• Anonym (Eller?)

Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?

Fick en inbjudan av en gammal vän till mig. Det var till dennes bröllop med orden "Ja, ni stod på vår reservlista så nu blev det ett par lediga stolar när några andra inte kunde".

Aldrig hört om reservgäster? Känns som att man fick komma bara för att fylla stolarna. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?
  • Anonym (Mad)
    Anonym (Eller?) skrev 2018-04-16 12:50:44 följande:

Fick en inbjudan av en gammal vän till mig. Det var till dennes bröllop med orden "Ja, ni stod på vår reservlista så nu blev det ett par lediga stolar när några andra inte kunde".

Aldrig hört om reservgäster? Känns som att man fick komma bara för att fylla stolarna. Vad tycker ni?

Nej, så gör man inte. Man kan förstås göra så, men inte så uppenbart. Har man inte råd med ett större bröllop men har många man egentligen skulle vilja bjuda in så måste man ju prioritera. Tyvärr, det betyder inte att man inte inte vill ha alla där, men en del personer går ju oftast före av rätt förståeliga skäl (föräldrar, syskon och andra personer som står en närmast). Tackar någon av dessa personer nej så är det ju förstås bara roligt att man får utrymme att bjuda in en till som man gärna egentligen hade velat ha där om budgeten fanns till. 

Men som sagt, det behöver man (och bör man inte) förstås inte säga på så sätt som din vän gjorde. Räcker med att bjuda in bara.  Men en del är ju lite klumpiga...

Gå om du vill gå. Gå inte om det stör dig och kommer fortsätta gnaga på dig.
  • Duckan

Säkert många som fått en inbjudan efter att andra tackat nej, men det är väl inget man säger högt då. Märkligt.

• sextiotalist

Jag är rätt säker på att många har reservgäster, men har vett nog att inte skriva det i sin inbjudan.

• Kokoskorven
    Anonym (Eller?) skrev 2018-04-16 12:50:44 följande:

Oj, vilken knäppgök din gamla vän verkar vara. Det är väl inget konstigt i sig att ha en "reservlista", men varför berätta det när man bjuder någon? Empatilös drummel. Jag skulle nog tacka nej till den inbjudan.
  • Anonym (Annabus)

Lokalens storlek, budget m.m. kan göra att man inte har möjlighet att bjuda alla man vill. När det sedan blir återbud är det klart man vill fylla upp. Men det är självklart inget man berättar!

Du får se det som att hon var glad över att kunna bjuda in dig trots att du var lite längre ner på listan. Det är bara att tacka ja eller nej. Att bli ledsen/sur/besviken över att man inte hamnade längre upp på bjudlistan är inget att lägga energi på.

• BuoBä

Till just bröllop brukar det finnas en lång lista med folk som man mer eller mindre måste bjuda för släktfridens skull, och därför får man inte plats med de man skulle vilja bjuda. Så när gammelmoster Agda och den där kusinen man egentligen aldrig umgås med tackar nej tycker jag det är helt ok att fylla på med vänner. Men då bör det ju vara såna man står nära och vill ha med, inte nån halvbekant bara för att fylla stolarna.

Jag håller med om att det här paret har uttryckt sig klumpigt.

• Pope Joan II

Det hade jag aldrig tacka ja till. Antingen hade jag sagt till henne hur oförskämt jag tyckte förfarandet var eller så hade jag svarat henne: "Jag tackar nej till ert bröllop. Alternativt kan jag sätta upp er på reservlistan om de roligare evenemangen och festerna jag redan tackat ja till inte blir av, så återkommer jag till dig i så fall. Eller vill du ringa vidare kanske?"

• Studentpappa

Skriv bara, tack men ni står inte på vår lista så vi står över.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Kusin Krakel

Nej är ju förstås inte ok, i synnerhet inte på det plumpa sättet.

När mm läser här på FL får man i trycket att många snarare ser det som en ära för vännerna att få närvara på deras bröllop än något fint som man delar tillsammans och en glädje över attvännerna vill delta.

• Anonym (Filippa)

Håller med Pope mfl om att det var osedvanligt korkat och oförskämt att bjuda in med en sådan förklaring.

Brukar de bete sig så socialt klumpigt? Oavsett vilket skulle jag aldrig i livet tacka ja om jag vore du.

Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?