• MissJP

Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet

Tillträdesdag nästa vecka. Diverse bekymmer med badrummet som uppdagas efter kontraktet skrivits på. Badrummet är ett svartbygge men säljaren har skrivit under uppgiften att det är fackmannamässigt gjort. Fått offerter för renoveringen. Ingen offert är godkänd. Säljaren säger nu att han vill häva köpet eftersom renoveringen blir för dyr. Jag och mina barn är klara för inflytt och vi ska lämna nuvarande lägenhet.

Jag gör inget annat än ringer till inblandade privatpersoner, mäklare, förening, försäkringsbolag, hantverkare... varför ska jag behöva ta ledigt från jobbet för att fixa problemet? Som sedan kan sluta med att vi ändå inte kan flytta in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-10 08:37
    För att förtydliga. Jag är köparen av lägenheten och det syns inte att badrummet är gjort av svartarbetare samt att säljaren har intygat att det är fackmannamässigt gjort. Det här uppdagades när en fuktskada uppkom och papper inte fanns för vem som gjort badrummet. Innan priset kom på tal så var alla inblandade redan överens om att jag som köpare inte hade kunnat veta om detta. Därför räknas det som ett dolt fel som säljaren ska stå för. Den delen är redan klar.

• Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet
  • Madicken Madicken
    IrriteradMamma skrev 2018-03-11 10:16:45 följande:

Tror du missuppfattar vad en styrelse i en brf gör, det är innehavaren av bostaden som står för renoveringar, det brukar dom inte lägga sig i så länge man inte påverkar byggnaden utanför sin egen "yta".

Vet du ens vad en styrelse är?
  • Fiona M
    Madicken Madicken skrev 2018-03-11 13:59:24 följande:

Så bara för att din renovering tog mer än en vecka Så gör alla andras också det?

Eller du kanske inte visste att badrum även renoveras för att man vill ha nytt?

Man kan renovera innan fuktproblem uppstår man måste inte vänta.

Precis som att alla människor skulle sitta och vänta tills tapeterna lossnar från väggarna eller takfärgen dimpen ner i tallriken .....

Här handlar det om skada, så jo, det tar mer tid än en vecka.
    Madicken Madicken skrev 2018-03-11 14:00:25 följande:

Vad menar du?
  • Madicken Madicken
    Fiona M skrev 2018-03-11 14:04:09 följande:

Här handlar det om skada, så jo, det tar mer tid än en vecka.

Nu står det inte DENNA renovering. Det står EN renovering tar i GENOMSNITT.

Lite skillnad där.
  • Madicken Madicken
    Fiona M skrev 2018-03-11 14:04:09 följande:

Vad menar du?

Jag undrar om du vet vad en styrelse är. En styrelse har koll på alla regler. Medlemmarna har oftast ingen koll alls.

När man får sådana här problem kontaktar man styrelsen för hjälp.Alltså inte med att spackla utan med att tolka regelverket.
  • carlssonanna
    Madicken Madicken skrev 2018-03-11 14:11:16 följande:

Jag undrar om du vet vad en styrelse är. En styrelse har koll på alla regler. Medlemmarna har oftast ingen koll alls.

När man får sådana här problem kontaktar man styrelsen för hjälp.Alltså inte med att spackla utan med att tolka regelverket.

Det är ju du som har någon koll på vad en styrelse i in bostadsrättsförening gör.

Detta är ju en affär mellan säljaren och köparen. Vad menar du att styrelsen ska göra?
  • IrriteradMamma
    Madicken Madicken skrev 2018-03-11 13:59:24 följande:

Så bara för att din renovering tog mer än en vecka Så gör alla andras också det?

Eller du kanske inte visste att badrum även renoveras för att man vill ha nytt?

Man kan renovera innan fuktproblem uppstår man måste inte vänta.

Precis som att alla människor skulle sitta och vänta tills tapeterna lossnar från väggarna eller takfärgen dimpen ner i tallriken .....

Ska du totalrenovera ett badrum så tar det garanterat längre tid än en vecka.

Klart man renoverar om man vill ha nytt, det var dock inte fallet här? skrev jag nåt om olika orters renoveringar? Du verkar inte ha läst ordentligt.

Sista kommentaren förstår jag inte ens vart den kommer från.
  • IrriteradMamma
    Madicken Madicken skrev 2018-03-11 14:00:25 följande:

Sitter som ledamot i vår styrelse, så ja. Vet du?
  • SysterY
    IrriteradMamma skrev 2018-03-11 15:46:53 följande:

Sitter som ledamot i vår styrelse, så ja. Vet du?

Fast att ta hjökp av styrelsen med fall som dessa är inte ovanligt.

Du verkar tro att man äger sin BR ocqh får göra vad man vill i den. Det gör man inte, man äger enbart rätten att bo och msn får heller inte göra precis som man vill.
  • IrriteradMamma
    SysterY skrev 2018-03-11 16:53:05 följande:

Fast att ta hjökp av styrelsen med fall som dessa är inte ovanligt.

Du verkar tro att man äger sin BR ocqh får göra vad man vill i den. Det gör man inte, man äger enbart rätten att bo och msn får heller inte göra precis som man vill.

Ta hjälp av med vad? Stadgarna ska man själv se till att ha koll på när man bor i bostadsrätt, men visst, man kan ringa och fråga om råd.

Jo tack jag vet hur det funkar. Läser man i stadgarna ska det stå tydligt vilka regler som gäller. Det är ens eget ansvar.
  • SysterY
    IrriteradMamma skrev 2018-03-11 17:32:32 följande:

Ta hjälp av med vad? Stadgarna ska man själv se till att ha koll på när man bor i bostadsrätt, men visst, man kan ringa och fråga om råd.

Jo tack jag vet hur det funkar. Läser man i stadgarna ska det stå tydligt vilka regler som gäller. Det är ens eget ansvar.

Finns en hel del saker en styrelse kan hjälpa till med.
Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet