• Tuil

Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop

Jag har tre tonårsbarn. De två yngsta är med på noterna att jag och min särbo vill flytta ihop. Mitt största barn vill inte. Hon tycker att hon inte känner honom tillräckligt och att det skulle kännas konstigt att bo med honom då. Vi har varit tillsammans ett år. Flytt skulle ske i nov i så fall. Hur mycket hänsyn måste jag ta till henne. Hon är myndig. Hon tycker inte jag respekterar hennes åsikter och sätter sig helt emot. Ska jag lyssna på henne eller göra som vi övriga vill?

• Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop
  • Anonym (Ma)
    Tuil skrev 2018-05-11 06:15:41 följande:

Jag har tre tonårsbarn. De två yngsta är med på noterna att jag och min särbo vill flytta ihop. Mitt största barn vill inte. Hon tycker att hon inte känner honom tillräckligt och att det skulle kännas konstigt att bo med honom då. Vi har varit tillsammans ett år. Flytt skulle ske i nov i så fall. Hur mycket hänsyn måste jag ta till henne. Hon är myndig. Hon tycker inte jag respekterar hennes åsikter och sätter sig helt emot. Ska jag lyssna på henne eller göra som vi övriga vill?

Jag begick samma misstag som du just nu är på väg att upprepa. Vi flyttade ihop efter 1 år, utan att vare sig vi eller barnen hade lärt känna varann. Barnen ville inte, men vi vuxna var kära och egoistiska.

Ja, det tog slut, efter några riktigt jobbiga år, där bonusfamiljeh-vetet (det är i n t e lätt ska du veta) tog död på kärleken.

Det du som vuxen måste inse, är att dina önskemål (samboskap) kommer i 2:a hand. I 1:a hand kommer relationen till dina barn.

Riskera aldrig den relationen för en kärleksrelation, som ändå är dömd att misslyckas om dina barn inte får det bra.

Bo särbo några år till så alla får lära känna varann ordentligt, är mitt råd till dig.

Med vänlig hälsning,

en som varit med
  • Anonym (Särbo)

Jag och min särbo har bestämt att vi inte flyttar ihop förrän alla barn är utflyttade. För oss var det ett lätt val även om ekonomin och arbetsbelastning hemma hade varit mycket bättre om vi bodde tillsammans. Ett par av våra barn behöver sin förälder lite extra mycket.

Vi har varit tillsammans i 3,5 år. TS - har ni inte varit tillsammans lite kort tid för att flytta ihop med barn?

• Anonym (a40)
    modsey skrev 2018-05-13 18:22:18 följande:
    Hon är 18 år och har inget val mot att bo kvar om hon pluggar. Att vänta till dottern flyttar hemifrån är ingen orimlig eller stor uppoffring från mamman. !
    Är man vuxen (oavsett om man inte är äldre än 18 år) ska föräldrar inte längre behöva ta full hänsyn. Det är min åsikt fullt ut ! Det kan ta sin tid innan ett vuxet barn får bostad eller ens söker bostad på allvar.                                                       Finns många hemmaboende som är över 18 år som inte har det minsta bråttom ut i världen och bor kvar hos föräldrar till långt upp i åldrar pga bekvämlighet.  Misstänker att ett stort antal av dessa har föräldrar som resonerar som du. ( Dvs -  att göra det så bekvämt som möjligt för sitt vuxna barn/ inga förändringar som inte vuxna barnet är med på/ vänta med alla planer som kan störa det vuxna barnet tills det flyttat ut). 
  • hon mot strömmen
    Anonym (a40) skrev 2018-05-13 19:06:10 följande:

Är man vuxen (oavsett om man inte är äldre än 18 år) ska föräldrar inte längre behöva ta full hänsyn. Det är min åsikt fullt ut ! Det kan ta sin tid innan ett vuxet barn får bostad eller ens söker bostad på allvar.                                                       Finns många hemmaboende som är över 18 år som inte har det minsta bråttom ut i världen och bor kvar hos föräldrar till långt upp i åldrar pga bekvämlighet.  Misstänker att ett stort antal av dessa har föräldrar som resonerar som du. ( Dvs -  att göra det så bekvämt som möjligt för sitt vuxna barn/ inga förändringar som inte vuxna barnet är med på/ vänta med alla planer som kan störa det vuxna barnet tills det flyttat ut). 

Hon är 18 år och har inget val mot att bo kvar om hon pluggar. Att vänta till dottern flyttar hemifrån är ingen orimlig eller stor uppoffring från mamman. !

Om barn är under 21år och studerar vårdnadshavare försörjningspliktigt oavsett. I många fall så är det billigare att barn bor hemma under dessa omständigheter.
  • modsey
    Anonym (a40) skrev 2018-05-13 19:06:10 följande:

Du vet att man har ett juridiskt föräldraransvar om barnen studerar på gymnasiet t de är 21 år.

Moraliskt ännu längre...
  • Anonym (Ma)

Upprepar:

Relationen till ens barn är låångt viktigare än en kärleksrelation till en annan vuxen.

För föräldrarelationen ska du ha hela livet.

Medan kärleksrelationer tenderar att vara av övergående karaktär, särskilt när den går ut över relationen till ens barn.

Särbo tills barnen är utflugna, det är min melodi!

• Ess
    hon mot strömmen skrev 2018-05-13 19:18:41 följande:

Om barn är under 21år och studerar vårdnadshavare försörjningspliktigt oavsett. I många fall så är det billigare att barn bor hemma under dessa omständigheter.
    På gymnasienivå!
    När hon går ut gymnasiet så upphör föräldrarnas försörjningsplikt. 
  • Anonym (a40)
    modsey skrev 2018-05-13 19:28:55 följande:
    Du vet att man har ett juridiskt föräldraransvar om barnen studerar på gymnasiet t de är 21 år.

Moraliskt ännu längre...
    Japp det vet jag !  Som det är nu är den vuxna dottern den enda i familjen som har eget rum. Hennes syskon  (bror och syster) delar rum och ts sover i vardagsrummet.  Ts skriver att dottern INTE har planer på att flytta efter studenten. Ett vuxet barn som är emot förändring och som planerar många fler år som hemmaboende, sitter på det enda privata sovrummet medan de andra familjemedlemmarna snällt får dela på det som blir över. Flytten i november (som vuxna dottern är emot) hade inte bara gett ts chansen att dela livet med sin kärlek utan också gett ALLA varsitt rum. Att kalla det moral att avstå från det för att tillmötesgå dotterns krav är inte klokt. 
  • modsey
    Anonym (a40) skrev 2018-05-13 20:27:46 följande:

Japp det vet jag !  Som det är nu är den vuxna dottern den enda i familjen som har eget rum. Hennes syskon  (bror och syster) delar rum och ts sover i vardagsrummet.  Ts skriver att dottern INTE har planer på att flytta efter studenten. Ett vuxet barn som är emot förändring och som planerar många fler år som hemmaboende, sitter på det enda privata sovrummet medan de andra familjemedlemmarna snällt får dela på det som blir över. Flytten i november (som vuxna dottern är emot) hade inte bara gett ts chansen att dela livet med sin kärlek utan också gett ALLA varsitt rum. Att kalla det moral att avstå från det för att tillmötesgå dotterns krav är inte klokt. 

Har hon gått ut gymnasiet i november??
  • Anonym (a40)
    modsey skrev 2018-05-13 20:37:02 följande:
    Har hon gått ut gymnasiet i november??
    Oj ! Så det enda du fick ut av det jag skrev  (att resten av familjen bor trångt, att det finns lösning så alla kan få egna rum och att även den vuxna dottern är inkluderad i den nya bostaden)  är alltså denna fråga. Ok.  Då ska jag hjälpa dig på traven.  Fyllde hon 18 i år har hon troligen inte gått ut i november såvida hon inte hoppat över nån klass och tar studenten nästa månad. Är hon äldre tar hon troligen studenten nästa månad såvida hon inte börjat nåt år senare, bytt inriktning i studierna eller annat. Oavsett - det är en juridiskt vuxen kvinna och inget barn. Att  bevittna sin mamma sova i vardagsrummet och syskonen dela rum (helt utan privatliv) medan man själv har sin privata sfär är inte rätt någonstans när det finns en lösning man är inkluderad i.  
Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop