jaktenpaflow skrev 2019-04-06 20:22:09 följande:
Tack snälla du:) Allt går supersmidigt än sä länge. Jag har inte blött så mycket ca 8 dl under snittet och 1,5 första timmarna efter det. Sen har blödningarna minskat och nu är det ett ganska sparsamt avslag tycker jag. Först var han inte alls intresserad av amning, tydligen kan det ta längre tid för bebisar som fött med snitt men nu är han helt tokig haha! Han blir frustrerad för att mjölken inte runnit till än... pickar, suger på handen och är arg. Hans värden är superfina och mitt snitt könns bra än så länge så vi åker nog hem imorgon.. Ska bli skönt men skrämmande att åka hem och plötsligt ha två barn att ta hand om?! Samtdigt som jag är rätt rörelseförhindrad pga snittet... Hur mår ni?:)
Va skönt att det gått bra! Haha, ja de blir ju lätt frustrerade de små liven!
Kan tänka mig det. Är ju sugen på att försöka få syskon relativt tätt, men är ju samtidigt fundersam på hur man tar hand om två. Är helt slut efter en dag med brorsdottern och då är vi många vuxna som hjälps åt. Men även så rädd att hon ska känna sig åsidosatt nu när bebisen kommit. Och då är hon ju inte ens mitt barn.
Det går bra. Vi hade ju en jobbig förra vecka med magbesvär och 7-8 bajsblöjor (många diarré) och magont som gjorde att vi hamnade på akuten två dagar på raken. Antagligen nån form av magsjuka. Nu är bajset tillbaka på normal mängd och konsistens och inget magont heller. Men lite efterdyningar i form av pruttar som luktar som en gammal gubbes och bajs som är grönt och luktar illa. Förhoppningsvis återgår det till normalt snart också.
Nätterna är så smidiga. Han sover länge, nu är vi uppe på pass på 6-7 timmar. Så pass att jag fått gå upp och pumpa ur mjölk för jag trott brösten ska explodera. Inatt fick jag väcka honom. Eftersom han växer som en tok (bajsblöjorna till trots, han gick upp drygt 100 g på ett halvt dygn trots typ 4 diarréfyllda blöjor) så tycker bvc att vi ska njuta av sömnen och inte oroa oss för att han sover så länge utan att äta. Enda är ju att jag vaknar numer men inte han och så ligger jag där vaken :p
Enda är att det ibland är svårt att få honom att somna för natten. Han är ofta antingen pigg eller övertrött. Innan kunde jag amma honom till sömns, men nu somnar han inte alltid när han ätit så har fått börja natta honom på riktigt eller vad man ska säga. Går olika bra, men igår var en sån milstolpe där jag lyckades natta honom utan att amma, bära eller rulla vagn. La honom i sängen, lekte tills han började se trött ut,sjöng en vaggvisa (femtioelva gånger) och så somnade han utan gråt och sov över fem timmar. Gissa om jag somnade gott sen.
Vi har även testat babysim. Så roligt. Var lite orolig för han har hatat bada hemma det sista. Innan gillade han det. Men han tyckte det var roligt. Så det blir roligt att fortsätta med.
Mannen börjar komma in i papparollen och njuta av den. Han är så förälskad i sonen och tar för sig mer och mer. Nu har både han och sonen blivit mer bekväma med varandra och det tycker mannen är så roligt. Han kanske också trösta (om det inte är mat) och han kan läsa av vad som behövs. Så roligt att se. Sen är han glad att kunna avlasta mig mer. Han har ju varit en klippa vad gäller markservice, men han känner ju att jag fått dra det tunga lasset och han är glad att äntligen kunna göra nytta även där. Samtidigt tycker jag det är skönt att hinna hjälpa till med tvätten eller så nån gång ibland.
Lilleman är grymt social och pladdrar på hela dagarna. Hittills har han varit tidig med det mesta vad gäller utveckling. Fick höra att det är ganska vanligt eftersom jag gick över två veckor. Han är ju två veckor äldre egentligen. Vi får se hur länge om det håller i sig. Oftast planar det ut med åldern. Men hans kusin, som är född i tid har också varit tidig med allt. Så kanske kan fortsätta.
Hur tar storebror (visst är det en kille du har sen innan) det nu när lillen kommit? Har ni bestämt namn?