Duckan skrev 2018-04-16 16:14:23 följande:
Ungefär som att de gör mig en tjänst och bjuder mig - inte att de kommer vara glada att jag är där. Utan jag ska vara glad och tacksam för att de tillslut tyckte att jag dög.
Jag har rensat ut sådana människor ur mitt liv och jag skulle inte vilja släppa in nya.
Jag förstår ur din synvinkel att man kan känna så. I mina yngre dagar hade jag förmodligen tänkt likadant.
Man kan också betänka, som nån skrev, att kanske att personen i ts kände sig tvungen att bjuda massa släktingar som hon sen blev glad över att de tackade nej så hon kunde bjuda sina vänner istället. Om än korkat uttryckt.
Men då säger man ju det till sin kompis. Inte "du var på reservlistan, men nu får du komma ändå."
Hade kompisen ringt och varit jätteglad för att kusin X som hon var tvungen att bjuda tackat nej så jag kan komma hade det nog varit en annan sak. Antagligen hade en riktig kompis redan förklarat varför jag inte var bjuden till att börja med och beklagat detta.
Men som sagt, jag är väldigt känslig för hur människor behandlar mig. Jag väljer hellre bort än hamnar i samma situation igen. Jag är starkare idag med bättre självförtroende, men det räcker med små saker ibland för att gamla känslor ska komma tillbaka. Och jag vill inte ha dem längre.