• All makt åt familjerna

Hur går det för er genusföräldrar?

Jag var inne och kollade på radikalfeminsten Lady Dahmers blogg. Där skriver hon i ett inlägg om hur hon försöker hantera sin "sterotypa" son. Problemet är att hennes son inte verkar intressera sig för hennes "könsneutrala" lekar utan istället vill leka med bilar och dinosaurier. Ungefär så hår ser LDs uppfostrings filosofi ut: 

"Man brukar säga att genusmedvetenhet handlar om att tillföra, inte ta bort. Jag håller inte med. Jag tror man måste ta bort för att möjliggöra och öppna andra dörrar. Begränsa för att ge mer frihet."

Det hon menar är i stort sätt att killar ska leka med dockor och tjejer ska leka med bilar för att motverka könsstereotyper i samhället. Det roligaste med inlägget är att hennes följare också har samma problem. I många av inläggen klagar föräldrar på hur könstereotypa deras barn är.

några av kommentarerna:

Hannah:
    "Åh, vad jag förstår din frustration i detta! Min son är urtypen för stereotyp pojke. Jag tycker att jag är medveten i allt jag säger och gör men han är likväl så typiskt killig. Jag tror det bottnar i vårt undermedvetna. Vi är hjärntvättade. Minns om forskning som menade på att man generellt sett och omedvetet behandlar flickespädbarn mer försiktigt än pojkspädisar. Men hur bryter man sig ur?! Man kan ju inte isolera sina barn från samhället... eller?"

Julie:

"Min son har också alltid varit väldigt fordons-intresserad. Inget vi föräldrar uppmuntrade eller bekräftade när han var liten. Han första ord var "traktor". I hans fall har detta lett till ett stort intresse för konstruktion och han bygger olika farkoster med lego fritt ur fantasin. Jag upplever inte att det primära syftet är att krascha och krocka dem. Sen har ju många av de spännande fordonen olika samhällsbärande funktioner vilket han också intresserar sig för. Så jag försöker lyfta fram och uppmuntra de positiva aspekter som jag ändå tycker ryms inom hans intresse."

Nadia:
    "Har själv 2 söner 4år och 5mån. När den stora var liten så var det bara konstruktionsbilar som gällde. Vi fattade ingenting. Hade också aktiv valt att nästan enbart ha "tjejleksaker" hemma. Han var sjövild och tempramentsfull. Slet mig i håret och tänkte som Du, en utmaning. Idag när han är 4år märker man att han ändå är en väldigt lugn, fin, känslig, gosig och mjuk 4åring. Trotts intresset för bilfanskapet. Även andra lekar leks numera även om favoriterna är tåg, konstruktionsbilar."

Utom några undantag låter dom flesta inläggen så här. Tycker ni ska man tvinga killar leka med dockor och tjejer med bilar för att bryta mot normer? varför verkar dessa föräldrar ha så svårt för att deras barn gör andra val än vad dom själva vill? Hur går det för er genusföräldrar? varför tror ni inte på biologiska skillnader mellan könen?
    http://ladydahmer.nu/2018/january/hur-hanterar-man-stereotyp-pojke.html

Detta är inte ett bevis för det ena eller det andra. Däremot finns det forskning som tyder på att flickor generellt  har större intresse för människor och pojkar generellt har större intresse för saker(t.ex. bilar).
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19883140

• Svar på tråden Hur går det för er genusföräldrar?
  • jamenvafan
    Port II skrev 2018-02-11 15:25:52 följande:

Och du tror på riktigt att vi går ett bättre samhälle om pojkar inte går leka med bilar?

Jisses.

Tror du seriöst att vi får ett sämre samhälle för att barn inte får leka med bilar?
  • jamenvafan
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-11 15:47:59 följande:

Om att hindra sina barn från att leka med leksaksbilar inte är begränsande, vad är då begränsande? För mig är det helt oförståeligt att barns uppväxt och lek ska ingå i något slags politiskt projekt. Det påminner mig om något slag hjärntvättsprogram i totalitära stater. Dessutom tror jag inte att det fungerar är ett fungerande sätt att förbättra samhället utan bara skapar lidande för barnen.

Tja, inga leksaker alls, endast en sorts leksaker. Sånt är begränsande. Att skippa en sorts leksak av många, som dessutom brukar finnas typ överallt annars (förskola, väntrum osv), känns inte överdrivet begränsande.

Jag antar nu att du pratar om genuspedagogik i allmänhet,, och inte att ta bort bilar för barn. Det handlar nog främst om att man vill att sina barn ska växa upp som de är och inte som samhället vill att de ska vara. Jag förstår inte hur du kan likställa det med hjärntvätt?

Det kan du innebära att man pushar för att barnet ska inse att hela leksaksaffären är för dem, inte bara den blå eller rosa. Och om nu resten av samhället påpekar att endast en del är till för barnet, kan man som förälder kanske pusha själva för den andra sidan så barnet ger den en chans.

Barn är ju precis som de flesta får, och gör gärna det som tv och kompisar säger är rätt :)
  • jamenvafan
    Port II skrev 2018-02-11 22:20:55 följande:

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på men det är klart föräldrarna påverkar vad barnet kommer gilla även i längden. Tur är det eftersom det är viktigt att ha gemensamma intressen över generationsgränserna. Det gynnar barnet och det gynnar familjegemenskapen.

Sedan misstolkar genusföräldrar hur vanliga människor leder sina barn. Det sker automatiskt utan att man lägger någon större tankeverksamhet på genusfrågor. Fokus är att hjälpa barnet att växa upp och få ett bra liv.

Dessutom tycks många genusföräldrar inte förstå att du kan skapa stereotypa kvinnor och män, som samtidigt inte har några problem med att det finns de som väljer att leva alternativt.

Vilka föräldrar är det då som skapar de barn som kommer till förskolan och säger att pojkar inte kan ha klänning och flickor inte kort hår?
  • Tow2Mater
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-10 10:09:50 följande:
     Kan det finnas andra metoder som inte offrar barnen men också kan förbättra samhället?
    Har hon t ex delat föräldraledigheten lika med sin man/partner? Det är ju ett första steg, som ofta reflekterar ens inställning i alla andra saker man gör i och utanför hemmet och som i sin tur visar barnen hur allt är normalt och okey.
  • Tow2Mater
    jamenvafan skrev 2018-02-12 00:54:32 följande:
    Vilka föräldrar är det då som skapar de barn som kommer till förskolan och säger att pojkar inte kan ha klänning ...?
    Vi som delar det mesta lika i hemmet, har ostereotypa jobb och utbildningar, och med många av våra val visar att våra barn kan göra och bli vad de vill om de är villiga att jobba hårt för det, men att det finns några stereotypa gränser man inte behöver överskrida, däribland att det finns ingen anledning för pojkar att ha klänning - det plagget, liksom strumpbyxor/stayups låter vi vara reserverat för flickorna och kvinnorna som vill ha sätt att känna sig speciella, och speciellt fina, på. 
  • elyse
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-11 19:16:06 följande:

Du menar att du leker med din dotter.

Men vilken attityd! Egentligen tror jag inte att du är ett dugg intresserad av ett svar, men du ska få ett i alla fall: Jag leker inte vilka lekar som helst med mitt barn utan lägger fokus på de lekar jag vill uppmuntra i hopp om att hon ska se fördelarna kring just dem. Kort, positiv betingning.
  • KlunsSmurfen
    enmanmedskägg skrev 2018-02-09 10:58:55 följande:

Jag är inget jättefan av LD, men däremot tycker jag det är väldigt viktigt att vi låter bli att "bestämma" hur våra barn ska vara. De är inga dockor som vi ska pynta, de har personligheter som ska utvecklas själva. Om min dotter vill spela fotboll, bli tyngdlyftare eller bilmekaniker så är det hennes sak att själv avgöra. 

Jag ska inte säga åt henne att "njaaa, fast det DÄR är väl ändå karlagöra?" 

Det är den stora missuppfattningen gällande genus och medvetenhet, att de som är emot detta ofta är av åsikten "pojkar SKA vara pojkar och göra pojkiga saker, och flickor ska vara flickor och göra flickiga saker". Så fort ens barn avviker från ens egen snäva bild av dessa könsroller så får man panik. 

Jag har ju själv blivit utsatt för detta, då jag växte upp i ett litet brukssamhälle i norrland. Där skulle man som pojke vara stark, spela fotboll och/eller hockey, och hålla käft. Jag som tidigt blev intresserad av teater och musik, gillade att rita och andra "udda" intressen, blev ju snabbt bög/fjoll-förklarad. Min egen mamma skällde ju ut mig, "Du går inte å blir nå bög e! ( dialekt ), får väl för fan bete dig som en kille nån gång du å!" 

Samhället kommer att påverka våra barn så extremt mycket ändå, så varför kan de inte få en fristad i hemmet, hos oss föräldrar?

"Jag är inget jättefan av LD, men däremot tycker jag det är väldigt viktigt att vi låter bli att "bestämma" hur våra barn ska vara."
    men det är ju precis det LD verkar göra.

"Det är den stora missuppfattningen gällande genus och medvetenhet, att de som är emot detta ofta är av åsikten...."
    Och många "genusföräldrar" verkar ha en missuppfattning om hur barn och människor fungerar, att skillnader mellan könen nästan enbart är sociala konstruktioner.

"Så fort ens barn avviker från ens egen snäva bild...."
    Hur hanterar man stereotyp pojke?

Man brukar säga att genusmedvetenhet handlar om att tillföra, inte ta bort. Jag håller inte med. Jag tror man måste ta bort för att möjliggöra och öppna andra dörrar. Begränsa för att ge mer frihet.

Med de andra två introducerade jag inte ens konceptet. Det fanns inga bilar hemma att bli intresserad av helt enkelt och då inte heller nåt att ta bort. Nu kanske ni som är nya här undrar varför jag hatar bilar och varför barn inte får leka stereotypa lekar men vi får ta det nån annan gång, men det är inte så svartvitt som det låter. 

ladydahmer.nu/2018/january/hur-hanterar-man-stereotyp-pojke.html
    Lady Dahmer / Postpatriarkatet - Är det genetiskt att pojkar gillar bilar?

Nåt annat som nästan är hysteriskt kul är hans absurda intresse för bilar? (Obs hysteriskt kul pga jag hatar bilar och aktivt motarbetat sådant intresse hos min andra son av olika anledningar som jag skrivit om här) Jag fattar ingenting, vad händer för fan? Stora barnen har tre bilar: en dockskåpsbil, en barbiebil och en radiostyrd bil. Dessa skyndar han fram till varje gång vi är i barnens rum. Och så rullar han dem fram på golvet och ... alltså .... gör brum-ljud?! DET ÄR GENETISKT trodde ni kanske att jag skulle säga nu va? Haha nä. Vi vet ju bättre, eller hur?

[...]

Jag får se det som en utmaning istället, låta honom brumma runt och erbjuda annat aktivt och konstant som en jävla galning istället. Han älskar ju små figurer (han har babblarna i plast och så gillar han barnens petshops) så det finns nog hopp. Bilarna vi har går det dessutom att sätta små figurer och större nallar i.

ladydahmer.nu/2017/september/neeeeeeeej-detta-hander-inte.html
    Hon är en hycklare.
  • All makt åt familjerna
    elyse skrev 2018-02-12 02:37:09 följande:

Men vilken attityd! Egentligen tror jag inte att du är ett dugg intresserad av ett svar, men du ska få ett i alla fall: Jag leker inte vilka lekar som helst med mitt barn utan lägger fokus på de lekar jag vill uppmuntra i hopp om att hon ska se fördelarna kring just dem. Kort, positiv betingning.

För låt om jag låter hård men det lätt som ganska normalt beteende för en förälder.
  • All makt åt familjerna
    jamenvafan skrev 2018-02-12 00:36:02 följande:

Ja, man kan ju använda de vanliga anledningarna när man inte vill köpa leksaker till barnet, t ex "de där kan du ju lek med på förskolan", "det har vi inte råd med just nu", "vill du inte hellre ha...?"

Funkar inte det får man väl erkänna sig besegrad :)

Så man ska ljuga för barnen för att dom inte ska få leka med bilar?
  • KlunsSmurfen
    enmanmedskägg skrev 2018-02-09 15:18:38 följande:

Jaha då förstår jag. Jag uppfattade hela tråden som ett i raden av "genus är trams, pojkar ska vara pojkar bla bla"-tramset. 

Men då är jag helt med dig. Att bli upprörd för att ens barn gillar bilar låter illa.

Genus är ett jäkla trams, precis som mycket annat har det blivit kapat av vänster feminister och andra stollar. Samma sak med "att vara stark" och de missbrukar ordet machokultur.

LD verkar ha problem med maskulinitet precis som många andra radikalfeminister.
    Kan LD låta sina pojkar vara pojkar eller kommer hon göra flickor av dem?
    Ideologisk genusvetenskap
    Norge lägger efter 17 år ned de särskilda programmen för genusforskning, vars senaste fyraårsbidrag var på 56 miljoner kronor. Den officiella motiveringen är att genusvetenskapen nu är så väletablerad att den kan konkurrera om allmänna forskningsmedel, samt att genusperspektivet i stället ska integreras i all forskning.

Många i Norge tror dock att tv-serien Hjernevask (Hjärntvätt) har bidragit till beslutet. I Hjernevask visade genusforskare upp en arrogans och sekteristisk övertygelse som retade många norrmän.

I Sverige har vi både fristående genusvetenskapliga institutioner (tio lärosäten har ämnet till minst kandidatnivå, och Vetenskapsrådet delade nyligen ut 67 miljoner till genusforskning) och påbud att alla andra vetenskapsområden ska ha ett genusperspektiv.

Båda delarna är problematiska, eftersom genusvetenskap är en ideologi snarare än en vetenskap. Medan vetenskap söker svar på frågor och ställer upp hypoteser som går att falsifiera, utgår ideologin genusvetenskap från två "sanningar" som ska bevisas:

1. Könsskillnader konstrueras socialt och kulturellt, det finns inga medfödda eller "naturliga" skillnader mellan könen.

2. Könsmaktsordningen, att kvinnor är underordnade män.

www.corren.se/asikter/ledare/ideologisk-genusvetenskap-5873315.aspx
Svar på tråden Hur går det för er genusföräldrar?