Inlägg från: zdudmwml |Visa alla inlägg
  • zdudmwml

Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?

Varför väljer så många i tråden att känna sig kränkta av att vara reserver?

Plumt och onödigt uttryckt men man har själv ett ansvar för sina egna känslor. Man kan välja att som de flesta här, bli kränkta, och man kan också välja att tänka att man faktiskt blir bjuden trots att man inte var förstahandsalternativet.

• zdudmwml
    Duckan skrev 2018-04-16 14:31:11 följande:
    Tillägg: För egen del skulle jag inte bli kränkt över en sån inbjudan, även om det är onödigt att påtala fakta. Jag har själv gift mig och suttit där med gästlistan och räknat på släktingar och vänner. Det är inte helt lätt.
    Nej det är inte lätt om man inte har en obegränsad budget.
    Det vet alla som antingen gift sig själva eller är hyfsat normalbegåvade,

Jag undrar fortfarande varför så många blir så otroligt kränkta. Varför så många vuxna direkt ramlar ner i sandlådan och tänker att om du är dum får jag vara dummare.
  • zdudmwml
    sebbe420 skrev 2018-04-16 15:09:52 följande:
    Behöver inte alls handla om att man känner sig kränkt. Jag skulle absolut ha tackat nej till en sådan korkad inbjudan, men det har inget att göra med en känsla hos mig.

Utan jag har bara inte lust att närvara vid ett bröllop där paret låtit mig veta att jag var ett reservval som gäst. Har bättre saker för mig, utan att vara kränkt.
    Nej okej. Du blir absolut inte kränkt men accepterar absolut inte att de råkat säga något så klumpigt som att du var reserv.
    Jag förstår.

Tror du att andra i råden är lika tjuriga och ovilliga att förlåta när någon som gör något klumpigt?
  • zdudmwml
    Pope Joan II skrev 2018-04-16 15:25:03 följande:
    Alla har väl sina gränser vad gäller olika saker, här går till exempel min. Det står väl var och en fritt att reagera - eller låta bli - på vad man nu finner värt att reagera och agera på. 

Jag kan acceptera en del annat klumpigt som kanske du eller kanske någon annan inte skulle tycka var okej att låta passera. Männikor drar gränser på olika ställen.
    Och det står mig fritt att fundera över varför människor blir så kränkta och ser sin chans att om du är dum får jag vara dummare.
  • zdudmwml
    Pope Joan II skrev 2018-04-16 15:28:29 följande:
    Absolut. Jag försökte bara vara dig behjäplig eftersom du inte verkade komma någonstans med dina funderingar. 
    Tja du är inte så behjälplig med floskler som att det står var och en fritt att reagera.
    No shit Sherlocks.

Jag tror att den som så lättvindigt säger upp kontakten eller gör det till en konflikt aldrig har annat än mycket ytliga kontakter.
  • zdudmwml
    Anonym (Sofie) skrev 2018-04-16 16:07:32 följande:
    Det kanske inte är så lätt för alla att förstå hur det kan kännas för andra att vara "andrahandsval." Jag har tex varit utfusen och sk kompisar pratade skit bakom ryggen på mig under uppväxten, men jag dög ibland när de inte hade något bättre för sig.
    Så ja, jag skulle nog bli kränkt och ledsen över en sådan inbjudan i ts. Jag hade förstått om jag inte blivit bjuden för att det inte fanns plats. Men inte ett "Okej, du får väl komma då för x och y tackade nej." Ungefär som att de gör mig en tjänst och bjuder mig - inte att de kommer vara glada att jag är där. Utan jag ska vara glad och tacksam för att de tillslut tyckte att jag dög.
    Jag har rensat ut sådana människor ur mitt liv och jag skulle inte vilja släppa in nya.

Tack för ditt svar.
    Jag beklagar att du fått uppleva det och förstår också varför du reagerar som du gör.

Men ärligt, jag tror inte att så många i tråden varit mobbade eller på annat sätt blivit bortvalda. Jag tom vet att det inte är så för jag känner en del som svarat personligen.
  • zdudmwml
    Mojjan skrev 2018-04-17 09:26:44 följande:
    Var bröllopet väldigt nära inpå, nu snackar vi inom närmaste månaden kanske? Då  kanske bröllopsparet helt enkelt ville ta det säkra före det osäkra och skriva ut i klartext varför inbjudan kom så sent? Man brukar väl annars generellt låta bröllopsinbjudningar gå ut i alla fall några månader i förväg, i min vänkrets ända upp till ett år innan, eftersom många behöver resa långväga ifrån från utlandet, så en inbjudan på posten 3 veckor innan ett bröllop är uppenbart något lurt med.

De flesta har nog en reservlista med "bubblare", just om någon hoppar av i sista minut, inget konstigt med det. Annars står man ofta där med betald mat och en outnyttjad plats. Dessutom kan det ju också vara så att det i det här fallet var brudens asjobbiga faster och hennes nye gubbe som inte kunde komma och brudgummen då tog chansen att få bjuda en kompis istället för en snart ingift släkting? Tror att min make lätt hade kunnat resonera så smile1.gif

Men vi hade som sagt ALDRIG skrivit det rakt ut i inbjudan utan förutsatt att våra vänner förstod detta själva och därefter valde att tacka ja eller nej till att komma.
    Det är inga märkvärdigheter du skriver. De allra flesta med normal begåvningsnivå och tom under den förstår att det nog kanske är så OM de tänker till.

Jag blir fortfarande förundrad över att så många blir så otroligt krääääänkta av att någon råkat vara plump och sagt det där otroligt hemska att man inte varit ett förstahandsval. Att man hellre vill vara rent ut sagt elak tillbaka, med flit dessutom, istället för att fundera en gång till vad som kan ligga bakom.

Reagerar man så kan man inte ha många vänner eller har en intelligensnivå som en fryst fiskpinne tänker jag. Jag kan inte låta bli att fundera på vad som hade hänt om situationen varit den motsatta, att om alla dessa sjukligt lättkränkta råkade ha sagt något som sårat. Jag tror att de skulle beklaga sig över sin falska vän som visat sig inte vara vänner då de säger upp bekantskapen pga att man sagt något som blivit fel.,
  • zdudmwml
    sebbe420 skrev 2018-04-16 21:09:26 följande:
    Vore det en bekant skulle jag bara fnysa åt formuleringen och sedan tacka nej.  Så kul tycker jag inte det är med bröllop att jag skulle vilja gå som reserv bara för att fylla upp alla platser. Men nej, jag skulle inte känna mig kränkt, det menar jag. 

Hade en nära vän till mig bjudit in mig med en sådan inbjudan skulle jag nog kunna känna mig både besviken och ledsen. Men kränkt är inte rätt ord då heller.

Jag antar att du skulle ha kunnat formulera dig så i en inbjudan efter som du reagerar på detta. Förstår du nu att det är föga inbjudande att på ett så tydligt sätt låta andra veta att de är ett andrahandsval? 

Hur alla andra i tråden skulle känna tänker jag inte alls sitta och gissa om.

Det är det ju verkligen inte. Jag har inte lust att sporta ikväll. Jag yttrar inga känslor för det. 

Att svara på inbjudan med ett bitskt, argt svar eller att riva sönder inbjudan i vrede, det vore en känsloyttring.
    Jag insåg för länge sedan att du inte är en av dem som inte skulle ha känt dig kränkt. Du har förklarat så ingående i din diskussion med Anonym att det framgår rätt tydligt. Men många andra svarar på ett sådant sätt att man kan säga att de väljer att känna sig kränkta.

Det är inte speciellt märkligt att fundera över varför många är i det närmaste sjukligt lättkränkta, det är snarare konstigt om man inte funderar på vad som driver dessa människor. Än märkligare blir dina gissningar, jag tolkar det som att du trots allt valt att känna dig träffad på något sätt.
  • zdudmwml
    sebbe420 skrev 2018-04-17 14:38:10 följande:
    Men du, vi säger så. Du lyssnar ju inte för fem öre. Bestämmer dig för hur det ligger till och därmed basta. Omöjlig att diskutera med.
    Va?
    Jag säger att jag fattat att du inte är kränkt och du blir sur och fantiserar ihop sagor om varför jag funderar på varför andra, inte DU uppträder som att de är sjukligt lättkränkta.

Folk alltså....
    Din reaktion med spydigheter visar trots allt att du blev träffad.
  • zdudmwml
    EnAnonumius skrev 2018-04-18 09:29:14 följande:
    Vad får du det ifrån att "så många" i tråden känt sig kränkta?

Att man tackar nej till en så korkat formulerad fråga och ifrågasätter hur de tänkt måste inte alls ha med någon "kränkthet" att göra som du hävdar.

Och DU verkar ju inte tänka ett varv till och fundera på vad som ligger bakom dessa "spydiga" svar. Nej det är så otroligt bekvämt för dig att utgå att det till varje pris måste ha med "kränkthet" att göra. För det finns tydligen ingen annan anledning.
    Dessutom är det ganska roligt att se dina inlägg, du säger att folk skal "tänka ett varv till", och "fundera på vad som ligger bakom", men när du läser andras svaren så är du totalt svartvit i ditt bedömande om varför de svara så som de gör.

Hur vore det om du krävde av dig själv att tänka ett varv till bakom svaret? Glömde du att göra detta?
    Du satt ju själv och fantiserade ihop om att folk var "såå  lättkränkta" i denna tråden.

OM du läst det jag skriver hade du också sett att jag förklarar var jag får det ifrån; att folk uttryckligen skriver att de vill hämnas, vara elaka osv.

Du kallar det spydiga svar. Jag undrar hur du tolkar. På vilket sätt har de varit spydiga och mot vem?

Ja bara sådär att inte läsa det som skrivs är du inte den rätta att uppmana andra till att läsa. Läs ett varv till och fundera på varför du bara slarv-läser...
  • zdudmwml
    molly50 skrev 2018-04-18 09:53:32 följande:
    Det handlar väl inte om att bli kränkt.
    Jag för min del skulle inte bli kränkt.
    Bara tycka att det var klumpigt formulerat.
    Ska jag bli bjuden på ett bröllop så vill jag känna att jag är bjuden för att brudparet vill ha mig där.
    Inte för att de fått några stolar över för att någon annan inbjuden gäst tackat nej.
    Jag skulle inte känna mig välkommen utan mer som ett andrahandsval.
    Och då kan det lika gärna vara för mig.
    Är det dessutom en vän som skickat inbjudan så skulle jag nog känna mig besviken. Men inte kränkt.
    Men det skulle inte kännas som att personen ser mig som en vän.
    Och även om bröllopet är nära förestående så hade jag nog förväntat mig,av en vän,att h*n skulle ha bjudit mig från början.
    Inte för att någon annan tackat nej.
    Visst är det klumpigt formulerat, det tror jag alla tycker. De flesta pratar om att de flesta har reservlistor därför att plånboken inte är outsinlig.

Det är inte roligt att bli besviken och ledsen, det är fullt förståeligt men när man ser det som en chans att vara minst lika elak tillbaka snarare än att tänka efter så uppför man sig på ett sådant sätt som ligger extremt nära begreppet kränkt.

Alla säger ibland klumpigheter eller saker som uppfattas på ett helt annat sätt än vad är tänkt. Frågan är varför några är så tjuriga att de hellre säger upp kontakten än att ens försöka diskutera det. Det blir ganska tragiskt när personer i tråden säger att den omedelbart kommer att säger upp kontakten samt passa på att vara elak när samma personer i andra trådar uppmuntrar till kommunikation och försök att förstå varandra.
Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?