• MissJP

Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet

Tillträdesdag nästa vecka. Diverse bekymmer med badrummet som uppdagas efter kontraktet skrivits på. Badrummet är ett svartbygge men säljaren har skrivit under uppgiften att det är fackmannamässigt gjort. Fått offerter för renoveringen. Ingen offert är godkänd. Säljaren säger nu att han vill häva köpet eftersom renoveringen blir för dyr. Jag och mina barn är klara för inflytt och vi ska lämna nuvarande lägenhet.

Jag gör inget annat än ringer till inblandade privatpersoner, mäklare, förening, försäkringsbolag, hantverkare... varför ska jag behöva ta ledigt från jobbet för att fixa problemet? Som sedan kan sluta med att vi ändå inte kan flytta in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-10 08:37
    För att förtydliga. Jag är köparen av lägenheten och det syns inte att badrummet är gjort av svartarbetare samt att säljaren har intygat att det är fackmannamässigt gjort. Det här uppdagades när en fuktskada uppkom och papper inte fanns för vem som gjort badrummet. Innan priset kom på tal så var alla inblandade redan överens om att jag som köpare inte hade kunnat veta om detta. Därför räknas det som ett dolt fel som säljaren ska stå för. Den delen är redan klar.

• Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet
  • Mascaraklumpar

Häver säljaren köpet är denne skyldig att stå för era omkostnader, så vitt jag vet. Det borde exempelvis omfatta extra kostnad för tillfälligt boende eller mellanskillnaden för ett dyrare men likvärdigt boende.

Men du borde lämna över detta till en jurist.

• Steven01

Problemet du har (om det nu är du som är köpare, lite rörigt inlägg) är att du borde ha märkt detta innan du skrev på, hur kom du på detta efteråt? Undersökningsplikten är långtgående.
    Men det som är det mest troliga att du kommer någonstans med är att få säljaren att betala skadestånd till dig för att dom bryter kontraktet. Annars blir det tinget.

• AnnaSthlm

Jag förstår inte riktigt vad problemet är. På vilket sätt finns det problem med badrummet? Du har ju inte ens flyttat in, hur vet du att det finns problem? Har vattenskador upptäckts EFTER att du skrivit på? Dolda fel kan du ju upptäcka först efter att ha flyttat in.

• MissJP

Har uppdaterat inlägget.

Jag fick ett samtal av säljaren efter att kontraktet var påskrivet. Där fick jag veta att det var en skada som uppkommit.

• buskar

Låter som att säljaren får stå för kostnader och betala straffavgift för att hsn inte fullföljer kontraktet.

Intressant, följer denna tråd.

• Hermioney
    MissJP skrev 2018-03-10 08:18:08 följande:

Tillträdesdag nästa vecka. Diverse bekymmer med badrummet som uppdagas efter kontraktet skrivits på. Badrummet är ett svartbygge men säljaren har skrivit under uppgiften att det är fackmannamässigt gjort. Fått offerter för renoveringen. Ingen offert är godkänd. Säljaren säger nu att han vill häva köpet eftersom renoveringen blir för dyr. Jag och mina barn är klara för inflytt och vi ska lämna nuvarande lägenhet.

Jag gör inget annat än ringer till inblandade privatpersoner, mäklare, förening, försäkringsbolag, hantverkare... varför ska jag behöva ta ledigt från jobbet för att fixa problemet? Som sedan kan sluta med att vi ändå inte kan flytta in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-10 08:37

För att förtydliga. Jag är köparen av lägenheten och det syns inte att badrummet är gjort av svartarbetare samt att säljaren har intygat att det är fackmannamässigt gjort. Det här uppdagades när en fuktskada uppkom och papper inte fanns för vem som gjort badrummet. Innan priset kom på tal så var alla inblandade redan överens om att jag som köpare inte hade kunnat veta om detta. Därför räknas det som ett dolt fel som säljaren ska stå för. Den delen är redan klar.

Har du skrivit på så att du står som ägare NU?

Har du betalat lägenheten?
  • MissJP
    Hermioney skrev 2018-03-10 13:04:03 följande:

Har du skrivit på så att du står som ägare NU?

Har du betalat lägenheten?

Har tillträde nästa vecka. Då går hela summan över i samband med att jag får nycklarna. Fram tills dess är det nuvarande ägaren som har lägenheten.
  • Hermioney
    MissJP skrev 2018-03-10 14:56:17 följande:

Har tillträde nästa vecka. Då går hela summan över i samband med att jag får nycklarna. Fram tills dess är det nuvarande ägaren som har lägenheten.

Men i så fall kan de häva köpet.
  • Dustpuppy
    Hermioney skrev 2018-03-10 14:59:52 följande:

Men i så fall kan de häva köpet.

Nej, säljaren har inte rätt att häva köpet. Köparen kan kräva fullföljd av avtalet och om säljaren trilskas och t ex vägrar flytta ut, så har köparen rätt till ersättning för bl a extrakostnader.

Man kan komma överens om hävning, men det är upp till köparen att sätta prislapp på vilken ersättning man vill ha för att gå med på det.
Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet