• All makt åt familjerna

Hur går det för er genusföräldrar?

Jag var inne och kollade på radikalfeminsten Lady Dahmers blogg. Där skriver hon i ett inlägg om hur hon försöker hantera sin "sterotypa" son. Problemet är att hennes son inte verkar intressera sig för hennes "könsneutrala" lekar utan istället vill leka med bilar och dinosaurier. Ungefär så hår ser LDs uppfostrings filosofi ut: 

"Man brukar säga att genusmedvetenhet handlar om att tillföra, inte ta bort. Jag håller inte med. Jag tror man måste ta bort för att möjliggöra och öppna andra dörrar. Begränsa för att ge mer frihet."

Det hon menar är i stort sätt att killar ska leka med dockor och tjejer ska leka med bilar för att motverka könsstereotyper i samhället. Det roligaste med inlägget är att hennes följare också har samma problem. I många av inläggen klagar föräldrar på hur könstereotypa deras barn är.

några av kommentarerna:

Hannah:
    "Åh, vad jag förstår din frustration i detta! Min son är urtypen för stereotyp pojke. Jag tycker att jag är medveten i allt jag säger och gör men han är likväl så typiskt killig. Jag tror det bottnar i vårt undermedvetna. Vi är hjärntvättade. Minns om forskning som menade på att man generellt sett och omedvetet behandlar flickespädbarn mer försiktigt än pojkspädisar. Men hur bryter man sig ur?! Man kan ju inte isolera sina barn från samhället... eller?"

Julie:

"Min son har också alltid varit väldigt fordons-intresserad. Inget vi föräldrar uppmuntrade eller bekräftade när han var liten. Han första ord var "traktor". I hans fall har detta lett till ett stort intresse för konstruktion och han bygger olika farkoster med lego fritt ur fantasin. Jag upplever inte att det primära syftet är att krascha och krocka dem. Sen har ju många av de spännande fordonen olika samhällsbärande funktioner vilket han också intresserar sig för. Så jag försöker lyfta fram och uppmuntra de positiva aspekter som jag ändå tycker ryms inom hans intresse."

Nadia:
    "Har själv 2 söner 4år och 5mån. När den stora var liten så var det bara konstruktionsbilar som gällde. Vi fattade ingenting. Hade också aktiv valt att nästan enbart ha "tjejleksaker" hemma. Han var sjövild och tempramentsfull. Slet mig i håret och tänkte som Du, en utmaning. Idag när han är 4år märker man att han ändå är en väldigt lugn, fin, känslig, gosig och mjuk 4åring. Trotts intresset för bilfanskapet. Även andra lekar leks numera även om favoriterna är tåg, konstruktionsbilar."

Utom några undantag låter dom flesta inläggen så här. Tycker ni ska man tvinga killar leka med dockor och tjejer med bilar för att bryta mot normer? varför verkar dessa föräldrar ha så svårt för att deras barn gör andra val än vad dom själva vill? Hur går det för er genusföräldrar? varför tror ni inte på biologiska skillnader mellan könen?
    http://ladydahmer.nu/2018/january/hur-hanterar-man-stereotyp-pojke.html

Detta är inte ett bevis för det ena eller det andra. Däremot finns det forskning som tyder på att flickor generellt  har större intresse för människor och pojkar generellt har större intresse för saker(t.ex. bilar).
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19883140

• Svar på tråden Hur går det för er genusföräldrar?
  • tvillingmammaVastmanland

Jag såg en dokumentär där de kastade ut leksaker till chimpanser. Alla hannarna kastade sig över leksaksbilarna och var helt fascinerade. Honorna valde dockor som de vårdade som små bebisar.

Jag har tvillingar , en flicka och en pojke, och de valde oftast könsstereotypt trots att vi alltid köpte två av allt, två dockor och två traktorer.

• annabellelee
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 09:50:25 följande:

Så du se inget problem med att föräldrar tvingar barn att leka med vissa saker? Är det fel för pojkar att leka med bilar? På vilket sätt är det här att lära ut rätt och fel?

Fast jag
  • Maiserna

Det pratas mycketnom hur ?farligt? det skulle vara med könsneutrala kläder och leksaker.

Men ni tänker inte på hur otroligt skadligt det är när ni föräldrar styr in barne i traditionella könsmönster och begränsar barnet? För folk mår inte bra. Se statistiken över män som begår självmord för att de inte ?passar? in eller kvinnor som jagar så sjuka ideal att ohälsan sjuter i höjden.

Tänk om vi istället kunde vidga könsnormerna. Göra dem mindre snäva? Mer accepterande att bara vara människa och individ i? Att få vara sig själv och ändå få känna sig som en riktig kvinna eller riktig man? Att manligt och kvinnligt var lika mycket värt så att mön också ville eftersträva typiska kvinnliga egenskaper för att dessa skulle vara så högt värderade?

Att en känslig pojke inte hetsas eller hördas för att bli tuff utan tillåts vara sig själv. Att en flicka får vara både glittrig och bråkig utan att definieras som ?pojkflicka eller tjejig?.

• All makt åt familjerna
    Maiserna skrev 2018-02-09 23:38:31 följande:

Det pratas mycketnom hur ?farligt? det skulle vara med könsneutrala kläder och leksaker.

Men ni tänker inte på hur otroligt skadligt det är när ni föräldrar styr in barne i traditionella könsmönster och begränsar barnet? För folk mår inte bra. Se statistiken över män som begår självmord för att de inte ?passar? in eller kvinnor som jagar så sjuka ideal att ohälsan sjuter i höjden.

Tänk om vi istället kunde vidga könsnormerna. Göra dem mindre snäva? Mer accepterande att bara vara människa och individ i? Att få vara sig själv och ändå få känna sig som en riktig kvinna eller riktig man? Att manligt och kvinnligt var lika mycket värt så att mön också ville eftersträva typiska kvinnliga egenskaper för att dessa skulle vara så högt värderade?

Att en känslig pojke inte hetsas eller hördas för att bli tuff utan tillåts vara sig själv. Att en flicka får vara både glittrig och bråkig utan att definieras som ?pojkflicka eller tjejig?.

Nu var det "genusföräldrar" som försökte styra sina barn så jag förstår inte varför du skulle styra bort konversationen från det. Tycke du att det är rätt att hindra pojkar från att leka med bilar? Ingen i den här tråden har sagt att deras söner måste vara pojkiga. Så jag föreslår att du istället för att dra klyschor om vidgade könsnormer ifrågasätter föräldrar som blir besvikna på sina söner för att dom leker med bilar. Hyckleri hör till historien.
  • legomum

Tror hellre att man som förälder ska stötta och hjälpa barnen utveckla sina lekar.

Att de själva får välja gör ju att fantasin får utvecklas. Något de verkligen har nytta av.

Att begränsa leken är att begränsa sina barn.

Vi har inga killsaker och tjejsaker vi har leksaker.

• jamenvafan
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 19:30:57 följande:

Nu handlar det inte om att börja slåss utan om hennes sons intresse för bilar vilket hon själv skriver. Sen tror jag inte att pojkar skulle bli mer lik flickor bara för att man tvingade dom leka med dockor, uppen verkar det inte funka i LDs eller hennes följares fall. Tror du på riktigt att tvång leder till frihet?

Nja, det är inte riktigt det hon skriver.

"Nu kanske ni som är nya här undrar varför jag hatar bilar och varför barn inte får leka stereotypa lekar men vi får ta det nån annan gång, men det är inte så svartvitt som det låter. " Skriver hon.

Tre personer är inte en fallstudie men jag förstår vad du menar. Hur mycket leksaker påverkar kommer nog vara svårt då de flesta barn får påverkan från många ställen, däribland sådana man som vh inte kan styra över.

Tror du barn ska få absolut frihet? Ska de få slippa lära sig räkna och läsa om de inte vill? Tror du tvånget att lära sig läsa ger ökad frihet?

Sen har jag inte sagt att det leder till frihet, men att det leder nog till bättre utveckling. Det är dock inget jag har forskning om.
  • 1234568
    jamenvafan skrev 2018-02-09 17:26:58 följande:

Ja, som att vissa föräldrar inte vill att deras barn ska spela GTA, leka krig, spela på plattan 24/7...

på vilket sätt är det hyckleri? Jag tycker det låter som om vh bara är frustrerade att samhället sagt åt barnen vad som är "rätt" sorts leksaker. 

Är en skillnad... GTA är ett vålds spel, sitta på plattan 24/7 gör barn mindre fysiskt aktiva..och att leka krig..knappast farligt, men att vuxna kanske inte föredrar det är ju inte super konstigt.

Jämföra lek med bilar med dessa saker är ju bara fel.
  • Ärling

Funderar på hur det går men känner att det är svårt att avgöra eftersom de ännu är i förskoleåldern. Det jag märker är att det är skitsvårt när man har resten av samhället emot sig.

En sak jag pratar rätt ofta med 6-åringen om är att inte klumpa ihop och säga att killar är si och tjejer så. Hon säger ofta "killarna gjorde så här, de var dumma..." och då stoppar jag henne och frågar om det verkligen var alla killarna. Och det är det ju aldrig. Men jag tror att det är så pedagogerna uttrycker sig "hörni killar, nu får ni lugna er". Hon säger också att killarna är bråkiga och springer runt och jag får påminna henne om att när jag hämtar brukar majoriteten av killarna göra pärlplattor. Typ tre stycken springer runt.

Det är ett ständigt samtal. Och man måste ständigt påminna. Hon får ju höra motsatsen så mycket oftare.

Jag ser det aldrig som ett misslyckande när hon gör traditionellt flickiga saker. Det som är viktigt för mig är att hon har ett fritt val (vilket hon inte har, men det är svårt för mig att påverka) och att hon även låter andra välja fritt.

Hon frågade hur man blir förälder häromdagen. Hon vet hur det blir bebisar så jag berättade om alla möjliga olika sätt man kan bli förälder. Och hon ifrågasätter inte öht. Små barn accepterar, så vi har mycket att vinna på att göra dem toleranta till allt som inte är cis och hetero. Den delen av att vara genusförälder går redan utmärkt.

• legomum

Många här verkar missa vad genustänket är för något.

Det handlar inte om att ta bort de typiska tjejiga och ge killsaker utan att erbjuda saker från båda hyllorna.

Vill barnet leka med docksaker så ska barnet få det, eller bilar eller vad det nu är barnet gillar.

Sedan får en som förälder ta beslut om tex gta till en femåring är lämpligt eller inte.

Så om en pojke väljer en dinosaurietröja måste man ju fråga sig vilken relation har pojken till dinosaurier innan man dömer ut det som stereotypiskt

• Ärling
    legomum skrev 2018-02-10 08:48:04 följande:

Många här verkar missa vad genustänket är för något.

Det handlar inte om att ta bort de typiska tjejiga och ge killsaker utan att erbjuda saker från båda hyllorna.

Vill barnet leka med docksaker så ska barnet få det, eller bilar eller vad det nu är barnet gillar.

Sedan får en som förälder ta beslut om tex gta till en femåring är lämpligt eller inte.

Så om en pojke väljer en dinosaurietröja måste man ju fråga sig vilken relation har pojken till dinosaurier innan man dömer ut det som stereotypiskt

Jag skulle snarare säga att det är en miss att tro att det handlar om leksaker och kläder. Det handlar om inställningen till sig själv och sina medmänniskor. Prylarna är den lilla delen. Det viktiga är att lära pojkar att de får gråta, be om hjälp etc och flickor att de får låta, har rätt att säga ifrån mm. Och där lär vi vuxna barnen mycket genom hur vi själva beter oss. Det är det som gör det så svårt.
Svar på tråden Hur går det för er genusföräldrar?