• Anonym (Eller?)

Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?

Fick en inbjudan av en gammal vän till mig. Det var till dennes bröllop med orden "Ja, ni stod på vår reservlista så nu blev det ett par lediga stolar när några andra inte kunde".

Aldrig hört om reservgäster? Känns som att man fick komma bara för att fylla stolarna. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?
  • klyban

Orkar inte läsa igenom alla inlägg, men är detta nått som är vanligt vid bröllop eller väldigt ovanligt.
    Det enda jag hör är, du duger inte som gäst, utan bara får vara med om någon annan inte vill.

Makalöst och underbart idiotiskt.

hur många meter var det?
  • Anonym (bridezilla)

Jag tror alla som inte är stenrika har reservgäster eller vad vi ska kalla det. Hur många kan verkligen bjude hela släkter och bådas vänner, hur många har verkligen råd eller plats med det?

Men det är ju oerhört klumpigt/dåligt att säga det, eftersom det uppenbarligen kan missförstås. Det finns ju ofta fler påtryckningar på vilka man bjuder än rena viljan. Jag vill mycket hellre ha min kusin på mitt bröllop än min mamma, till exempel, men att inte bjuda mamma skulle ju slå väldigt fel i min familj.

• EnAnonumius
    kenopeno skrev 2018-04-16 17:37:12 följande:
    Ja ibland är det skönt att få lägga tillbaka en sådan förolämpning lol lol

Ja tror att brudparet är fyllda med sig själva just nu och badar i den självcentrerades sjö. Så de upptäckte nog inte ens, att det var något konstigt att skicka en sådan inbjudan.

Men nu blev de uppväckta av världen runt omkring. Förhoppningsvis så vaknade de upp tillräckligt nog, för att kunna se hur tokigt det blev. Och att en artig ursäkt kommer er väg :D
    Ja man kan ju hoppas detta att det kommer en artig ursäkt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tesla)

Hur jag hade reagerat på en sådan inbjudan beror helt på vilka förväntningar jag hade haft på vänskapen med brudparet. Hade de varit nära vänner där jag förväntat mig en inbjudan (om det inte var ett mycket litet bröllop) då hade jag blivit lite ledsen. Hade det varit en inbjudan där jag inte räknat med att bli bjuden så hade jag bara blivit glad. 
    Sen hade jag iofs skrattat en del åt hur illa de uttryckte sig, de är ju uppenbart inte särskilt socialtbegåvade. 

• Anonym (festreserv)

Jag kan jämföra med en inbjudan till en fest jag fick nyligen via FB.
    Jag blev glad och förvånad över inbjudan, det är en bekant som jag inte känner jätteväl men som bor i mitt område och jag tycker det är kul att känna nya människor, så jag vill gärna gå på festen. När jag tittade närmare insåg jag att åtminstone vissa gäster fått inbjudan tre veckor innan jag fick den och att flera tackat nej, så jag antar att jag står på reservlistan
    Först blev jag lite "avslagen" (=mildare än besviken eller ledsen men åt det hållet) men sen tänkte jag att de naturligtvis inte kan bjuda hur många som helst och det är kul att man blir tillfrågad även om det är som "reserv".

Hade de däremot skrivit i inbjudan att jag var reserv hade jag självklart tackat nej, för så gör man bara inte!

• Anonym (J)

Vilken oförskämd människa.

Skälvklart säger / skriver man inte så.

• molly50
    Anonym (Eller?) skrev 2018-04-16 12:50:44 följande:

Fick en inbjudan av en gammal vän till mig. Det var till dennes bröllop med orden "Ja, ni stod på vår reservlista så nu blev det ett par lediga stolar när några andra inte kunde".

Aldrig hört om reservgäster? Känns som att man fick komma bara för att fylla stolarna. Vad tycker ni?

Jag hade nog,ärligt talat,undrat om det var ett skämt.
    Och jag hade nog tackat nej och förklarat varför.
    Ska jag bli bjuden på ett bröllop så vill jag känna att jag är bjuden för att brudparet vill ha mig där.
    Inte som ett andrahandsval.
    Carpe Diem
  • Palestrina
    Anonym (Eller?) skrev 2018-04-16 12:50:44 följande:

Haha! Jag skulle svara "Tack men nej tack, jag kom in på mitt förstahandsval just den helgen, men jag hör av mig om det skulle råka bli inställt, då kanske ert bröllop kan bli aktuellt."
  • Mojjan

Var bröllopet väldigt nära inpå, nu snackar vi inom närmaste månaden kanske? Då  kanske bröllopsparet helt enkelt ville ta det säkra före det osäkra och skriva ut i klartext varför inbjudan kom så sent? Man brukar väl annars generellt låta bröllopsinbjudningar gå ut i alla fall några månader i förväg, i min vänkrets ända upp till ett år innan, eftersom många behöver resa långväga ifrån från utlandet, så en inbjudan på posten 3 veckor innan ett bröllop är uppenbart något lurt med.

De flesta har nog en reservlista med "bubblare", just om någon hoppar av i sista minut, inget konstigt med det. Annars står man ofta där med betald mat och en outnyttjad plats. Dessutom kan det ju också vara så att det i det här fallet var brudens asjobbiga faster och hennes nye gubbe som inte kunde komma och brudgummen då tog chansen att få bjuda en kompis istället för en snart ingift släkting? Tror att min make lätt hade kunnat resonera så

Men vi hade som sagt ALDRIG skrivit det rakt ut i inbjudan utan förutsatt att våra vänner förstod detta själva och därefter valde att tacka ja eller nej till att komma.

• Anonym (Filippa)
    Palestrina skrev 2018-04-17 09:23:39 följande:
    Haha! Jag skulle svara "Tack men nej tack, jag kom in på mitt förstahandsval just den helgen, men jag hör av mig om det skulle råka bli inställt, då kanske ert bröllop kan bli aktuellt."
    Haha, ja den var bra!
Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?