• Tuil

Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop

Jag har tre tonårsbarn. De två yngsta är med på noterna att jag och min särbo vill flytta ihop. Mitt största barn vill inte. Hon tycker att hon inte känner honom tillräckligt och att det skulle kännas konstigt att bo med honom då. Vi har varit tillsammans ett år. Flytt skulle ske i nov i så fall. Hur mycket hänsyn måste jag ta till henne. Hon är myndig. Hon tycker inte jag respekterar hennes åsikter och sätter sig helt emot. Ska jag lyssna på henne eller göra som vi övriga vill?

• Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop
  • Tuil
    Fjäril kär skrev 2018-05-11 09:18:06 följande:

Det borde rimligen ligga i hennes eget intresse att lära känna honom bättre och förändra situationen om hon nu har det som argument?

Annars står ni ju på samma plats i november lik förbannat.

Vilket givetvis borde vara din fasta ståndpunkt. Ni flyttar ihop och det är bestämt, resten är upp till henne att lösa fram tills dess.

Förstår du hur jag tänker?

Absolut! Tack för input!
  • Anonym (Såklart)

Generellt bör hon inte få styra och ställa kanske, nej. Men här pratar vi ju om en väldigt stor förändring i livet även för flickan. Är det värt att fresta på relationen så mycket för att bevisa att hon inte har något att säga till om? Istället för att vänta tills hon flyttat hemifrån (eller åtminstone är gammal nog att ha den möjligheten). Det här är nog rätt jobbigt för henne med.

viseversa skrev 2018-05-11 08:56:46 följande:

Tycker itne en tonåring ska få styra och ställa på det viset. När hon bor själv i egen lägenhet kan hon bestämma såny men så länge hon bor hemma och får allt betalt så bestämmer du inte hon. 

• sextiotalist
    Fjäril kär skrev 2018-05-11 09:18:06 följande:

Det borde rimligen ligga i hennes eget intresse att lära känna honom bättre och förändra situationen om hon nu har det som argument?

Annars står ni ju på samma plats i november lik förbannat.

Vilket givetvis borde vara din fasta ståndpunkt. Ni flyttar ihop och det är bestämt, resten är upp till henne att lösa fram tills dess.

Förstår du hur jag tänker?

Det rimliga är att de båda vuxna, som valt detta, är de som även skapar de bästa förutsättningarna.
  • Rudbeckius

Jag är i en liknande situation, men har inte kommit så långt i beslutsprocessen. Den äldsta av barnen (20+) ser sin mammas, min särbos glädje och uppmuntrar oss att flytta ihop. Hon har flyttar hemifrån sedan länge. Hennes tonårige lillebror vill gärna att jag flyttar ihop med honom och hans mamma, medan han helst inte vill dela tak med mina barn. Min dotter tycker attmin särbos familj är rätt ointressanta och vill helst att pappa enbart ska serva henne. Hennes storebror rör sig fritt, struntar i skolan och har problem med polisen, han har oftast ingen åsikt eller säger det som mottagaren vill höra. Han är ett potentiellt orosmoment den dag han flyttar in.

Särbon och jag säger som många ovan att det är de vuxna som bestämmer i detta, men vi har även försökt resonera med ungdomarna om tidpunkt, husregler, sovrummens placering osv. De har lyssnat och kommit med olika egna tankar. De har ändrat sina ståndpunkter rätt mycket och ofta under senaste halvåret. Vi har varit fasta i våra syna att detta bestämmer vi vuxna myndiga som sköter och betalar hus och hem. Men att vi är angelägna om att forma tillvaron så att även de ska känna sig delaktiga och att de kan påverka. Det har satt fokus på deras eget ansvar att bl a uppföra sig någotsånär mot de andra ungdomarna. Min dotter är t.ex. en högljudd fjortis ibland, och bonuspojken ärstundtals en sur datanörd... ja, ni förstår.

Lycka till med delikat beslutsprocess. Hoppas så att det löser sig till de flestas bästa.

• Fiona M
    sextiotalist skrev 2018-05-11 15:59:49 följande:
    Det rimliga är att de båda vuxna, som valt detta, är de som även skapar de bästa förutsättningarna.
  • Anonym (värderingar)

Tja det beror på vad du värderar högst. Din relation till din dotter och hennes välmående eller möjligheten att få bo ihop med din pojkvän? 

Håller inte alls med alla dessa människor som värderar barn så lågt att deras åsikter och känslor inte alls ska tas hänsyn till. Barn ska tydligen bara finna sig i att tvingas bo ihop med  en främling och må dåligt över detta.

Förhoppningsvis bryr du dig om din dotter och vill inte tvinga henne att må dåligt och bo ihop med någon hon inte känner ordentligt bara för att det gör din vardag lite enklare. Hon lär ju vara utflyttad snart ändå så varför inte vänta?

• Anonym (Klara)

Till ts; om din dotter är myndig men fortfarande går på gymnasiet, vilket innebär att hon i så fall till hösten går sista året. I sådana fall tycker jag att det vore mycket hänsynsfullt och respektfullt av dig att vänta med ihopflyttning tills dess att hon har tagit studenten.

Sista året är pressande nog som det är för en 18-åring, med alla slutbetyg på kurser i skolan, funderingar över framtiden vad som skall "hända sedan".
    Det innebär i så fall att i stället för november kan du och särbon flytta ihop till nästa sommar.

Du och dottern (och särbon) får då också god tid på att förbereda er på situationen som kommer.

Om dottern är myndig, slutat gymnasiet och ändå är hemma, är det du och din särbo som bestämmer i första hand, tycker jag.

• paulinnea

Förstår att det är ungefär 100% off-topic (och vill inte vara respektlös), men är rätt desperat. Skriver just nu på mitt kandidatarbete om böcker och ungdomar. Undersöker hur man kan utforma omslag för att få killar mer intresserade av läsning. Det skulle hjälpa mig något ENORMT om ni ville dela denna vidare till söner/bekanta i tonåren. Stort tack på förhand! goo.gl/forms/Twie6m1Nf0g1w3Y82 

• paulinnea

Förstår att det är ungefär 100% off-topic (och vill inte vara respektlös), men är rätt desperat. Skriver just nu på mitt kandidatarbete om böcker och ungdomar. Undersöker hur man kan utforma omslag för att få killar mer intresserade av läsning. Det skulle hjälpa mig något ENORMT om ni ville dela denna vidare till söner/bekanta i tonåren. Stort tack! goo.gl/forms/Twie6m1Nf0g1w3Y82 

• Anonym (Klara)
    paulinnea skrev 2018-05-12 12:34:38 följande:

Förstår att det är ungefär 100% off-topic (och vill inte vara respektlös), men är rätt desperat. Skriver just nu på mitt kandidatarbete om böcker och ungdomar. Undersöker hur man kan utforma omslag för att få killar mer intresserade av läsning. Det skulle hjälpa mig något ENORMT om ni ville dela denna vidare till söner/bekanta i tonåren. Stort tack! goo.gl/forms/Twie6m1Nf0g1w3Y82 

Jag föreslår att du kontaktar en gymnasieskola och bibliotekarien där.
Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop