• Tuil

Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop

Jag har tre tonårsbarn. De två yngsta är med på noterna att jag och min särbo vill flytta ihop. Mitt största barn vill inte. Hon tycker att hon inte känner honom tillräckligt och att det skulle kännas konstigt att bo med honom då. Vi har varit tillsammans ett år. Flytt skulle ske i nov i så fall. Hur mycket hänsyn måste jag ta till henne. Hon är myndig. Hon tycker inte jag respekterar hennes åsikter och sätter sig helt emot. Ska jag lyssna på henne eller göra som vi övriga vill?

• Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop
  • sextiotalist
    Anna1234 skrev 2018-05-11 07:30:48 följande:

Nej, jag tycker inte heller att de har ensamrätt men däremot lika stor rätt att bestämma som de vuxna, i alla fall när det endast gått ett år.

Det känns helt självklart att en myndig person inte vill bo i samma hus, dela badrum och kök med någon man inte valt själv, inte ett dugg konstigt.

Om tonårsbarnen är beredda på att hantera de konsekvenser som ett bestämmande innebär (ekonomiskt, juridiskt, arbetsmässigt) ja, men annars har de ingen bestämmanderätt, att lyssna på dom ja, att ta hänsyn ja, men inte bestämmande.

Men fortfarande anser jag att det är dumt att flytta ihop med under de omständigheter som ts beskriver.

Sedan anser jag att man mycket väl kan låta barn och ungdomar ta de beslut där de kan hantera konsekvenserna av
  • Anonym (E)

Det är du som bestämmer inte ditt tonårsbarn. Du kan flytta ihop med vem du vill. Om det inte passar så kan tonåringen flytta. Det finns ungdomshem. Min tonåring var inte heller ok med det och han flyttade till ungdomshem.

Han fick det jätte bra där.

Dagens föräldrar agerar inte numera som föräldrar utan som kompisar.

• Anna1234
    Anonym (E) skrev 2018-05-11 07:47:41 följande:

Det är du som bestämmer inte ditt tonårsbarn. Du kan flytta ihop med vem du vill. Om det inte passar så kan tonåringen flytta. Det finns ungdomshem. Min tonåring var inte heller ok med det och han flyttade till ungdomshem.

Han fick det jätte bra där.

Dagens föräldrar agerar inte numera som föräldrar utan som kompisar.

Hoppas du skämtar! Menar du att du avsa dig möjligheten att fostra och vara nära din son för att han inte ville bo med en främling?

Om ungdomshemmet var jättebra för honom skulle jag gissa att ni hade rätt stora problem innan och att detta bara var toppen av ett isberg...
  • Tuil
    Anna1234 skrev 2018-05-11 07:58:06 följande:

Hoppas du skämtar! Menar du att du avsa dig möjligheten att fostra och vara nära din son för att han inte ville bo med en främling?

Om ungdomshemmet var jättebra för honom skulle jag gissa att ni hade rätt stora problem innan och att detta bara var toppen av ett isberg...

Nej nåt ungdomshem är inte aktuellt.
  • Anonym (Såklart)

Nej det lär ju knappast vara anledningen till att socialtjänsten lägger väldigt stora belopp av våra skattepengar på den här pojken...

Anna1234 skrev 2018-05-11 07:58:06 följande:

• Anonym (Solveig)

Min mamma gjorde samma sak och mitt äldsta syskon och min mamma fick en helt annan relation efter det. Och jag kan ibland känna lite sorg över att vår mamma inte valde att lyssna på vad vi ville.

Men hon är myndig så bör det ju dröja max 1 år tills hon tar studenten och då är det bara att hon väljer att bo kvar eller skaffa eget och din partner kan flytta in. Varför så bråttom?

• Anonym (pppp)
    Tuil skrev 2018-05-11 06:15:41 följande:

Jag har tre tonårsbarn. De två yngsta är med på noterna att jag och min särbo vill flytta ihop. Mitt största barn vill inte. Hon tycker att hon inte känner honom tillräckligt och att det skulle kännas konstigt att bo med honom då. Vi har varit tillsammans ett år. Flytt skulle ske i nov i så fall. Hur mycket hänsyn måste jag ta till henne. Hon är myndig. Hon tycker inte jag respekterar hennes åsikter och sätter sig helt emot. Ska jag lyssna på henne eller göra som vi övriga vill?

Ett år är rätt kort. Jag och min nya var särbos i ca 2 år (och det är ju tom rätt kort även det)  innan vi valde att flytta ihop. Vi har också tonåringar, däremot inga myndiga. 

Hur gör ni när ni talar om saken? Är dottern en person som har svårt för förändringar? Hur mycket chans har hon haft att lära känna honom mer? Hur ska ni bo i så fall - ett större hus är bra så att man kan få möjligheten vara för sig själv. Många bonusfamiljer verkar ha en bild innan man flyttar ihop att alla ska umgås och man ska bli så himla tajta, men det blir inte alla. Vad är er bild, och vad är dotterns bild? Har dottern planer om att kanske flytta inom några år? 

Hur talar ni - blir det att du faktiskt lyssnar och visar att hennes åsikt betyder något eller visar ni henne bara (som vissas svar i tråden här visar) att man ska strunta i barns åsikter? För om hon känner så är er relation redan skadad och om ni då flyttar ihop utan att ha rett ut detta så kommer hon bara känna sig sviken och bortvald även om du inte tänker så. 
    Du har hundra gånger större chans att få henne att acceptera och ändra sig, om ni talar om det som jämlikar och verkligen visar henne (på ett äkta sätt) att du faktiskt lyssnar, att du förstår vad hon säger och tycker hennes synpunkter är viktiga. Ibland räcker det att bara känna att man faktiskt respekterades och blev lyssnad på, för att man sedan ska mjukna och gå med på det nya. 

Googla gärna på lågaffektivt bemötande och testa den samtalsmodellen.
  • Tuil
    Anonym (Solveig) skrev 2018-05-11 08:37:12 följande:

Min mamma gjorde samma sak och mitt äldsta syskon och min mamma fick en helt annan relation efter det. Och jag kan ibland känna lite sorg över att vår mamma inte valde att lyssna på vad vi ville.

Men hon är myndig så bör det ju dröja max 1 år tills hon tar studenten och då är det bara att hon väljer att bo kvar eller skaffa eget och din partner kan flytta in. Varför så bråttom?

Jag vet inte om det är så bråttom. I nov har vi varit tillsammans i 1 1/2 år. Det skulle underlätta för oss att bo ihop helt enkelt. Men vi får avvakta lite helt enkelt.
  • viseversa

Tycker itne en tonåring ska få styra och ställa på det viset. När hon bor själv i egen lägenhet kan hon bestämma såny men så länge hon bor hemma och får allt betalt så bestämmer du inte hon. 

• Fjäril kär
    Tuil skrev 2018-05-11 07:40:34 följande:

Som det är nu bestämmer hon helt över övriga familjen. De andra barnen ser inget problem, de slipper dela rum och det väger tungt. Alla får egna rum. Så det blir samtidigt tjafs mellan barnen och stora tjejen blir ensam i sina åsikter. Men visst, på ett sätt förstår jag ju henne. Jag vill ju respektera hennes åsikter. Är väldigt tacksam för era åsikter. Vi får ju såklart avvakta med att flytta. Frågan är ju bara hur länge.

Det borde rimligen ligga i hennes eget intresse att lära känna honom bättre och förändra situationen om hon nu har det som argument?

Annars står ni ju på samma plats i november lik förbannat.

Vilket givetvis borde vara din fasta ståndpunkt. Ni flyttar ihop och det är bestämt, resten är upp till henne att lösa fram tills dess.

Förstår du hur jag tänker?
Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop