Anonym (Anti utekatter) skrev 2018-06-19 14:48:13 följande:
Katter, samt andra djur, ska inte få springa löst överhuvudtaget. Här så är det olagligt att låta hundar och katter springa löst utan koppel. Men såklart bryr sig vissa kattägare inte om det.
Katter mår bra att vara inne, sålänge man stimulerar dem. Katter är vanedjur och ifall de har varit utekatter sedan de var små så är det ju självklart att de vill ut hela tiden. Men det går att vänja om dem. Vår katt var en utekatt, men hon vande sig efter några veckor och nu så bryr hon sig knappt om att gå ut. Går såklart ut henne i sele då och då. Men oftast vill hon bara tillbaka in.
Förstår inte hur man kan låta katten gå fritt med alla faror som finns. Inte bara bilar, men onda människor och t.o.m andra djur. Är alla dessa faror verkligen värt det? Det känns liksom att folk inte bryr sig om sina katter och ifall den dör så tänker dem i banor som t.ex: "Tja, den hade i alla fall ett bra liv som en utekatt." Och sedan är det bara att skaffa en ny katt och släppa ut den med.
Jag är rädd om mina katter.
Att du inte gillar katter är en sak, men som lagen säger är en annan. Var skulle det vara olagligt att låta katter springa löst? Inte i Sverige allafall. Katt i koppel, vilket strunt. Tror jag aldrig sett en katt i koppel i hela mitt liv.
Ditt resonemang går att applicera på barn lika väl. Hur våga man låta barn leka ute? Ja, det finns faror, men man kan ju inte hålla barn inne hela uppväxten för det.