Varför anses det så illa att vara emot abort?
Att välja att behålla är en sak. Men vilka värderingar tycker du ska främjas om varken mannen eller kvinnan vill ha barnet? Om kvinnan inte vill genomgå graviditet och förlossning med allt vad det innebär? Det är ju då det oftast blir abort.
I vilka situationer tycker du att det kan vara försvarbart att avbryta en graviditet? Är det etiskt försvarbart, enligt dig, att göra abort om man har blivit våldtagen?
Om du tycker att abort alltid är fel, oavsett omständigheterna, så är du åtminstone konsekvent. Men många abortmotståndare är inte så konsekventa.
Jag är helt konsekvent i det jag bestämt hävdar. Jag valde vapenfritt på den allmämnna värnpliktens tid, och jag är vegan och jag är abortkritisk. Alla 3 handlar exakt samma princip, om icke våld/ icke blodsutgjutelse. Vad jag tror ätt normalfallet av aborter, där det inet handlar om väldtäkt och inte om en medicinsk nödsituation, så ser jag dessa aborter som etiskt och andligt mord. Om det är en akutsituation där valet står mellan 2 liv invönder jag inte etiskt mot aborten.
Vad gäller våldtäkter, vilket som sagt inte är normalfallet av abort, så avstår jag från att säga så mycket, men konstaterar att - om vi nu ska se på lagstiftrning, som inte är den abortdebatt jag är mest intrtesserad av - så tillåter vad jag vet inte ens svensk lagstiftning utan vidare en riktigt sen abort ens vid våldtäkt. Jag tror i o f s att det finns svar vad gäller ertiken även i fråga om aborter vid våldtäkt, men det handlar om så få fall att det inte känns meningsfullt att inveckla sig i den diskussionen. Det är jku den stora huvudmassan av avborter jag tycker är viktigast att diskutera.