Inlägg från: Anonym (Kattägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kattägare)

Granne jagar mig pga min katt

Anonym (inte) skrev 2018-06-18 17:23:08 följande:

Du tyckte att du tog ansvar för din katt när du i själva verket inte vet var den är på ett helt dygn.

Du har lagligt ansvar för två saker (minst):

Att katten har tillsyn minst två gånger om dagen och att hålla den under sådan uppsikt att den inte orsakar skada eller avsevärd olägenhet.

Du uppfyller ingetdera när katten är borta 24 timmar i sträck, som du skriver.

Att du i efterhand är beredd att betala skadestånd för något katten har förstört är inte att ta ansvar för katten.

Endera får du leva med att grannen hanterar din katt som hon anser lämpligt eller så får du ta ansvar för den och sätta stängsel runt tomten.

Ett dygn är 24 timmar, min katt är ute 12-14 timmar. Min katt har inte förstört något för någon vad jag vet om. De flesta vet vem han är och han har ett halsband med mitt nummer så det är bara att kontakta mig. En person har kontaktat mig på de fem åren min katt har bott här och då sprang han i trapphuset vilket jag givetvis tog tag i direkt. Anser min granne att jag inte följer lagen är hon fri att kontakta länsstyrelsen.

Att ersätta något som av misstag blivit förstört är att ta ansvar, att skita i det är att vara oansvarig.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (inte) skrev 2018-06-18 19:16:09 följande:

Ja, jag läste 12-24 i ditt inlägg, så du klarar alltså kanske Jordbruksverkets förordning om tillsyn två gånger om dygnet. 

Däremot klara du inte lagens krav på att ha tillsyn så att den inte orsakar skada eller avsevärd olägenhet för som du skriver: du har ingen aning om den har förstört något eller inte. Och det är inte att ta ansvar för katten.

Det enda du gör är att du påstår dig vara beredd att betala i efterhand om din katt väl skadat någonting.

Eftersom du anser att du har rätten att inte begränsa din katts rännande så får du också acceptera att grannen hanterar saken som hon finner lämpligt och då kan du inte klaga på henne.

Det gjorde du säkert men så skrev jag inte, i inlägg 3 står det 12-14 timmar. Skulle katten vara ute ett dygn räcker det med att jag ställer ut mat och rent vatten två gånger per dag så har jag följt lagen.

Grannen bor på fjärde våningen, du menar alltså att min katt har knallat in genom porten öppnat hennes dörr och gått in i hennes lägenhet.
  • Anonym (Kattägare)
    DeathByPickles skrev 2018-06-19 02:25:12 följande:

Bygg en kattrastgård! Grannar och utekatter blir säkra och nöjda. :) 

jag tycker inte att du kan klaga på grannen - utekatter är ett härke. 

Min trädgård är inte flera kvadratkilometer stor och det är det som krävs för att min katt ska bli nöjd. En kattrastgård behöver man söka tillstånd för och det är ytterst tveksamt om jag skulle få. Min trädgård är ca 15 kvadratmeter. Jag har redan en nätad altan.
    Anonym (Lagen) skrev 2018-06-19 07:12:10 följande:

www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatten/

Kattägare ansvarar INTE för vad katten gör lös ute, katten behöver tillsyn 2 gånger om dagen ger lagen, thats it. Så nej TS du gör inte fel utan din granne gör fel. Säga att du anmäler henne för stöld om hon rör din katt igen. Ta kort eller filma när hon plockat upp den.

Tack
    Anonym (äcklig) skrev 2018-06-19 07:33:13 följande:

Det där är en lika löjlig jämförelse. Hög musik och barnlek kan inte jämföras med en stinkande kattskit på trädgårdsgången eller dynorna till tärdgårdsmöblerna. Håll kattens skit för dig själv så ska du se att din granne inte klagar på katten din.

Det är DIN åsikt, inte fakta. Min katt har vad jag vet inte kissat på några trädgårdsmöbler, min granne bor fyra trappor upp.
    Anonym (hallå?!) skrev 2018-06-19 07:46:28 följande:

Katter är inte innedjur. Det är inte naturligt för dem att hållas under uppsikt... Man äger inte en katt. Anmäl din granne för hot, hon har ju hotat att ta katten.

Tack
    Anonym (Stella) skrev 2018-06-19 09:25:21 följande:

På våren när det är fullt av hundskit i väggrenen då brukar jag tycka att man borde förbjuda husdjur i tätbebyggda områden. Sen besinnar jag mig. Husdjur gör väldigt mycket gott för folkhälsan. Katter tar dessutom råttor, möss och sjuka småfåglar. Jag har hellre lite kattbajs i rabatten än råttor i husgrunden. 

Tack
    SanderR skrev 2018-06-19 10:05:44 följande:

Är det ett alternativ att flytta? Kanske lite mer lantligt så att katten inte stör någon? Vad är det din granne är orolig för? Att katten ska göra sig illa? Springa bort? 

Jag tycker inte jag ska behöva flytta på grund av en granne, stör hon sig får hon flytta.

Ja, grannen är orolig för att katten ska göra sig illa. Hon anser att det är djurplågeri att ha utekatter, att de mår dåligt av det och att de kan bli allvarligt skadade. Hon bryr sig inte om kattbajs mm vad jag vet. Hon lägger ut mat till fåglarna som tyvärr lockar till sig råttor så skit kan hon absolut inte vara orolig för.
    punktslash skrev 2018-06-19 09:59:17 följande:

Ägaren är normalt sett ansvarig för det som katten ställer till.

lawline.se/answers/skadestandsansvar-for-kattagare-och-process-med-anledning-darav

Du menar alltså att min katt har gått in genom hennes port, öppnat hennes ytterdörr, öppnat balkongdörren kissat på hennes dynor och sedan gått därifrån?!

Det där länken handlar om när kattägaren inte vill ersätta skadan, det gör som sagt jag om det behövs, men nu har min katt inte förstört något för min granne.
  • Anonym (Kattägare)
    snygglena skrev 2018-06-18 20:14:07 följande:

Men kan ni ge er nån gång? Hon skriver ju uttryckligen att grannen bor på fjärde våningen mittemot ts, m a o kan hon ju knappast bli särskilt störd. Det finns ju heller inget som pekar på att nån annan blir det, så då får man väl utgå från att så inte är fallet. Däremot verkar ju grannen mer eller mindre rabiat, det är väl inte HENNES jävla sak att komma springande med ts katt och avgöra var den ska befinna sig?! Eftersom det dras upp en massa liknelser med barn: grannen kommer med ditt/dina barn titt som tätt och anser att dem inte ska vara ute, vore det också ok? Liknelsen är absurd, så sluta jämföra med barn ("om ett barn bajsade i en sandlåda", herregud)!

Detta är alltså förutsatt att katten inte är ett problem, men det finns ju inget som pekar på det. Har du försökt prata med tanten ordentligt, och i så fall vad säger hon?

Ja, jag har pratat med henne och till och med bjudit hem henne så hon får se hur vi har det. Hon var här och drack kaffe för några år sedan, det hjälpte inte tyvärr. Jag har pratat med henne efter det också. Hon anser att det är djurplågeri att ha katter ute, att de kan skada sig mm så hon är inte bekymrad över kattskit, förstörelse mm

Hon är djurvän men riktar sig lite åt fel håll, hon matar t.ex fåglarna med solrosfrön men hon lägger för mycket så det lockar till sig råttor. Hon vill gärna klappa folks hundar (hon frågar först) och en del hundägare blir irriterade på att hon frågar nästa gång de springer på varann fast de sagt nej för tre dagar sen.
    Anonym (Pia) skrev 2018-06-19 01:52:20 följande:

Öppna inte när grannen ringer på.

Hade hon inte haft min katt med sig hade jag inte gjort det.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (Inte ok) skrev 2018-06-19 11:52:00 följande:

De flesta lägenhetsområden har en policy på att man inte får ha utekatter. Men ändå envisas personer med att låta katterna springa lösa! 

Vill du ha utekatt får DU flytta till landet. Utekatter hör inte hemma i lägenhetsområden!!

Vi får ha utekatter här, det har jag kollat upp. Jag bor inte mitt i en storstad, det är några få lägenheter och ett villaområde precis bredvid, runt om är det skog, går jag runt huset är det skog.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (Anti utekatter) skrev 2018-06-19 14:48:13 följande:

Katter, samt andra djur, ska inte få springa löst överhuvudtaget. Här så är det olagligt att låta hundar och katter springa löst utan koppel. Men såklart bryr sig vissa kattägare inte om det.

Katter mår bra att vara inne, sålänge man stimulerar dem. Katter är vanedjur och ifall de har varit utekatter sedan de var små så är det ju självklart att de vill ut hela tiden. Men det går att vänja om dem. Vår katt var en utekatt, men hon vande sig efter några veckor och nu så bryr hon sig knappt om att gå ut. Går såklart ut henne i sele då och då. Men oftast vill hon bara tillbaka in.

Förstår inte hur man kan låta katten gå fritt med alla faror som finns. Inte bara bilar, men onda människor och t.o.m andra djur. Är alla dessa faror verkligen värt det? Det känns liksom att folk inte bryr sig om sina katter och ifall den dör så tänker dem i banor som t.ex: "Tja, den hade i alla fall ett bra liv som en utekatt." Och sedan är det bara att skaffa en ny katt och släppa ut den med.

Jag är rädd om mina katter.

Känns det bra att sitta på dina höga hästar och dömma andra?

Jag bryr mig om min katt, han blev kvarlämnad på min kompis gata, jag hade kunnat skita i det men jag tog honom och kastrerade, vaccinerade mm Han har också haft forl/tr (en vanlig tandsjukdom) det kostade 7000 och gick inte på försäkringen, brydde jag mig inte hade jag kunnat avliva eller låta honom gå och ha ont.

Det är inte olagligt att ha utekatter där du bor, det är en regel det är stor skillnad.

Jag vet att många katter går att göra om till innekatter men i det här fallet gick det inte, jag kan inte stimulera honom 12-14 timmar per dag jag måste jobba och sova också. Alternativet är att avliva och då har jag hellre honom som utekatt.
    DeathByPickles skrev 2018-06-19 17:48:58 följande:

I så fall finns ju alternativet att omplacera till ett lämpligare hem - där det till exempel finns en stor trädgård med rasthage eller inga större vägar/andra hus i närheten. 

Det blir en väldigt stor rastgård i så fall, de flesta har inte en tomt på en kvadratkilometer.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (Kattälskaren) skrev 2018-06-19 19:51:39 följande:

En grej som inte har med ämnet att göra och du kanske redan vet om det, men katthalsband på utekatter kan gå väldigt illa till om den råknar fastna i en gren med halsbandet och inte kommer loss <3 skriver bara i all välmening, älskar katter :) hade mer än gärna haft en kattgranne som dig haha!

Det är bra att du säger till Många vet inte att halsbandet kan kväva katten om den fastnar. Det finns jättebra halsband med säkerhetsspänne som lossnar vid tryck.
  • Anonym (Kattägare)
    DeathByPickles skrev 2018-06-19 21:41:39 följande:

Hur vet du att det är vad som skulle krävas? Han kanske skulle bli toknöjd med en normal, inhägnad bakgård med träd och buskage. 

Annars kanske det finns hem låååångt ute i skogen bortom vägar och grannar. Han kan förstås fortfarande falla offer för räv eller andra rovdjur eller irra ut på vägen och bli överkörd - men hey - sånt är livet! 

Han är inte nöjd med koppelpromenader eller min nätade veranda så jo jag vet.

Ja, sådant är livet, du eller jag kan bli påkörda imorgon och dö eller bli mördade men jag lever inte mitt liv i rädsla för det.
  • Anonym (Kattägare)
    DeathByPickles skrev 2018-06-19 23:38:29 följande:

En nätad veranda är inte riktigt att jämföra med en riktig rastgård, och du har som sagt alltid valet att omplacera. 

Du kan inte jämför med mig och dig. Vi är medvetna om riskerna, ett djur är det inte - om DU sedan VÄLJER att utsätta ditt djur för dem är helt upp till dig. 

Jag skulle inte öppna dörren för mina byrackor på morgonen och sedan med lugn i magen gå till jobbet och komma hem, käka middag, och ropa hem dem tolv timmar senare. Skulle inte göra det med min eventuella katt heller. 

Men valet är ditt, förstås. Än så länge står lagen på den sidan. Jag hoppas på en förändring. 

Inte på grund av att katter skiter på mina utemöbler dock, utan för att jag varit fosterhem för hittekatter i flera år innan jag flyttade. Jag vet vad de råkar ut för när de får springa vind för våg utan tillsyn. 

Din granne har för övrigt lagen på sin sida också om hon påstår att hon "hittat" en herrelös katt, och kan vackert lämna in den hos polisen varenda gång. ;) 

"De klarar sig" Jojo... 

Det är inte min granne som hittat katten utan min kompis och hon vet vilka ägarna är, när hon pratade med dem sa de att katten skulle klara sig den kunde äta möss och fåglar. De hade alltså lämnat katten och skulle inte hämta den igen, hon gjorde en anmälan till Länsstyrelsen. Förövrigt är det Länsstyrelsen man ska kontakta numera om man hittar en hemlös katt, förr var det polisen. Min katt är både chippad och öronmärkt så han kommer tillbaka till mig om någon ?hittar? honom.

Det blir svårt att hitta något som är bättre än där jag bor för de flesta bor inte mitt ute i skogen och stallkatter brukar sällan ha det bra. Dessutom skulle jag aldrig vilja göra mig av med min katt.

Koppelpromenader två timmar om dagen tycker jag är fullt jämförbart med en rastgård. Jag får dessutom inte bygga en sån.

Du kan inte jämföra en hemlös katt med en tam, ägd katt hon får komma in varje dag och får den omvårdnad den behöver.
  • Anonym (Kattägare)
    DeathByPickles skrev 2018-06-20 12:10:50 följande:

Jag menade de gånger grannen kallar in katten till sig. Länsstyrelsen, polisen eller katthem, hon kan rätt ledigt höra av sig till endera instans och påstå att hon "hittat" din katt eftersom den ränner runt när du inte är hemma och ser efter den. 

Och visst kommer den tillbaka så småningom om den är chippad, men ett jäkla omak vore det ju. För både dig och kisse. 

Snällt av henne att hon kommer tillbaka med den istället. 

Nope. De flesta bor inte så att det är lämpligt att ha utekatt, det stämmer. Det är därför det är så märkligt att det fortfarande är lagligt. 

Allt som händer en hemlös katt kan också hända en utekatt som inte är under uppsyn. Bilar, idioter, rovdjur, väder och vind, bli instängda etc etc..

Kudos till dig för att du tog hand om katten, men jag förstår helt och hållet din granne och alla andra som av olika anledningar inte är förtjusta i fenomenet 'utekatter'.

Varför anser du att min granne har rätt att ta lagen i egna händer? Det är lagligt att ha utekatter och tillåtet i området. Skulle det vara okej om jag gjorde samma sak med något jag tycker är fel? Ska vi ha medborgargarden som börjar bestämma hur vi ska ha det? Lämnar grannen in min katt till polisen är det HON som slösat skattepengar och tid från både Länsstyrelsen och katthemmen som har betydligt viktigare saker att ta hand om.

Eftersom du inte vet vad en hemlös katt är ska jag förklara, det är inte bara en katt som råkar gå ute, det är en katt som inte har ett hem. Den får ingen omvårdnad, ingen mat, inget tryggt hem att gå till. Många blir magra och drar på sig en massa sjukdomar och parasiter. Under vintern förfryser de ofta öronen mm Deras immunförsvar är lägre om de svälter tillräckligt länge. En kompis adopterade en katt som hade ätit plast för att hon var så hungrig, ungarna som hade i magen var dödfödda. Hemlösa katter är oftast okastrerade och förökar sig hej vilt, inavel är vanligt i kolonier.

Det finns förresten katthem som adopterar ut katter som utekatter också.
  • Anonym (Kattägare)
    DeathByPickles skrev 2018-06-20 16:06:18 följande:

Fast i hennes egna ögon är hon kanske bara ansvarsfull? Hur som helst är det ju en ickefråga eftersom hon istället väljer att komma hem till dig med din katt. 

Jag vet precis vad som händer med hemlösa katter, och detsamma kan mycket väl hända din katt. Den kan råka hoppa in i n bil eller bli jagad så att den inte vågar komma hem igen. Den kan bli instängd i ett garage eller förråd. Rovdjur kan komma åt den, och idioter till människor som endera tycker illa om utekatter eller helt enkelt gillar att göra djur illa - för att inte tala om trafiken.  Väder och vind drabbas han också av om du inte är hemma och dörren är stängd. 

Som sagt, gött på dig att du tog hand om katten, men grannen din gör inget ont för att hon är bekymrad. 

Om dina grannar får stå ut med din utekatt får du väl stå ut med dina grannar, tänker jag? 

Jag vet, jag tycker inte att det är okej. Hittekatterna har redan varit med om tillräckligt mycket elände. Mitt katthem adopterade bara som innekatter. När ägandet väl är förflyttat gör förstås folk som de vill, men hemmet försöker i alla fall. 

Om hon hade kommit någon enstaka gång visst, men inte var och varannan dag fast jag uttryckligen säger till varje gång att hon ska låta bli. Ryter jag ifrån riktigt ordentligt brukar det vara lugnt ett tag sen börjar det igen. Hyresvärden har också sagt till henne men det hjälper inte heller. Jag har funderat på en polisanmälan för trakasserier. Ingen ska behöva stå ut med trakasserier. Min granne har ingen rätt att hitta på egna regler, är hon emot utekatter kan hon engagera sig i hyresgästföreningen och påverka politiker och på så vis få till en ändring. Hur skulle du själv känna om någon ringde på dig flera gånger i veckan?

Ja, allt det kan hända en katt som går ute oavsett orsak, det som inte händer är att min katt förfryser kroppsdelar, svälter, inte får veterinärvård och inte behöver kämpa för sin överlevnad. Därför tycker jag inte det går att jämföra.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (inte) skrev 2018-06-22 05:46:28 följande:

Nä, det räcker inte. Det är faktiskt en feltolkning av jordbruksverkets förordning. Det står i dokumentet du tänker på att man skall ställa ut mat två gånger om dygnet för att katten ska vänja sig vid det och komma hem då. Underförstått: att du skall kunna titta till den.

Här har du läst om mat två gånger om dagen, men du missar meningen som står strax innan

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

"Du ska se till din katt minst två gånger per dag. Unga, sjuka eller skadade katter ska ses till oftare. Om du har en katt som får gå ute kan du ställa fram mat minst två gånger om dagen. Då lär den sig rutinen att komma hem när det är matdags."

Här har du det faktiska juridiska dokumentet och där står inget om mat men om tillsyn två gånger per dag.

www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1370040518362/2008-005.pdf

"16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare."

Det räcker alltså inte med att ställa ut mat två gånger om dagen. Detta behöver du som kattägare känna till.

Ja, hur ska du kunna veta det? Du har ju inte koll på vad din katt gör på dagarna. Det enda du påstår dig vara beredd att göra är att betala för eventuella skador som folk kan visa på att din katt gjort. Det tycker du är att ta ansvar för sin katt.

Om katten inte kommer och man ropar och letar räcker det. Du tar mitt inlägg ur sitt sammanhang, frågan var om jag bröt mot lagen om min katt var ute ett dygn och det gör jag inte om jag gör mitt bästa för att hitta katten och jag ställer ut mat.

Jag vet att min katt inte har tagit sig genom porten, gått upp för alla trappor, låst upp grannens ytterdörr och låst upp hennes balkongdörr, det VET jag, jag är 100% säker på det och den här tråden handlar först och främst om min granne.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (inte) skrev 2018-06-22 05:46:28 följande:

Nä, det räcker inte. Det är faktiskt en feltolkning av jordbruksverkets förordning. Det står i dokumentet du tänker på att man skall ställa ut mat två gånger om dygnet för att katten ska vänja sig vid det och komma hem då. Underförstått: att du skall kunna titta till den.

Här har du läst om mat två gånger om dagen, men du missar meningen som står strax innan

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

"Du ska se till din katt minst två gånger per dag. Unga, sjuka eller skadade katter ska ses till oftare. Om du har en katt som får gå ute kan du ställa fram mat minst två gånger om dagen. Då lär den sig rutinen att komma hem när det är matdags."

Här har du det faktiska juridiska dokumentet och där står inget om mat men om tillsyn två gånger per dag.

www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1370040518362/2008-005.pdf

"16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare."

Det räcker alltså inte med att ställa ut mat två gånger om dagen. Detta behöver du som kattägare känna till.

Ja, hur ska du kunna veta det? Du har ju inte koll på vad din katt gör på dagarna. Det enda du påstår dig vara beredd att göra är att betala för eventuella skador som folk kan visa på att din katt gjort. Det tycker du är att ta ansvar för sin katt.

Hur öppnar en katt två låsta dörrar och en port? Jag vill påriktigt veta hur det går till.
Svar på tråden Granne jagar mig pga min katt