Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop
Jag är i en liknande situation, men har inte kommit så långt i beslutsprocessen. Den äldsta av barnen (20+) ser sin mammas, min särbos glädje och uppmuntrar oss att flytta ihop. Hon har flyttar hemifrån sedan länge. Hennes tonårige lillebror vill gärna att jag flyttar ihop med honom och hans mamma, medan han helst inte vill dela tak med mina barn. Min dotter tycker attmin särbos familj är rätt ointressanta och vill helst att pappa enbart ska serva henne. Hennes storebror rör sig fritt, struntar i skolan och har problem med polisen, han har oftast ingen åsikt eller säger det som mottagaren vill höra. Han är ett potentiellt orosmoment den dag han flyttar in.
Särbon och jag säger som många ovan att det är de vuxna som bestämmer i detta, men vi har även försökt resonera med ungdomarna om tidpunkt, husregler, sovrummens placering osv. De har lyssnat och kommit med olika egna tankar. De har ändrat sina ståndpunkter rätt mycket och ofta under senaste halvåret. Vi har varit fasta i våra syna att detta bestämmer vi vuxna myndiga som sköter och betalar hus och hem. Men att vi är angelägna om att forma tillvaron så att även de ska känna sig delaktiga och att de kan påverka. Det har satt fokus på deras eget ansvar att bl a uppföra sig någotsånär mot de andra ungdomarna. Min dotter är t.ex. en högljudd fjortis ibland, och bonuspojken ärstundtals en sur datanörd... ja, ni förstår.
Lycka till med delikat beslutsprocess. Hoppas så att det löser sig till de flestas bästa.