• MissJP

Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet

Tillträdesdag nästa vecka. Diverse bekymmer med badrummet som uppdagas efter kontraktet skrivits på. Badrummet är ett svartbygge men säljaren har skrivit under uppgiften att det är fackmannamässigt gjort. Fått offerter för renoveringen. Ingen offert är godkänd. Säljaren säger nu att han vill häva köpet eftersom renoveringen blir för dyr. Jag och mina barn är klara för inflytt och vi ska lämna nuvarande lägenhet.

Jag gör inget annat än ringer till inblandade privatpersoner, mäklare, förening, försäkringsbolag, hantverkare... varför ska jag behöva ta ledigt från jobbet för att fixa problemet? Som sedan kan sluta med att vi ändå inte kan flytta in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-10 08:37
    För att förtydliga. Jag är köparen av lägenheten och det syns inte att badrummet är gjort av svartarbetare samt att säljaren har intygat att det är fackmannamässigt gjort. Det här uppdagades när en fuktskada uppkom och papper inte fanns för vem som gjort badrummet. Innan priset kom på tal så var alla inblandade redan överens om att jag som köpare inte hade kunnat veta om detta. Därför räknas det som ett dolt fel som säljaren ska stå för. Den delen är redan klar.

• Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet
  • Dustpuppy

Om du ska få tillbaka något efteråt får du räkna med att du behöver stämma säljaren. Ni måste lösa det här innan ni flyttar in. Säljaren MÅSTE hålla sin del av kontraktet och eftersom varan, alltså lägenheten har försämrats innan ni flyttade in, så måste säljaren åtgärda eller kompensera er för det.

Om säljaren vägrar kompensera utan vill häva köpet, så blir det en förhandlingsfråga där ni har övertaget. Säljaren har inte rätt att häva köpet utan måste få er att gå med på det och ni kan kräva i princip vilket pris som helst. Om ni ska gå med på hävning så fundera på vad ni vill ha betalt för besväret med att snabbt magasinera möbler, hitta dyrt boende (i värsta fall hotell) och om ni hittar en annan, men dyrare lägenhet, mellanskillnaden mot denna lägenhet. Ni kan hävda att ni vill ha t ex 500 000 kr för att gå med på hävning, det är sedan upp till säljaren att fundera på vilket alternativ som gör minst ont. Ersätta er för hävningen eller betala för badrummet, för säljaren finns inga billiga alternativ ur den här soppan.

Kolla köplagen som reglerar köp av bostadsrätter, speciellt de partier där säljaren inte vill leverera varan (bostadsrätten).

• Dustpuppy

Om säljaren vägrar allt, så är det en rättsprocess som gäller, ni måste stämma säljaren i rätten. Kolla era försäkringar, rättshjälp brukar ingå. Prata även med mäklaren, men var medvetna om att mäklare alltid vill ha snabba avslut på försäljningar, det blir billigast för dem.

Räkna med att det blir en jobbig period, ta kontakt med en jurist redan nu, med lite tur kan en jurist hjälpa er att få säljaren att sluta bråka.

• carlssonanna

Du kan inte räkna med att få ett nytt badrum utan vad som är rimligt är att man uppskattar vad priset skulle ha blivit när felet på badrumet var kännt innan budgivningen.

Det är väldigt svårt att räkna ut me ett badrum som är 10 år gammalt är inte värt speciellt mycket.

Ställ frågan på byggahus.se så får du svar v väldigt kunnigt folk.

• Noname00
    MissJP skrev 2018-03-10 08:39:24 följande:

Har uppdaterat inlägget.

Jag fick ett samtal av säljaren efter att kontraktet var påskrivet. Där fick jag veta att det var en skada som uppkommit.

Vad för skada och hur upptäckte han det?
    Existerar det verkligen en fuktskada eller kan det vara så att säljaren inte vill sälja sin bostad och försöker dra en historia i försök att du ska dra tillbaka köpet?
  • MissJP
    carlssonanna skrev 2018-03-11 11:34:57 följande:

Du kan inte räkna med att få ett nytt badrum utan vad som är rimligt är att man uppskattar vad priset skulle ha blivit när felet på badrumet var kännt innan budgivningen.

Det är väldigt svårt att räkna ut me ett badrum som är 10 år gammalt är inte värt speciellt mycket.

Ställ frågan på byggahus.se så får du svar v väldigt kunnigt folk.

Badrummet är från 2015. Uppskattad livslängd på ett badrum är ca 20 år, vilket innebär att jag står för 3/20 av kostnaden. Den delen är också avklarad.
  • MissJP
    Noname00 skrev 2018-03-11 11:39:46 följande:

Vad för skada och hur upptäckte han det?

Existerar det verkligen en fuktskada eller kan det vara så att säljaren inte vill sälja sin bostad och försöker dra en historia i försök att du ska dra tillbaka köpet?

Vatten hade läckt ut i vägg och golv utanför badrummet och jag antar att det är där det syntes. Efter fuktmätning av skadehanteraren? så visade det fukt i badrummet. Fuktspärren fungerade inte och inga papper på vem som gjort badrummet. Just nu torkar de upp i hallen och har brutit upp väggen och golvet. Nästa steg är badrummet. Alla skador finns på papper.. så tyvärr är det så det ser ut nu :(
  • MissJP
    Dustpuppy skrev 2018-03-11 11:06:49 följande:

Om du ska få tillbaka något efteråt får du räkna med att du behöver stämma säljaren. Ni måste lösa det här innan ni flyttar in. Säljaren MÅSTE hålla sin del av kontraktet och eftersom varan, alltså lägenheten har försämrats innan ni flyttade in, så måste säljaren åtgärda eller kompensera er för det.

Om säljaren vägrar kompensera utan vill häva köpet, så blir det en förhandlingsfråga där ni har övertaget. Säljaren har inte rätt att häva köpet utan måste få er att gå med på det och ni kan kräva i princip vilket pris som helst. Om ni ska gå med på hävning så fundera på vad ni vill ha betalt för besväret med att snabbt magasinera möbler, hitta dyrt boende (i värsta fall hotell) och om ni hittar en annan, men dyrare lägenhet, mellanskillnaden mot denna lägenhet. Ni kan hävda att ni vill ha t ex 500 000 kr för att gå med på hävning, det är sedan upp till säljaren att fundera på vilket alternativ som gör minst ont. Ersätta er för hävningen eller betala för badrummet, för säljaren finns inga billiga alternativ ur den här soppan.

Kolla köplagen som reglerar köp av bostadsrätter, speciellt de partier där säljaren inte vill leverera varan (bostadsrätten).

Tack så mycket för ett utförligt svar! Ska läsa lite mer i köplagen.
  • SysterY
    MissJP skrev 2018-03-11 12:07:02 följande:

Vatten hade läckt ut i vägg och golv utanför badrummet och jag antar att det är där det syntes. Efter fuktmätning av skadehanteraren? så visade det fukt i badrummet. Fuktspärren fungerade inte och inga papper på vem som gjort badrummet. Just nu torkar de upp i hallen och har brutit upp väggen och golvet. Nästa steg är badrummet. Alla skador finns på papper.. så tyvärr är det så det ser ut nu :(

Har du själv sätt skadorna?
  • MissJP
    SysterY skrev 2018-03-11 13:28:16 följande:

Har du själv sätt skadorna?

Jag var där vid två tillfällen med ägaren och olika firmor som skulle lämna offert. Det jag kan se är vägg och golv som de brutit upp. Badrummet är intakt men en halvmeter in i badrummet har de mätt fuktskada. Hade det varit ett ordentligt gjort badrum så hade den här skadan inte uppkommit. Därför säger försäkringsbolaget att de inte kommer röra det här.
  • Madicken Madicken
    IrriteradMamma skrev 2018-03-11 10:12:28 följande:

Renovering av badrum tar inte en vecka, om du inte gör det själv(fusk) som i det här fallet.

Så bara för att din renovering tog mer än en vecka Så gör alla andras också det?

Eller du kanske inte visste att badrum även renoveras för att man vill ha nytt?

Man kan renovera innan fuktproblem uppstår man måste inte vänta.

Precis som att alla människor skulle sitta och vänta tills tapeterna lossnar från väggarna eller takfärgen dimpen ner i tallriken .....
Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet