• MissJP

Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet

Tillträdesdag nästa vecka. Diverse bekymmer med badrummet som uppdagas efter kontraktet skrivits på. Badrummet är ett svartbygge men säljaren har skrivit under uppgiften att det är fackmannamässigt gjort. Fått offerter för renoveringen. Ingen offert är godkänd. Säljaren säger nu att han vill häva köpet eftersom renoveringen blir för dyr. Jag och mina barn är klara för inflytt och vi ska lämna nuvarande lägenhet.

Jag gör inget annat än ringer till inblandade privatpersoner, mäklare, förening, försäkringsbolag, hantverkare... varför ska jag behöva ta ledigt från jobbet för att fixa problemet? Som sedan kan sluta med att vi ändå inte kan flytta in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-10 08:37
    För att förtydliga. Jag är köparen av lägenheten och det syns inte att badrummet är gjort av svartarbetare samt att säljaren har intygat att det är fackmannamässigt gjort. Det här uppdagades när en fuktskada uppkom och papper inte fanns för vem som gjort badrummet. Innan priset kom på tal så var alla inblandade redan överens om att jag som köpare inte hade kunnat veta om detta. Därför räknas det som ett dolt fel som säljaren ska stå för. Den delen är redan klar.

• Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet
  • MissJP
    Hermioney skrev 2018-03-10 14:59:52 följande:

Men i så fall kan de häva köpet.

Vi har skrivit på ett avtal.. och det är väl bindande så länge jag för över summan vid tillträdet. Datumet står på avtalet som vi skrev på.
  • MissJP
    Dustpuppy skrev 2018-03-10 15:13:52 följande:

Nej, säljaren har inte rätt att häva köpet. Köparen kan kräva fullföljd av avtalet och om säljaren trilskas och t ex vägrar flytta ut, så har köparen rätt till ersättning för bl a extrakostnader.

Man kan komma överens om hävning, men det är upp till köparen att sätta prislapp på vilken ersättning man vill ha för att gå med på det.

Så egentligen kan jag kräva ersättning på samma summa som renoveringen går på? Så kanske det inte är någon idé för säljaren att dra sig ur?
  • Hermioney
    MissJP skrev 2018-03-10 15:32:17 följande:

Vi har skrivit på ett avtal.. och det är väl bindande så länge jag för över summan vid tillträdet. Datumet står på avtalet som vi skrev på.

Du svarade ju bara på halva frågan. Därav mitt svar.

Om papper är undertecknade är det en annan femma.
  • MissJP
    Hermioney skrev 2018-03-10 16:16:07 följande:

Du svarade ju bara på halva frågan. Därav mitt svar.

Om papper är undertecknade är det en annan femma.

Att det finns ett kontrakt står i ts. Men Ja, då förstår jag varför du skrev som du gjorde. Alla papper är i ordning och datum för inflytt står på dessa.
  • Hermioney
    MissJP skrev 2018-03-10 16:19:21 följande:

Att det finns ett kontrakt står i ts. Men Ja, då förstår jag varför du skrev som du gjorde. Alla papper är i ordning och datum för inflytt står på dessa.

Då är det bara att flytta in. Säljaren kan inget göra.
  • Noname00
    Hermioney skrev 2018-03-10 13:04:03 följande:
    Har du skrivit på så att du står som ägare NU?

Har du betalat lägenheten?
    Man betalar inte slutlikviden innan tillträde, det betalas på tillträdesdagen.
  • MissJP
    Hermioney skrev 2018-03-10 16:21:38 följande:

Då är det bara att flytta in. Säljaren kan inget göra.

Och hur gör jag med badrummet? Jag har ingen lust att betala 100 extra för lägenheten. Men om säljaren vägrar renovera så blir det ett dödläge?
  • Noname00

Kontakta omgående en Jurist, hör med ditt försäkringsbolag om du kan få hjälp där eller kommunen.
    Ta absolut inget med säljaren eller mäklaren som kan försöka pressa dig att skriva på en överenskommelse.

• Noname00
    Steven01 skrev 2018-03-10 08:28:56 följande:

Problemet du har (om det nu är du som är köpare, lite rörigt inlägg) är att du borde ha märkt detta innan du skrev på, hur kom du på detta efteråt? Undersökningsplikten är långtgående.
    Men det som är det mest troliga att du kommer någonstans med är att få säljaren att betala skadestånd till dig för att dom bryter kontraktet. Annars blir det tinget.

Hur menar du att man undersöker badrummet, man kan tex inte bryta tätskikt för att kontrollera om det finns fuktspärr.
  • Hermioney
    MissJP skrev 2018-03-10 18:27:00 följande:

Och hur gör jag med badrummet? Jag har ingen lust att betala 100 extra för lägenheten. Men om säljaren vägrar renovera så blir det ett dödläge?

Min svåger råkade ut för samma. Den förre ägaren fick fixa badrummet. Det var inget att diskutera för någon hade kollat upp reglerna. Den förre ägaren var skitarg men fick till slut ge sig.
Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet