• MissJP

Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet

Tillträdesdag nästa vecka. Diverse bekymmer med badrummet som uppdagas efter kontraktet skrivits på. Badrummet är ett svartbygge men säljaren har skrivit under uppgiften att det är fackmannamässigt gjort. Fått offerter för renoveringen. Ingen offert är godkänd. Säljaren säger nu att han vill häva köpet eftersom renoveringen blir för dyr. Jag och mina barn är klara för inflytt och vi ska lämna nuvarande lägenhet.

Jag gör inget annat än ringer till inblandade privatpersoner, mäklare, förening, försäkringsbolag, hantverkare... varför ska jag behöva ta ledigt från jobbet för att fixa problemet? Som sedan kan sluta med att vi ändå inte kan flytta in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-10 08:37
    För att förtydliga. Jag är köparen av lägenheten och det syns inte att badrummet är gjort av svartarbetare samt att säljaren har intygat att det är fackmannamässigt gjort. Det här uppdagades när en fuktskada uppkom och papper inte fanns för vem som gjort badrummet. Innan priset kom på tal så var alla inblandade redan överens om att jag som köpare inte hade kunnat veta om detta. Därför räknas det som ett dolt fel som säljaren ska stå för. Den delen är redan klar.

• Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet
  • MissJP
    Hermioney skrev 2018-03-10 20:38:20 följande:

Min svåger råkade ut för samma. Den förre ägaren fick fixa badrummet. Det var inget att diskutera för någon hade kollat upp reglerna. Den förre ägaren var skitarg men fick till slut ge sig.

Hur löste de det rent praktiskt? Här säger ägaren att om renoveringen ska kosta så mycket så kommer han behålla lägenheten eller ge bort till någon släkting. Att han går back på att renovera lägenheten osv. Enligt mäklaren ska han betala men han kommer nog inte göra det utan att dra detta till tingsrätten. Och då har det gått flera månader om vi har otur. Var ska vi ta vägen funderar jag på då...
  • Hermioney
    MissJP skrev 2018-03-10 21:19:12 följande:

Hur löste de det rent praktiskt? Här säger ägaren att om renoveringen ska kosta så mycket så kommer han behålla lägenheten eller ge bort till någon släkting. Att han går back på att renovera lägenheten osv. Enligt mäklaren ska han betala men han kommer nog inte göra det utan att dra detta till tingsrätten. Och då har det gått flera månader om vi har otur. Var ska vi ta vägen funderar jag på då...

Badrummet funkar att använda så ni får vara kvar i lägenheten. Det enda som räknas är om ni inte har toalett. Det går att köpa en campingartoa och sen brukar bostadsrätter ofta ha övernattningslägenhet i nån källare. Hos oss finns toa k källaren.

Under tiden får ni klaga till styrelsen så fixar de det. De känner ju till alla regler.

En renovering av badrum tar i genomsnitt en vecka.

För min svåger var det också massa bråk eftersom det måste göras av firma och de tar såna överpriser så ingen vill ju sitta med räkningen. Svågern pratade med styrelsen och de hjälpte till. Det finns ju regler.
  • Noname00
    Hermioney skrev 2018-03-10 21:25:29 följande:
    Badrummet funkar att använda så ni får vara kvar i lägenheten. Det enda som räknas är om ni inte har toalett. Det går att köpa en campingartoa och sen brukar bostadsrätter ofta ha övernattningslägenhet i nån källare. Hos oss finns toa k källaren.

Under tiden får ni klaga till styrelsen så fixar de det. De känner ju till alla regler.

För min svåger var det också massa bråk eftersom det måste göras av firma och de tar såna överpriser så ingen vill ju sitta med räkningen. Svågern pratade med styrelsen och de hjälpte till. Det finns ju regler.
    Vad ska klagas på till styrelsen menar du?
  • MissJP

Bara torktiden kan ta 6 veckor.. och frågan är om toaletten går att använda då. Har vi otur så står vi utan toalett/badrum i två månader. Har pratat med föreningen och det finns ingen extra övernattningslägenhet tyvärr.

Flyttade de in och skickade räkningen till säljaren? Eller blev det avskrivning på köpesumman? Mäklaren råder mig till det sistnämnda och då påskrivet innan inflytt. Men då händer inget och vi kan inte flytta in.. 4 dagar kvar, och jag har panik. Eller ska jag chansa och flytta in, och sen kräva ersättning i efterhand?
  • Dustpuppy
    MissJP skrev 2018-03-11 08:24:16 följande:

Bara torktiden kan ta 6 veckor.. och frågan är om toaletten går att använda då. Har vi otur så står vi utan toalett/badrum i två månader. Har pratat med föreningen och det finns ingen extra övernattningslägenhet tyvärr.

Flyttade de in och skickade räkningen till säljaren? Eller blev det avskrivning på köpesumman? Mäklaren råder mig till det sistnämnda och då påskrivet innan inflytt. Men då händer inget och vi kan inte flytta in.. 4 dagar kvar, och jag har panik. Eller ska jag chansa och flytta in, och sen kräva ersättning i efterhand?

Ni ska göra som mäklaren säger, dvs köpesumman ska sänkas med vad en badrumsrenovering kostar. Ni ska också flytta in, med lite försiktighet går badrummet säkert att använda tills ni får det renoverat. Ni får själva ordna renoveringen om ni får köpesumman sänkt.

Om ni betalar hela summan nu och kräver i efterhand, så är det stor risk för att säljaren slingrar sig.
  • punktslash

Köper ni via mäklare eller privat?

• Hermioney
    MissJP skrev 2018-03-11 08:24:16 följande:

Min svåger flyttade in med möbler och allt men under själva renoveringen bodde han hos sina föräldrar.

En normal badrumsrenovering utan problem tar cirka en vecka.

När de renoverade vårt i badrum var det kraftigt mögel. Allt var blött. De fick göra hål i väggen där det var som värst. Allt i badrummet revs ut. Golvet var en stor grop. Det var bland det värsta de sett. Men toaletten lät de stå kvar. Vi fick ha en avfuktare igång i tre veckor sen var allt klart. Tack och lov bor vi i hyresrätt så vi betalade ingenting.Vi fick pengar tillbaka för strömmen avfuktaren hade dragit.

Så det måste inte ta sex veckor. Vårt badrum hade samlat vatten sen 50-talet.

Om mäklaren råder till avräkning av köpesumma be då om en snabb offert. Men summan kan ändras under arbetets gång. Den kan gå ner men också upp. Har ni mögel eller fuktskador som spridit sig till grannarna kan det bli dyrt. En vän var med om det.Turligt nog för henne var det fel på rören i huset så just den delen fick hela föreningen stå för.

Både hos svågern och väninnan var deras styrelser involverade hela tiden och hjälpte till.
  • IrriteradMamma

Renovering av badrum tar inte en vecka, om du inte gör det själv(fusk) som i det här fallet.
  • IrriteradMamma

Tror du missuppfattar vad en styrelse i en brf gör, det är innehavaren av bostaden som står för renoveringar, det brukar dom inte lägga sig i så länge man inte påverkar byggnaden utanför sin egen "yta".
  • MissJP

Även om det bästa är att reglera innan så undrar jag vad jag gör när säljaren inte godkänner någon offert? Att jag får flytta in förstår jag, att jag måste betala fullt på tillträdesdagen annars kan säljaren få rätt att häva köpet. Men vad gör jag om säljaren inte vill och tillträdesdagen kommer? Ska jag betala fullt och hålla tummarna för att jag får tillbaka summan som renoveringen kostar? Eftersom säljaren krånglar innan.. så tror jag inte att denne blir mer samarbetsvillig efter.

Dustpuppy skrev 2018-03-11 08:49:40 följande:

Ni ska göra som mäklaren säger, dvs köpesumman ska sänkas med vad en badrumsrenovering kostar. Ni ska också flytta in, med lite försiktighet går badrummet säkert att använda tills ni får det renoverat. Ni får själva ordna renoveringen om ni får köpesumman sänkt.

Om ni betalar hela summan nu och kräver i efterhand, så är det stor risk för att säljaren slingrar sig.

Även om det bästa är att reglera innan så undrar jag vad jag gör när säljaren inte godkänner någon offert? Att jag får flytta in förstår jag, att jag måste betala fullt på tillträdesdagen annars kan säljaren få rätt att häva köpet. Men vad gör jag om säljaren inte vill betala och tillträdesdagen kommer? Ska jag betala fullt och hålla tummarna för att jag får tillbaka summan som renoveringen kostar? Eftersom säljaren krånglar innan.. så tror jag inte att denne blir mer samarbetsvillig efter.
    punktslash skrev 2018-03-11 09:12:27 följande:

Köper ni via mäklare eller privat?

Mäklare hela vägen.
Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet