Inlägg från: Anonym (Kattägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kattägare)

Granne jagar mig pga min katt

Min puckade granne anser inte att man ska ha utekatt så varje gång hon ser min katt kallar hon på honom och ringer på dörren. Tyvärr följer min katt efter om man ropar på honom. Min katt går ut direkt efter han kommit in. Är jag inte hemma väntar hon på att jag kommer hem. Grannen går över alla gränser och har till och med skrivit ett brev och lagt i min brevlåda där hon frågar om hon får ta över min katt!

Jag har bjudit hem grannen en gång så hon ska få se att min katt har det bra, jag bjöd på kaffe och hon fick se lägenheten, tyvärr blev det inte bättre av det.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt
  • Anonym (Kattägare)

Tyvärr kan han inte vara innekatt, jag har försökt och han förstörde halva lägenheten för att han kämpade för att ta sig ut, jag försökte 4 månader.

Han är ute 12-14 timmar per dag så koppelpromenader är inte heller ett alternativ.

• Anonym (Kattägare)
    EmberEyes skrev 2018-06-17 22:13:29 följande:

Antingen väljer du själv att ta ansvar för din katt, eller så accepterar du att grannen tar på sig ansvaret genom att fånga in katten varje gång den är utan uppsikt.

Varför tror du att jag inte tar ansvar för min katt? Självklart gör jag det, han är både kastrerad, ID märkt, vaccinerad och försäkrad. Skulle han förstöra något betalat jag naturligtvis för mig. De flesta i området vet vem han är.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (Pip) skrev 2018-06-18 13:05:56 följande:

Skaffa en kisse till grannen så slipper du bekymret finna gott om bonnisar som säkert skulle älska inomhusliv.

Hon har redan två stycken ;-D Jag har en innekatt också.
  • Anonym (Kattägare)
    EmberEyes skrev 2018-06-18 13:21:20 följande:

Om katten är ute på fri tass, i ett bostadsområde, 12-14 timmar per dygn så tar du inte direkt något större ansvar för den, dess handlingar, eller dess liv och hälsa. Du har ingen aning om vilka sandlådor, rabatter eller utemöbler katten kissar  och bajsar i/på. Du vet inte om det finns någon psykopat som matar den med råttgift eller hänger upp den i svansen och leker piñata med. Du vet inte om den får stryk av en annan katt, blir tagen av ett rovdjur eller påkörd av en bil.

Han VILL vara ute så länge. Han har möjlighet att komma in när han vill och jag är alltid hemma när han är ute med undantag för kortare ärenden (max en timme) Det finns psykopater som ger sig på barn också, bilar kan köra på dem mm betyder det att vi ska stänga in barnen?
    Anonym (äcklig) skrev 2018-06-18 13:46:49 följande:

Jag förstår din granne till fullo! Fy fan vad äckligt det är med alla utekatter som springer runt och bajsar i trädgårdarna. Det borde inte vara tillåtet att ha utekatt i tättbebyggt område.

Gör han något sådant tar jag fullt ansvar, det finns två stora allmänna sandlådor i området och de flesta vet som sagt vem han är och vart jag bor.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (äcklig) skrev 2018-06-18 14:08:20 följande:

På vilket sätt menar du att du tar ansvar? Plockar du bajset ur den allmänna sandlådan om nån säger till att din katt har bajsat där? Eller från nån trädgård? Men de måste säga till i så fall? Så skadan kan redan vara skedd?

Vi har fullt med vidriga katter här, särskilt en familj har flera katter. och de bajsar ständigt i vår trädgård, så mina barn råkar kliva idet eller man känner stanken när man sitter ute och äter. Även om ägaren skulle komma och hämta skiten och jag bad dem så är det inte alls okej att någons katt skiter i min trädgård!!

Barn som skiter i andras trädgårdar skulle jag tänka att det var något allvarligt fe med och ja, då borde de hållas borta från dessa platser. Hundar tillåts inte heller att gå in på andras tomter och skita ner, utan då plockar ägaren upp skiten direkt!

Ja, jag plockar upp och köper spray som katter inte tycker om eller vad som funkar bäst. Har man en egen sandlåda bör man ha lock.

Bor man i ett tätbebyggt område får man räkna med vissa saker, jag råder dig att flytta ut i skogen
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (Ö) skrev 2018-06-18 15:36:32 följande:

Så många idioter det finns som på riktigt inte fattar att det finns katter som man inte kan hålla som innekatter. Oftast kommer dessa kommentarer även från de som säger sig kunna såå mycket om just katter. Nej, ni vet ingenting. Djurplågeri att hålla vissa katter inomhus dygnet runt.

Tack
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (äcklig) skrev 2018-06-18 15:44:56 följande:

Nejdu, jag ska inte behöva flytta till skogs för att slippa grannarnas kattbajs i min trädgård. Skulle du acceptera att jag tex lät mina ungar baja fritt på din gräsmatta?

Kattbajs är en sak man inte ska behöva räkna med i tättbebyggt område. Flytta du ut i skogen med din katt så blir nog både katten och dina grannar nöjdare. 

Du vet själv att det är en löjlig jämförelse. Jag får också stå ut med saker från mina grannar, barn som skriker, grannens barn ovanför mig som kör rally med en sparkbil när jag jobbat hela natten, fester, hög musik mm Det tillhör när man bor som vi gör, man får stå ut med saker man inte gillar.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (inte) skrev 2018-06-18 17:04:30 följande:

Gör du väl inte om den beger sig i på grannens tomt. Särskilt om grannen inte vill ha den där.

Du får sätta hönsnät/stängsel runt din tomt så katten stannar på tomten.

Normalt sett går det bra att katter löper fritt, vi har flera stycken olika som går omkring här, men om en granne stör sig och inte vill ha din katt där så är det faktiskt grannen som har rätten på sin sida.

Jag fattade inte första stycket, går min katt in på någons tomt och förstör ersätter jag givetvis. Min katt skulle aldrig acceptera att bara vara i en kattgård. Jag har en innekatt så jag har redan en nätad veranda, kattgård behöver jag söka tillstånd för.

Min granne bor i en lägenhet på fjärde våningen, hon har ingen tomt och hon har inga barn, så min katt kan omöjligt förstöra något för henne.
  • Anonym (Kattägare)

Jag kanske ska förklara hur jag bor. Det är fem stycken hyreshus och ett villaområde precis bredvid. Runt om husen är det bara skog så det är ett mellanting mellan tättbebyggt område och skog, jag behöver bara gå runt huset så är jag i skogen.

Jag bor i en av lägenheterna närmast villaområdet, jag bor längst ner och har en veranda och en liten trädgård. Grannen bor i huset mitt emot på fjärde våningen.

Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt