• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • BaKu
    jaktenpaflow skrev 2019-04-03 16:52:51 följande:

Usch vad jobbigt med akutbesök! Gick det smidigt? Skönt att magen funkar bättre, den är ju så otroligt viktig! Även om man gärna vill att de ska sova mkt på dagarna så är det ju såå skönt att nätterna funkar bra! Sover han mellan er? Liggammar du?

Åh vad underbart att följa utvecklingsstegen! Antecknar ni något? Jag ångrat så mkt att vi inte dokumenterade allt med dottern! Och graviditeterna, hade lovat att göra det nu men icke...:/ Så lat och slarvig!

Ja, det är lite otäckt att känna att man behöver åka in.

Men det gick relativt smidigt. Hos oss åker man till vanliga akuten, men så här små barn får ganska direkt komma in på eget rum för att slippa väntrummet. Båda gångerna kollade en sköterska till oss direkt och gjorde väl bedömning av hur akut det är. Sen fick vi ju vänta på läkare ett par timmar för det var ju bara en barnläkare som täckte akuten, barnmottagningen. BB och förlossningen. Men gick ändå hyfsat snabbt och de tog oss ändå på allvar. Det är lite skillnad på när man kommer in med en småtting mot när man själv söker vård (har kronisk huvudvärk och tog flera år innan jag hittade en läkare som över huvud taget trodde på mig och som kunde diagnostisera mig).

Vi har ett bed side crib som han sover i. Väldigt smidigt och känns säkrare än att sova emellan oss. Speciellt eftersom min man kan vifta runt en del när han sover. Så rekommenderas! Har liggammat ibland och det funkar, men slutar ofta med att jag antingen ligger obekvämt och får ont eller ligger bekvämt och somnar. Så nu sitter jag för det mesta. Men går bra. Har en kudde som jag formar sig skönt, men som är fast (med sånna små kulor i som det är i saccosäck). Så då kan jag sitta bekvämt i sängen , men ändå stadigt. Sen har han börjat äta snabbt på nätterna så ofta är han klar på tio minuter och då somnar vi båda snabbt om. Mannen hinner inte ens vakna.

Försöker anteckna så mycket som möjligt. Skriver ibland ner lite snabbt i kalendern så kan jag fylla på i hans bok (sån där min första bok) när jag hinner.

Graviditeten dokumenterade jag första tio veckorna typ och sen blev jag sämre på det. Önskar framför allt att jag tagit mer foton. Men nu fotar jag honom frenetiskt istället :p vi har en chattgrupp så vi kan skicka till familjen så de får se honom lite varje dag även om vi inte träffas. Min svärmor brukar alltid göra fotoböcker så är säker på att hon kommer göra minst en varje år :)

Hur går det för dig nu?
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-04-03 17:14:09 följande:
    Hört talas om den. Det låter som att du kan rekommendera den som en del i förberedelsen? Ah, positiva affirmationer är ungefär lika med positivt tänkande?

Usch vafd jobbigt med bäckenet! Har det blivit bättre elker sämre? Har du möjlighet att få hjälp av fysioterapeut eller motsvarande? Har du gravidbälte?

Huvudvärken kommer och går vissa dagar är värre än andra. Var hos doktorn som konstaterade spänningshuvudvärk. Ingen mer shopping, men håller på att göra mig av med möbler och saker i det rum som är tänkt att bli barnrum. :)
    ja jag skulle verkligen rekommendera den boken! en väninna till mig skulle köpa den och den var slut överallt dock - men kommer som nyupplaga nu i april så då kommer den finnas igen :) den e mysig att ligga o läsa ett kapitel i om kvällarna utan att stressläsa eller så :)

jag pratade med en annan kompis häromdagen som ska ha bebis i juli och hon ville inte läsa något och tänka så lite som möjligt på födseln och förberedelser - så alla är väl olika. min tanke är att ju mer förberedd och informerad man är desto lättare blir det.

ja affirmationer är väl ett steg längre än positivt tänkande - att man föreställer sig scenarion så att du får en positiv känsla när du tänker på själva födseln, att få träffa din bebis,  etc - istället för rädsla eller osäkerhet. om man exempelvis hört att föda gör ont, och bara sett på filmer hur jobbigt det verkar så är det så hjärnan tror att det ska vara - så man måste jobba lite i förväg med att 'ställa om hjärnan' så att den istället tänker födseln som positiv och givande istället för det andra.
    Vi får väl se om det funkar för mig hehe!

jag gick hos fysio 9 ggr men slutade för några veckor sedan - fick lite övningar för ryggen och höften men då allt blir så mkt mjukare har jag inte ritkgit tyckt att det hjälper. men just nu är det lite bättre - tror det är när jag gått långa sträckor det kommer. har inget gravidbälte - kör på ändå nu och hoppas det inte blir värre :) har även hört att sån där kinesiotejp kan hjälpa också...?

ja lite skönt att rensa ut så bebisgrejerna får plats :)!! längtar efter min lilla tjej nu och ska sista rundan till ikea på lördag för att köpa lite småsaker =)
    mannen HATAR ikea så får väl se till att vara där innan alla andra hihi!
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-04-03 23:56:22 följande:
    Nätterna är guld värda. Nu jobbar mannen kväll, men lika skönt ändå för han går ju upp på morgonen med oss :)

I och med att han var sjuk så ställde vi in. Så blir nytt försök om en månad istället. Men kommer nog försöka lämna bort honom lite snart ändå så han vänjer sig. Hans kusin fick tidigt vara med oss eller med mina föräldrar(självklart korta perioder, tror vi körde två timmar första gången) och idag när hon är 2.5 så är det inga problem att vara med oss ensam. Hon sover över hos mina föräldrar ibland och det går hur bra som helst. Hon ber själv om att få sova där. Visserligen är hon väldigt mogen för sin ålder, men tror det hjälpt till att det börjades tidigt.
    Inalina skrev 2019-04-03 16:35:56 följande:

låter mysigt att fixa i trädgården medan du väntar på bebis :) jag vill själv hålla ut en månad till så borde hon ha uppnått en bra vikt och lite mer redo att komma då. tror jag slutar med min medicin i v 37 eller så.gud vad bra att du har läkarbesök på fredag! då kan du vara lugn att de tar ett beslut som blir slutgiltigt då. då är det förvärkar du känner? hur länge har du känt det? bara de senaste dagarna? mina sammandragningar är förmodligen bara braxton hicks eftersom jag inte får ont/mensvärk eller så.hihi skönt att du jobbar med affirmationerna också ;) jag känner fortfarande att jag har ett tag kvar och det är ju inte omöjligt att det är 2 mån för min del även om jag kanske inte tror det själv.. ;) är i v 32+5 idag. nej allt är inte helt färdigt för lillan här, ska tvätta alla babykläder och försöka hitta någon typ av lakan till bedside cribbet. ska till ikea i helgen tänkte jag o skaffa det sista, vi ska även beställa en ergo baby bärsele tänkte vi. gällande amning har jag ett par BHar och tänker att jag får använda lite tunna skjortor kanske..? inte köpt några specifika amningskläder direkt, har du det? jag har heller inte köpt hem några blöjor eller sånt vilket får bli nästa grej - men vill ju gärna veta hur stor hon är innan så jag inte köper fel stl på blöjor..;)

Köpte lite amningskläder innan. Är glad jag hade lite hemma. Dock har jag köpt nytt nu för en del av det tyckte jag inte om. Var inte så bekvämt som jag trodde eller inte så smidigt. Nu kör jag en hel del på vanliga kläder, men som inte sitter så taight. Brösten vill inte ha det taight alls nu.. De kan ju ömma en del emellanåt. Bh köpte jag nu senast nattbh från Medela. De är sömlösa och utan knäppning (tänk modell sportbh) och tyckte de var så sköna och mycket smidigare än de "vanliga". Visst, ger lite sämre stöd, men så värt det. Men kroppen ändras en del första veckorna så testa dig fram lite och när du hittar nåt bra så kan du ju köpa mer av det sen. Försöker ha amningskläder när jag ska iväg, men hemma blir mer vanliga kläder. Gör ju inte så mycket om jag visar lite mer här :p
    härligt att höra om en bebis som sover trots att du ammar och inte ger ersättning. då verkar han bli ordentligt mätt i alla fall :)

låter sunt om ni vågar lämna ifrån er bebisen så tidigt några timmar- blir nog så för oss också då det kan bli skönt med lite 'egentid' på stan i sommar ett par timmar - men då får jag ju se till att det finns mat i en flaska om det behövs ;) (men lite orolig är jag ju redan att släppa lillan ur min syn - men det handlar ju om mormor eller farmor och ingen random person precis haha!

ja man får nog beställa lite grejer till sig själv online kanske när bebisen väl är ute. jag köpte 2 jättefina amningsbhar på hm häromdagen som jag trodde jag skulle kunna ha nu med - men då var de alldeles för tajta runtom såklart (tänkte inte på att hela bröstkorgen utvidgas hehe) men dem ser jag fram emot att använda sen ;) och haha hemma kan man ju gå runt med öppen morgonrock typ Tungan ute
    har ni kudde till er lille? har läst att en kudde som heter Candide är bäst i test för nyfödda - men här i schweiz tycker de bebisen ska sova utan...
  • tossaliten

I sängen vet jag inte om jag kommer ha nån kudde men däremot kommer jag ha kudde när bebisen ligger på golvet på en filt. Hade inte det med mitt första barn och han fick HELT platt huvud under första månaderna! Menar verkligen PLATT!! Så fick jag fixa kudde och vända och vrida på huvudet åt honom så det rundade till sig igen. Blev bättre men om man tittar i profil när han är korthårig (nu 13 år) så ser man att huvudet fortfarande har en plattare form baktill...så blivit lite skrämd av det så kommer definitivt ha kudde när bebisen inte ligger på mjukt underlag!

• Inalina
    tossaliten skrev 2019-04-04 16:42:37 följande:

I sängen vet jag inte om jag kommer ha nån kudde men däremot kommer jag ha kudde när bebisen ligger på golvet på en filt. Hade inte det med mitt första barn och han fick HELT platt huvud under första månaderna! Menar verkligen PLATT!! Så fick jag fixa kudde och vända och vrida på huvudet åt honom så det rundade till sig igen. Blev bättre men om man tittar i profil när han är korthårig (nu 13 år) så ser man att huvudet fortfarande har en plattare form baktill...så blivit lite skrämd av det så kommer definitivt ha kudde när bebisen inte ligger på mjukt underlag!

Tack för inlägget!! jätteintressant att höra!! och jag springer o köper kudde direkt ;)
  • tossaliten
    Inalina skrev 2019-04-04 16:53:47 följande:
    Tack för inlägget!! jätteintressant att höra!! och jag springer o köper kudde direkt ;)

hihi ja det är sånt man inte tänker på. SÅklart blir det inte så på alla barn. Beror säkert på individen som allt annat.

Han var väldigt lugn och stilla också vilket säkert bidrog, men jag vill inte chansa igen så kommer som sagt definitivt ha kudde på hårt underlag för min framtida bebis :)

• Akira Öken
    jaktenpaflow skrev 2019-04-03 12:33:55 följande:

Vad skönt! För både dig och omgivningen haha! Hmm mest på mannen faktiskt haha stackarn, allt från hur han tuggar till hur han luktar! Men även ibland så märker jag om jag känner mig obalanserad och oharmonisk så blir jag könsligare även mot andra människor. Japp på fredag får vi slutgiltigt besked, känns verkligen som att det är på tiden! Ja så otroligt nära, inom två veckor hoppas jag att han är här:)) Åh vilken milstolpe! Halvvägs är stort! Tänk hur långt vi kommit... Känns som att det var ?nyss? jag hoppade in i din ivf tråd och skulle dra igång hela ivf processen! Vilken jobbig resa det varit men vilket stöd man fått<3

Elker hur! Känns väl ändå rätt okej tycker jag att de får något att hantera där kvinnorna ju gör det mesta av jobbet. Tycker det minsta man förvänta sig är att de klarar av att förhålla sig till lite hormonsvängningar. :)

Hoppas på ett bra och tydligt besked för er imorgon!

Ja, tänk vad fort det har gått! Och långsamt på samma gång!
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2019-04-04 15:57:15 följande:

ja jag skulle verkligen rekommendera den boken! en väninna till mig skulle köpa den och den var slut överallt dock - men kommer som nyupplaga nu i april så då kommer den finnas igen :) den e mysig att ligga o läsa ett kapitel i om kvällarna utan att stressläsa eller så :)

jag pratade med en annan kompis häromdagen som ska ha bebis i juli och hon ville inte läsa något och tänka så lite som möjligt på födseln och förberedelser - så alla är väl olika. min tanke är att ju mer förberedd och informerad man är desto lättare blir det.

ja affirmationer är väl ett steg längre än positivt tänkande - att man föreställer sig scenarion så att du får en positiv känsla när du tänker på själva födseln, att få träffa din bebis,  etc - istället för rädsla eller osäkerhet. om man exempelvis hört att föda gör ont, och bara sett på filmer hur jobbigt det verkar så är det så hjärnan tror att det ska vara - så man måste jobba lite i förväg med att 'ställa om hjärnan' så att den istället tänker födseln som positiv och givande istället för det andra.

Vi får väl se om det funkar för mig hehe!

jag gick hos fysio 9 ggr men slutade för några veckor sedan - fick lite övningar för ryggen och höften men då allt blir så mkt mjukare har jag inte ritkgit tyckt att det hjälper. men just nu är det lite bättre - tror det är när jag gått långa sträckor det kommer. har inget gravidbälte - kör på ändå nu och hoppas det inte blir värre :) har även hört att sån där kinesiotejp kan hjälpa också...?

ja lite skönt att rensa ut så bebisgrejerna får plats :)!! längtar efter min lilla tjej nu och ska sista rundan till ikea på lördag för att köpa lite småsaker =)

mannen HATAR ikea så får väl se till att vara där innan alla andra hihi!

Då ska jag se till att skaffa den! Älskar att läsa och särskilt på kvällarna i sängen. Men just nu går det inte, jag somnar nästan direkt när jag lägger mig. Kan somna mitt i ett samtal, när jag surfar på mobilen eller då att jag tappar boken i ansiktet. :) Men på dagen är jag pigg, så kanske får läsa på eftermiddagen/kvällen istället.

Tack för förklaringen om affirmationer! Och skönt att höra att smärtorna är bättre, hoppas att det fortsätter så.
  • tossaliten

Hur mycket gick/har ni gått upp i v 17-18?

Jag går in i v 18 nu och jag har gått upp 0.5-1 kg. Det kan vara att jag står stilla också för jag kan skifta lite normalt sett också, nåt kilo upp och ner från dag till dag beroende på hur mkt jag druckit osv dagarna innan.

Är det normalt eller bör jag inte ha börjat gå upp ännu?

• Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-04-03 12:33:55 följande:
    Vad skönt! För både dig och omgivningen haha! Hmm mest på mannen faktiskt haha stackarn, allt från hur han tuggar till hur han luktar! Men även ibland så märker jag om jag känner mig obalanserad och oharmonisk så blir jag könsligare även mot andra människor. Japp på fredag får vi slutgiltigt besked, känns verkligen som att det är på tiden! Ja så otroligt nära, inom två veckor hoppas jag att han är här:)) Åh vilken milstolpe! Halvvägs är stort! Tänk hur långt vi kommit... Känns som att det var ?nyss? jag hoppade in i din ivf tråd och skulle dra igång hela ivf processen! Vilken jobbig resa det varit men vilket stöd man fått<3
    Lycka till på ditt läkarbesök idag!!! =)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF