• All makt åt familjerna

Hur går det för er genusföräldrar?

Jag var inne och kollade på radikalfeminsten Lady Dahmers blogg. Där skriver hon i ett inlägg om hur hon försöker hantera sin "sterotypa" son. Problemet är att hennes son inte verkar intressera sig för hennes "könsneutrala" lekar utan istället vill leka med bilar och dinosaurier. Ungefär så hår ser LDs uppfostrings filosofi ut: 

"Man brukar säga att genusmedvetenhet handlar om att tillföra, inte ta bort. Jag håller inte med. Jag tror man måste ta bort för att möjliggöra och öppna andra dörrar. Begränsa för att ge mer frihet."

Det hon menar är i stort sätt att killar ska leka med dockor och tjejer ska leka med bilar för att motverka könsstereotyper i samhället. Det roligaste med inlägget är att hennes följare också har samma problem. I många av inläggen klagar föräldrar på hur könstereotypa deras barn är.

några av kommentarerna:

Hannah:
    "Åh, vad jag förstår din frustration i detta! Min son är urtypen för stereotyp pojke. Jag tycker att jag är medveten i allt jag säger och gör men han är likväl så typiskt killig. Jag tror det bottnar i vårt undermedvetna. Vi är hjärntvättade. Minns om forskning som menade på att man generellt sett och omedvetet behandlar flickespädbarn mer försiktigt än pojkspädisar. Men hur bryter man sig ur?! Man kan ju inte isolera sina barn från samhället... eller?"

Julie:

"Min son har också alltid varit väldigt fordons-intresserad. Inget vi föräldrar uppmuntrade eller bekräftade när han var liten. Han första ord var "traktor". I hans fall har detta lett till ett stort intresse för konstruktion och han bygger olika farkoster med lego fritt ur fantasin. Jag upplever inte att det primära syftet är att krascha och krocka dem. Sen har ju många av de spännande fordonen olika samhällsbärande funktioner vilket han också intresserar sig för. Så jag försöker lyfta fram och uppmuntra de positiva aspekter som jag ändå tycker ryms inom hans intresse."

Nadia:
    "Har själv 2 söner 4år och 5mån. När den stora var liten så var det bara konstruktionsbilar som gällde. Vi fattade ingenting. Hade också aktiv valt att nästan enbart ha "tjejleksaker" hemma. Han var sjövild och tempramentsfull. Slet mig i håret och tänkte som Du, en utmaning. Idag när han är 4år märker man att han ändå är en väldigt lugn, fin, känslig, gosig och mjuk 4åring. Trotts intresset för bilfanskapet. Även andra lekar leks numera även om favoriterna är tåg, konstruktionsbilar."

Utom några undantag låter dom flesta inläggen så här. Tycker ni ska man tvinga killar leka med dockor och tjejer med bilar för att bryta mot normer? varför verkar dessa föräldrar ha så svårt för att deras barn gör andra val än vad dom själva vill? Hur går det för er genusföräldrar? varför tror ni inte på biologiska skillnader mellan könen?
    http://ladydahmer.nu/2018/january/hur-hanterar-man-stereotyp-pojke.html

Detta är inte ett bevis för det ena eller det andra. Däremot finns det forskning som tyder på att flickor generellt  har större intresse för människor och pojkar generellt har större intresse för saker(t.ex. bilar).
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19883140

• Svar på tråden Hur går det för er genusföräldrar?
  • cosinus
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 10:59:13 följande:
    Menar du att dina barn är olika och att din uppfostran inte har gjort att alla killar tycker en sak och alla tjejer tycker något annat!? Det här med pojkaktiga flickor och flickaktiga pojkar är ett nytt fenomen som inte existerade förrens på sent 2010-tal.
    Nu är det ju extremt svårt att säga vad som är "tack vare" eller "p g a" oss föräldrar eller för att barnen bara är som de är.

Kan f ö tillägga att jag var en så pojkaktig flicka på 80-talet att en del av barnen jag umgicks med mer sällan inte ens fattade att jag var tjej.

Men såhär då. Mina barn ifrågasätter aldrig vad någon gör utifrån att det skulle vara könsbundet. När de får ett val, vad de vill göra, så tar de inte med i beräkningen om de "förväntas" göra det utifrån kön. Min ena son är mycket med tjejerna i klassen och blir ofta som enda kille bjuden på tjejernas kalas. Men han är också mycket med killarna. Så får barnen i klassen välja på aktiviteter och tjejerna tenderar att hamna på ett ställe och killarna ett annat så vet man inte på förhand vad sonen väljer. Han väljer efter dagsform och vad han vill.

Där menar jag att jag har 2 (av 4) barn som oftast väljer stereotypt. För att deras intressen överenstämmer med omgivningens förväntningar. De 2 andra är mer rörliga och gör oftare val som sticker ut.

Ingen sticker dock ut som jag gjorde, jag valde alltid "fel"
  • enmanmedskägg
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 12:03:17 följande:
    Jag har aldrig påstått att man ska hindra eller styra. Det är vad föräldrarna i citaten ovan har sagt att dom gör.

Jaha ok. Jag var osäker på vad du ville leda i bevis med hela den här tråden bara. 

• All makt åt familjerna
    enmanmedskägg skrev 2018-02-09 12:59:03 följande:

Jaha ok. Jag var osäker på vad du ville leda i bevis med hela den här tråden bara. 

Jag försökte inte bevisa något. Jag sa att det inte var bevis för det ena eller det andra. Det var mest en intressant att vissa "genusföräldrar" tyckte det var ett problem att deras söner lekte med bilar. För mig så låter det som hyckleri.
  • enmanmedskägg
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 15:10:55 följande:
    Jag försökte inte bevisa något. Jag sa att det inte var bevis för det ena eller det andra. Det var mest en intressant att vissa "genusföräldrar" tyckte det var ett problem att deras söner lekte med bilar. För mig så låter det som hyckleri.

Jaha då förstår jag. Jag uppfattade hela tråden som ett i raden av "genus är trams, pojkar ska vara pojkar bla bla"-tramset. 

Men då är jag helt med dig. Att bli upprörd för att ens barn gillar bilar låter illa.

• All makt åt familjerna
    enmanmedskägg skrev 2018-02-09 15:18:38 följande:

Jaha då förstår jag. Jag uppfattade hela tråden som ett i raden av "genus är trams, pojkar ska vara pojkar bla bla"-tramset. 

Men då är jag helt med dig. Att bli upprörd för att ens barn gillar bilar låter illa.

Dock finns det en del "trams" inom "genus". Detta är ett bra exempel på det. Sen håller jag med dig om att det är trams att säga något så absolut som "alla killar gillar bilar" eller liknade. Det är helt enkelt inte sant.
  • jamenvafan
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 15:10:55 följande:
    Ja, som att vissa föräldrar inte vill att deras barn ska spela GTA, leka krig, spela på plattan 24/7...

på vilket sätt är det hyckleri? Jag tycker det låter som om vh bara är frustrerade att samhället sagt åt barnen vad som är "rätt" sorts leksaker. 
  • SofieJ
    jamenvafan skrev 2018-02-09 17:26:58 följande:

Ja, som att vissa föräldrar inte vill att deras barn ska spela GTA, leka krig, spela på plattan 24/7...

på vilket sätt är det hyckleri? Jag tycker det låter som om vh bara är frustrerade att samhället sagt åt barnen vad som är "rätt" sorts leksaker. 

Nog lite hur man tolkar texten eftersom LD lämnar en del bitar osagda. Just den här biten med att begränsa och ta bort, ogillar jag, men LD beskriver hur nte närmare hur hon gör det. Hennes son får ju trots akkt ha en dinosaurietröja på sig.

Sen så absolut, man ska leda sitt barn och visa vad som är rätt och fel. Därmed står jag bakom beslut att begränsa t.ex. krigs- och våldslekar eller annat som är moraliskt tvivelaktigt. Kan dock inte se hur lek med bilar passar in i en sådan kategori.
  • jamenvafan
    SofieJ skrev 2018-02-09 17:41:44 följande:
    Nog lite hur man tolkar texten eftersom LD lämnar en del bitar osagda. Just den här biten med att begränsa och ta bort, ogillar jag, men LD beskriver hur nte närmare hur hon gör det. Hennes son får ju trots akkt ha en dinosaurietröja på sig.

Sen så absolut, man ska leda sitt barn och visa vad som är rätt och fel. Därmed står jag bakom beslut att begränsa t.ex. krigs- och våldslekar eller annat som är moraliskt tvivelaktigt. Kan dock inte se hur lek med bilar passar in i en sådan kategori.
    Det är ju det som är så intressant med genusvetenskap och specifikt genuspedagogik! Enligt flashback t ex har vi ett enormt problem med att män är ensamma, inte kan ha fungerande relationer osv... frågan är ju att om man styr bort pojkar, inte helt nödvändigtvis, men fokuserar på ta hand om dockor, leka mer i samförstånd osv kanske det skulle göra det lättare för dem i vuxen ålder att klara av den sociala biten. Man brukar oftast inte säga åt barn att ta det lugnt med bilen för den kan bli ledsen som man kan göra med en docka...

På samma sätt när det gäller flickebarn såklart, så att alla barn övar upp båda sina hjärnhalvor så gott det går. 

Jag misstänker att LD avleder och begränsar på ett sätt som funkar för hennes barn. Precis som du säkert gör om ditt barn ändå skulle börja slåss eller liknande. 
  • 1Micke113922

Garvar gott åt trådstarten! Den var kul.

Själv har jag en pojke och när han var liten så fick han välja rosa och han fick ett kök och dockor. Dessvärre lekte han inte I köket utan det var bara bilar, traktorer, teknik och annat killigt som gällde

Sen fick jag en flicka och hon hade givetvis tillgång till alla sonens leksaker men hon valde att leka med köket, dockorna etc och hon ville alltid ha rosa.

Så det kan bli.

• All makt åt familjerna
    jamenvafan skrev 2018-02-09 17:51:11 följande:

Det är ju det som är så intressant med genusvetenskap och specifikt genuspedagogik! Enligt flashback t ex har vi ett enormt problem med att män är ensamma, inte kan ha fungerande relationer osv... frågan är ju att om man styr bort pojkar, inte helt nödvändigtvis, men fokuserar på ta hand om dockor, leka mer i samförstånd osv kanske det skulle göra det lättare för dem i vuxen ålder att klara av den sociala biten. Man brukar oftast inte säga åt barn att ta det lugnt med bilen för den kan bli ledsen som man kan göra med en docka...

På samma sätt när det gäller flickebarn såklart, så att alla barn övar upp båda sina hjärnhalvor så gott det går. 

Jag misstänker att LD avleder och begränsar på ett sätt som funkar för hennes barn. Precis som du säkert gör om ditt barn ändå skulle börja slåss eller liknande. 

Nu handlar det inte om att börja slåss utan om hennes sons intresse för bilar vilket hon själv skriver. Sen tror jag inte att pojkar skulle bli mer lik flickor bara för att man tvingade dom leka med dockor, uppen verkar det inte funka i LDs eller hennes följares fall. Tror du på riktigt att tvång leder till frihet?
Svar på tråden Hur går det för er genusföräldrar?