• Anonym (Kattägare)

Granne jagar mig pga min katt

Min puckade granne anser inte att man ska ha utekatt så varje gång hon ser min katt kallar hon på honom och ringer på dörren. Tyvärr följer min katt efter om man ropar på honom. Min katt går ut direkt efter han kommit in. Är jag inte hemma väntar hon på att jag kommer hem. Grannen går över alla gränser och har till och med skrivit ett brev och lagt i min brevlåda där hon frågar om hon får ta över min katt!

Jag har bjudit hem grannen en gång så hon ska få se att min katt har det bra, jag bjöd på kaffe och hon fick se lägenheten, tyvärr blev det inte bättre av det.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt
  • Anonym (inte)
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-18 13:00:43 följande:
    Varför tror du att jag inte tar ansvar för min katt? Självklart gör jag det, han är både kastrerad, ID märkt, vaccinerad och försäkrad. Skulle han förstöra något betalat jag naturligtvis för mig. De flesta i området vet vem han är.
    Gör du väl inte om den beger sig i på grannens tomt. Särskilt om grannen inte vill ha den där.

Du får sätta hönsnät/stängsel runt din tomt så katten stannar på tomten.

Normalt sett går det bra att katter löper fritt, vi har flera stycken olika som går omkring här, men om en granne stör sig och inte vill ha din katt där så är det faktiskt grannen som har rätten på sin sida.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (äcklig) skrev 2018-06-18 15:44:56 följande:

Nejdu, jag ska inte behöva flytta till skogs för att slippa grannarnas kattbajs i min trädgård. Skulle du acceptera att jag tex lät mina ungar baja fritt på din gräsmatta?

Kattbajs är en sak man inte ska behöva räkna med i tättbebyggt område. Flytta du ut i skogen med din katt så blir nog både katten och dina grannar nöjdare. 

Du vet själv att det är en löjlig jämförelse. Jag får också stå ut med saker från mina grannar, barn som skriker, grannens barn ovanför mig som kör rally med en sparkbil när jag jobbat hela natten, fester, hög musik mm Det tillhör när man bor som vi gör, man får stå ut med saker man inte gillar.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (inte) skrev 2018-06-18 17:04:30 följande:

Gör du väl inte om den beger sig i på grannens tomt. Särskilt om grannen inte vill ha den där.

Du får sätta hönsnät/stängsel runt din tomt så katten stannar på tomten.

Normalt sett går det bra att katter löper fritt, vi har flera stycken olika som går omkring här, men om en granne stör sig och inte vill ha din katt där så är det faktiskt grannen som har rätten på sin sida.

Jag fattade inte första stycket, går min katt in på någons tomt och förstör ersätter jag givetvis. Min katt skulle aldrig acceptera att bara vara i en kattgård. Jag har en innekatt så jag har redan en nätad veranda, kattgård behöver jag söka tillstånd för.

Min granne bor i en lägenhet på fjärde våningen, hon har ingen tomt och hon har inga barn, så min katt kan omöjligt förstöra något för henne.
  • Anonym (Kattägare)

Jag kanske ska förklara hur jag bor. Det är fem stycken hyreshus och ett villaområde precis bredvid. Runt om husen är det bara skog så det är ett mellanting mellan tättbebyggt område och skog, jag behöver bara gå runt huset så är jag i skogen.

Jag bor i en av lägenheterna närmast villaområdet, jag bor längst ner och har en veranda och en liten trädgård. Grannen bor i huset mitt emot på fjärde våningen.

• Anonym (inte)
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-18 17:12:54 följande:
    Jag fattade inte första stycket, går min katt in på någons tomt och förstör ersätter jag givetvis. Min katt skulle aldrig acceptera att bara vara i en kattgård. Jag har en innekatt så jag har redan en nätad veranda, kattgård behöver jag söka tillstånd för.

Min granne bor i en lägenhet på fjärde våningen, hon har ingen tomt och hon har inga barn, så min katt kan omöjligt förstöra något för henne.
    Du tyckte att du tog ansvar för din katt när du i själva verket inte vet var den är på ett helt dygn.

Du har lagligt ansvar för två saker (minst):

Att katten har tillsyn minst två gånger om dagen och att hålla den under sådan uppsikt att den inte orsakar skada eller avsevärd olägenhet.

Du uppfyller ingetdera när katten är borta 24 timmar i sträck, som du skriver.

Att du i efterhand är beredd att betala skadestånd för något katten har förstört är inte att ta ansvar för katten.

Endera får du leva med att grannen hanterar din katt som hon anser lämpligt eller så får du ta ansvar för den och sätta stängsel runt tomten.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (inte) skrev 2018-06-18 17:23:08 följande:

Du tyckte att du tog ansvar för din katt när du i själva verket inte vet var den är på ett helt dygn.

Du har lagligt ansvar för två saker (minst):

Att katten har tillsyn minst två gånger om dagen och att hålla den under sådan uppsikt att den inte orsakar skada eller avsevärd olägenhet.

Du uppfyller ingetdera när katten är borta 24 timmar i sträck, som du skriver.

Att du i efterhand är beredd att betala skadestånd för något katten har förstört är inte att ta ansvar för katten.

Endera får du leva med att grannen hanterar din katt som hon anser lämpligt eller så får du ta ansvar för den och sätta stängsel runt tomten.

Ett dygn är 24 timmar, min katt är ute 12-14 timmar. Min katt har inte förstört något för någon vad jag vet om. De flesta vet vem han är och han har ett halsband med mitt nummer så det är bara att kontakta mig. En person har kontaktat mig på de fem åren min katt har bott här och då sprang han i trapphuset vilket jag givetvis tog tag i direkt. Anser min granne att jag inte följer lagen är hon fri att kontakta länsstyrelsen.

Att ersätta något som av misstag blivit förstört är att ta ansvar, att skita i det är att vara oansvarig.
  • Anonym (inte)
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-06-18 17:30:24 följande:
    Ett dygn är 24 timmar, min katt är ute 12-14 timmar. Min katt har inte förstört något för någon vad jag vet om. De flesta vet vem han är och han har ett halsband med mitt nummer så det är bara att kontakta mig. En person har kontaktat mig på de fem åren min katt har bott här och då sprang han i trapphuset vilket jag givetvis tog tag i direkt. Anser min granne att jag inte följer lagen är hon fri att kontakta länsstyrelsen.

Att ersätta något som av misstag blivit förstört är att ta ansvar, att skita i det är att vara oansvarig.
    Ja, jag läste 12-24 i ditt inlägg, så du klarar alltså kanske Jordbruksverkets förordning om tillsyn två gånger om dygnet. 

Däremot klara du inte lagens krav på att ha tillsyn så att den inte orsakar skada eller avsevärd olägenhet för som du skriver: du har ingen aning om den har förstört något eller inte. Och det är inte att ta ansvar för katten.

Det enda du gör är att du påstår dig vara beredd att betala i efterhand om din katt väl skadat någonting.

Eftersom du anser att du har rätten att inte begränsa din katts rännande så får du också acceptera att grannen hanterar saken som hon finner lämpligt och då kan du inte klaga på henne.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (inte) skrev 2018-06-18 19:16:09 följande:

Ja, jag läste 12-24 i ditt inlägg, så du klarar alltså kanske Jordbruksverkets förordning om tillsyn två gånger om dygnet. 

Däremot klara du inte lagens krav på att ha tillsyn så att den inte orsakar skada eller avsevärd olägenhet för som du skriver: du har ingen aning om den har förstört något eller inte. Och det är inte att ta ansvar för katten.

Det enda du gör är att du påstår dig vara beredd att betala i efterhand om din katt väl skadat någonting.

Eftersom du anser att du har rätten att inte begränsa din katts rännande så får du också acceptera att grannen hanterar saken som hon finner lämpligt och då kan du inte klaga på henne.

Det gjorde du säkert men så skrev jag inte, i inlägg 3 står det 12-14 timmar. Skulle katten vara ute ett dygn räcker det med att jag ställer ut mat och rent vatten två gånger per dag så har jag följt lagen.

Grannen bor på fjärde våningen, du menar alltså att min katt har knallat in genom porten öppnat hennes dörr och gått in i hennes lägenhet.
  • snygglena

Men kan ni ge er nån gång? Hon skriver ju uttryckligen att grannen bor på fjärde våningen mittemot ts, m a o kan hon ju knappast bli särskilt störd. Det finns ju heller inget som pekar på att nån annan blir det, så då får man väl utgå från att så inte är fallet. Däremot verkar ju grannen mer eller mindre rabiat, det är väl inte HENNES jävla sak att komma springande med ts katt och avgöra var den ska befinna sig?! Eftersom det dras upp en massa liknelser med barn: grannen kommer med ditt/dina barn titt som tätt och anser att dem inte ska vara ute, vore det också ok? Liknelsen är absurd, så sluta jämföra med barn ("om ett barn bajsade i en sandlåda", herregud)!

Detta är alltså förutsatt att katten inte är ett problem, men det finns ju inget som pekar på det. Har du försökt prata med tanten ordentligt, och i så fall vad säger hon?

• Anonym (Pia)

Öppna inte när grannen ringer på.

Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt