Inlägg från: Palestrina |Visa alla inlägg
  • Palestrina

Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?

Anonym (Eller?) skrev 2018-04-16 12:50:44 följande:

Fick en inbjudan av en gammal vän till mig. Det var till dennes bröllop med orden "Ja, ni stod på vår reservlista så nu blev det ett par lediga stolar när några andra inte kunde".

Aldrig hört om reservgäster? Känns som att man fick komma bara för att fylla stolarna. Vad tycker ni?

Haha! Jag skulle svara "Tack men nej tack, jag kom in på mitt förstahandsval just den helgen, men jag hör av mig om det skulle råka bli inställt, då kanske ert bröllop kan bli aktuellt."
  • Palestrina
    Mojjan skrev 2018-04-17 09:26:44 följande:

Var bröllopet väldigt nära inpå, nu snackar vi inom närmaste månaden kanske? Då  kanske bröllopsparet helt enkelt ville ta det säkra före det osäkra och skriva ut i klartext varför inbjudan kom så sent? Man brukar väl annars generellt låta bröllopsinbjudningar gå ut i alla fall några månader i förväg, i min vänkrets ända upp till ett år innan, eftersom många behöver resa långväga ifrån från utlandet, så en inbjudan på posten 3 veckor innan ett bröllop är uppenbart något lurt med.

De flesta har nog en reservlista med "bubblare", just om någon hoppar av i sista minut, inget konstigt med det. Annars står man ofta där med betald mat och en outnyttjad plats. Dessutom kan det ju också vara så att det i det här fallet var brudens asjobbiga faster och hennes nye gubbe som inte kunde komma och brudgummen då tog chansen att få bjuda en kompis istället för en snart ingift släkting? Tror att min make lätt hade kunnat resonera så

Men vi hade som sagt ALDRIG skrivit det rakt ut i inbjudan utan förutsatt att våra vänner förstod detta själva och därefter valde att tacka ja eller nej till att komma.

Fast nej, jag har inte haft en lista med "bubblare" när jag har haft fest. Antingen bjuder man alla vänner, eller också gör man festen strikt för de närmaste, om pengarna eller utrymmet inte räcker till ett större kalas. Jag tycker faktiskt att det är oförskämt att bjuda in "reserver" bara för att några har lämnat återbud.
Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?