• MissJP

Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet

Tillträdesdag nästa vecka. Diverse bekymmer med badrummet som uppdagas efter kontraktet skrivits på. Badrummet är ett svartbygge men säljaren har skrivit under uppgiften att det är fackmannamässigt gjort. Fått offerter för renoveringen. Ingen offert är godkänd. Säljaren säger nu att han vill häva köpet eftersom renoveringen blir för dyr. Jag och mina barn är klara för inflytt och vi ska lämna nuvarande lägenhet.

Jag gör inget annat än ringer till inblandade privatpersoner, mäklare, förening, försäkringsbolag, hantverkare... varför ska jag behöva ta ledigt från jobbet för att fixa problemet? Som sedan kan sluta med att vi ändå inte kan flytta in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-10 08:37
    För att förtydliga. Jag är köparen av lägenheten och det syns inte att badrummet är gjort av svartarbetare samt att säljaren har intygat att det är fackmannamässigt gjort. Det här uppdagades när en fuktskada uppkom och papper inte fanns för vem som gjort badrummet. Innan priset kom på tal så var alla inblandade redan överens om att jag som köpare inte hade kunnat veta om detta. Därför räknas det som ett dolt fel som säljaren ska stå för. Den delen är redan klar.

• Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet
  • MissJP
    IrriteradMamma skrev 2018-03-11 17:32:32 följande:

Ta hjälp av med vad? Stadgarna ska man själv se till att ha koll på när man bor i bostadsrätt, men visst, man kan ringa och fråga om råd.

Jo tack jag vet hur det funkar. Läser man i stadgarna ska det stå tydligt vilka regler som gäller. Det är ens eget ansvar.

Så styrelsen kan inte på något vis påverka i det här fallet? Jag tänker att det kanske ligger i föreningens intresse att hålla huset fuktfritt och om ägaren inte renoverar så borde föreningen gå in och skicka räkningen till ägaren? Men då kanske jag åker på det ????

Jag ska inte blanda in styrelsen utan kontakta mäklaren imorgon för att få det här löst. Tyvärr kan vi ju inte fysiskt tvinga ägaren att godkänna en offert.
  • Madicken Madicken
    MissJP skrev 2018-03-11 17:55:11 följande:

Så styrelsen kan inte på något vis påverka i det här fallet? Jag tänker att det kanske ligger i föreningens intresse att hålla huset fuktfritt och om ägaren inte renoverar så borde föreningen gå in och skicka räkningen till ägaren? Men då kanske jag åker på det ????

Jag ska inte blanda in styrelsen utan kontakta mäklaren imorgon för att få det här löst. Tyvärr kan vi ju inte fysiskt tvinga ägaren att godkänna en offert.

IrriteradMamma pratar i nattmössan.

Självklart kan du prata med styrelsen! De är inte farliga. De är medlemmar i samma förening som du nu är ny medlem i och vill det bästa för föreningen och medlemmarna. De kommer att hjälpa dig reda ut detta.Din lägenhet är inte den första som råkat ut för problem i föreningen så de kommer inte stå med hakorna i backen eller jaga dig med högafflar.
  • IrriteradMamma
    MissJP skrev 2018-03-11 17:55:11 följande:

Tyvärr tror jag inte det. Men ring och fråga, man vet aldrig.

Klart dom vill ha fuktfritt, men så länge det bara är problem inne i lägenheten (ytskikt, alltså golv, väggar samt inredning) får du stå för det själv. Det är först när själva konstruktionen (stomme tex) riskerar att skadas dom brukar lägga sig i.

Eftersom ägaren nu har rivit upp golv och dylikt anser jag att dom ska återställa det på egen bekostnad, eftersom de är skyldiga att lämna över lägenheten i det skick den var då ni skrev kontrakt. Prata med mäklaren till att börja med, ni ska inte behöva betala för något!

Lösningen borde vara att säljaren ansvarar för att återställa till förväntat skick alternativt att priset justeras så ni kan lägga den summan på badrummet själva.
  • IrriteradMamma
    Madicken Madicken skrev 2018-03-11 18:02:20 följande:

Självklart kan du prata med styrelsen! De är inte farliga. De är medlemmar i samma förening som du nu är ny medlem i och vill det bästa för föreningen och medlemmarna. De kommer att hjälpa dig reda ut detta.Din lägenhet är inte den första som råkat ut för problem i föreningen så de kommer inte stå med hakorna i backen eller jaga dig med högafflar.

Madicken har nattmössan i öronen? Har inte sagt att ts inte kan prata med styrelsen, självklart ska hon prata med dom, om inte annat för att informera om problemet. Vart påstår jag annat, eller att dom är "farliga"? Suck..
  • carlssonanna
    Madicken Madicken skrev 2018-03-11 18:02:20 följande:

Det är ju DU Madicken som inte vet vad du pratar om. Givetvis ska man informera styrelsen om att man har haft en vattenskada men det är ju inte det som är problemet i det här fallet. Här är ju frågan att säljaren vill häva köpet och det är INTE en fråga för bostadsrättsföreningens styrelse.
    Vad är det du menar att förenings styrelse ska göra?
  • carlssonanna
    SysterY skrev 2018-03-11 17:54:50 följande:
    Finns en hel del saker en styrelse kan hjälpa till med.
    Vad är det som styrelsen ska hjälpa till med i just det här fallet?
  • MissJP
    IrriteradMamma skrev 2018-03-11 18:12:38 följande:

Tyvärr tror jag inte det. Men ring och fråga, man vet aldrig.

Klart dom vill ha fuktfritt, men så länge det bara är problem inne i lägenheten (ytskikt, alltså golv, väggar samt inredning) får du stå för det själv. Det är först när själva konstruktionen (stomme tex) riskerar att skadas dom brukar lägga sig i.

Eftersom ägaren nu har rivit upp golv och dylikt anser jag att dom ska återställa det på egen bekostnad, eftersom de är skyldiga att lämna över lägenheten i det skick den var då ni skrev kontrakt. Prata med mäklaren till att börja med, ni ska inte behöva betala för något!

Lösningen borde vara att säljaren ansvarar för att återställa till förväntat skick alternativt att priset justeras så ni kan lägga den summan på badrummet själva.

Fuktskadan har trängt ner i källaren.. runnit ner längs rören...
  • Madicken Madicken
    MissJP skrev 2018-03-11 18:33:43 följande:

Det kommer kosta rejält
  • SysterY
    carlssonanna skrev 2018-03-11 18:31:16 följande:

Vad är det som styrelsen ska hjälpa till med i just det här fallet?

Om du ser ts sista inlägg så förstår du varför styrelsen bör/ska blandas in.
  • IrriteradMamma
    MissJP skrev 2018-03-11 18:33:43 följande:

Isåfall är det ju något dom behöver ta del av. Sånt ska gå på försäkringen, sen om det är er eller deras måste du ta med dom. Det är hursom inget ni ska betala nåt för ändå, eftersom det är nuvarande ägaren som orsakat skadan genom oaktsamhet. De hävdade först att det är utfört av fackmän, vilket det inte var, =deras fel/ansvar.
Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet