• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Jilka
    Etta skrev 2019-05-27 22:18:39 följande:

Såg en artikel i SvD tidigare idag som gjorde mig så sjukt nojig! www.svd.se/ivf-kopplat-till-livshotande-hjartsvikt

Jag läste det (fast i Sydsvenskan) och blev sjukt irriterad på deras rubriksättning. Det stod ju sedan att även ofrivilligt barnlösa hade förhöjd risk, möjligtvis pga ålder, och att ålder innebär en förhöjd risk för det mesta är ju inget nytt. Onödigt att göra så många oroliga om kopplingen är att många som gör Ivf är äldre och risken därmed större. Bra med forskning och kontroller dock! Jag som gillar statistik tänker dock att det finns mycket som man löper större risk att drabbas av än detta, men jag vet inte om det lugnar så mycket :)
  • Etta
    Jilka skrev 2019-05-28 08:24:31 följande:

Jag läste det (fast i Sydsvenskan) och blev sjukt irriterad på deras rubriksättning. Det stod ju sedan att även ofrivilligt barnlösa hade förhöjd risk, möjligtvis pga ålder, och att ålder innebär en förhöjd risk för det mesta är ju inget nytt. Onödigt att göra så många oroliga om kopplingen är att många som gör Ivf är äldre och risken därmed större. Bra med forskning och kontroller dock! Jag som gillar statistik tänker dock att det finns mycket som man löper större risk att drabbas av än detta, men jag vet inte om det lugnar så mycket :)

Ja, det är sant, finns ju säkert massa andra grejer som är större risk. Jo, haha, lite lugnande faktiskt...;) Jag tycker också rubriksättningen var sjukt alarmerande! Men det värsta var ju ändå att de nämnde att symtomen man skulle hålla koll på var vanliga graviditessymtom. Jag har ju alla redan liksom. Är ju en omöjlighet att urskilja.
  • Jilka
    Etta skrev 2019-05-28 12:20:23 följande:

Ja, det är sant, finns ju säkert massa andra grejer som är större risk. Jo, haha, lite lugnande faktiskt...;) Jag tycker också rubriksättningen var sjukt alarmerande! Men det värsta var ju ändå att de nämnde att symtomen man skulle hålla koll på var vanliga graviditessymtom. Jag har ju alla redan liksom. Är ju en omöjlighet att urskilja.

Verkligen!
  • Inalina
    anina skrev 2019-05-25 20:53:09 följande:

Hej.

I onsdags morse 03:46 kom vår lilla tjej Amelia till världen efter en hemsk förlossning. bf+11. 2855 gram och 47 cm. :)

I måndags åkte vi in för igångsättning. 8 timmar senare gick vattnet och värkarna startade. Ytterligare 34 timmar senare var hon ute med hjälp av sugklocka.

3-4 gånger under förlossningen gick hennes hjärtslag ner (långt innan jag var öppen nog för att föda ut henne). Vid ett tillfälle låg det på 5-25 slag per minut. De var inne två gånger och tog prov från hennes huvud för att kolla hennes syresättning.

Jag fick feber som steg trots tabletter. Fick även antibiotika eftersom det tog sån tid från vattenavgång. Kunde inte kissa själv pga epiduralen så de fick tömma mig och det var massor av blod i urinen.

Strax innan 03 sa jag att jag orkade inte mer, värkarna var så starka och täta. Bm var hård innan dess, sa till mig att sluta gråta, att man gråter inte under en förlossning. Tog inte heller min emetofobi på allvar.

Bm frågade om jag ville snitta, hon såg att jag var väldigt svag då, och vi tog beslutet stt göra det. Läkaren kom och sa att det var för stor risk när hennes huvud låg så långt ner i bäckengången. Istället ökade han värkarna med dropp och tog sen ut henne med hjälp sv sugklocka 45 min senare.

Fick henne på bröstet, ganska blå och bm masserade ryggen. Sedan fick hon ut på neo och andas i mask medan de tog ut moderkakan och sydde ihop mig. Fick en grad 2 bristning (4 stygn) och en ytlig (3 stygn).

Sen kom sambon in med en perfekt liten flicka. :)

Har redan fått prata med en kurator om förlossningen och ska fortsätta med det.

Idag har vi fått komma hem efter att ha sett hennes vikt vända från 2665 till 2685 senaste dagarna. :)

Heeej! Åh grattis till att hon äntligen är här er lilla solstråle!!! härligt att höra! Men vad jag blir arg på hur du har behandlats under förlossningen!!! Du är ju verkligen en superhjälte som går igenom en tung fölossning med alla dina krämpor du fått under graviditeten! du borde bli behandlad som en stjärna och ingen ska säga att man inte får graåta på en förlossning!!!!! den människan borde få sparkenDemon

Hoppas epiduralen hjälpte dig en del i alla fall, hon ser ju ut att ha fått upp vikten en del på slutet - tror du var lite orolig för att hon var liten? 

Min lilla plutt vägde 3710gram men var tyvärr nere på 3400gram efter i princip 24h då hon svalt så mkt fostervatten så hon kräktes en hel del första dygnet. (så jag tycker det är orättvist att väga bebisen innan hon kräkts upp allt fostervatten man jag fattar ju att hon behöver en födslovikt ;)

Kram på dig och hoppas ni njuter ordentligt!!!! 
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-05-26 13:25:14 följande:
    Äntligen är hon här! Stort grattis och tack för att du (Och andra) delar med er!
    tack snälla! helt underbart! haft henne hemma drygt en vecka nu och det är fortfarande overkligt hur vi kunnat producera en så perfekt liten sak :) vi njuter av att lära känna henne dag för dag och se vad som funkar etc. blir inte mkt tid över till annat och försöker ju själv återhämta kroppen här hemma också. 

vi har en barnmorska som komer på hembesök här varannan dag fortfarande tills lillan gått upp lite bättre i vikt. helt underbart! nu närmar det sig för dig - trimester 3 nu? Kram!!
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-05-26 21:52:32 följande:
    Har inte varit inne här på MÅNGA månader, men loggade in av en slump nu och såg att du fått din älskling, stoooort grattis till er!! <3

Själv har jag bf om 3 dagar, på onsdag, och har tid då för igångsättning kl 09.00 på bf dagen. Var på kontroll av tappen i onsdags och va då öppen 1,5cm och mogen tapp, gjorde en hinnsvepning och slemproppen lossnade men inget mer än så hände tyvärr.

Stort grattis till dig igen iallafall, all lycka till i framtiden <3
    Tack Hjärta det är fantastiskt!!! mirakelgrodan som vi kallar henne haha! 
    åh så spännande då är det verkligen på G för dig med!!! hör av dig när hon är här! Kram!!
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2019-05-26 22:08:42 följande:
    Stort grattis!! :) va roligt!! Nu är det inte många kvar i gruppen som ska föda :D en vecka till bf! Kramar
    tack snälla!! Åh så spännande för dig - allt kommer gå fint - kom ihåg att andas bara ;)

Kraam!
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-05-25 22:50:30 följande:
    Ett enormt stort grattis! Värmer så att du äntligen fått din älskling hos dig.

Var hon stor som de trodde? Hann ni bestämma något namn?

Ser fram emot att få höra mer om hur det går för er också!
    Tack snälla!!! ja man är ju på rosa moln här =) (förutom när brösten gör så ont så jag gråter...) men de producerar mat till lillan i alla fallHjärta trodde aldrig det kunde göra så ont - får ta värktabletter för att få sova några timmar.

hehe nä hon vägde 3710gram så ingen jättebebis ändå. nu väger hon 3410g och jag hoppas hon gått upp en del tills i morgon när vi ska väga henne igen.

hon verkar må bra förutom lite magknip till o från när hon pruttar rejält. däremot har hon inte bajsat sen i fredags - vilket är jobbigt då man bli lite orolig för henne - men verkar inte helt ovanligt att de bajsar sällan när man helammar - men får se om vi ska ge henne nåt så magknipen går över. ger ni lillen några vitaminer eller så? igår började vi med d-vitamin droppar och idag har jag även gett henne semper droppar. 

Hon heter Leonora Solig
    Kram!
  • Inalina
    Jilka skrev 2019-05-26 12:28:15 följande:
    Grattis! Starkt jobbat med 3 timmar krystande, jag tyckte att det var den jobbigaste biten. De klippte mig också men det har läkt bra och jag känner inte av någonting alls nu.
    tack snälla!
    ja det var en utmaning - dock tyckte jag nog att smärtan vid öppningsfasen var värre - kanske kände jag att krystar jag så kommer hon snart.. ja men tjena.. tydligen inte ;) men är tacksam att allt gått bra och lillan mår bra Hjärta hur mår din lille guldklimp? 

skönt att höra att du läkt fint - jag har ganska ont och känner mig tung neråt - borde ligga ner mera men hur lätt är det... 
    Kram!
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-05-28 22:30:49 följande:

Tack snälla!!! ja man är ju på rosa moln här =) (förutom när brösten gör så ont så jag gråter...) men de producerar mat till lillan i alla fall trodde aldrig det kunde göra så ont - får ta värktabletter för att få sova några timmar.

hehe nä hon vägde 3710gram så ingen jättebebis ändå. nu väger hon 3410g och jag hoppas hon gått upp en del tills i morgon när vi ska väga henne igen.

hon verkar må bra förutom lite magknip till o från när hon pruttar rejält. däremot har hon inte bajsat sen i fredags - vilket är jobbigt då man bli lite orolig för henne - men verkar inte helt ovanligt att de bajsar sällan när man helammar - men får se om vi ska ge henne nåt så magknipen går över. ger ni lillen några vitaminer eller så? igår började vi med d-vitamin droppar och idag har jag även gett henne semper droppar. 

Hon heter Leonora 

Kram!

Ja visst är det underbart!

Brösten blir bättre så kämpa på. Trodde aldrig det skulle bli bra och fick ju även mjölkstockning, men har man tålamod (och ber om hjälp) så går det över. Nu känns det inte alls och har nästan svårt att föreställa mig hur otroligt jobbigt det var i början. Speciellt när han skulle äta fem timmar i sträck.

Men jag vill verkligen tipsa om amningsnapp. Utan det hade jag nog inte orkat. Fick nämligen ett djupt sår som vägrade läka. Det gick nämligen upp varje gång han åt, om han tog rätt tag. Sen fick jag svamp på bröstet och efter det mjölkstockning. Amningsnappen gjorde att jag stod ut och att såret kunde läka (trots att det tog tid). Dessutom hade han svårt att ta bröstet ibland eftersom jag hade så mycket mjölk. De blev för stora och han fick inget grepp. Då hjälpte nappen också.

Barnmorskorna är ibland lite anti napp för det finns en viss risk att barnet vänjer sig och får svårt att ta bröstet utan nappen på. Men jag resonerade så att utan nappen kan jag knappt amma alls och det värsta som kan hända är att jag alltid måste använda nappen. Det enda är att det är liiite bökigare då man måste sterilisera och tvätta dem, men köpte så jag hade flera och man vande sig snabbt. Nu behöver jag det inte längre och han hade inga problem att ta bröstet.

Nä de kan gå läääänge utan bajs när de helammas, men känner igen oron. Men kommer kännas lättare när det gått en tid och ni märker vad som är vanligt för henne. Sen ändras det, men då är man mer beredd. Lilleman har precis börjat bajsa mer sällan och det är jobbigt för han får mer magknip. När det gäller magknip är det vanligt att d-vitamindropparna ställer till det. I Sverige får man dessa på BVC, men de man får är oljebaserade. Många barn får magknip av det. Vi har därför gått över till vattenbaserade (vad jag förstått är det olika i olika landsting om man får dessa gratis, men vi fick det) och magknipet blev genast bättre. Nu har han bara ibland om han inte bajsat på länge. Vi kör också magdroppar efter att han var magsjuk. Efter det började hans bajs och fisar lukta så det är för att försöka få magen i balans. Han verkar dock inte störas av det. Det har blivit något bättre, men inte bra än så fick tips om att ge lite rapsolja... Får se om vi testar det...

Nu har vi börjat ge smaksensationer. Han får smaka lite mat, typ ett kryddmått, för att vänja sig vid smak och konsistens. Han tycker det är så roligt så ska bli kul när han får börja äta lite mer :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF