• All makt åt familjerna

    Hur går det för er genusföräldrar?

    Jag var inne och kollade på radikalfeminsten Lady Dahmers blogg. Där skriver hon i ett inlägg om hur hon försöker hantera sin "sterotypa" son. Problemet är att hennes son inte verkar intressera sig för hennes "könsneutrala" lekar utan istället vill leka med bilar och dinosaurier. Ungefär så hår ser LDs uppfostrings filosofi ut: 

    "Man brukar säga att genusmedvetenhet handlar om att tillföra, inte ta bort. Jag håller inte med. Jag tror man måste ta bort för att möjliggöra och öppna andra dörrar. Begränsa för att ge mer frihet."

    Det hon menar är i stort sätt att killar ska leka med dockor och tjejer ska leka med bilar för att motverka könsstereotyper i samhället. Det roligaste med inlägget är att hennes följare också har samma problem. I många av inläggen klagar föräldrar på hur könstereotypa deras barn är.

    några av kommentarerna:

    Hannah:
    "Åh, vad jag förstår din frustration i detta! Min son är urtypen för stereotyp pojke. Jag tycker att jag är medveten i allt jag säger och gör men han är likväl så typiskt killig. Jag tror det bottnar i vårt undermedvetna. Vi är hjärntvättade. Minns om forskning som menade på att man generellt sett och omedvetet behandlar flickespädbarn mer försiktigt än pojkspädisar. Men hur bryter man sig ur?! Man kan ju inte isolera sina barn från samhället... eller?"

    Julie:

    "Min son har också alltid varit väldigt fordons-intresserad. Inget vi föräldrar uppmuntrade eller bekräftade när han var liten. Han första ord var "traktor". I hans fall har detta lett till ett stort intresse för konstruktion och han bygger olika farkoster med lego fritt ur fantasin. Jag upplever inte att det primära syftet är att krascha och krocka dem. Sen har ju många av de spännande fordonen olika samhällsbärande funktioner vilket han också intresserar sig för. Så jag försöker lyfta fram och uppmuntra de positiva aspekter som jag ändå tycker ryms inom hans intresse."

    Nadia:
    "Har själv 2 söner 4år och 5mån. När den stora var liten så var det bara konstruktionsbilar som gällde. Vi fattade ingenting. Hade också aktiv valt att nästan enbart ha "tjejleksaker" hemma. Han var sjövild och tempramentsfull. Slet mig i håret och tänkte som Du, en utmaning. Idag när han är 4år märker man att han ändå är en väldigt lugn, fin, känslig, gosig och mjuk 4åring. Trotts intresset för bilfanskapet. Även andra lekar leks numera även om favoriterna är tåg, konstruktionsbilar."

    Utom några undantag låter dom flesta inläggen så här. Tycker ni ska man tvinga killar leka med dockor och tjejer med bilar för att bryta mot normer? varför verkar dessa föräldrar ha så svårt för att deras barn gör andra val än vad dom själva vill? Hur går det för er genusföräldrar? varför tror ni inte på biologiska skillnader mellan könen?
    http://ladydahmer.nu/2018/january/hur-hanterar-man-stereotyp-pojke.html

    Detta är inte ett bevis för det ena eller det andra. Däremot finns det forskning som tyder på att flickor generellt  har större intresse för människor och pojkar generellt har större intresse för saker(t.ex. bilar).
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19883140

  • Svar på tråden Hur går det för er genusföräldrar?
  • Port II
    legomum skrev 2018-02-10 08:48:04 följande:

    Många här verkar missa vad genustänket är för något.

    Det handlar inte om att ta bort de typiska tjejiga och ge killsaker utan att erbjuda saker från båda hyllorna.

    Vill barnet leka med docksaker så ska barnet få det, eller bilar eller vad det nu är barnet gillar.

    Sedan får en som förälder ta beslut om tex gta till en femåring är lämpligt eller inte.

    Så om en pojke väljer en dinosaurietröja måste man ju fråga sig vilken relation har pojken till dinosaurier innan man dömer ut det som stereotypiskt


    Felet med genustänkarna är att de ser det stereotypa som något negativt, när det i själva verket är positivt för barnet att bete sig stereotypt. Barnet kommer att få en oerhörd fördel av det i och med att det kommer att passa in i världen och kommer få mycket uppskattning från alla håll.
  • Port II
    Ärling skrev 2018-02-10 08:40:31 följande:

    Funderar på hur det går men känner att det är svårt att avgöra eftersom de ännu är i förskoleåldern. Det jag märker är att det är skitsvårt när man har resten av samhället emot sig.

    En sak jag pratar rätt ofta med 6-åringen om är att inte klumpa ihop och säga att killar är si och tjejer så. Hon säger ofta "killarna gjorde så här, de var dumma..." och då stoppar jag henne och frågar om det verkligen var alla killarna. Och det är det ju aldrig. Men jag tror att det är så pedagogerna uttrycker sig "hörni killar, nu får ni lugna er". Hon säger också att killarna är bråkiga och springer runt och jag får påminna henne om att när jag hämtar brukar majoriteten av killarna göra pärlplattor. Typ tre stycken springer runt.

    Det är ett ständigt samtal. Och man måste ständigt påminna. Hon får ju höra motsatsen så mycket oftare.

    Jag ser det aldrig som ett misslyckande när hon gör traditionellt flickiga saker. Det som är viktigt för mig är att hon har ett fritt val (vilket hon inte har, men det är svårt för mig att påverka) och att hon även låter andra välja fritt.

    Hon frågade hur man blir förälder häromdagen. Hon vet hur det blir bebisar så jag berättade om alla möjliga olika sätt man kan bli förälder. Och hon ifrågasätter inte öht. Små barn accepterar, så vi har mycket att vinna på att göra dem toleranta till allt som inte är cis och hetero. Den delen av att vara genusförälder går redan utmärkt.


    Här är det märkligt att du fokuserar på kön, när du borde fokusera på att lösa konflikterna. Det blir väldigt märkligt när du ifrågasätter hennes verklighetsbeskrivning. Det kan du göra när de blir äldre men inte till en sexåring.
  • Ärling
    Port II skrev 2018-02-10 09:11:03 följande:

    Felet med genustänkarna är att de ser det stereotypa som något negativt, när det i själva verket är positivt för barnet att bete sig stereotypt. Barnet kommer att få en oerhörd fördel av det i och med att det kommer att passa in i världen och kommer få mycket uppskattning från alla håll.


    Jag håller inte med. Självmordsstatistiken för män är nog det sorgligaste beviset för det. Det finns så många sätt där det stereotypa sätter människor i skiten. Män som inte vågar be om föräldraledighet, kvinnor som skäms för att de blivit våldtagna, kompetenta kvinnor som nekas jobb eftersom de är i fertil ålder, män som sitter fullkomligt ensamma efter skilsmässor eftersom frun hade skött alla sociala relationer, hbtq-personer som tar sitt liv för att de inte passar in osv osv. Vi har massor att vinna på att lämna det stereotypa.
  • Port II
    Ärling skrev 2018-02-10 09:20:55 följande:

    Jag håller inte med. Självmordsstatistiken för män är nog det sorgligaste beviset för det. Det finns så många sätt där det stereotypa sätter människor i skiten. Män som inte vågar be om föräldraledighet, kvinnor som skäms för att de blivit våldtagna, kompetenta kvinnor som nekas jobb eftersom de är i fertil ålder, män som sitter fullkomligt ensamma efter skilsmässor eftersom frun hade skött alla sociala relationer, hbtq-personer som tar sitt liv för att de inte passar in osv osv. Vi har massor att vinna på att lämna det stereotypa.


    Din statistik bekräftar det jag säger så det är de som beter sig icke könsstereotypt som tar livet av sig. Exempelvis är självmordsfrekvensen hos unga homosexuella mycket hög.
  • Port II
    Ärling skrev 2018-02-10 09:20:55 följande:

    kompetenta kvinnor som nekas jobb eftersom de är i fertil ålder,.


    Det beror på att vi har lever i en marknadsekonomi och det är en nackdel att ha anställda med småbarn.
  • Ärling
    Port II skrev 2018-02-10 09:13:42 följande:

    Här är det märkligt att du fokuserar på kön, när du borde fokusera på att lösa konflikterna. Det blir väldigt märkligt när du ifrågasätter hennes verklighetsbeskrivning. Det kan du göra när de blir äldre men inte till en sexåring.


    På vilket sätt fokuserar jag på kön? Jag påtalar ju för mitt barn att det inte handlar om kön, utan om enskilda personer.

    Vilka konflikter ska jag lösa? Ska jag vara i förskolan varje dag och be William, Ture och Arvid (påhittade namn) att lugna sig? Eller hur menar du? Det handlar alltså om tre stycken pojkar som glömmer att man inte får springa, skrika och kasta saker inomhus.

    Det går utmärkt och är mycket välbehövligt och utfallet blev tex att hon vill bjuda de lugna pojkarna på sitt födelsedagskalas.

    Man måste ifrågasätta barns verklighetsbeskrivning. De har ju allt möjligt tok för sig (bilar är levande, maskar är farliga, det är onödigt att tvätta sig, det finns monster under sängen, farmor kommer aldrig att dö osv osv)!
  • Ärling
    Port II skrev 2018-02-10 09:24:33 följande:

    Din statistik bekräftar det jag säger så det är de som beter sig icke könsstereotypt som tar livet av sig. Exempelvis är självmordsfrekvensen hos unga homosexuella mycket hög.


    Homofober kan bli toleranta. Homosexuella kan inte bli heteron.
  • legomum
    Ärling skrev 2018-02-10 09:06:08 följande:

    Jag skulle snarare säga att det är en miss att tro att det handlar om leksaker och kläder. Det handlar om inställningen till sig själv och sina medmänniskor. Prylarna är den lilla delen. Det viktiga är att lära pojkar att de får gråta, be om hjälp etc och flickor att de får låta, har rätt att säga ifrån mm. Och där lär vi vuxna barnen mycket genom hur vi själva beter oss. Det är det som gör det så svårt.


    Amen.

    Du har helt rätt där, men vill inte utesluta det ena för det andra.

    Saker är bara en liten del av vår vardag. Tänket är ju större.
  • Ärling
    legomum skrev 2018-02-10 09:34:29 följande:

    Amen.

    Du har helt rätt där, men vill inte utesluta det ena för det andra.

    Saker är bara en liten del av vår vardag. Tänket är ju större.


    Nej visst. Prylarna är ett medel.
  • Port II
    Ärling skrev 2018-02-10 09:32:24 följande:

    På vilket sätt fokuserar jag på kön? Jag påtalar ju för mitt barn att det inte handlar om kön, utan om enskilda personer.

    Vilka konflikter ska jag lösa? Ska jag vara i förskolan varje dag och be William, Ture och Arvid (påhittade namn) att lugna sig? Eller hur menar du? Det handlar alltså om tre stycken pojkar som glömmer att man inte får springa, skrika och kasta saker inomhus.

    Det går utmärkt och är mycket välbehövligt och utfallet blev tex att hon vill bjuda de lugna pojkarna på sitt födelsedagskalas.


    Att du ifrågasätter hennes benämning hjälper henne inte att lösa konflikterna. Det tar däremot fokus från att lösa konflikterna. "Killarna" och "tjejerna" är bara hennes benämning av de inblandade parterna.

    Det du ska göra att lyssna på hennes historia utan att komma med pekpinnar. Därefter ska du försöka få henne att förstå att "killarna" ser situationen på ett annat sätt. Försök få henne att förstå hur de ser det. Resonera er sedan fram till hur ni konkret kan lösa konflikten.

    Då löser hon inte bara denna konflikt utan kommer att hamna i färre konflikter i framtiden. Oförmåga för att se andras perspektiv är grunden för att hamna i konflikter.
Svar på tråden Hur går det för er genusföräldrar?