Inlägg från: DeathByPickles |Visa alla inlägg
  • DeathByPickles

Granne jagar mig pga min katt

Bygg en kattrastgård! Grannar och utekatter blir säkra och nöjda. :) 
    jag tycker inte att du kan klaga på grannen - utekatter är ett härke. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Anonym (Ö) skrev 2018-06-18 15:36:32 följande:

Så många idioter det finns som på riktigt inte fattar att det finns katter som man inte kan hålla som innekatter. Oftast kommer dessa kommentarer även från de som säger sig kunna såå mycket om just katter. Nej, ni vet ingenting. Djurplågeri att hålla vissa katter inomhus dygnet runt.

I så fall finns ju alternativet att omplacera till ett lämpligare hem - där det till exempel finns en stor trädgård med rasthage eller inga större vägar/andra hus i närheten. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-19 18:15:59 följande:
    Det blir en väldigt stor rastgård i så fall, de flesta har inte en tomt på en kvadratkilometer.
    Hur vet du att det är vad som skulle krävas? Han kanske skulle bli toknöjd med en normal, inhägnad bakgård med träd och buskage. 
    Annars kanske det finns hem låååångt ute i skogen bortom vägar och grannar. Han kan förstås fortfarande falla offer för räv eller andra rovdjur eller irra ut på vägen och bli överkörd - men hey - sånt är livet! 
  • DeathByPickles

En nätad veranda är inte riktigt att jämföra med en riktig rastgård, och du har som sagt alltid valet att omplacera. 

Du kan inte jämför med mig och dig. Vi är medvetna om riskerna, ett djur är det inte - om DU sedan VÄLJER att utsätta ditt djur för dem är helt upp till dig. 
    Jag skulle inte öppna dörren för mina byrackor på morgonen och sedan med lugn i magen gå till jobbet och komma hem, käka middag, och ropa hem dem tolv timmar senare. Skulle inte göra det med min eventuella katt heller. 
    Men valet är ditt, förstås. Än så länge står lagen på den sidan. Jag hoppas på en förändring. 
    Inte på grund av att katter skiter på mina utemöbler dock, utan för att jag varit fosterhem för hittekatter i flera år innan jag flyttade. Jag vet vad de råkar ut för när de får springa vind för våg utan tillsyn. 
    Din granne har för övrigt lagen på sin sida också om hon påstår att hon "hittat" en herrelös katt, och kan vackert lämna in den hos polisen varenda gång. ;) 

"De klarar sig" Jojo... 

• DeathByPickles
    sebbe420 skrev 2018-06-20 02:31:16 följande:
    Men om hon påstår att hon hittat en herrelös katt så ljuger hon ju. Visst klart man har lagen på sin sida om man ljuger.
    Fast nja. Ett djur som ränner omkring fritt i området utan uppsyn är väl att betrakta som herrelöst mer eller mindre. Man kan göra detsamma med hundar vars ägare inte ser till att ha koll på dem. 
    Vill man vara säker på att det inte händer får man helt enkelt se till att hålla sina husdjur under uppsyn. Det finns bra mycket värre saker som kan hända med en lös katt som kommer när vemsomhelst kallar på den. 
  • DeathByPickles
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-20 11:59:37 följande:
    Det är inte min granne som hittat katten utan min kompis och hon vet vilka ägarna är, när hon pratade med dem sa de att katten skulle klara sig den kunde äta möss och fåglar. De hade alltså lämnat katten och skulle inte hämta den igen, hon gjorde en anmälan till Länsstyrelsen. Förövrigt är det Länsstyrelsen man ska kontakta numera om man hittar en hemlös katt, förr var det polisen. Min katt är både chippad och öronmärkt så han kommer tillbaka till mig om någon ?hittar? honom.

Det blir svårt att hitta något som är bättre än där jag bor för de flesta bor inte mitt ute i skogen och stallkatter brukar sällan ha det bra. Dessutom skulle jag aldrig vilja göra mig av med min katt.

Koppelpromenader två timmar om dagen tycker jag är fullt jämförbart med en rastgård. Jag får dessutom inte bygga en sån.

Du kan inte jämföra en hemlös katt med en tam, ägd katt hon får komma in varje dag och får den omvårdnad den behöver.
    Jag menade de gånger grannen kallar in katten till sig. Länsstyrelsen, polisen eller katthem, hon kan rätt ledigt höra av sig till endera instans och påstå att hon "hittat" din katt eftersom den ränner runt när du inte är hemma och ser efter den. 
    Och visst kommer den tillbaka så småningom om den är chippad, men ett jäkla omak vore det ju. För både dig och kisse. 
    Snällt av henne att hon kommer tillbaka med den istället. 

Nope. De flesta bor inte så att det är lämpligt att ha utekatt, det stämmer. Det är därför det är så märkligt att det fortfarande är lagligt. 

Allt som händer en hemlös katt kan också hända en utekatt som inte är under uppsyn. Bilar, idioter, rovdjur, väder och vind, bli instängda etc etc..

Kudos till dig för att du tog hand om katten, men jag förstår helt och hållet din granne och alla andra som av olika anledningar inte är förtjusta i fenomenet 'utekatter'.
  • DeathByPickles
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-20 15:25:53 följande:
    Varför anser du att min granne har rätt att ta lagen i egna händer? Det är lagligt att ha utekatter och tillåtet i området. Skulle det vara okej om jag gjorde samma sak med något jag tycker är fel? Ska vi ha medborgargarden som börjar bestämma hur vi ska ha det? Lämnar grannen in min katt till polisen är det HON som slösat skattepengar och tid från både Länsstyrelsen och katthemmen som har betydligt viktigare saker att ta hand om.

Eftersom du inte vet vad en hemlös katt är ska jag förklara, det är inte bara en katt som råkar gå ute, det är en katt som inte har ett hem. Den får ingen omvårdnad, ingen mat, inget tryggt hem att gå till. Många blir magra och drar på sig en massa sjukdomar och parasiter. Under vintern förfryser de ofta öronen mm Deras immunförsvar är lägre om de svälter tillräckligt länge. En kompis adopterade en katt som hade ätit plast för att hon var så hungrig, ungarna som hade i magen var dödfödda. Hemlösa katter är oftast okastrerade och förökar sig hej vilt, inavel är vanligt i kolonier.

Det finns förresten katthem som adopterar ut katter som utekatter också.

Fast i hennes egna ögon är hon kanske bara ansvarsfull? Hur som helst är det ju en ickefråga eftersom hon istället väljer att komma hem till dig med din katt. 

Jag vet precis vad som händer med hemlösa katter, och detsamma kan mycket väl hända din katt. Den kan råka hoppa in i n bil eller bli jagad så att den inte vågar komma hem igen. Den kan bli instängd i ett garage eller förråd. Rovdjur kan komma åt den, och idioter till människor som endera tycker illa om utekatter eller helt enkelt gillar att göra djur illa - för att inte tala om trafiken.  Väder och vind drabbas han också av om du inte är hemma och dörren är stängd. 

Som sagt, gött på dig att du tog hand om katten, men grannen din gör inget ont för att hon är bekymrad. 
    Om dina grannar får stå ut med din utekatt får du väl stå ut med dina grannar, tänker jag? 

Jag vet, jag tycker inte att det är okej. Hittekatterna har redan varit med om tillräckligt mycket elände. Mitt katthem adopterade bara som innekatter. När ägandet väl är förflyttat gör förstås folk som de vill, men hemmet försöker i alla fall. 

Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt