Inlägg från: sebbe420 |Visa alla inlägg
  • sebbe420

Granne jagar mig pga min katt

EmberEyes skrev 2018-06-17 22:13:29 följande:

Antingen väljer du själv att ta ansvar för din katt, eller så accepterar du att grannen tar på sig ansvaret genom att fånga in katten varje gång den är utan uppsikt.

Vad är det här för knasigt tänk? Får man göra så med barn som är ute och springer också eller, fånga in dom? Katten FÅR vara ute och springa utan uppsikt vet du. Det är inget annat än stöld att fånga in någon annans katt.

Det vore skillnad om det stod att katten utförde någon form av skadegörelse, då måste man självklart ha en diskussion och komma fram till en lösning. Men nu står det ingenting om något sånt.
  • sebbe420
    Anonym (Inte ok) skrev 2018-06-19 11:52:00 följande:

De flesta lägenhetsområden har en policy på att man inte får ha utekatter. Men ändå envisas personer med att låta katterna springa lösa! 

Vill du ha utekatt får DU flytta till landet. Utekatter hör inte hemma i lägenhetsområden!!

Aldrig hört talas om en sådan policy. Lagen säger att katten har rätt att röra sig fritt utomhus. Katter är en del av stadslivet, och har varit det mycket länge.
  • sebbe420
    Anonym (Anti utekatter) skrev 2018-06-19 14:48:13 följande:

Katter, samt andra djur, ska inte få springa löst överhuvudtaget. Här så är det olagligt att låta hundar och katter springa löst utan koppel. Men såklart bryr sig vissa kattägare inte om det.

Katter mår bra att vara inne, sålänge man stimulerar dem. Katter är vanedjur och ifall de har varit utekatter sedan de var små så är det ju självklart att de vill ut hela tiden. Men det går att vänja om dem. Vår katt var en utekatt, men hon vande sig efter några veckor och nu så bryr hon sig knappt om att gå ut. Går såklart ut henne i sele då och då. Men oftast vill hon bara tillbaka in.

Förstår inte hur man kan låta katten gå fritt med alla faror som finns. Inte bara bilar, men onda människor och t.o.m andra djur. Är alla dessa faror verkligen värt det? Det känns liksom att folk inte bryr sig om sina katter och ifall den dör så tänker dem i banor som t.ex: "Tja, den hade i alla fall ett bra liv som en utekatt." Och sedan är det bara att skaffa en ny katt och släppa ut den med.

Jag är rädd om mina katter.

Att du inte gillar katter är en sak, men som lagen säger är en annan. Var skulle det vara olagligt att låta katter springa löst? Inte i Sverige allafall. Katt i koppel, vilket strunt. Tror jag aldrig sett en katt i koppel i hela mitt liv.

Ditt resonemang går att applicera på barn lika väl. Hur våga man låta barn leka ute? Ja, det finns faror, men man kan ju inte hålla barn inne hela uppväxten för det.
  • sebbe420
    Anonym (Anti utekatter) skrev 2018-06-19 14:48:13 följande:

Jag ser nu att du själv har katt, så då gillar du väl katter? Konstigt då att du inte vill att den ska få gå ut på äventyr. Eller du kanske har en speciell raskatt som typ inte har några vilda instinkter alls? Eller bor där det är farligt för katt, farliga bilvägar? Då är det en annan sak. Men jag förstår inte varför du är "emot" utekatter.
  • sebbe420
    Alessia skrev 2018-06-19 20:06:59 följande:

Har man katt ska man ha den inne eller kopplad när den är utomhus. Vem har sett en raskatt som siames, helig Birma, bengal, Savannah eller Manx springa omkring som utekatter? O nej dessa dyrt inköpta juveler kopplas noggrant upp och lever innekattliv för övrigt. Har de usla liv? Troligen inte.
    Det är lata, slafsiga kattägare till vanliga nästan gratis bonnakatter som envist hävdar att deras katt måste få vara ute och följa sin natur. Den natur som innebär att skita i andras rabatter, trädgårdsland och i lekparkernas sandlådor samt att döda rikliga mängder med småfåglar- Det gör inte min katt, säger kattägaren. Jo pyttsan, alla lösa katter är fågelmördare, tro inget annat.
    Tack och lov finns det rävar även i stadsmiljöer. De är skickliga kattjägare....

Det beror på att de där raskatterna har ett ekonomsikt värde som då vanligtvis tilltalar en viss typ av människor som gillar statusprylar. De vågar då inte släppa ut dessa ägodelar för att de då tar en risk att förlora sin dyrgrip. Dessutom har dessa framavlade raser mindre vilda instinkter och törs därför heller inte gå ut, de är inte gatusmarta.

Den vanliga bondkatten däremot går ute, har alltid gjort och så ska den göra. Vem bryr sig att de tar fåglar? Tror du fågelpopulationen är i fara för att vissa katter är skickliga jägare? Och ja de skiter i rabatter det kallas gratis gödsel haha. Nu är det så att vi delar den här planeten med djur och då kan det bli lite skit i trädgårn.
  • sebbe420
    DeathByPickles skrev 2018-06-19 23:38:29 följande:

En nätad veranda är inte riktigt att jämföra med en riktig rastgård, och du har som sagt alltid valet att omplacera. 

Du kan inte jämför med mig och dig. Vi är medvetna om riskerna, ett djur är det inte - om DU sedan VÄLJER att utsätta ditt djur för dem är helt upp till dig. 
    Jag skulle inte öppna dörren för mina byrackor på morgonen och sedan med lugn i magen gå till jobbet och komma hem, käka middag, och ropa hem dem tolv timmar senare. Skulle inte göra det med min eventuella katt heller. 
    Men valet är ditt, förstås. Än så länge står lagen på den sidan. Jag hoppas på en förändring. 
    Inte på grund av att katter skiter på mina utemöbler dock, utan för att jag varit fosterhem för hittekatter i flera år innan jag flyttade. Jag vet vad de råkar ut för när de får springa vind för våg utan tillsyn. 
    Din granne har för övrigt lagen på sin sida också om hon påstår att hon "hittat" en herrelös katt, och kan vackert lämna in den hos polisen varenda gång. ;) 

"De klarar sig" Jojo... 

Men om hon påstår att hon hittat en herrelös katt så ljuger hon ju. Visst klart man har lagen på sin sida om man ljuger.
Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt