Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-20 11:59:37 följande:
Det är inte min granne som hittat katten utan min kompis och hon vet vilka ägarna är, när hon pratade med dem sa de att katten skulle klara sig den kunde äta möss och fåglar. De hade alltså lämnat katten och skulle inte hämta den igen, hon gjorde en anmälan till Länsstyrelsen. Förövrigt är det Länsstyrelsen man ska kontakta numera om man hittar en hemlös katt, förr var det polisen. Min katt är både chippad och öronmärkt så han kommer tillbaka till mig om någon ?hittar? honom.
Det blir svårt att hitta något som är bättre än där jag bor för de flesta bor inte mitt ute i skogen och stallkatter brukar sällan ha det bra. Dessutom skulle jag aldrig vilja göra mig av med min katt.
Koppelpromenader två timmar om dagen tycker jag är fullt jämförbart med en rastgård. Jag får dessutom inte bygga en sån.
Du kan inte jämföra en hemlös katt med en tam, ägd katt hon får komma in varje dag och får den omvårdnad den behöver.
Jag menade de gånger grannen kallar in katten till sig. Länsstyrelsen, polisen eller katthem, hon kan rätt ledigt höra av sig till endera instans och påstå att hon "hittat" din katt eftersom den ränner runt när du inte är hemma och ser efter den.
Och visst kommer den tillbaka så småningom om den är chippad, men ett jäkla omak vore det ju. För både dig och kisse.
Snällt av henne att hon kommer tillbaka med den istället.
Nope. De flesta bor inte så att det är lämpligt att ha utekatt, det stämmer. Det är därför det är så märkligt att det fortfarande är lagligt.
Allt som händer en hemlös katt kan också hända en utekatt som inte är under uppsyn. Bilar, idioter, rovdjur, väder och vind, bli instängda etc etc..
Kudos till dig för att du tog hand om katten, men jag förstår helt och hållet din granne och alla andra som av olika anledningar inte är förtjusta i fenomenet 'utekatter'.