• Anonym (Eller?)

Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?

Fick en inbjudan av en gammal vän till mig. Det var till dennes bröllop med orden "Ja, ni stod på vår reservlista så nu blev det ett par lediga stolar när några andra inte kunde".

Aldrig hört om reservgäster? Känns som att man fick komma bara för att fylla stolarna. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?
  • zdudmwml
    Pope Joan II skrev 2018-04-16 15:28:29 följande:
    Absolut. Jag försökte bara vara dig behjäplig eftersom du inte verkade komma någonstans med dina funderingar. 
    Tja du är inte så behjälplig med floskler som att det står var och en fritt att reagera.
    No shit Sherlocks.

Jag tror att den som så lättvindigt säger upp kontakten eller gör det till en konflikt aldrig har annat än mycket ytliga kontakter.
  • Anonym (Sofie)
    zdudmwml skrev 2018-04-16 15:26:36 följande:
    Och det står mig fritt att fundera över varför människor blir så kränkta och ser sin chans att om du är dum får jag vara dummare.
    Det kanske inte är så lätt för alla att förstå hur det kan kännas för andra att vara "andrahandsval." Jag har tex varit utfusen och sk kompisar pratade skit bakom ryggen på mig under uppväxten, men jag dög ibland när de inte hade något bättre för sig.
    Så ja, jag skulle nog bli kränkt och ledsen över en sådan inbjudan i ts. Jag hade förstått om jag inte blivit bjuden för att det inte fanns plats. Men inte ett "Okej, du får väl komma då för x och y tackade nej." Ungefär som att de gör mig en tjänst och bjuder mig - inte att de kommer vara glada att jag är där. Utan jag ska vara glad och tacksam för att de tillslut tyckte att jag dög.
    Jag har rensat ut sådana människor ur mitt liv och jag skulle inte vilja släppa in nya.

• zdudmwml
    Anonym (Sofie) skrev 2018-04-16 16:07:32 följande:
    Det kanske inte är så lätt för alla att förstå hur det kan kännas för andra att vara "andrahandsval." Jag har tex varit utfusen och sk kompisar pratade skit bakom ryggen på mig under uppväxten, men jag dög ibland när de inte hade något bättre för sig.
    Så ja, jag skulle nog bli kränkt och ledsen över en sådan inbjudan i ts. Jag hade förstått om jag inte blivit bjuden för att det inte fanns plats. Men inte ett "Okej, du får väl komma då för x och y tackade nej." Ungefär som att de gör mig en tjänst och bjuder mig - inte att de kommer vara glada att jag är där. Utan jag ska vara glad och tacksam för att de tillslut tyckte att jag dög.
    Jag har rensat ut sådana människor ur mitt liv och jag skulle inte vilja släppa in nya.

Tack för ditt svar.
    Jag beklagar att du fått uppleva det och förstår också varför du reagerar som du gör.

Men ärligt, jag tror inte att så många i tråden varit mobbade eller på annat sätt blivit bortvalda. Jag tom vet att det inte är så för jag känner en del som svarat personligen.
  • Duckan
    Ungefär som att de gör mig en tjänst och bjuder mig - inte att de kommer vara glada att jag är där. Utan jag ska vara glad och tacksam för att de tillslut tyckte att jag dög.

Jag förstår ur din synvinkel att man kan känna så. I mina yngre dagar hade jag förmodligen tänkt likadant.
    Man kan också betänka, som nån skrev, att kanske att personen i ts kände sig tvungen att bjuda massa släktingar som hon sen blev glad över att de tackade nej så hon kunde bjuda sina vänner istället. Om än korkat uttryckt.
  • Anonym (Sofie)
    Duckan skrev 2018-04-16 16:14:23 följande:
    Ungefär som att de gör mig en tjänst och bjuder mig - inte att de kommer vara glada att jag är där. Utan jag ska vara glad och tacksam för att de tillslut tyckte att jag dög.

Jag förstår ur din synvinkel att man kan känna så. I mina yngre dagar hade jag förmodligen tänkt likadant.
    Man kan också betänka, som nån skrev, att kanske att personen i ts kände sig tvungen att bjuda massa släktingar som hon sen blev glad över att de tackade nej så hon kunde bjuda sina vänner istället. Om än korkat uttryckt.
    Men då säger man ju det till sin kompis. Inte "du var på reservlistan, men nu får du komma ändå."

Hade kompisen ringt och varit jätteglad för att kusin X som hon var tvungen att bjuda tackat nej så jag kan komma hade det nog varit en annan sak. Antagligen hade en riktig kompis redan förklarat varför jag inte var bjuden till att börja med och beklagat detta.

Men som sagt, jag är väldigt känslig för hur människor behandlar mig. Jag väljer hellre bort än hamnar i samma situation igen. Jag är starkare idag med bättre självförtroende, men det räcker med små saker ibland för att gamla känslor ska komma tillbaka. Och jag vill inte ha dem längre.
  • Studentpappa
    Duckan skrev 2018-04-16 15:18:41 följande:

Se det som en gratis heads up att rensa i kompislistan.

Studentpappa, jag är lyckligt ovetande om jag varit andrahandsgäst någon gång eller ej

Ja det tillhör ju normal social begåvning att behålla sådant för sig själv.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • EnAnonumius
    Anonym (Eller?) skrev 2018-04-16 12:50:44 följande:
    Fick en inbjudan av en gammal vän till mig. Det var till dennes bröllop med orden "Ja, ni stod på vår reservlista så nu blev det ett par lediga stolar när några andra inte kunde".
    Aldrig hört om reservgäster? Känns som att man fick komma bara för att fylla stolarna. Vad tycker ni?
    Jag hade gett ett skriftligt svar tillbaka.

"Tack för inbjudan, men vi tackar nej, för att ni står inte uppskriven på vår reservlist över bröllop vi kan tänkas närvara vid som alternativ när de vi har valt att prioritera att tacka ja till, blir inställda. "

Då får hon ju svar i samma (taskiga) mynt som hon bjöd in er på.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • kenopeno
    EnAnonumius skrev 2018-04-16 17:09:53 följande:

Jag hade gett ett skriftligt svar tillbaka.

"Tack för inbjudan, men vi tackar nej, för att ni står inte uppskriven på vår reservlist över bröllop vi kan tänkas närvara vid som alternativ när de vi har valt att prioritera att tacka ja till, blir inställda. "

Då får hon ju svar i samma (taskiga) mynt som hon bjöd in er på.

Ja ibland är det skönt att få lägga tillbaka en sådan förolämpning lol lol

Ja tror att brudparet är fyllda med sig själva just nu och badar i den självcentrerades sjö. Så de upptäckte nog inte ens, att det var något konstigt att skicka en sådan inbjudan.

Men nu blev de uppväckta av världen runt omkring. Förhoppningsvis så vaknade de upp tillräckligt nog, för att kunna se hur tokigt det blev. Och att en artig ursäkt kommer er väg :D
  • Duckan

(Sofie) jag är helt enig med att man absolut inte kan uttrycka sig så som ts kompis gjorde.

Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?