• Anonym (Eller?)

Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?

Fick en inbjudan av en gammal vän till mig. Det var till dennes bröllop med orden "Ja, ni stod på vår reservlista så nu blev det ett par lediga stolar när några andra inte kunde".

Aldrig hört om reservgäster? Känns som att man fick komma bara för att fylla stolarna. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?
  • Anonym (Ellen)

Tror att det kan vara rätt vanligt, men VARFÖR berättar man att gästen är en reserv?! Så klumpigt! Skulle nog tacka nej till en sån "inbjudan".

• zdudmwml

Varför väljer så många i tråden att känna sig kränkta av att vara reserver?

Plumt och onödigt uttryckt men man har själv ett ansvar för sina egna känslor. Man kan välja att som de flesta här, bli kränkta, och man kan också välja att tänka att man faktiskt blir bjuden trots att man inte var förstahandsalternativet.

• Anonym (Mad)
    zdudmwml skrev 2018-04-16 13:50:24 följande:

Plumt och onödigt uttryckt men man har själv ett ansvar för sina egna känslor. Man kan välja att som de flesta här, bli kränkta, och man kan också välja att tänka att man faktiskt blir bjuden trots att man inte var förstahandsalternativet.

Håller med lite. Ta det för vad är liksom. Gissningsvis är samma människor lite klumpiga annars också, så man vet ju men har att göra med liksom. Är de inte det, ptja, de gjorde väl ett plumpt misstag. Det händer.

Som sagt, gå om du vill gå TS, gå inte om detta stör dig väldigt mycket.
  • Anonym (ck)

Håller med.
    Ok det var en väldigt klumpig inbjudan. Den var jättefel formulerad.
    Men det är väl inget att sura över, man kan skita i att vara lättstött och kränkt.
    Du är bjuden på kalaset så varför inte gå dit om du ändå inte har något för dig?
    Om du vill göra en sur markering så kan du ju strunta i att ha med dig present.
  • Duckan

Tillägg: För egen del skulle jag inte bli kränkt över en sån inbjudan, även om det är onödigt att påtala fakta. Jag har själv gift mig och suttit där med gästlistan och räknat på släktingar och vänner. Det är inte helt lätt.

• Pope Joan II

För mig tillhör inte det där saker jag skulle låtit passera. Jag hade blivit irriterad över en sådan inbjudan och jag hade absolut låtit den irritationen tala för sig. 

Naturligtvis kan man välja att låta bli att agera, men jag skulle inte göra det valet. Tvärtom skulle jag verkligen ge svar på tal. 

• zdudmwml
    Duckan skrev 2018-04-16 14:31:11 följande:
    Tillägg: För egen del skulle jag inte bli kränkt över en sån inbjudan, även om det är onödigt att påtala fakta. Jag har själv gift mig och suttit där med gästlistan och räknat på släktingar och vänner. Det är inte helt lätt.
    Nej det är inte lätt om man inte har en obegränsad budget.
    Det vet alla som antingen gift sig själva eller är hyfsat normalbegåvade,

Jag undrar fortfarande varför så många blir så otroligt kränkta. Varför så många vuxna direkt ramlar ner i sandlådan och tänker att om du är dum får jag vara dummare.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Eller?) skrev 2018-04-16 12:50:44 följande:

Fick en inbjudan av en gammal vän till mig. Det var till dennes bröllop med orden "Ja, ni stod på vår reservlista så nu blev det ett par lediga stolar när några andra inte kunde".

Aldrig hört om reservgäster? Känns som att man fick komma bara för att fylla stolarna. Vad tycker ni?

Man talar ju inte om för gästen att hen är en reservgäst. Så klumpigt!
  • Anonym (absolut inte)
    Anonym (Ellen) skrev 2018-04-16 13:44:35 följande:
    Tror att det kan vara rätt vanligt, men VARFÖR berättar man att gästen är en reserv?! Så klumpigt! Skulle nog tacka nej till en sån "inbjudan".
    Jag skulle ABSOLUT tacka nej. "Du var inte bjuden från början, men nån tackade nej, så nu är du bjuden - men vänstra armbågen typ". Nix pix.

Reserver har man på högskoleplatser om för många har sökt. Men fan inte på bröllop. Stryk den kompisen från kompislistan.
  • sebbe420

Behöver inte alls handla om att man känner sig kränkt. Jag skulle absolut ha tackat nej till en sådan korkad inbjudan, men det har inget att göra med en känsla hos mig.

Utan jag har bara inte lust att närvara vid ett bröllop där paret låtit mig veta att jag var ett reservval som gäst. Har bättre saker för mig, utan att vara kränkt.
Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?