• MissJP

Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet

Tillträdesdag nästa vecka. Diverse bekymmer med badrummet som uppdagas efter kontraktet skrivits på. Badrummet är ett svartbygge men säljaren har skrivit under uppgiften att det är fackmannamässigt gjort. Fått offerter för renoveringen. Ingen offert är godkänd. Säljaren säger nu att han vill häva köpet eftersom renoveringen blir för dyr. Jag och mina barn är klara för inflytt och vi ska lämna nuvarande lägenhet.

Jag gör inget annat än ringer till inblandade privatpersoner, mäklare, förening, försäkringsbolag, hantverkare... varför ska jag behöva ta ledigt från jobbet för att fixa problemet? Som sedan kan sluta med att vi ändå inte kan flytta in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-10 08:37
    För att förtydliga. Jag är köparen av lägenheten och det syns inte att badrummet är gjort av svartarbetare samt att säljaren har intygat att det är fackmannamässigt gjort. Det här uppdagades när en fuktskada uppkom och papper inte fanns för vem som gjort badrummet. Innan priset kom på tal så var alla inblandade redan överens om att jag som köpare inte hade kunnat veta om detta. Därför räknas det som ett dolt fel som säljaren ska stå för. Den delen är redan klar.

• Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet
  • MissJP

Har uppdaterat inlägget.

Jag fick ett samtal av säljaren efter att kontraktet var påskrivet. Där fick jag veta att det var en skada som uppkommit.

• MissJP
    Hermioney skrev 2018-03-10 13:04:03 följande:

Har du skrivit på så att du står som ägare NU?

Har du betalat lägenheten?

Har tillträde nästa vecka. Då går hela summan över i samband med att jag får nycklarna. Fram tills dess är det nuvarande ägaren som har lägenheten.
  • MissJP
    Hermioney skrev 2018-03-10 14:59:52 följande:

Men i så fall kan de häva köpet.

Vi har skrivit på ett avtal.. och det är väl bindande så länge jag för över summan vid tillträdet. Datumet står på avtalet som vi skrev på.
  • MissJP
    Dustpuppy skrev 2018-03-10 15:13:52 följande:

Nej, säljaren har inte rätt att häva köpet. Köparen kan kräva fullföljd av avtalet och om säljaren trilskas och t ex vägrar flytta ut, så har köparen rätt till ersättning för bl a extrakostnader.

Man kan komma överens om hävning, men det är upp till köparen att sätta prislapp på vilken ersättning man vill ha för att gå med på det.

Så egentligen kan jag kräva ersättning på samma summa som renoveringen går på? Så kanske det inte är någon idé för säljaren att dra sig ur?
  • MissJP
    Hermioney skrev 2018-03-10 16:16:07 följande:

Du svarade ju bara på halva frågan. Därav mitt svar.

Om papper är undertecknade är det en annan femma.

Att det finns ett kontrakt står i ts. Men Ja, då förstår jag varför du skrev som du gjorde. Alla papper är i ordning och datum för inflytt står på dessa.
  • MissJP
    Hermioney skrev 2018-03-10 16:21:38 följande:

Då är det bara att flytta in. Säljaren kan inget göra.

Och hur gör jag med badrummet? Jag har ingen lust att betala 100 extra för lägenheten. Men om säljaren vägrar renovera så blir det ett dödläge?
  • MissJP
    Hermioney skrev 2018-03-10 20:38:20 följande:

Min svåger råkade ut för samma. Den förre ägaren fick fixa badrummet. Det var inget att diskutera för någon hade kollat upp reglerna. Den förre ägaren var skitarg men fick till slut ge sig.

Hur löste de det rent praktiskt? Här säger ägaren att om renoveringen ska kosta så mycket så kommer han behålla lägenheten eller ge bort till någon släkting. Att han går back på att renovera lägenheten osv. Enligt mäklaren ska han betala men han kommer nog inte göra det utan att dra detta till tingsrätten. Och då har det gått flera månader om vi har otur. Var ska vi ta vägen funderar jag på då...
  • MissJP
    Hermioney skrev 2018-03-10 21:25:29 följande:

Badrummet funkar att använda så ni får vara kvar i lägenheten. Det enda som räknas är om ni inte har toalett. Det går att köpa en campingartoa och sen brukar bostadsrätter ofta ha övernattningslägenhet i nån källare. Hos oss finns toa k källaren.

Under tiden får ni klaga till styrelsen så fixar de det. De känner ju till alla regler.

En renovering av badrum tar i genomsnitt en vecka.

För min svåger var det också massa bråk eftersom det måste göras av firma och de tar såna överpriser så ingen vill ju sitta med räkningen. Svågern pratade med styrelsen och de hjälpte till. Det finns ju regler.

Bara torktiden kan ta 6 veckor.. och frågan är om toaletten går att använda då. Har vi otur så står vi utan toalett/badrum i två månader. Har pratat med föreningen och det finns ingen extra övernattningslägenhet tyvärr.

Flyttade de in och skickade räkningen till säljaren? Eller blev det avskrivning på köpesumman? Mäklaren råder mig till det sistnämnda och då påskrivet innan inflytt. Men då händer inget och vi kan inte flytta in.. 4 dagar kvar, och jag har panik. Eller ska jag chansa och flytta in, och sen kräva ersättning i efterhand?
  • MissJP

Även om det bästa är att reglera innan så undrar jag vad jag gör när säljaren inte godkänner någon offert? Att jag får flytta in förstår jag, att jag måste betala fullt på tillträdesdagen annars kan säljaren få rätt att häva köpet. Men vad gör jag om säljaren inte vill och tillträdesdagen kommer? Ska jag betala fullt och hålla tummarna för att jag får tillbaka summan som renoveringen kostar? Eftersom säljaren krånglar innan.. så tror jag inte att denne blir mer samarbetsvillig efter.

Dustpuppy skrev 2018-03-11 08:49:40 följande:

Ni ska göra som mäklaren säger, dvs köpesumman ska sänkas med vad en badrumsrenovering kostar. Ni ska också flytta in, med lite försiktighet går badrummet säkert att använda tills ni får det renoverat. Ni får själva ordna renoveringen om ni får köpesumman sänkt.

Om ni betalar hela summan nu och kräver i efterhand, så är det stor risk för att säljaren slingrar sig.

Även om det bästa är att reglera innan så undrar jag vad jag gör när säljaren inte godkänner någon offert? Att jag får flytta in förstår jag, att jag måste betala fullt på tillträdesdagen annars kan säljaren få rätt att häva köpet. Men vad gör jag om säljaren inte vill betala och tillträdesdagen kommer? Ska jag betala fullt och hålla tummarna för att jag får tillbaka summan som renoveringen kostar? Eftersom säljaren krånglar innan.. så tror jag inte att denne blir mer samarbetsvillig efter.
    punktslash skrev 2018-03-11 09:12:27 följande:

Köper ni via mäklare eller privat?

Mäklare hela vägen.
  • MissJP
    carlssonanna skrev 2018-03-11 11:34:57 följande:

Du kan inte räkna med att få ett nytt badrum utan vad som är rimligt är att man uppskattar vad priset skulle ha blivit när felet på badrumet var kännt innan budgivningen.

Det är väldigt svårt att räkna ut me ett badrum som är 10 år gammalt är inte värt speciellt mycket.

Ställ frågan på byggahus.se så får du svar v väldigt kunnigt folk.

Badrummet är från 2015. Uppskattad livslängd på ett badrum är ca 20 år, vilket innebär att jag står för 3/20 av kostnaden. Den delen är också avklarad.
  • MissJP
    Noname00 skrev 2018-03-11 11:39:46 följande:

Vad för skada och hur upptäckte han det?

Existerar det verkligen en fuktskada eller kan det vara så att säljaren inte vill sälja sin bostad och försöker dra en historia i försök att du ska dra tillbaka köpet?

Vatten hade läckt ut i vägg och golv utanför badrummet och jag antar att det är där det syntes. Efter fuktmätning av skadehanteraren? så visade det fukt i badrummet. Fuktspärren fungerade inte och inga papper på vem som gjort badrummet. Just nu torkar de upp i hallen och har brutit upp väggen och golvet. Nästa steg är badrummet. Alla skador finns på papper.. så tyvärr är det så det ser ut nu :(
  • MissJP
    Dustpuppy skrev 2018-03-11 11:06:49 följande:

Om du ska få tillbaka något efteråt får du räkna med att du behöver stämma säljaren. Ni måste lösa det här innan ni flyttar in. Säljaren MÅSTE hålla sin del av kontraktet och eftersom varan, alltså lägenheten har försämrats innan ni flyttade in, så måste säljaren åtgärda eller kompensera er för det.

Om säljaren vägrar kompensera utan vill häva köpet, så blir det en förhandlingsfråga där ni har övertaget. Säljaren har inte rätt att häva köpet utan måste få er att gå med på det och ni kan kräva i princip vilket pris som helst. Om ni ska gå med på hävning så fundera på vad ni vill ha betalt för besväret med att snabbt magasinera möbler, hitta dyrt boende (i värsta fall hotell) och om ni hittar en annan, men dyrare lägenhet, mellanskillnaden mot denna lägenhet. Ni kan hävda att ni vill ha t ex 500 000 kr för att gå med på hävning, det är sedan upp till säljaren att fundera på vilket alternativ som gör minst ont. Ersätta er för hävningen eller betala för badrummet, för säljaren finns inga billiga alternativ ur den här soppan.

Kolla köplagen som reglerar köp av bostadsrätter, speciellt de partier där säljaren inte vill leverera varan (bostadsrätten).

Tack så mycket för ett utförligt svar! Ska läsa lite mer i köplagen.
  • MissJP
    SysterY skrev 2018-03-11 13:28:16 följande:

Har du själv sätt skadorna?

Jag var där vid två tillfällen med ägaren och olika firmor som skulle lämna offert. Det jag kan se är vägg och golv som de brutit upp. Badrummet är intakt men en halvmeter in i badrummet har de mätt fuktskada. Hade det varit ett ordentligt gjort badrum så hade den här skadan inte uppkommit. Därför säger försäkringsbolaget att de inte kommer röra det här.
  • MissJP
    IrriteradMamma skrev 2018-03-11 17:32:32 följande:

Ta hjälp av med vad? Stadgarna ska man själv se till att ha koll på när man bor i bostadsrätt, men visst, man kan ringa och fråga om råd.

Jo tack jag vet hur det funkar. Läser man i stadgarna ska det stå tydligt vilka regler som gäller. Det är ens eget ansvar.

Så styrelsen kan inte på något vis påverka i det här fallet? Jag tänker att det kanske ligger i föreningens intresse att hålla huset fuktfritt och om ägaren inte renoverar så borde föreningen gå in och skicka räkningen till ägaren? Men då kanske jag åker på det ????

Jag ska inte blanda in styrelsen utan kontakta mäklaren imorgon för att få det här löst. Tyvärr kan vi ju inte fysiskt tvinga ägaren att godkänna en offert.
  • MissJP
    IrriteradMamma skrev 2018-03-11 18:12:38 följande:

Tyvärr tror jag inte det. Men ring och fråga, man vet aldrig.

Klart dom vill ha fuktfritt, men så länge det bara är problem inne i lägenheten (ytskikt, alltså golv, väggar samt inredning) får du stå för det själv. Det är först när själva konstruktionen (stomme tex) riskerar att skadas dom brukar lägga sig i.

Eftersom ägaren nu har rivit upp golv och dylikt anser jag att dom ska återställa det på egen bekostnad, eftersom de är skyldiga att lämna över lägenheten i det skick den var då ni skrev kontrakt. Prata med mäklaren till att börja med, ni ska inte behöva betala för något!

Lösningen borde vara att säljaren ansvarar för att återställa till förväntat skick alternativt att priset justeras så ni kan lägga den summan på badrummet själva.

Fuktskadan har trängt ner i källaren.. runnit ner längs rören...
  • MissJP
    IrriteradMamma skrev 2018-03-11 18:47:24 följande:

Isåfall är det ju något dom behöver ta del av. Sånt ska gå på försäkringen, sen om det är er eller deras måste du ta med dom. Det är hursom inget ni ska betala nåt för ändå, eftersom det är nuvarande ägaren som orsakat skadan genom oaktsamhet. De hävdade först att det är utfört av fackmän, vilket det inte var, =deras fel/ansvar.

De vet om detta och säger att ägaren ska stå för hela kostnaden eftersom renoveringen har orsakat skadan.

Ägaren går ej med på detta och jag har hamnat i mitten av deras gräl om vem som ska betala. Hade badrummet bara gjorts ordentligt från början så hade det här inte varit npgot problem. Om det hade funnits många lägenheter ute nu så hade jag inte kämpat en sekund till för den här.
  • MissJP
    IrriteradMamma skrev 2018-03-11 19:29:33 följande:

Usch vad trist att ägaren inte bara kan stå sitt kast iom att de slarvat med renoveringen. Jag skulle kontakta en jurist så fort det går imorgon bitti, och få hjälp att reda ut röran. Kommer säkert krävas en del av er också, men stå på er så ska det lösa sig. Det är ju väldigt uppenbart vem som gjort fel, det verkar ju alla vara överens om (förutom säljaren då). Kom också ihåg att det är fortfarande säljaren som äger lägenheten fram till skrivet tillträde.

Ägaren stod sitt kast tills dess att han fick veta vad kalaset skulle gå på. Innan dess var det stora ord om att inte lämna över något som inte var okej.

Känns som att det här blir långdraget. Ska se vad jag får veta imorgon. Ska få ytterligare en offert i alla fall. Vi som räknat ner dagarna och väntat och längtat.. blir lite nere av detta. Hade varit lugnt om det bara var jag.. men nu har jag två små barn som ska dras in i detta med.
Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet