• Anonym (Eller?)

Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?

Fick en inbjudan av en gammal vän till mig. Det var till dennes bröllop med orden "Ja, ni stod på vår reservlista så nu blev det ett par lediga stolar när några andra inte kunde".

Aldrig hört om reservgäster? Känns som att man fick komma bara för att fylla stolarna. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?
  • zdudmwml
    Mojjan skrev 2018-04-17 09:26:44 följande:
    Var bröllopet väldigt nära inpå, nu snackar vi inom närmaste månaden kanske? Då  kanske bröllopsparet helt enkelt ville ta det säkra före det osäkra och skriva ut i klartext varför inbjudan kom så sent? Man brukar väl annars generellt låta bröllopsinbjudningar gå ut i alla fall några månader i förväg, i min vänkrets ända upp till ett år innan, eftersom många behöver resa långväga ifrån från utlandet, så en inbjudan på posten 3 veckor innan ett bröllop är uppenbart något lurt med.

De flesta har nog en reservlista med "bubblare", just om någon hoppar av i sista minut, inget konstigt med det. Annars står man ofta där med betald mat och en outnyttjad plats. Dessutom kan det ju också vara så att det i det här fallet var brudens asjobbiga faster och hennes nye gubbe som inte kunde komma och brudgummen då tog chansen att få bjuda en kompis istället för en snart ingift släkting? Tror att min make lätt hade kunnat resonera så smile1.gif

Men vi hade som sagt ALDRIG skrivit det rakt ut i inbjudan utan förutsatt att våra vänner förstod detta själva och därefter valde att tacka ja eller nej till att komma.
    Det är inga märkvärdigheter du skriver. De allra flesta med normal begåvningsnivå och tom under den förstår att det nog kanske är så OM de tänker till.

Jag blir fortfarande förundrad över att så många blir så otroligt krääääänkta av att någon råkat vara plump och sagt det där otroligt hemska att man inte varit ett förstahandsval. Att man hellre vill vara rent ut sagt elak tillbaka, med flit dessutom, istället för att fundera en gång till vad som kan ligga bakom.

Reagerar man så kan man inte ha många vänner eller har en intelligensnivå som en fryst fiskpinne tänker jag. Jag kan inte låta bli att fundera på vad som hade hänt om situationen varit den motsatta, att om alla dessa sjukligt lättkränkta råkade ha sagt något som sårat. Jag tror att de skulle beklaga sig över sin falska vän som visat sig inte vara vänner då de säger upp bekantskapen pga att man sagt något som blivit fel.,
  • Anonym (Filippa)
    zdudmwml skrev 2018-04-17 09:40:19 följande:
    Det är inga märkvärdigheter du skriver. De allra flesta med normal begåvningsnivå och tom under den förstår att det nog kanske är så OM de tänker till.

Jag blir fortfarande förundrad över att så många blir så otroligt krääääänkta av att någon råkat vara plump och sagt det där otroligt hemska att man inte varit ett förstahandsval. Att man hellre vill vara rent ut sagt elak tillbaka, med flit dessutom, istället för att fundera en gång till vad som kan ligga bakom.

Reagerar man så kan man inte ha många vänner eller har en intelligensnivå som en fryst fiskpinne tänker jag. Jag kan inte låta bli att fundera på vad som hade hänt om situationen varit den motsatta, att om alla dessa sjukligt lättkränkta råkade ha sagt något som sårat. Jag tror att de skulle beklaga sig över sin falska vän som visat sig inte vara vänner då de säger upp bekantskapen pga att man sagt något som blivit fel.,
    Fast problemet är väl inte att folk i den här tråden (inklusive jag då) är så vansinnigt lättkränkta eller att det inbjudande brudparet har en reservlista till sin bröllopsfest. Snarare att de är klantiga nog att säga det öppet. Det är inte bara lite plumpt, det tyder på en rätt så grav social inkompetens.

Jag skulle nog känna mig mest full i skratt över en sådan inbjudan, och inte blivit särskilt kränkt. Mest förbluffad. Att jag hade tackar nej är en annan sak.

Jag har normal intelligens och många vänner för övrigt.
  • Palestrina
    Mojjan skrev 2018-04-17 09:26:44 följande:

Var bröllopet väldigt nära inpå, nu snackar vi inom närmaste månaden kanske? Då  kanske bröllopsparet helt enkelt ville ta det säkra före det osäkra och skriva ut i klartext varför inbjudan kom så sent? Man brukar väl annars generellt låta bröllopsinbjudningar gå ut i alla fall några månader i förväg, i min vänkrets ända upp till ett år innan, eftersom många behöver resa långväga ifrån från utlandet, så en inbjudan på posten 3 veckor innan ett bröllop är uppenbart något lurt med.

De flesta har nog en reservlista med "bubblare", just om någon hoppar av i sista minut, inget konstigt med det. Annars står man ofta där med betald mat och en outnyttjad plats. Dessutom kan det ju också vara så att det i det här fallet var brudens asjobbiga faster och hennes nye gubbe som inte kunde komma och brudgummen då tog chansen att få bjuda en kompis istället för en snart ingift släkting? Tror att min make lätt hade kunnat resonera så

Men vi hade som sagt ALDRIG skrivit det rakt ut i inbjudan utan förutsatt att våra vänner förstod detta själva och därefter valde att tacka ja eller nej till att komma.

Fast nej, jag har inte haft en lista med "bubblare" när jag har haft fest. Antingen bjuder man alla vänner, eller också gör man festen strikt för de närmaste, om pengarna eller utrymmet inte räcker till ett större kalas. Jag tycker faktiskt att det är oförskämt att bjuda in "reserver" bara för att några har lämnat återbud.
  • Anonym (k)
    Anonym (Filippa) skrev 2018-04-17 10:30:45 följande:
    Fast problemet är väl inte att folk i den här tråden (inklusive jag då) är så vansinnigt lättkränkta eller att det inbjudande brudparet har en reservlista till sin bröllopsfest. Snarare att de är klantiga nog att säga det öppet. Det är inte bara lite plumpt, det tyder på en rätt så grav social inkompetens.

Jag skulle nog känna mig mest full i skratt över en sådan inbjudan, och inte blivit särskilt kränkt. Mest förbluffad. Att jag hade tackar nej är en annan sak.

Du menar att även om alla vet om att de är reserver. så får man inte säga det öppet?
  • Anonym (Madde)
    Anonym (k) skrev 2018-04-17 11:01:36 följande:
    Du menar att även om alla vet om att de är reserver. så får man inte säga det öppet?
    Får och får. Varsågod, prova och se hur många som kommer då. 
  • sextiotalist
    Anonym (Filippa) skrev 2018-04-17 10:30:45 följande:

Det var väl bara någon enstaka som verkade kränkt, vi andra konstaterade bara att det var väldigt plumpt att skriva det i inbjudan.

• zdudmwml
    sebbe420 skrev 2018-04-16 21:09:26 följande:
    Vore det en bekant skulle jag bara fnysa åt formuleringen och sedan tacka nej.  Så kul tycker jag inte det är med bröllop att jag skulle vilja gå som reserv bara för att fylla upp alla platser. Men nej, jag skulle inte känna mig kränkt, det menar jag. 

Hade en nära vän till mig bjudit in mig med en sådan inbjudan skulle jag nog kunna känna mig både besviken och ledsen. Men kränkt är inte rätt ord då heller.

Jag antar att du skulle ha kunnat formulera dig så i en inbjudan efter som du reagerar på detta. Förstår du nu att det är föga inbjudande att på ett så tydligt sätt låta andra veta att de är ett andrahandsval? 

Hur alla andra i tråden skulle känna tänker jag inte alls sitta och gissa om.

Det är det ju verkligen inte. Jag har inte lust att sporta ikväll. Jag yttrar inga känslor för det. 

Att svara på inbjudan med ett bitskt, argt svar eller att riva sönder inbjudan i vrede, det vore en känsloyttring.
    Jag insåg för länge sedan att du inte är en av dem som inte skulle ha känt dig kränkt. Du har förklarat så ingående i din diskussion med Anonym att det framgår rätt tydligt. Men många andra svarar på ett sådant sätt att man kan säga att de väljer att känna sig kränkta.

Det är inte speciellt märkligt att fundera över varför många är i det närmaste sjukligt lättkränkta, det är snarare konstigt om man inte funderar på vad som driver dessa människor. Än märkligare blir dina gissningar, jag tolkar det som att du trots allt valt att känna dig träffad på något sätt.
  • sebbe420
    zdudmwml skrev 2018-04-17 14:36:12 följande:
    Jag insåg för länge sedan att du inte är en av dem som inte skulle ha känt dig kränkt. Du har förklarat så ingående i din diskussion med Anonym att det framgår rätt tydligt. Men många andra svarar på ett sådant sätt att man kan säga att de väljer att känna sig kränkta.

Det är inte speciellt märkligt att fundera över varför många är i det närmaste sjukligt lättkränkta, det är snarare konstigt om man inte funderar på vad som driver dessa människor. Än märkligare blir dina gissningar, jag tolkar det som att du trots allt valt att känna dig träffad på något sätt.
    Men du, vi säger så. Du lyssnar ju inte för fem öre. Bestämmer dig för hur det ligger till och därmed basta. Omöjlig att diskutera med.
  • zdudmwml
    sebbe420 skrev 2018-04-17 14:38:10 följande:
    Men du, vi säger så. Du lyssnar ju inte för fem öre. Bestämmer dig för hur det ligger till och därmed basta. Omöjlig att diskutera med.
    Va?
    Jag säger att jag fattat att du inte är kränkt och du blir sur och fantiserar ihop sagor om varför jag funderar på varför andra, inte DU uppträder som att de är sjukligt lättkränkta.

Folk alltså....
    Din reaktion med spydigheter visar trots allt att du blev träffad.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Eller?) skrev 2018-04-16 12:50:44 följande:

Fick en inbjudan av en gammal vän till mig. Det var till dennes bröllop med orden "Ja, ni stod på vår reservlista så nu blev det ett par lediga stolar när några andra inte kunde".

Aldrig hört om reservgäster? Känns som att man fick komma bara för att fylla stolarna. Vad tycker ni?

Skulle ngn inbjudare vara så imbecill så hen sa att jag blev bjuden för att ngn annan hoppat av så skulle jag säga. NEJ TACK!
Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?