Inalina skrev 2019-05-28 22:30:49 följande:
Tack snälla!!! ja man är ju på rosa moln här =) (förutom när brösten gör så ont så jag gråter...) men de producerar mat till lillan i alla fall trodde aldrig det kunde göra så ont - får ta värktabletter för att få sova några timmar.
hehe nä hon vägde 3710gram så ingen jättebebis ändå. nu väger hon 3410g och jag hoppas hon gått upp en del tills i morgon när vi ska väga henne igen.
hon verkar må bra förutom lite magknip till o från när hon pruttar rejält. däremot har hon inte bajsat sen i fredags - vilket är jobbigt då man bli lite orolig för henne - men verkar inte helt ovanligt att de bajsar sällan när man helammar - men får se om vi ska ge henne nåt så magknipen går över. ger ni lillen några vitaminer eller så? igår började vi med d-vitamin droppar och idag har jag även gett henne semper droppar.
Hon heter Leonora
Kram!
Ja visst är det underbart!
Brösten blir bättre så kämpa på. Trodde aldrig det skulle bli bra och fick ju även mjölkstockning, men har man tålamod (och ber om hjälp) så går det över. Nu känns det inte alls och har nästan svårt att föreställa mig hur otroligt jobbigt det var i början. Speciellt när han skulle äta fem timmar i sträck.
Men jag vill verkligen tipsa om amningsnapp. Utan det hade jag nog inte orkat. Fick nämligen ett djupt sår som vägrade läka. Det gick nämligen upp varje gång han åt, om han tog rätt tag. Sen fick jag svamp på bröstet och efter det mjölkstockning. Amningsnappen gjorde att jag stod ut och att såret kunde läka (trots att det tog tid). Dessutom hade han svårt att ta bröstet ibland eftersom jag hade så mycket mjölk. De blev för stora och han fick inget grepp. Då hjälpte nappen också.
Barnmorskorna är ibland lite anti napp för det finns en viss risk att barnet vänjer sig och får svårt att ta bröstet utan nappen på. Men jag resonerade så att utan nappen kan jag knappt amma alls och det värsta som kan hända är att jag alltid måste använda nappen. Det enda är att det är liiite bökigare då man måste sterilisera och tvätta dem, men köpte så jag hade flera och man vande sig snabbt. Nu behöver jag det inte längre och han hade inga problem att ta bröstet.
Nä de kan gå läääänge utan bajs när de helammas, men känner igen oron. Men kommer kännas lättare när det gått en tid och ni märker vad som är vanligt för henne. Sen ändras det, men då är man mer beredd. Lilleman har precis börjat bajsa mer sällan och det är jobbigt för han får mer magknip. När det gäller magknip är det vanligt att d-vitamindropparna ställer till det. I Sverige får man dessa på BVC, men de man får är oljebaserade. Många barn får magknip av det. Vi har därför gått över till vattenbaserade (vad jag förstått är det olika i olika landsting om man får dessa gratis, men vi fick det) och magknipet blev genast bättre. Nu har han bara ibland om han inte bajsat på länge. Vi kör också magdroppar efter att han var magsjuk. Efter det började hans bajs och fisar lukta så det är för att försöka få magen i balans. Han verkar dock inte störas av det. Det har blivit något bättre, men inte bra än så fick tips om att ge lite rapsolja... Får se om vi testar det...
Nu har vi börjat ge smaksensationer. Han får smaka lite mat, typ ett kryddmått, för att vänja sig vid smak och konsistens. Han tycker det är så roligt så ska bli kul när han får börja äta lite mer :)