• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Akira Öken
    tossaliten skrev 2019-05-30 21:50:05 följande:

Ringde förlossningen om mina sammandragningar och att det drar ner mot ljumskar och rygg.

De ville att jag kom in på kontroll.

Visade sig påverkat tappen lite redan så återbesök nästa vecka pcu ordinerad vila!!

Jag som har sååå svårt att vara stilla :(

Bebisen mådde bra dock. Fick en snabb glimt. Hjärtat slog fint och det är vild haha

Vad bra att du ringde och att du var inne och kollade! Inalina i tråden hade liknande med mycket sammandragningar och påverkad livmodertapp. Ja, det är verkligen inte lätt när man begränsas och inte kan leva som vanligt. Gillar du att se på film/serier eller att läsa?
  • tossaliten
    Akira Öken skrev 2019-05-31 05:51:00 följande:

Vad bra att du ringde och att du var inne och kollade! Inalina i tråden hade liknande med mycket sammandragningar och påverkad livmodertapp. Ja, det är verkligen inte lätt när man begränsas och inte kan leva som vanligt. Gillar du att se på film/serier eller att läsa?

De på film/serier kan jag göra men har ytterst svårt att vara stilla nån längre tid (har adhd) så det kryper i mig men ska göra mitt bästa haha man måste ju liksom
  • Inalina
    tossaliten skrev 2019-05-30 21:50:05 följande:

Ringde förlossningen om mina sammandragningar och att det drar ner mot ljumskar och rygg.

De ville att jag kom in på kontroll.

Visade sig påverkat tappen lite redan så återbesök nästa vecka pcu ordinerad vila!!

Jag som har sååå svårt att vara stilla :(

Bebisen mådde bra dock. Fick en snabb glimt. Hjärtat slog fint och det är vild haha

hej! bra att du åkte in och kollade!! jag fick också sammandragningar väldigt tiidgt - redan i v 22 och det höll i sig hela vägen till födseln varje dag - minst 15-20 om dagen och vissa eftermiddagar kom de väldigt tätt. upplevde också att när jag rört mig mer kom de oftare. kände mig ganska handikappad i slutet då jag inte kunde ta några vidrae längre promenader eller ens bli lite stressad för då kom sammandragningar konstant!

Dock kom lillan i v 39 - jag fick en medicin som skulle få livmodern att slappna av som hette Nifedepin, vet ej om den hjälpte - men min tapp förbleb opåverkad sen jag började med den i alla fall. min tapp förändrades från 5,5cm till 3,2 cm på bara någon vecka tidigt - men sen var den 3,2 cm fram till v 36 typ - och sen var jag inte på någon mer koll innan jag åkte in för förlossningen =) 

ta det lugnt - men bra att du har täta check ups så du kan känna dig lugn. det kommer gå bra Hjärta vilken vecka är du i?
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-05-29 11:59:13 följande:
    Vad tryggt med besök varannan dag! Och skönt att slippa åka iväg. Här är det ingen barnmorska som kommer på hembesök, men däremot bvc. Hoppas att din kropp är ok och att ni alampr bra!

Japp, trimester tre börjar idag. :) Kram
    ja helt fantastsikt system här på det sättet! Lillan har haft lite tufft med vikten då hon kräks väldigt mkt efter att ha ätit men nu hoppas vi att det äntligen börjar vända uppåt. har stått still på 3400g i 10 dagar men nu i går hade hon gått upp 40 gram på 2 dagar wohoo!! 

ja nu närmar det sig med stormsteg för dig, jag kände mig mindre o mindre orolig ju längre tiden gick och från v 36 var jag ganska redo för henne att komma. nu ligger hon o sover med pappa i soffan - helt otrolig syn som man aldrig trodde man skulle få upplevaHjärta kram! 
  • tossaliten
    Inalina skrev 2019-06-01 17:03:17 följande:

hej! bra att du åkte in och kollade!! jag fick också sammandragningar väldigt tiidgt - redan i v 22 och det höll i sig hela vägen till födseln varje dag - minst 15-20 om dagen och vissa eftermiddagar kom de väldigt tätt. upplevde också att när jag rört mig mer kom de oftare. kände mig ganska handikappad i slutet då jag inte kunde ta några vidrae längre promenader eller ens bli lite stressad för då kom sammandragningar konstant!

Dock kom lillan i v 39 - jag fick en medicin som skulle få livmodern att slappna av som hette Nifedepin, vet ej om den hjälpte - men min tapp förbleb opåverkad sen jag började med den i alla fall. min tapp förändrades från 5,5cm till 3,2 cm på bara någon vecka tidigt - men sen var den 3,2 cm fram till v 36 typ - och sen var jag inte på någon mer koll innan jag åkte in för förlossningen =) 

ta det lugnt - men bra att du har täta check ups så du kan känna dig lugn. det kommer gå bra  vilken vecka är du i?

Går in i v 26 (25+0)i morgon
  • Akira Öken
    BaKu skrev 2019-05-30 21:17:38 följande:

För er som ännu inte fött eller som kommer få föda nån gång igen. Sprang på den här länken i en annan tråd och kände att jag önskar att jag läst den innan förlossningen. Nu är jag väldigt nöjd med min upplevelse, men jag hade velat läsa det här innan ändå. Det handlar om smärtlindring och är skrivet av en gravid narkosläkare.

bakingbabies.se/2019/02/19/tankar-om-forlossningssmartlindring/

Tack för länken! Intressant perspektiv som sällan lyfts!
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2019-06-01 17:06:35 följande:

ja helt fantastsikt system här på det sättet! Lillan har haft lite tufft med vikten då hon kräks väldigt mkt efter att ha ätit men nu hoppas vi att det äntligen börjar vända uppåt. har stått still på 3400g i 10 dagar men nu i går hade hon gått upp 40 gram på 2 dagar wohoo!! 

ja nu närmar det sig med stormsteg för dig, jag kände mig mindre o mindre orolig ju längre tiden gick och från v 36 var jag ganska redo för henne att komma. nu ligger hon o sover med pappa i soffan - helt otrolig syn som man aldrig trodde man skulle få uppleva kram! 

Hoppas att det har vänt ordentligt nu och att hon går upp i vikt som hon ska!

Ja, verkligen! Vecka 30 nu och tiden går verkligen fort!

Åh, den synen låter helt fantastisk! Hur går det annars med allt?
  • Ellencassandra
    BaKu skrev 2019-06-06 21:57:47 följande:

Lite tyst här på sistone. Hur går det för alla?

Jag är på bf + 4. Var inne idag för minskade fosterrörelser men det såg bra ut så det var skönt. Nu går man bara å väntar :) hur går det för dig å lillen?
  • Akira Öken
    Ellencassandra skrev 2019-06-06 22:41:19 följande:

Jag är på bf + 4. Var inne idag för minskade fosterrörelser men det såg bra ut så det var skönt. Nu går man bara å väntar :) hur går det för dig å lillen?

Åh, frustrerande (kan jag tänka mig?). Hur mår du och hur klarar du värmen?
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF