• Anonym (Kattägare)

Granne jagar mig pga min katt

Min puckade granne anser inte att man ska ha utekatt så varje gång hon ser min katt kallar hon på honom och ringer på dörren. Tyvärr följer min katt efter om man ropar på honom. Min katt går ut direkt efter han kommit in. Är jag inte hemma väntar hon på att jag kommer hem. Grannen går över alla gränser och har till och med skrivit ett brev och lagt i min brevlåda där hon frågar om hon får ta över min katt!

Jag har bjudit hem grannen en gång så hon ska få se att min katt har det bra, jag bjöd på kaffe och hon fick se lägenheten, tyvärr blev det inte bättre av det.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt
  • Alessia
    sebbe420 skrev 2018-06-20 02:28:25 följande:
    Det beror på att de där raskatterna har ett ekonomsikt värde som då vanligtvis tilltalar en viss typ av människor som gillar statusprylar. De vågar då inte släppa ut dessa ägodelar för att de då tar en risk att förlora sin dyrgrip. Dessutom har dessa framavlade raser mindre vilda instinkter och törs därför heller inte gå ut, de är inte gatusmarta.

Den vanliga bondkatten däremot går ute, har alltid gjort och så ska den göra. Vem bryr sig att de tar fåglar? Tror du fågelpopulationen är i fara för att vissa katter är skickliga jägare? Och ja de skiter i rabatter det kallas gratis gödsel haha. Nu är det så att vi delar den här planeten med djur och då kan det bli lite skit i trädgårn.
    Du skulle då i full konsekvens med ditt yttrande inte ha något emot att jag  släppte mina tre stora hundar (födda lika vilda som vilken katt som helst och med lika stor rätt till frihet) lösa att jaga katt, bajsa och kissa varhelst de har lust, morra, skälla och hoppa på suspekta personer?
  • Anonym (Kattägare)
    DeathByPickles skrev 2018-06-19 23:38:29 följande:

En nätad veranda är inte riktigt att jämföra med en riktig rastgård, och du har som sagt alltid valet att omplacera. 

Du kan inte jämför med mig och dig. Vi är medvetna om riskerna, ett djur är det inte - om DU sedan VÄLJER att utsätta ditt djur för dem är helt upp till dig. 

Jag skulle inte öppna dörren för mina byrackor på morgonen och sedan med lugn i magen gå till jobbet och komma hem, käka middag, och ropa hem dem tolv timmar senare. Skulle inte göra det med min eventuella katt heller. 

Men valet är ditt, förstås. Än så länge står lagen på den sidan. Jag hoppas på en förändring. 

Inte på grund av att katter skiter på mina utemöbler dock, utan för att jag varit fosterhem för hittekatter i flera år innan jag flyttade. Jag vet vad de råkar ut för när de får springa vind för våg utan tillsyn. 

Din granne har för övrigt lagen på sin sida också om hon påstår att hon "hittat" en herrelös katt, och kan vackert lämna in den hos polisen varenda gång. ;) 

"De klarar sig" Jojo... 

Det är inte min granne som hittat katten utan min kompis och hon vet vilka ägarna är, när hon pratade med dem sa de att katten skulle klara sig den kunde äta möss och fåglar. De hade alltså lämnat katten och skulle inte hämta den igen, hon gjorde en anmälan till Länsstyrelsen. Förövrigt är det Länsstyrelsen man ska kontakta numera om man hittar en hemlös katt, förr var det polisen. Min katt är både chippad och öronmärkt så han kommer tillbaka till mig om någon ?hittar? honom.

Det blir svårt att hitta något som är bättre än där jag bor för de flesta bor inte mitt ute i skogen och stallkatter brukar sällan ha det bra. Dessutom skulle jag aldrig vilja göra mig av med min katt.

Koppelpromenader två timmar om dagen tycker jag är fullt jämförbart med en rastgård. Jag får dessutom inte bygga en sån.

Du kan inte jämföra en hemlös katt med en tam, ägd katt hon får komma in varje dag och får den omvårdnad den behöver.
  • DeathByPickles
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-20 11:59:37 följande:
    Det är inte min granne som hittat katten utan min kompis och hon vet vilka ägarna är, när hon pratade med dem sa de att katten skulle klara sig den kunde äta möss och fåglar. De hade alltså lämnat katten och skulle inte hämta den igen, hon gjorde en anmälan till Länsstyrelsen. Förövrigt är det Länsstyrelsen man ska kontakta numera om man hittar en hemlös katt, förr var det polisen. Min katt är både chippad och öronmärkt så han kommer tillbaka till mig om någon ?hittar? honom.

Det blir svårt att hitta något som är bättre än där jag bor för de flesta bor inte mitt ute i skogen och stallkatter brukar sällan ha det bra. Dessutom skulle jag aldrig vilja göra mig av med min katt.

Koppelpromenader två timmar om dagen tycker jag är fullt jämförbart med en rastgård. Jag får dessutom inte bygga en sån.

Du kan inte jämföra en hemlös katt med en tam, ägd katt hon får komma in varje dag och får den omvårdnad den behöver.
    Jag menade de gånger grannen kallar in katten till sig. Länsstyrelsen, polisen eller katthem, hon kan rätt ledigt höra av sig till endera instans och påstå att hon "hittat" din katt eftersom den ränner runt när du inte är hemma och ser efter den. 
    Och visst kommer den tillbaka så småningom om den är chippad, men ett jäkla omak vore det ju. För både dig och kisse. 
    Snällt av henne att hon kommer tillbaka med den istället. 

Nope. De flesta bor inte så att det är lämpligt att ha utekatt, det stämmer. Det är därför det är så märkligt att det fortfarande är lagligt. 

Allt som händer en hemlös katt kan också hända en utekatt som inte är under uppsyn. Bilar, idioter, rovdjur, väder och vind, bli instängda etc etc..

Kudos till dig för att du tog hand om katten, men jag förstår helt och hållet din granne och alla andra som av olika anledningar inte är förtjusta i fenomenet 'utekatter'.
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • klyban
    Anonym (Kattälskaren) skrev 2018-06-20 08:31:19 följande:
    Det är för att det sällan upptäcks, katten försvinner ju bara för ägaren. Det hände vår katt när jag var barn, pappa hittade henne (letade i skogen runtomkring oss) men tyvärr försent.

Som jag säger, känner väldigt många kattägare personligen och ingen hört talas om detta mer än i affären där man köper dess.
    Och någonstans tycker jag man ska se detta, även om det sker i skogen.
    Då det kan var udda med en katt hänger i en gren fäst med ett halsband.
    Säger inte det inte existerar, dock säger jag att det verkar vara väldigt sällsynt.

Även hade vi såna halsband i 10år och aldrig trillade av, fast ute så mycket de ville.
    Så vi slutade slösa pengar på detta.

hur många meter var det?
  • Anonym (Kattägare)
    DeathByPickles skrev 2018-06-20 12:10:50 följande:

Jag menade de gånger grannen kallar in katten till sig. Länsstyrelsen, polisen eller katthem, hon kan rätt ledigt höra av sig till endera instans och påstå att hon "hittat" din katt eftersom den ränner runt när du inte är hemma och ser efter den. 

Och visst kommer den tillbaka så småningom om den är chippad, men ett jäkla omak vore det ju. För både dig och kisse. 

Snällt av henne att hon kommer tillbaka med den istället. 

Nope. De flesta bor inte så att det är lämpligt att ha utekatt, det stämmer. Det är därför det är så märkligt att det fortfarande är lagligt. 

Allt som händer en hemlös katt kan också hända en utekatt som inte är under uppsyn. Bilar, idioter, rovdjur, väder och vind, bli instängda etc etc..

Kudos till dig för att du tog hand om katten, men jag förstår helt och hållet din granne och alla andra som av olika anledningar inte är förtjusta i fenomenet 'utekatter'.

Varför anser du att min granne har rätt att ta lagen i egna händer? Det är lagligt att ha utekatter och tillåtet i området. Skulle det vara okej om jag gjorde samma sak med något jag tycker är fel? Ska vi ha medborgargarden som börjar bestämma hur vi ska ha det? Lämnar grannen in min katt till polisen är det HON som slösat skattepengar och tid från både Länsstyrelsen och katthemmen som har betydligt viktigare saker att ta hand om.

Eftersom du inte vet vad en hemlös katt är ska jag förklara, det är inte bara en katt som råkar gå ute, det är en katt som inte har ett hem. Den får ingen omvårdnad, ingen mat, inget tryggt hem att gå till. Många blir magra och drar på sig en massa sjukdomar och parasiter. Under vintern förfryser de ofta öronen mm Deras immunförsvar är lägre om de svälter tillräckligt länge. En kompis adopterade en katt som hade ätit plast för att hon var så hungrig, ungarna som hade i magen var dödfödda. Hemlösa katter är oftast okastrerade och förökar sig hej vilt, inavel är vanligt i kolonier.

Det finns förresten katthem som adopterar ut katter som utekatter också.
  • Anonym (Kattälskaren)
    klyban skrev 2018-06-20 14:55:26 följande:

Som jag säger, känner väldigt många kattägare personligen och ingen hört talas om detta mer än i affären där man köper dess.

Och någonstans tycker jag man ska se detta, även om det sker i skogen.

Då det kan var udda med en katt hänger i en gren fäst med ett halsband.

Säger inte det inte existerar, dock säger jag att det verkar vara väldigt sällsynt.

Även hade vi såna halsband i 10år och aldrig trillade av, fast ute så mycket de ville.

Så vi slutade slösa pengar på detta.

Jaha..?
  • klyban
    Anonym (Kattälskaren) skrev 2018-06-20 15:29:53 följande:
    Jaha..?
    Ja!
    hur många meter var det?
  • DeathByPickles
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-20 15:25:53 följande:
    Varför anser du att min granne har rätt att ta lagen i egna händer? Det är lagligt att ha utekatter och tillåtet i området. Skulle det vara okej om jag gjorde samma sak med något jag tycker är fel? Ska vi ha medborgargarden som börjar bestämma hur vi ska ha det? Lämnar grannen in min katt till polisen är det HON som slösat skattepengar och tid från både Länsstyrelsen och katthemmen som har betydligt viktigare saker att ta hand om.

Eftersom du inte vet vad en hemlös katt är ska jag förklara, det är inte bara en katt som råkar gå ute, det är en katt som inte har ett hem. Den får ingen omvårdnad, ingen mat, inget tryggt hem att gå till. Många blir magra och drar på sig en massa sjukdomar och parasiter. Under vintern förfryser de ofta öronen mm Deras immunförsvar är lägre om de svälter tillräckligt länge. En kompis adopterade en katt som hade ätit plast för att hon var så hungrig, ungarna som hade i magen var dödfödda. Hemlösa katter är oftast okastrerade och förökar sig hej vilt, inavel är vanligt i kolonier.

Det finns förresten katthem som adopterar ut katter som utekatter också.

Fast i hennes egna ögon är hon kanske bara ansvarsfull? Hur som helst är det ju en ickefråga eftersom hon istället väljer att komma hem till dig med din katt. 

Jag vet precis vad som händer med hemlösa katter, och detsamma kan mycket väl hända din katt. Den kan råka hoppa in i n bil eller bli jagad så att den inte vågar komma hem igen. Den kan bli instängd i ett garage eller förråd. Rovdjur kan komma åt den, och idioter till människor som endera tycker illa om utekatter eller helt enkelt gillar att göra djur illa - för att inte tala om trafiken.  Väder och vind drabbas han också av om du inte är hemma och dörren är stängd. 

Som sagt, gött på dig att du tog hand om katten, men grannen din gör inget ont för att hon är bekymrad. 
    Om dina grannar får stå ut med din utekatt får du väl stå ut med dina grannar, tänker jag? 

Jag vet, jag tycker inte att det är okej. Hittekatterna har redan varit med om tillräckligt mycket elände. Mitt katthem adopterade bara som innekatter. När ägandet väl är förflyttat gör förstås folk som de vill, men hemmet försöker i alla fall. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Kattägare)
    DeathByPickles skrev 2018-06-20 16:06:18 följande:

Fast i hennes egna ögon är hon kanske bara ansvarsfull? Hur som helst är det ju en ickefråga eftersom hon istället väljer att komma hem till dig med din katt. 

Jag vet precis vad som händer med hemlösa katter, och detsamma kan mycket väl hända din katt. Den kan råka hoppa in i n bil eller bli jagad så att den inte vågar komma hem igen. Den kan bli instängd i ett garage eller förråd. Rovdjur kan komma åt den, och idioter till människor som endera tycker illa om utekatter eller helt enkelt gillar att göra djur illa - för att inte tala om trafiken.  Väder och vind drabbas han också av om du inte är hemma och dörren är stängd. 

Som sagt, gött på dig att du tog hand om katten, men grannen din gör inget ont för att hon är bekymrad. 

Om dina grannar får stå ut med din utekatt får du väl stå ut med dina grannar, tänker jag? 

Jag vet, jag tycker inte att det är okej. Hittekatterna har redan varit med om tillräckligt mycket elände. Mitt katthem adopterade bara som innekatter. När ägandet väl är förflyttat gör förstås folk som de vill, men hemmet försöker i alla fall. 

Om hon hade kommit någon enstaka gång visst, men inte var och varannan dag fast jag uttryckligen säger till varje gång att hon ska låta bli. Ryter jag ifrån riktigt ordentligt brukar det vara lugnt ett tag sen börjar det igen. Hyresvärden har också sagt till henne men det hjälper inte heller. Jag har funderat på en polisanmälan för trakasserier. Ingen ska behöva stå ut med trakasserier. Min granne har ingen rätt att hitta på egna regler, är hon emot utekatter kan hon engagera sig i hyresgästföreningen och påverka politiker och på så vis få till en ändring. Hur skulle du själv känna om någon ringde på dig flera gånger i veckan?

Ja, allt det kan hända en katt som går ute oavsett orsak, det som inte händer är att min katt förfryser kroppsdelar, svälter, inte får veterinärvård och inte behöver kämpa för sin överlevnad. Därför tycker jag inte det går att jämföra.
  • Anonym (inte)
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-18 19:49:53 följande:
    Det gjorde du säkert men så skrev jag inte, i inlägg 3 står det 12-14 timmar. Skulle katten vara ute ett dygn räcker det med att jag ställer ut mat och rent vatten två gånger per dag så har jag följt lagen.
    Nä, det räcker inte. Det är faktiskt en feltolkning av jordbruksverkets förordning. Det står i dokumentet du tänker på att man skall ställa ut mat två gånger om dygnet för att katten ska vänja sig vid det och komma hem då. Underförstått: att du skall kunna titta till den.

Här har du läst om mat två gånger om dagen, men du missar meningen som står strax innan
    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

"Du ska se till din katt minst två gånger per dag. Unga, sjuka eller skadade katter ska ses till oftare. Om du har en katt som får gå ute kan du ställa fram mat minst två gånger om dagen. Då lär den sig rutinen att komma hem när det är matdags."

Här har du det faktiska juridiska dokumentet och där står inget om mat men om tillsyn två gånger per dag.
    www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1370040518362/2008-005.pdf

"16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare."

Det räcker alltså inte med att ställa ut mat två gånger om dagen. Detta behöver du som kattägare känna till.

Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-18 19:49:53 följande:
    Grannen bor på fjärde våningen, du menar alltså att min katt har knallat in genom porten öppnat hennes dörr och gått in i hennes lägenhet.

Ja, hur ska du kunna veta det? Du har ju inte koll på vad din katt gör på dagarna. Det enda du påstår dig vara beredd att göra är att betala för eventuella skador som folk kan visa på att din katt gjort. Det tycker du är att ta ansvar för sin katt.
  • Anonym (inte)
    Anonym (Lagen) skrev 2018-06-19 07:12:10 följande:
    www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-.../

Kattägare ansvarar INTE för vad katten gör lös ute, katten behöver tillsyn 2 gånger om dagen ger lagen, thats it. Så nej TS du gör inte fel utan din granne gör fel. Säga att du anmäler henne för stöld om hon rör din katt igen. Ta kort eller filma när hon plockat upp den.
    Jo, den skall enligt lagen vara under sådan tillsyn att den inte orsakar "avsevärd olägenhet". Det gäller. Sedan att det inte finns något straff kopplat till att bryta mot detta, det är en annan sak.

Sedan, som du läser i texten, gör inte grannen något fel eftersom hon lämnar tillbaka katten. Det du tänker på handlar o grannen vägrar lämna tillbaka den. Då kan det eventuellt vara stöld.

Den lämpligaste lösningen på den här situationen, givet ts inställning, är en hink med vatten. Förr eller senare fattar katten och kommer inte tillbaka.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (inte) skrev 2018-06-22 05:46:28 följande:

Nä, det räcker inte. Det är faktiskt en feltolkning av jordbruksverkets förordning. Det står i dokumentet du tänker på att man skall ställa ut mat två gånger om dygnet för att katten ska vänja sig vid det och komma hem då. Underförstått: att du skall kunna titta till den.

Här har du läst om mat två gånger om dagen, men du missar meningen som står strax innan

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

"Du ska se till din katt minst två gånger per dag. Unga, sjuka eller skadade katter ska ses till oftare. Om du har en katt som får gå ute kan du ställa fram mat minst två gånger om dagen. Då lär den sig rutinen att komma hem när det är matdags."

Här har du det faktiska juridiska dokumentet och där står inget om mat men om tillsyn två gånger per dag.

www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1370040518362/2008-005.pdf

"16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare."

Det räcker alltså inte med att ställa ut mat två gånger om dagen. Detta behöver du som kattägare känna till.

Ja, hur ska du kunna veta det? Du har ju inte koll på vad din katt gör på dagarna. Det enda du påstår dig vara beredd att göra är att betala för eventuella skador som folk kan visa på att din katt gjort. Det tycker du är att ta ansvar för sin katt.

Om katten inte kommer och man ropar och letar räcker det. Du tar mitt inlägg ur sitt sammanhang, frågan var om jag bröt mot lagen om min katt var ute ett dygn och det gör jag inte om jag gör mitt bästa för att hitta katten och jag ställer ut mat.

Jag vet att min katt inte har tagit sig genom porten, gått upp för alla trappor, låst upp grannens ytterdörr och låst upp hennes balkongdörr, det VET jag, jag är 100% säker på det och den här tråden handlar först och främst om min granne.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (inte) skrev 2018-06-22 05:46:28 följande:

Hur öppnar en katt två låsta dörrar och en port? Jag vill påriktigt veta hur det går till.
Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt