• Anonym (Kattägare)

Granne jagar mig pga min katt

Min puckade granne anser inte att man ska ha utekatt så varje gång hon ser min katt kallar hon på honom och ringer på dörren. Tyvärr följer min katt efter om man ropar på honom. Min katt går ut direkt efter han kommit in. Är jag inte hemma väntar hon på att jag kommer hem. Grannen går över alla gränser och har till och med skrivit ett brev och lagt i min brevlåda där hon frågar om hon får ta över min katt!

Jag har bjudit hem grannen en gång så hon ska få se att min katt har det bra, jag bjöd på kaffe och hon fick se lägenheten, tyvärr blev det inte bättre av det.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (Kattälskaren) skrev 2018-06-19 19:51:39 följande:

En grej som inte har med ämnet att göra och du kanske redan vet om det, men katthalsband på utekatter kan gå väldigt illa till om den råknar fastna i en gren med halsbandet och inte kommer loss <3 skriver bara i all välmening, älskar katter :) hade mer än gärna haft en kattgranne som dig haha!

Det är bra att du säger till Många vet inte att halsbandet kan kväva katten om den fastnar. Det finns jättebra halsband med säkerhetsspänne som lossnar vid tryck.
  • klyban
    Anonym (Kattälskaren) skrev 2018-06-19 19:51:39 följande:
    En grej som inte har med ämnet att göra och du kanske redan vet om det, men katthalsband på utekatter kan gå väldigt illa till om den råknar fastna i en gren med halsbandet och inte kommer loss <3 skriver bara i all välmening, älskar katter :) hade mer än gärna haft en kattgranne som dig haha!

Vet en del påstår den, men aldrig någonsin hört talas om detta skulle ens skett.
    (Vilket inte är samma som det aldrig skett)

hur många meter var det?
  • DeathByPickles
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-19 18:15:59 följande:
    Det blir en väldigt stor rastgård i så fall, de flesta har inte en tomt på en kvadratkilometer.
    Hur vet du att det är vad som skulle krävas? Han kanske skulle bli toknöjd med en normal, inhägnad bakgård med träd och buskage. 
    Annars kanske det finns hem låååångt ute i skogen bortom vägar och grannar. Han kan förstås fortfarande falla offer för räv eller andra rovdjur eller irra ut på vägen och bli överkörd - men hey - sånt är livet! 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Kattägare)
    DeathByPickles skrev 2018-06-19 21:41:39 följande:

Hur vet du att det är vad som skulle krävas? Han kanske skulle bli toknöjd med en normal, inhägnad bakgård med träd och buskage. 

Annars kanske det finns hem låååångt ute i skogen bortom vägar och grannar. Han kan förstås fortfarande falla offer för räv eller andra rovdjur eller irra ut på vägen och bli överkörd - men hey - sånt är livet! 

Han är inte nöjd med koppelpromenader eller min nätade veranda så jo jag vet.

Ja, sådant är livet, du eller jag kan bli påkörda imorgon och dö eller bli mördade men jag lever inte mitt liv i rädsla för det.
  • DeathByPickles

En nätad veranda är inte riktigt att jämföra med en riktig rastgård, och du har som sagt alltid valet att omplacera. 

Du kan inte jämför med mig och dig. Vi är medvetna om riskerna, ett djur är det inte - om DU sedan VÄLJER att utsätta ditt djur för dem är helt upp till dig. 
    Jag skulle inte öppna dörren för mina byrackor på morgonen och sedan med lugn i magen gå till jobbet och komma hem, käka middag, och ropa hem dem tolv timmar senare. Skulle inte göra det med min eventuella katt heller. 
    Men valet är ditt, förstås. Än så länge står lagen på den sidan. Jag hoppas på en förändring. 
    Inte på grund av att katter skiter på mina utemöbler dock, utan för att jag varit fosterhem för hittekatter i flera år innan jag flyttade. Jag vet vad de råkar ut för när de får springa vind för våg utan tillsyn. 
    Din granne har för övrigt lagen på sin sida också om hon påstår att hon "hittat" en herrelös katt, och kan vackert lämna in den hos polisen varenda gång. ;) 

"De klarar sig" Jojo... 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • sebbe420
    Alessia skrev 2018-06-19 20:06:59 följande:

Har man katt ska man ha den inne eller kopplad när den är utomhus. Vem har sett en raskatt som siames, helig Birma, bengal, Savannah eller Manx springa omkring som utekatter? O nej dessa dyrt inköpta juveler kopplas noggrant upp och lever innekattliv för övrigt. Har de usla liv? Troligen inte.
    Det är lata, slafsiga kattägare till vanliga nästan gratis bonnakatter som envist hävdar att deras katt måste få vara ute och följa sin natur. Den natur som innebär att skita i andras rabatter, trädgårdsland och i lekparkernas sandlådor samt att döda rikliga mängder med småfåglar- Det gör inte min katt, säger kattägaren. Jo pyttsan, alla lösa katter är fågelmördare, tro inget annat.
    Tack och lov finns det rävar även i stadsmiljöer. De är skickliga kattjägare....

Det beror på att de där raskatterna har ett ekonomsikt värde som då vanligtvis tilltalar en viss typ av människor som gillar statusprylar. De vågar då inte släppa ut dessa ägodelar för att de då tar en risk att förlora sin dyrgrip. Dessutom har dessa framavlade raser mindre vilda instinkter och törs därför heller inte gå ut, de är inte gatusmarta.

Den vanliga bondkatten däremot går ute, har alltid gjort och så ska den göra. Vem bryr sig att de tar fåglar? Tror du fågelpopulationen är i fara för att vissa katter är skickliga jägare? Och ja de skiter i rabatter det kallas gratis gödsel haha. Nu är det så att vi delar den här planeten med djur och då kan det bli lite skit i trädgårn.
  • sebbe420
    DeathByPickles skrev 2018-06-19 23:38:29 följande:

En nätad veranda är inte riktigt att jämföra med en riktig rastgård, och du har som sagt alltid valet att omplacera. 

Du kan inte jämför med mig och dig. Vi är medvetna om riskerna, ett djur är det inte - om DU sedan VÄLJER att utsätta ditt djur för dem är helt upp till dig. 
    Jag skulle inte öppna dörren för mina byrackor på morgonen och sedan med lugn i magen gå till jobbet och komma hem, käka middag, och ropa hem dem tolv timmar senare. Skulle inte göra det med min eventuella katt heller. 
    Men valet är ditt, förstås. Än så länge står lagen på den sidan. Jag hoppas på en förändring. 
    Inte på grund av att katter skiter på mina utemöbler dock, utan för att jag varit fosterhem för hittekatter i flera år innan jag flyttade. Jag vet vad de råkar ut för när de får springa vind för våg utan tillsyn. 
    Din granne har för övrigt lagen på sin sida också om hon påstår att hon "hittat" en herrelös katt, och kan vackert lämna in den hos polisen varenda gång. ;) 

"De klarar sig" Jojo... 

Men om hon påstår att hon hittat en herrelös katt så ljuger hon ju. Visst klart man har lagen på sin sida om man ljuger.
  • DeathByPickles
    sebbe420 skrev 2018-06-20 02:31:16 följande:
    Men om hon påstår att hon hittat en herrelös katt så ljuger hon ju. Visst klart man har lagen på sin sida om man ljuger.
    Fast nja. Ett djur som ränner omkring fritt i området utan uppsyn är väl att betrakta som herrelöst mer eller mindre. Man kan göra detsamma med hundar vars ägare inte ser till att ha koll på dem. 
    Vill man vara säker på att det inte händer får man helt enkelt se till att hålla sina husdjur under uppsyn. Det finns bra mycket värre saker som kan hända med en lös katt som kommer när vemsomhelst kallar på den. 
  • Anonym (Kattälskaren)
    klyban skrev 2018-06-19 21:20:02 följande:

Vet en del påstår den, men aldrig någonsin hört talas om detta skulle ens skett.

(Vilket inte är samma som det aldrig skett)

Det är för att det sällan upptäcks, katten försvinner ju bara för ägaren. Det hände vår katt när jag var barn, pappa hittade henne (letade i skogen runtomkring oss) men tyvärr försent.
  • Anonym (Kattälskaren)
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-19 20:08:12 följande:

Det är bra att du säger till Många vet inte att halsbandet kan kväva katten om den fastnar. Det finns jättebra halsband med säkerhetsspänne som lossnar vid tryck.

Åh det är ju toppen, visste inte att det fanns :)
Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt