Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?
Jag är rätt säker på att många har reservgäster, men har vett nog att inte skriva det i sin inbjudan.
Jag är rätt säker på att många har reservgäster, men har vett nog att inte skriva det i sin inbjudan.
Reservlista! Ärligt talat varför har man ens en sån. Är det för att man tror man är så fin att man måste ha den svindyra ?hotta? lokalen där bara ett visst antal får plats eller bara måste bjuda på så dyr mat att man bara har råd att ha med några?!!
I min värd bjuder man dom man vill ska komma. Sen budgeterar man vilken lokal och mat man har råd att bjuda på. Blir det många så hellre fest i lokala bygdegården och billig mat. Verkar som folk har glömt bort att det är sällskapet och inte vad man äter eller vilken byggnad man befinner sej i som avgör om det blir en lyckad fest eller inte.
Jag är rätt säker på att det är vad folk vill, men bröllop speciellt kan var en riktig infektionshärd i vissa familjer.
Minns bara när min syster skulle gifta sig, det blev riktiga bråk om vilka som bjudas eller inte bjudas mellan mamma och henne. Det slutade med att det blev två middagar, en för släkten (och för de som min mamma ansåg vara nödvändiga att bjuda) som betalades av föräldrarna (eftersom det var de gäster som de "krävde") och en senare på kvällen, som var för de som brudparet ville ha (vilket inkluderade en del av släkten också). För det kalaset stod min syster och svåger för, ett mycket enklare stuk och över 100 personer och så kul.
Nu har ju inte alla den möjligheten att göra så.