• Tuil

Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop

Jag har tre tonårsbarn. De två yngsta är med på noterna att jag och min särbo vill flytta ihop. Mitt största barn vill inte. Hon tycker att hon inte känner honom tillräckligt och att det skulle kännas konstigt att bo med honom då. Vi har varit tillsammans ett år. Flytt skulle ske i nov i så fall. Hur mycket hänsyn måste jag ta till henne. Hon är myndig. Hon tycker inte jag respekterar hennes åsikter och sätter sig helt emot. Ska jag lyssna på henne eller göra som vi övriga vill?

• Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop
  • Anonym (Tänk)

Hur ofta har din särbo sovit över och varit en del av din familj? Skulle ni kunna ha en provperiod där din särbo är hos dig i två till tre veckor.

• GGN

Självklart kan du inte tvinga henne att bo ihop med honom! Att du ens tänker tanken, efter bara ett år dessutom.

• Anonym (Jill)
    sextiotalist skrev 2018-05-11 06:43:17 följande:

Jag håller med om att de ska vänta, jag håller med om att det är dumt, mycket dumt att flytta ihop om alla inte är bekväma med det.

Men nej, barnen bestämmer inget om vilka som ska bo i huset.

Givetvis gör dem det. Det är deras hem. Jag har varit med om att en gäst fick lämna en bostad för att en sjuåring inte ville ha honom där, det var störningsjouren som avvisade honom.
  • Anonym (Ylvi)
    Anonym (Jill) skrev 2018-05-12 18:17:01 följande:

Givetvis gör dem det. Det är deras hem. Jag har varit med om att en gäst fick lämna en bostad för att en sjuåring inte ville ha honom där, det var störningsjouren som avvisade honom.

Det begriper du väl ändå att de inte gör?

Vadå störningsjouren, var det den lille illbattingen som ringde dem eller???
  • Anonym (vänta)

Ett år låter som en ganska kort tid, så ni borde nog vänta ett tag till, även om det kanske är opraktiskt.

Förstår inte varför vissa här verkar vara av åsikten att barnen absolut inte har något att säga till om, för att de ''inte betalar'' osv. Vad skapar den attityden för relationer egentligen? Rätt tråkiga enligt mig. Sen är det ju inte säkert att man kan flytta ut bara för att man är myndig, är själv 19 och som boende i stockholm lär det dröja ett bra tag, hur hög lön jag än skulle ha (när man fixat jobb alltså).

• elin1989
    Anonym (vänta) skrev 2018-05-12 19:14:38 följande:

Ett år låter som en ganska kort tid, så ni borde nog vänta ett tag till, även om det kanske är opraktiskt.

Förstår inte varför vissa här verkar vara av åsikten att barnen absolut inte har något att säga till om, för att de ''inte betalar'' osv. Vad skapar den attityden för relationer egentligen? Rätt tråkiga enligt mig. Sen är det ju inte säkert att man kan flytta ut bara för att man är myndig, är själv 19 och som boende i stockholm lär det dröja ett bra tag, hur hög lön jag än skulle ha (när man fixat jobb alltså).

Tycker du att din förälder i så fall skulle vänta till du är typ 25 för att flytta ihop med sin partner, för att du inte kan hitta bostad? 
  • elin1989

Jag tycker verkligen inte att tonårsbarnen har något att säga till om. Mitt hem = mina regler. Om man inte har tänkt vräka 18-åringen på kuppen alltså, eller flytta in bonussyskon i barnets rum, det skulle jag inte tycka var okej. Så länge tonåringen har kvar sitt eget rum tycker jag inte denne har något att säga till om. När han eller hon flyttar till sin egen bostad kan de bestämma hur de vill ha det där.

• sextiotalist
    Anonym (Jill) skrev 2018-05-12 18:17:01 följande:

Att föräldrar tillåter detta är en sak. Om störningsjouren var inblandade så var det nog inte ett vanligt missnöje från en sjuåring, för övrigt tvivlar jag på att störningsjouren har rätt att avhysa någon (självklart kan de be och även hota med polis:
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Ylvi) skrev 2018-05-12 18:48:00 följande:

Det begriper du väl ändå att de inte gör?

Vadå störningsjouren, var det den lille illbattingen som ringde dem eller???

Grannarna ringde. När störningsjouren kom dit var det lugnt så de gick. Då smög barnet ut efter dem i trappen och sa att hon inte ville att pappas kompis skulle vara där.
  • Anonym (Jill)
    elin1989 skrev 2018-05-12 19:50:16 följande:

Jag tycker verkligen inte att tonårsbarnen har något att säga till om. Mitt hem = mina regler. Om man inte har tänkt vräka 18-åringen på kuppen alltså, eller flytta in bonussyskon i barnets rum, det skulle jag inte tycka var okej. Så länge tonåringen har kvar sitt eget rum tycker jag inte denne har något att säga till om. När han eller hon flyttar till sin egen bostad kan de bestämma hur de vill ha det där.

Stackars barn... Att behöva bo ihop med en karl man knappt känner.
Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop