Inlägg från: Anonym (Pro life & vegan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pro life & vegan)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

fornminne skrev 2022-12-11 23:14:54 följande:
    Fast lagstiftning och den etiska diskussionen är ju svårt att separera. Det hänger ju liksom ihop.

Att välja att behålla är en sak. Men vilka värderingar tycker du ska främjas om varken mannen eller kvinnan vill ha barnet? Om kvinnan inte vill genomgå graviditet och förlossning med allt vad det innebär? Det är ju då det oftast blir abort.

I vilka situationer tycker du att det kan vara försvarbart att avbryta en graviditet? Är det etiskt försvarbart, enligt dig, att göra abort om man har blivit våldtagen?

Om du tycker att abort alltid är fel, oavsett omständigheterna, så är du åtminstone konsekvent. Men många abortmotståndare är inte så konsekventa.

Jag är helt konsekvent i det jag bestämt hävdar. Jag valde vapenfritt på den allmämnna värnpliktens tid, och jag är vegan och jag är abortkritisk. Alla 3 handlar exakt samma princip, om icke våld/ icke blodsutgjutelse. Vad jag tror ätt normalfallet av aborter, där det inet handlar om väldtäkt och inte om en medicinsk nödsituation, så ser jag dessa aborter som etiskt och andligt mord. Om det är en akutsituation där valet står mellan 2 liv invönder jag inte etiskt mot aborten.

Vad gäller våldtäkter, vilket som sagt inte är normalfallet av abort, så avstår jag från att säga så mycket, men konstaterar att - om vi nu ska se på lagstiftrning, som inte är den abortdebatt jag är mest intrtesserad av - så tillåter vad jag vet inte ens svensk lagstiftning utan vidare en riktigt sen abort ens vid våldtäkt. Jag tror i o f s att det finns svar vad gäller ertiken även i fråga om aborter vid våldtäkt, men det handlar om så få fall att det inte känns meningsfullt att inveckla sig i den diskussionen. Det är jku den stora huvudmassan av avborter jag tycker är viktigast att diskutera.

fornminne skrev 2022-12-11 23:14:54 följande:
    Fast lagstiftning och den etiska diskussionen är ju svårt att separera. Det hänger ju liksom ihop.

Att välja att behålla är en sak. Men vilka värderingar tycker du ska främjas om varken mannen eller kvinnan vill ha barnet? Om kvinnan inte vill genomgå graviditet och förlossning med allt vad det innebär? Det är ju då det oftast blir abort.

I vilka situationer tycker du att det kan vara försvarbart att avbryta en graviditet? Är det etiskt försvarbart, enligt dig, att göra abort om man har blivit våldtagen?

Om du tycker att abort alltid är fel, oavsett omständigheterna, så är du åtminstone konsekvent. Men många abortmotståndare är inte så konsekventa.
    Förlåt. Det blev några skrivfel även i mitt svar till dig.
    Anonym (Chiffong) skrev 2022-12-12 02:29:25 följande:

i Sierra Leone dör var 10e kvinna i barnsäng. att vara gravid och föda barn är ingen barnlek s a s. Att vara gravid och föda ett barn måste vara en medveten handling. Har du inte kapacitet till det så har du inte heller rätt att bestämma över någon annan. Därför är det så provocerande att se ett gäng gamla gubbar fotograferas när de signerar en ny lag i usa.

sen så är jag också vegan. Kan inte se kopplingen till aborter.

Kopplingen är fullständigt solklar. i utlandet finns redan begreppet "vegan and pro life". I båda fallen handlar det om icke våld, om icke dödande, och där är kopplingen också till ett 3:e område fullständigt solklar. Därför valde jag att söka vapenfri placering på den allmänna värnpliktens tid.

Sen så talar jag inte om att bestämma. DÄREMOT talar jag om att jag är för sådana värderingar hos både män och kvinnor att de värderingarna bidrar till att de inte efterfrågar abort.

Det är inte så att aborterna i Sverige generellt sker i krissituationer. Väldigt många aborter är - att döma av vad människor själva har berättat ur sina egna liv - bekvämlighetsaborter enligt mitt språkbruk. Både från mäns och kvinnors sida.

Inte sällan är det mannen som först föreslår abort. 

Anonym (Chiffong) skrev 2022-12-12 02:29:25 följande:

i Sierra Leone dör var 10e kvinna i barnsäng. att vara gravid och föda barn är ingen barnlek s a s. Att vara gravid och föda ett barn måste vara en medveten handling. Har du inte kapacitet till det så har du inte heller rätt att bestämma över någon annan. Därför är det så provocerande att se ett gäng gamla gubbar fotograferas när de signerar en ny lag i usa.

sen så är jag också vegan. Kan inte se kopplingen till aborter.

Tillägg till mitt svar: I Sierra Leone föds det väl ca 5,8 barn per kvinna bland de utan utbildning, och 3,0 bland de med minst gymnasieutbildning. Självfallet ökar det riskerna för kvinnor i den förstnämnda gruppen. Där är en nyckel till lägre mödradödlighet utbildning och lägre nativitet. Och sådana mål kan då nås på andra sätt än med aborter.

Men den situationen har vi inte här. Jag talar framför allt som aborter i Sverige och jämförbara länder.

Anonym (F) skrev 2022-12-12 15:03:06 följande:
    Så vad tycker du då, om att kvinnor och barn dö för att de nekas abort? Är du emot abort i alla länder?

Jag har sett att du duckar för frågan och hänvisar till västerländska förhållanden. 

Du talar hela tiden om juridiken - lagstiftningen. Ordet "nekas" som du använder refererar ju till lagstiftningen. Jag talar i stället om att avstå från abort även om men inte "nekas" juridiskt, även om det är lagligt.

Ser du inte skillnaden mellan juridik och etik. Vad jag säger är att jag är för sådana värderingar hos män och kvinnor att de inte efterfrågar abort. Exakt på samma sätt som jag är för såna värderingar hos män och kvinnor att de inte efterfrågar dödande av djur, inte köper animaliska produkter, även om de inte "nekas" dem i juridisk mening.

Jag är mer intresserad av den etiska abortdebatten än den juridiska. Och nej, jag har aldrig sagt att kvinnor och barn ska dö i förtid.

Anonym (F) skrev 2022-12-12 14:59:42 följande:
    Så dina åsikter om att leva utan våld sträcker sig inte utanför den västerländska världen, kvinnorna i fattiga länder känner du ingen empati för, tydligen. 

Som sagt, du väljer russinen ur kakan. Du klarar inte av att diskutera frågan ur ett globalt perspektiv, utan du begränsar dig till kvinnor som enligt dig gör abort för bekvämlighetens skull. 

Ingalunda. Det är du som tolkar mig fel. Du läser in saker i mina poster som jag aldrig har skrivit. Jag är mycket väl insatt i internationella förhållanden. Vad gäller Sierra Leone är problemet bla att i befolkningsgrupper utan gymnasieutbildning eller högre föds ca 5,8 barn per kvinna - till skillnad från utbildade grupper i samma land, med 3,0 barn. Det är DET som måste angripas i det landet. 

Ingenstans har jag skrivit att man inte ska ha empati för någon. Det är du som läser in vad du väntar dig i mina inlägg, i stället för vad jag faktiskt skriver.

Anonym (Chiffong) skrev 2022-12-12 14:43:52 följande:

du har inte varit gravid eller fött barn. du pratar dessutom om bekvämlighetsaborter. Det är uppenbart för mig att du inte borde ha en åsikt i ämnet. Ingen kvinna genomgår en abort lättvindigt. Det kan jag med all säkerhet säga. dina fördomar och okunskap gör dig olämplig som debattör.

du tycker att din veganism ska kunna kopplas till kvinnors förbud till aborter. Det tycker inte jag (som också är vegan) ponera att aborter förbjuds. Då kommer antalet olagliga aborter öka vilket leder till dödsfall, även mödradödligheten kommer att öka. Inte så mycket PRO-life där. Du värderar i så fall en icke-livsduglig cellklump mer än en livsduglig kvinna.

Du misstolkade mig helt. Du talar om juridik. Du talar om "förbud". Jag talar om något helt annat. Jag talar i stället för att avstå från abort även om den är laglig. Ser du skillnaden? Jag för inte den juridiska utan den etiska debatten.

Jo, både män och kvinnor gör i många fall abort ganska lättvindigt. Jag säger män, för i många fall är det faktiskt mannen som först föreslår abort, och jag har tagit del av många människors egna berättelser. Jag är är både kunnig och erfaren debattör, som har tagit del av mångas egna berättelser ur verkliga livet.

Dessutom är inte ett foster en cellklump. Foster kallas det fr. o m. vecka 9 vill jag minnas..

Exakt på samma sätt som jag talar för en vegansk livssti -dvs att frivilligt avstå från animalier (blodsutgjutelse) - även om dessa är lagliga -  talar jag för att frivilligt avstå från blodsutgjutelse i form av abort. Och det finns ett 3:e område här också som är mycket likt. Jag talar för att inte bära vapen, att inte utgjuta blod på det viset heller. Därför valde jag vapenfri placering i värnpliktens tid.

Anonym (Alice) skrev 2022-12-12 16:44:19 följande:
    Självklart är det även bättre för barnet att aborteras än att t.ex. födas in i misär, födas med grova sjukdomar eller liknande medicinska problem, eller helt enkelt födas in i en familj som inte vill ha barnet eller är redo att ta hand om det. Det är ju inte heller en lösning att bara "adoptera bort barnet" då det finns väldigt mycket problematik där med många barn som far illa. 
    Framtiden är inte förutbestämd och opåverkbar, utan kan påverkas så långe det finns liv.
    molly50 skrev 2022-12-12 17:47:02 följande:
    Du vet att det inte bara är kvinnans ansvar att se till att hon inte blir gravid?
    Det är väl snarare bådas. Båda har ju lika mycket sex.
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-12 18:01:00 följande:
    Bättre då att inga ofödda bebisar skapas genom att kvinnan tar ansvar för sin sexualitet 
    Och även mannen. Inte sällan är det faktiskt mannen som först tar initiativet till abort. Det förtigs alltid/ nämns aldrig, men det finns många sådana fall. Önskar att fler såg detta.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?