• MissJP

Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet

Tillträdesdag nästa vecka. Diverse bekymmer med badrummet som uppdagas efter kontraktet skrivits på. Badrummet är ett svartbygge men säljaren har skrivit under uppgiften att det är fackmannamässigt gjort. Fått offerter för renoveringen. Ingen offert är godkänd. Säljaren säger nu att han vill häva köpet eftersom renoveringen blir för dyr. Jag och mina barn är klara för inflytt och vi ska lämna nuvarande lägenhet.

Jag gör inget annat än ringer till inblandade privatpersoner, mäklare, förening, försäkringsbolag, hantverkare... varför ska jag behöva ta ledigt från jobbet för att fixa problemet? Som sedan kan sluta med att vi ändå inte kan flytta in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-10 08:37
    För att förtydliga. Jag är köparen av lägenheten och det syns inte att badrummet är gjort av svartarbetare samt att säljaren har intygat att det är fackmannamässigt gjort. Det här uppdagades när en fuktskada uppkom och papper inte fanns för vem som gjort badrummet. Innan priset kom på tal så var alla inblandade redan överens om att jag som köpare inte hade kunnat veta om detta. Därför räknas det som ett dolt fel som säljaren ska stå för. Den delen är redan klar.

• Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet
  • MissJP
    IrriteradMamma skrev 2018-03-11 18:47:24 följande:

Isåfall är det ju något dom behöver ta del av. Sånt ska gå på försäkringen, sen om det är er eller deras måste du ta med dom. Det är hursom inget ni ska betala nåt för ändå, eftersom det är nuvarande ägaren som orsakat skadan genom oaktsamhet. De hävdade först att det är utfört av fackmän, vilket det inte var, =deras fel/ansvar.

De vet om detta och säger att ägaren ska stå för hela kostnaden eftersom renoveringen har orsakat skadan.

Ägaren går ej med på detta och jag har hamnat i mitten av deras gräl om vem som ska betala. Hade badrummet bara gjorts ordentligt från början så hade det här inte varit npgot problem. Om det hade funnits många lägenheter ute nu så hade jag inte kämpat en sekund till för den här.
  • IrriteradMamma
    MissJP skrev 2018-03-11 19:10:56 följande:

De vet om detta och säger att ägaren ska stå för hela kostnaden eftersom renoveringen har orsakat skadan.

Ägaren går ej med på detta och jag har hamnat i mitten av deras gräl om vem som ska betala. Hade badrummet bara gjorts ordentligt från början så hade det här inte varit npgot problem. Om det hade funnits många lägenheter ute nu så hade jag inte kämpat en sekund till för den här.

Usch vad trist att ägaren inte bara kan stå sitt kast iom att de slarvat med renoveringen. Jag skulle kontakta en jurist så fort det går imorgon bitti, och få hjälp att reda ut röran. Kommer säkert krävas en del av er också, men stå på er så ska det lösa sig. Det är ju väldigt uppenbart vem som gjort fel, det verkar ju alla vara överens om (förutom säljaren då). Kom också ihåg att det är fortfarande säljaren som äger lägenheten fram till skrivet tillträde.
  • MissJP
    IrriteradMamma skrev 2018-03-11 19:29:33 följande:

Usch vad trist att ägaren inte bara kan stå sitt kast iom att de slarvat med renoveringen. Jag skulle kontakta en jurist så fort det går imorgon bitti, och få hjälp att reda ut röran. Kommer säkert krävas en del av er också, men stå på er så ska det lösa sig. Det är ju väldigt uppenbart vem som gjort fel, det verkar ju alla vara överens om (förutom säljaren då). Kom också ihåg att det är fortfarande säljaren som äger lägenheten fram till skrivet tillträde.

Ägaren stod sitt kast tills dess att han fick veta vad kalaset skulle gå på. Innan dess var det stora ord om att inte lämna över något som inte var okej.

Känns som att det här blir långdraget. Ska se vad jag får veta imorgon. Ska få ytterligare en offert i alla fall. Vi som räknat ner dagarna och väntat och längtat.. blir lite nere av detta. Hade varit lugnt om det bara var jag.. men nu har jag två små barn som ska dras in i detta med.
  • carlssonanna
    MissJP skrev 2018-03-11 20:26:29 följande:
    Ägaren stod sitt kast tills dess att han fick veta vad kalaset skulle gå på. Innan dess var det stora ord om att inte lämna över något som inte var okej.

Känns som att det här blir långdraget. Ska se vad jag får veta imorgon. Ska få ytterligare en offert i alla fall. Vi som räknat ner dagarna och väntat och längtat.. blir lite nere av detta. Hade varit lugnt om det bara var jag.. men nu har jag två små barn som ska dras in i detta med.
    Kontakta en jurist då det rör sig om mycket pengar.
    Lägg även upp samma fråga på forumen på byggahus.se så kommer du få svar av duktigt folk.

• Noname00

Ts ska inte prata med styrelsen då det kan tolkas som att denne accepterar skadan.

Ts är inte ägare av brfn än, köpet har inte gått igenom.

Skadan uppkomm innan köp, detta är inget som ts ska ta på sin försäkring.

Säljaren är ansvarig för alla skador som uppkommer innan tillträdesdagen.

Som sagt ta allt via jurist och låt denne sköta all kontakt.

Ts har inget att förlora på detta.

• IrriteradMamma
    Noname00 skrev 2018-03-12 16:57:33 följande:

Ts ska inte prata med styrelsen då det kan tolkas som att denne accepterar skadan.

Ts är inte ägare av brfn än, köpet har inte gått igenom.

Skadan uppkomm innan köp, detta är inget som ts ska ta på sin försäkring.

Säljaren är ansvarig för alla skador som uppkommer innan tillträdesdagen.

Som sagt ta allt via jurist och låt denne sköta all kontakt.

Ts har inget att förlora på detta.

Precis det som redan sagts alltså.
  • Noname00
    Madicken Madicken skrev 2018-03-11 18:02:20 följande:
    IrriteradMamma pratar i nattmössan.

Självklart kan du prata med styrelsen! De är inte farliga. De är medlemmar i samma förening som du nu är ny medlem i och vill det bästa för föreningen och medlemmarna. De kommer att hjälpa dig reda ut detta.Din lägenhet är inte den första som råkat ut för problem i föreningen så de kommer inte stå med hakorna i backen eller jaga dig med högafflar.
    Nej Styrelsen kommer inte hjälpa till att reda ut tvisten då de inte lägger sig i tvister mellan köpare och säljare.
  • IrriteradMamma
    Noname00 skrev 2018-03-12 19:14:39 följande:

Nej Styrelsen kommer inte hjälpa till att reda ut tvisten då de inte lägger sig i tvister mellan köpare och säljare.

Ts hsr redan fått svar på det?
  • Noname00
    IrriteradMamma skrev 2018-03-12 19:50:05 följande:
    Ts hsr redan fått svar på det?
    Det kankse hon har, men jag citerade inte ts inlägg utan ett annat specifikt.
  • IrriteradMamma
    Noname00 skrev 2018-03-12 20:58:21 följande:

Det kankse hon har, men jag citerade inte ts inlägg utan ett annat specifikt.

Fast tråden startades för att ts ville ha råd, vilket hon fått? Av vilken anledning är det nödvändigt att upprepa?
  • Kjell2

TS: Tråkig situation. Du måste vara supertydlig mot säljaren, kontraktet gäller!

Säljaren har i så fall två alternativ 
    Fixa och betala renoveringen innan tillträde eller
    tillträde och ni renoverar men säljaren betalar.

Väljer de att häva köpet, vilket säljaren kan, kommer ni i extremfall ta de till domstol för att få ersättning för de extrakostnader detta förorsakade er.

Informar gärna styrelsen men inte mycket styrelsen kan göra.

Ta en funderar på vad det skulle innebära för er om säljaren häver köpet. Utgå från det när ni försöker komma fram till en överrenskommelse.

Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet