Tuil skrev 2018-05-11 06:15:41 följande:
Jag har tre tonårsbarn. De två yngsta är med på noterna att jag och min särbo vill flytta ihop. Mitt största barn vill inte. Hon tycker att hon inte känner honom tillräckligt och att det skulle kännas konstigt att bo med honom då. Vi har varit tillsammans ett år. Flytt skulle ske i nov i så fall. Hur mycket hänsyn måste jag ta till henne. Hon är myndig. Hon tycker inte jag respekterar hennes åsikter och sätter sig helt emot. Ska jag lyssna på henne eller göra som vi övriga vill?
Jag begick samma misstag som du just nu är på väg att upprepa. Vi flyttade ihop efter 1 år, utan att vare sig vi eller barnen hade lärt känna varann. Barnen ville inte, men vi vuxna var kära och egoistiska.
Ja, det tog slut, efter några riktigt jobbiga år, där bonusfamiljeh-vetet (det är i n t e lätt ska du veta) tog död på kärleken.
Det du som vuxen måste inse, är att dina önskemål (samboskap) kommer i 2:a hand. I 1:a hand kommer relationen till dina barn.
Riskera aldrig den relationen för en kärleksrelation, som ändå är dömd att misslyckas om dina barn inte får det bra.
Bo särbo några år till så alla får lära känna varann ordentligt, är mitt råd till dig.
Med vänlig hälsning,
en som varit med