• Anonym (Kattägare)

Granne jagar mig pga min katt

Min puckade granne anser inte att man ska ha utekatt så varje gång hon ser min katt kallar hon på honom och ringer på dörren. Tyvärr följer min katt efter om man ropar på honom. Min katt går ut direkt efter han kommit in. Är jag inte hemma väntar hon på att jag kommer hem. Grannen går över alla gränser och har till och med skrivit ett brev och lagt i min brevlåda där hon frågar om hon får ta över min katt!

Jag har bjudit hem grannen en gång så hon ska få se att min katt har det bra, jag bjöd på kaffe och hon fick se lägenheten, tyvärr blev det inte bättre av det.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt
  • Anonym (Stella)

På våren när det är fullt av hundskit i väggrenen då brukar jag tycka att man borde förbjuda husdjur i tätbebyggda områden. Sen besinnar jag mig. Husdjur gör väldigt mycket gott för folkhälsan. Katter tar dessutom råttor, möss och sjuka småfåglar. Jag har hellre lite kattbajs i rabatten än råttor i husgrunden. 

• SanderR

Är det ett alternativ att flytta? Kanske lite mer lantligt så att katten inte stör någon? Vad är det din granne är orolig för? Att katten ska göra sig illa? Springa bort? 

• Anonym (äcklig)
    Anonym (Stella) skrev 2018-06-19 09:25:21 följande:

På våren när det är fullt av hundskit i väggrenen då brukar jag tycka att man borde förbjuda husdjur i tätbebyggda områden. Sen besinnar jag mig. Husdjur gör väldigt mycket gott för folkhälsan. Katter tar dessutom råttor, möss och sjuka småfåglar. Jag har hellre lite kattbajs i rabatten än råttor i husgrunden. 

Vi har inte bara kattbajs i rabatterna utan lite här och var i trädgården, nedanför studsmattan, på dynorna i möblerna, på grusgången... Och mössen verkar de inte ta, så jag vet ärligt inte vad jag ska ha grannens katter till...

Leker med tanken att kasta in alla kattskitar i deras trädgård när jag hittar dem, men så får man ju inte bete sig...

Hundskit i diken eller vägren går ju inte att jämföra med en kattskit i trädgårdssoffan eller sandlådan där barnen ska leka.
  • Anonym (Kattägare)
    DeathByPickles skrev 2018-06-19 02:25:12 följande:

Bygg en kattrastgård! Grannar och utekatter blir säkra och nöjda. :) 

jag tycker inte att du kan klaga på grannen - utekatter är ett härke. 

Min trädgård är inte flera kvadratkilometer stor och det är det som krävs för att min katt ska bli nöjd. En kattrastgård behöver man söka tillstånd för och det är ytterst tveksamt om jag skulle få. Min trädgård är ca 15 kvadratmeter. Jag har redan en nätad altan.
    Anonym (Lagen) skrev 2018-06-19 07:12:10 följande:

www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatten/

Kattägare ansvarar INTE för vad katten gör lös ute, katten behöver tillsyn 2 gånger om dagen ger lagen, thats it. Så nej TS du gör inte fel utan din granne gör fel. Säga att du anmäler henne för stöld om hon rör din katt igen. Ta kort eller filma när hon plockat upp den.

Tack
    Anonym (äcklig) skrev 2018-06-19 07:33:13 följande:

Det där är en lika löjlig jämförelse. Hög musik och barnlek kan inte jämföras med en stinkande kattskit på trädgårdsgången eller dynorna till tärdgårdsmöblerna. Håll kattens skit för dig själv så ska du se att din granne inte klagar på katten din.

Det är DIN åsikt, inte fakta. Min katt har vad jag vet inte kissat på några trädgårdsmöbler, min granne bor fyra trappor upp.
    Anonym (hallå?!) skrev 2018-06-19 07:46:28 följande:

Katter är inte innedjur. Det är inte naturligt för dem att hållas under uppsikt... Man äger inte en katt. Anmäl din granne för hot, hon har ju hotat att ta katten.

Tack
    Anonym (Stella) skrev 2018-06-19 09:25:21 följande:

Tack
    SanderR skrev 2018-06-19 10:05:44 följande:

Är det ett alternativ att flytta? Kanske lite mer lantligt så att katten inte stör någon? Vad är det din granne är orolig för? Att katten ska göra sig illa? Springa bort? 

Jag tycker inte jag ska behöva flytta på grund av en granne, stör hon sig får hon flytta.

Ja, grannen är orolig för att katten ska göra sig illa. Hon anser att det är djurplågeri att ha utekatter, att de mår dåligt av det och att de kan bli allvarligt skadade. Hon bryr sig inte om kattbajs mm vad jag vet. Hon lägger ut mat till fåglarna som tyvärr lockar till sig råttor så skit kan hon absolut inte vara orolig för.
    punktslash skrev 2018-06-19 09:59:17 följande:

Ägaren är normalt sett ansvarig för det som katten ställer till.

lawline.se/answers/skadestandsansvar-for-kattagare-och-process-med-anledning-darav

Du menar alltså att min katt har gått in genom hennes port, öppnat hennes ytterdörr, öppnat balkongdörren kissat på hennes dynor och sedan gått därifrån?!

Det där länken handlar om när kattägaren inte vill ersätta skadan, det gör som sagt jag om det behövs, men nu har min katt inte förstört något för min granne.
  • Anonym (Kattägare)
    snygglena skrev 2018-06-18 20:14:07 följande:

Men kan ni ge er nån gång? Hon skriver ju uttryckligen att grannen bor på fjärde våningen mittemot ts, m a o kan hon ju knappast bli särskilt störd. Det finns ju heller inget som pekar på att nån annan blir det, så då får man väl utgå från att så inte är fallet. Däremot verkar ju grannen mer eller mindre rabiat, det är väl inte HENNES jävla sak att komma springande med ts katt och avgöra var den ska befinna sig?! Eftersom det dras upp en massa liknelser med barn: grannen kommer med ditt/dina barn titt som tätt och anser att dem inte ska vara ute, vore det också ok? Liknelsen är absurd, så sluta jämföra med barn ("om ett barn bajsade i en sandlåda", herregud)!

Detta är alltså förutsatt att katten inte är ett problem, men det finns ju inget som pekar på det. Har du försökt prata med tanten ordentligt, och i så fall vad säger hon?

Ja, jag har pratat med henne och till och med bjudit hem henne så hon får se hur vi har det. Hon var här och drack kaffe för några år sedan, det hjälpte inte tyvärr. Jag har pratat med henne efter det också. Hon anser att det är djurplågeri att ha katter ute, att de kan skada sig mm så hon är inte bekymrad över kattskit, förstörelse mm

Hon är djurvän men riktar sig lite åt fel håll, hon matar t.ex fåglarna med solrosfrön men hon lägger för mycket så det lockar till sig råttor. Hon vill gärna klappa folks hundar (hon frågar först) och en del hundägare blir irriterade på att hon frågar nästa gång de springer på varann fast de sagt nej för tre dagar sen.
    Anonym (Pia) skrev 2018-06-19 01:52:20 följande:

Öppna inte när grannen ringer på.

Hade hon inte haft min katt med sig hade jag inte gjort det.
  • Anonym (Inte ok)
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-17 21:18:25 följande:

Min puckade granne anser inte att man ska ha utekatt så varje gång hon ser min katt kallar hon på honom och ringer på dörren. Tyvärr följer min katt efter om man ropar på honom. Min katt går ut direkt efter han kommit in. Är jag inte hemma väntar hon på att jag kommer hem. Grannen går över alla gränser och har till och med skrivit ett brev och lagt i min brevlåda där hon frågar om hon får ta över min katt!

Jag har bjudit hem grannen en gång så hon ska få se att min katt har det bra, jag bjöd på kaffe och hon fick se lägenheten, tyvärr blev det inte bättre av det.

Vad ska jag göra?

De flesta lägenhetsområden har en policy på att man inte får ha utekatter. Men ändå envisas personer med att låta katterna springa lösa! 

Vill du ha utekatt får DU flytta till landet. Utekatter hör inte hemma i lägenhetsområden!!

• sebbe420
    Anonym (Inte ok) skrev 2018-06-19 11:52:00 följande:

De flesta lägenhetsområden har en policy på att man inte får ha utekatter. Men ändå envisas personer med att låta katterna springa lösa! 

Vill du ha utekatt får DU flytta till landet. Utekatter hör inte hemma i lägenhetsområden!!

Aldrig hört talas om en sådan policy. Lagen säger att katten har rätt att röra sig fritt utomhus. Katter är en del av stadslivet, och har varit det mycket länge.
  • fjanten
    Anonym (Inte ok) skrev 2018-06-19 11:52:00 följande:

Exakt. Som hos oss. Bara det att vissa struntar i det...
  • Anonym (H)
    Panduro skrev 2018-06-19 06:12:16 följande:
    Katter ska få vara ute när de vill och inne när de vill. Sjukt att vissa tycker man ska stänga in en katt. Koppelpromenader? Stackars katt.
    Instämmer.
Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt