Inlägg från: IrriteradMamma |Visa alla inlägg
  • IrriteradMamma

Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet

Hermioney skrev 2018-03-10 21:25:29 följande:

Badrummet funkar att använda så ni får vara kvar i lägenheten. Det enda som räknas är om ni inte har toalett. Det går att köpa en campingartoa och sen brukar bostadsrätter ofta ha övernattningslägenhet i nån källare. Hos oss finns toa k källaren.

Under tiden får ni klaga till styrelsen så fixar de det. De känner ju till alla regler.

En renovering av badrum tar i genomsnitt en vecka.

För min svåger var det också massa bråk eftersom det måste göras av firma och de tar såna överpriser så ingen vill ju sitta med räkningen. Svågern pratade med styrelsen och de hjälpte till. Det finns ju regler.

Renovering av badrum tar inte en vecka, om du inte gör det själv(fusk) som i det här fallet.
  • IrriteradMamma
    Hermioney skrev 2018-03-10 21:25:29 följande:

Badrummet funkar att använda så ni får vara kvar i lägenheten. Det enda som räknas är om ni inte har toalett. Det går att köpa en campingartoa och sen brukar bostadsrätter ofta ha övernattningslägenhet i nån källare. Hos oss finns toa k källaren.

Under tiden får ni klaga till styrelsen så fixar de det. De känner ju till alla regler.

En renovering av badrum tar i genomsnitt en vecka.

För min svåger var det också massa bråk eftersom det måste göras av firma och de tar såna överpriser så ingen vill ju sitta med räkningen. Svågern pratade med styrelsen och de hjälpte till. Det finns ju regler.

Tror du missuppfattar vad en styrelse i en brf gör, det är innehavaren av bostaden som står för renoveringar, det brukar dom inte lägga sig i så länge man inte påverkar byggnaden utanför sin egen "yta".
  • IrriteradMamma
    Madicken Madicken skrev 2018-03-11 13:59:24 följande:

Så bara för att din renovering tog mer än en vecka Så gör alla andras också det?

Eller du kanske inte visste att badrum även renoveras för att man vill ha nytt?

Man kan renovera innan fuktproblem uppstår man måste inte vänta.

Precis som att alla människor skulle sitta och vänta tills tapeterna lossnar från väggarna eller takfärgen dimpen ner i tallriken .....

Ska du totalrenovera ett badrum så tar det garanterat längre tid än en vecka.

Klart man renoverar om man vill ha nytt, det var dock inte fallet här? skrev jag nåt om olika orters renoveringar? Du verkar inte ha läst ordentligt.

Sista kommentaren förstår jag inte ens vart den kommer från.
  • IrriteradMamma
    Madicken Madicken skrev 2018-03-11 14:00:25 följande:

Vet du ens vad en styrelse är?

Sitter som ledamot i vår styrelse, så ja. Vet du?
  • IrriteradMamma
    SysterY skrev 2018-03-11 16:53:05 följande:

Fast att ta hjökp av styrelsen med fall som dessa är inte ovanligt.

Du verkar tro att man äger sin BR ocqh får göra vad man vill i den. Det gör man inte, man äger enbart rätten att bo och msn får heller inte göra precis som man vill.

Ta hjälp av med vad? Stadgarna ska man själv se till att ha koll på när man bor i bostadsrätt, men visst, man kan ringa och fråga om råd.

Jo tack jag vet hur det funkar. Läser man i stadgarna ska det stå tydligt vilka regler som gäller. Det är ens eget ansvar.
  • IrriteradMamma
    MissJP skrev 2018-03-11 17:55:11 följande:

Så styrelsen kan inte på något vis påverka i det här fallet? Jag tänker att det kanske ligger i föreningens intresse att hålla huset fuktfritt och om ägaren inte renoverar så borde föreningen gå in och skicka räkningen till ägaren? Men då kanske jag åker på det ????

Jag ska inte blanda in styrelsen utan kontakta mäklaren imorgon för att få det här löst. Tyvärr kan vi ju inte fysiskt tvinga ägaren att godkänna en offert.

Tyvärr tror jag inte det. Men ring och fråga, man vet aldrig.

Klart dom vill ha fuktfritt, men så länge det bara är problem inne i lägenheten (ytskikt, alltså golv, väggar samt inredning) får du stå för det själv. Det är först när själva konstruktionen (stomme tex) riskerar att skadas dom brukar lägga sig i.

Eftersom ägaren nu har rivit upp golv och dylikt anser jag att dom ska återställa det på egen bekostnad, eftersom de är skyldiga att lämna över lägenheten i det skick den var då ni skrev kontrakt. Prata med mäklaren till att börja med, ni ska inte behöva betala för något!

Lösningen borde vara att säljaren ansvarar för att återställa till förväntat skick alternativt att priset justeras så ni kan lägga den summan på badrummet själva.
  • IrriteradMamma
    Madicken Madicken skrev 2018-03-11 18:02:20 följande:

IrriteradMamma pratar i nattmössan.

Självklart kan du prata med styrelsen! De är inte farliga. De är medlemmar i samma förening som du nu är ny medlem i och vill det bästa för föreningen och medlemmarna. De kommer att hjälpa dig reda ut detta.Din lägenhet är inte den första som råkat ut för problem i föreningen så de kommer inte stå med hakorna i backen eller jaga dig med högafflar.

Madicken har nattmössan i öronen? Har inte sagt att ts inte kan prata med styrelsen, självklart ska hon prata med dom, om inte annat för att informera om problemet. Vart påstår jag annat, eller att dom är "farliga"? Suck..
  • IrriteradMamma
    MissJP skrev 2018-03-11 18:33:43 följande:

Fuktskadan har trängt ner i källaren.. runnit ner längs rören...

Isåfall är det ju något dom behöver ta del av. Sånt ska gå på försäkringen, sen om det är er eller deras måste du ta med dom. Det är hursom inget ni ska betala nåt för ändå, eftersom det är nuvarande ägaren som orsakat skadan genom oaktsamhet. De hävdade först att det är utfört av fackmän, vilket det inte var, =deras fel/ansvar.
  • IrriteradMamma
    MissJP skrev 2018-03-11 19:10:56 följande:

De vet om detta och säger att ägaren ska stå för hela kostnaden eftersom renoveringen har orsakat skadan.

Ägaren går ej med på detta och jag har hamnat i mitten av deras gräl om vem som ska betala. Hade badrummet bara gjorts ordentligt från början så hade det här inte varit npgot problem. Om det hade funnits många lägenheter ute nu så hade jag inte kämpat en sekund till för den här.

Usch vad trist att ägaren inte bara kan stå sitt kast iom att de slarvat med renoveringen. Jag skulle kontakta en jurist så fort det går imorgon bitti, och få hjälp att reda ut röran. Kommer säkert krävas en del av er också, men stå på er så ska det lösa sig. Det är ju väldigt uppenbart vem som gjort fel, det verkar ju alla vara överens om (förutom säljaren då). Kom också ihåg att det är fortfarande säljaren som äger lägenheten fram till skrivet tillträde.
  • IrriteradMamma
    Noname00 skrev 2018-03-12 16:57:33 följande:

Ts ska inte prata med styrelsen då det kan tolkas som att denne accepterar skadan.

Ts är inte ägare av brfn än, köpet har inte gått igenom.

Skadan uppkomm innan köp, detta är inget som ts ska ta på sin försäkring.

Säljaren är ansvarig för alla skador som uppkommer innan tillträdesdagen.

Som sagt ta allt via jurist och låt denne sköta all kontakt.

Ts har inget att förlora på detta.

Precis det som redan sagts alltså.
  • IrriteradMamma
    Noname00 skrev 2018-03-12 19:14:39 följande:

Nej Styrelsen kommer inte hjälpa till att reda ut tvisten då de inte lägger sig i tvister mellan köpare och säljare.

Ts hsr redan fått svar på det?
  • IrriteradMamma
    Noname00 skrev 2018-03-12 20:58:21 följande:

Det kankse hon har, men jag citerade inte ts inlägg utan ett annat specifikt.

Fast tråden startades för att ts ville ha råd, vilket hon fått? Av vilken anledning är det nödvändigt att upprepa?
Svar på tråden Bostadsrätt, säljaren vill häva köpet