Vi som blivit gravida efter IVF
Jag blir bara mer och mer nojjig över denna graviditet. Jag pallar fan knte av detta psykiskt. Jag mår skit rent ut av.
Jag gjorde nipt test i v 10+0..... ivrig som jag är. Men de sa att från v 10+0 ska det inte vara några problem. Först fick jag ett Mail i förrgår att det blev misslyckat. Nu fick jag ett Mail om att det förmodligen misslyckas igen pga av för lite dna i mitt blod från fostret. Ja.... så nu sitter jag här, tänker att myran inte levde då och att det är därför. Att myran är död & jag sitter här med en växande mage med ett dött foster i mig. Men de sa att det kan ha varit för tidigt men att det egentligen ska gå att ta det i v 10+0. Vi såg ju myran på vul i v 9+2. Då var allt bra.... alltså vad fan ska jag göra? Jag går under snart. Jag har kub den 13/11 och jag orkar fan inte vänta.... vad ska jag göra????? Jag får panik. Min sambo säger akuten nu men det känns inte ok att åka in och kolla det där nu.... finns dom som verkligen behöver akut vård. Får väl ringa bm på måndag. Börjar min praktik på måndag oxå, jag orkar inte. Jag orkar fan inte med det...... vara social och tänka på allt. Fan... orkar inte må såhär!!!!!!!!! Den eviga ORO, tvi på den.
Jag har bara passivt följt denna tråden men känner igen flera av er från ivf-tråden under "svårt att få barn". Jag är glad att se er här :) Jag är gravid i v. 29 nu efter Ivf. Jag fick förhöjd risk på kub (1:88) och fick därför göra NIPT, och fick två inkonklusiva svar. Efter det första trodde de att det bara var för tidigt, men det andra tog jag dock i v. 15 och inte heller där fick jag svar. Enligt läkaren var det extremt ovanligt, men hände ibland. Jag vågar ju inte säga för mycket men än så länge verkar allt bra. Jag fick göra ett extra ultraljud med läkare som undersökte exakt allt, för att jag inte ville göra mkp. Ville mest utesluta trisomi 13 och 18, och de brukar man kunna se på ultraljud i den veckan jag var i då (v 18 eller så). Allt såg helt normalt ut, och jag har iallafall i stunden en sprattlande liten krabat i magen. Så det kan mycket väl vara så att du gjorde NIPT för tidigt, eller så är du som jag, och har bara lite fosterdna i blodet. Förstår dock ångesten och stressen. Den levde jag också med, och jag avskyr att behöva känna mig som den som "drabbas" och är den där promillen. Sök stöd, kanske hos kurator? Prata med Bm. Jag tänker att det förmodligen bara ger dig en tillfällig känsla av trygghet om du åker in för att kolla en gång till (även om den kanske är nog så värdefull), men kanske kan behövs annat stöd för att orka med den osäkra vardagen också.
Två veckor är lång tid, nio månader är ännu längre, men håll blicken långt fram och tänk att när det väl gått vägen kommer dessa två veckor till kub kännas som ingenting. För mig hjälper det att räkna sekunder näe allt känns som mest panikigt. Hoppas du också har eller kan få liknande strategier.