger funderat på hur man kan vara vegan (om det inte är av hälsoskäl eller liknande) och samtidigt för aborter. Tycker att ditt perspektiv är uppfriskande och logiskt.

Tack. Ja, detta med "pro life and vegan" har inte nått Sverige.I de anglosaxiska länderna är det högre i tak, och där finns det betydligt synligare än här, så att det har blivit ett etablerat begrepp. och man får där bryta mot de traditionella åsiktslägren. Många i djurrättsrörelsen i Sverige är ganska "abort-positiva", men jag ser i stället parallellerna mellan att vara på både djurens och fostrens sida.

Dock är ju många djurrättsmänniskor också i de länderna ganska "glada i aborter", och  även bland de abortkritiska där finns det många försvarare av det jag kallar "köttsamhället".

Jag tycker förstås också att min position är logisk. Jag var förresten själv storkonsument av kött/ Fisk/mejeriprodukter förr, men omvärderade mycket senare. Jag gjorde också först tjänst med vapen, men bytte sen till vapenfritt.

Jag är djurrättsvegan, men tror jg fick den bonusen att jag också fick bättre blodflöde när jag blev vegan. Och DET säger inte vi gamla män nej till kan jag ju säga.

Mitt ideal är kärlek till allt kännande liv.

nihka skrev 2023-04-28 22:32:13 följande:
    För det femte behöver man inte läsa vad jag skriver till andra om man inte orkar med att folk har och uttrycker en avvikande åsikt.
    Men man får, i offentlig debatt. 
    Anonym (Fuling) skrev 2023-04-23 12:23:23 följande:
    Du har en inställning som är orealistisk.
    Abortförbud innebär en massa obekväma situationer vilket många fall i Irland har visat, underåriga våldtäktsoffer som tvingas att föda resultatet av övergreppen.
    Illegala aborter utförda av klåpare. Räcker liksom inte att säga att du inte bryr dig. 
    Du kan inte ens ta ställning i en hypotetisk frågeställning.
    Du förstår inte att man kan tycka att aborter är beklagligt men att alternativet är så mycket värre.
    Tänkte på det du beskriver: Var det verkligen så i Sverige 1974 - och ändrades den 1 januari 1975 till "ett paradis"? Jag är  gammal nog att ha levt 1974, och jag minns det inte så.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?