BaKu skrev 2019-06-11 08:26:46 följande:
Min man har varit fantastisk i att göra allt hemma under både graviditet och i början när jag var fast i amning dygnet runt. MEN han ser inte att det är smutsigt, han störs inte av det på samma sätt, han gör saker på annat sätt än jag osv och det kryper i kroppen av det. Jag bestämde mig i början av vårt förhållande att jag inte skulle tjata och inte bestämma hur saker ska vara och göras. Mitt sätt är kanske inte rätt egentligen. Har försökt se det från andra sidan att hellre tvätten hamnar huller om buller i garderoben än att den ligger otvättad i tvättkorgen.
När det gäller saker ska göras har jag ofta sagt att denna veckan måste det och det göras så får jag stå ut med att det görs söndag kväll. Ibland säger jag bara att nu ska vi städa och så går han med på det. Sen att jag kanske bara orkade sortera posten under graviditeten så gjorde vi det ihop och det blev gjort.
Efter fem år ihop ser jag en stor förändring. Han reagerar snabbare, han gör det bättre och för inte så länge sen berättade han att det var en av sakerna han älskade med mig, att jag hade överseende med vissa saker och lät honom lära sig.
Det kan kännas fel att en vuxen man inte kan se när det behöver städas. Men måste inse att vi alla är olika och har våra brister. Han försöker verkligen och jag är tacksam över att det är en av hans största brister. Sen får jag träna på min brist att saker ska vara som jag vill.
Men vi körde ett tag en app där vi kunde lägga till att göra lista och inköpslista. De var synkade mellan telefonerna så skrev in vad som skulle göras och sen kunde den som gjorde det bara bocka av. Wunderlist tror jag den hette. Kanske kan vara en idé så vet din man vad som måste göras.
Jag försöker, precis som du, tänka att han gjort enorma framsteg under vår tid tillsammans. När vi träffade kunde han inte laga mat, alltså knappt koka pasta. Han visste inte heller hur man gjorde när man städar. Men det hjälper inte mig riktigt nu. Jag har höga krav, både på mig själv och honom. Jag har sänkt dem ordentligt och kan acceptera att det ibland är både dammigt och stökigt. Men det är inte bara städning, utan trädgård, handling, tvätt, planering, viss renovering, bilskötsel etc i all oändlighet. Vi bor i ett stort hus som vi älskar, men med det följer mycket arbete.
Han får göra saker på sitt sätt, bara de blir gjorda. Jag klagar eller kritiserar inte det han faktiskt gör.
Vi har testat en app, han byggde en själv som skulle passa hans behov. På appen lade han åtskilliga timmar under ett stort antal kvällar. Jag tror han började lägga in saker som skulle göras, men sen dog det ut och jag började skriva på en lista istället. Listan blev liggande så gott som orörd i flera veckor.
Varje gång vi pratar om arbetsfördelningen och min stress, blir det bättre några dagar.
Jag vill leva jämställt med min man och det är även hans önskan. Men jag fattar inte hur vi ska få till det när jag projektleder så gott som allt som sker. Slutar jag så händer inget. Jag är så rädd att stå där om något år med en ännu större arbetsbörda och en man som står bredvid och tycker han tar sitt ansvar när han gör det jag ber honom om. Jag vill inte leva så, men vet inte hur jag ska göra för att få till en varaktig förändring.