• All makt åt familjerna

Hur går det för er genusföräldrar?

Jag var inne och kollade på radikalfeminsten Lady Dahmers blogg. Där skriver hon i ett inlägg om hur hon försöker hantera sin "sterotypa" son. Problemet är att hennes son inte verkar intressera sig för hennes "könsneutrala" lekar utan istället vill leka med bilar och dinosaurier. Ungefär så hår ser LDs uppfostrings filosofi ut: 

"Man brukar säga att genusmedvetenhet handlar om att tillföra, inte ta bort. Jag håller inte med. Jag tror man måste ta bort för att möjliggöra och öppna andra dörrar. Begränsa för att ge mer frihet."

Det hon menar är i stort sätt att killar ska leka med dockor och tjejer ska leka med bilar för att motverka könsstereotyper i samhället. Det roligaste med inlägget är att hennes följare också har samma problem. I många av inläggen klagar föräldrar på hur könstereotypa deras barn är.

några av kommentarerna:

Hannah:
    "Åh, vad jag förstår din frustration i detta! Min son är urtypen för stereotyp pojke. Jag tycker att jag är medveten i allt jag säger och gör men han är likväl så typiskt killig. Jag tror det bottnar i vårt undermedvetna. Vi är hjärntvättade. Minns om forskning som menade på att man generellt sett och omedvetet behandlar flickespädbarn mer försiktigt än pojkspädisar. Men hur bryter man sig ur?! Man kan ju inte isolera sina barn från samhället... eller?"

Julie:

"Min son har också alltid varit väldigt fordons-intresserad. Inget vi föräldrar uppmuntrade eller bekräftade när han var liten. Han första ord var "traktor". I hans fall har detta lett till ett stort intresse för konstruktion och han bygger olika farkoster med lego fritt ur fantasin. Jag upplever inte att det primära syftet är att krascha och krocka dem. Sen har ju många av de spännande fordonen olika samhällsbärande funktioner vilket han också intresserar sig för. Så jag försöker lyfta fram och uppmuntra de positiva aspekter som jag ändå tycker ryms inom hans intresse."

Nadia:
    "Har själv 2 söner 4år och 5mån. När den stora var liten så var det bara konstruktionsbilar som gällde. Vi fattade ingenting. Hade också aktiv valt att nästan enbart ha "tjejleksaker" hemma. Han var sjövild och tempramentsfull. Slet mig i håret och tänkte som Du, en utmaning. Idag när han är 4år märker man att han ändå är en väldigt lugn, fin, känslig, gosig och mjuk 4åring. Trotts intresset för bilfanskapet. Även andra lekar leks numera även om favoriterna är tåg, konstruktionsbilar."

Utom några undantag låter dom flesta inläggen så här. Tycker ni ska man tvinga killar leka med dockor och tjejer med bilar för att bryta mot normer? varför verkar dessa föräldrar ha så svårt för att deras barn gör andra val än vad dom själva vill? Hur går det för er genusföräldrar? varför tror ni inte på biologiska skillnader mellan könen?
    http://ladydahmer.nu/2018/january/hur-hanterar-man-stereotyp-pojke.html

Detta är inte ett bevis för det ena eller det andra. Däremot finns det forskning som tyder på att flickor generellt  har större intresse för människor och pojkar generellt har större intresse för saker(t.ex. bilar).
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19883140

• Svar på tråden Hur går det för er genusföräldrar?
  • SofieJ
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-11 15:51:37 följande:

Hur kan det här vara en diskussion? Det är totalt orimligt att hindra sina barn att leka med leksaksbilar. Det här är bara ytterligare ett tecken på hur totalitära vissa "genusföräldrar" är.

Jag är bara nyfiken på argumenten :) Kan själv inte se hur man kan förklara detta på ett bra sätt för en liten pojke på 1,5 år.
  • Port II
    SofieJ skrev 2018-02-11 15:58:28 följande:

Jag är bara nyfiken på argumenten :) Kan själv inte se hur man kan förklara detta på ett bra sätt för en liten pojke på 1,5 år.

Som jag tidigare skrev:

"Grundproblemet med genus är att den sätter samhällsförändringar i fokus istället för barnen."

Således är det för dessa föräldrar irrelevant att barnen drabbas.
  • legomum
    Port II skrev 2018-02-11 12:05:39 följande:
    Grundproblemet med genus är att den sätter samhällsförändringar i fokus istället för barnen.

Den här FI-mannen har samma problem som mamman som inte låter sin dotter tala till punkt. Barnets behov negligeras.
    Spännande teorier du har. Genustänket börjar väl hos vuxna och överförs till barnen. Men om den vuxna missar vad genustänket går ut på så blir det ju fel från start.

De uttalanden som finns i trådstarten och flera inlägg i denna tråd har ju helt missat poängen.
    Det är mest "jag tycker" och "jag anser"... och sedan blir det spinoffs och hur deras tankar är.

De som tagit till sig vad det är med genus tar inte bort möjligheter från barnen de erbjuder bara ett större spectra på TEX leksaker. De går utanför det stereotypiska och erbjuder tex my little ponys till sonen MEN om sonen hellre vill leka med bilar ja då är det ett aktivt val barnet gör.
    Tar man bort bilarna för att barnet ska leka med MLP istället ja då har man som förälder misslyckats kapitalt i sitt genustänk.
    Då helt plötsligt talar vi om andra saker och inte genus.

(att tala om stereotypiska leksaker är något allra flesta förstår därför använder jag mig av de i mitt exempel)

• SofieJ
    Port II skrev 2018-02-11 16:04:20 följande:

Som jag tidigare skrev:

"Grundproblemet med genus är att den sätter samhällsförändringar i fokus istället för barnen."

Således är det för dessa föräldrar irrelevant att barnen drabbas.

Jo, jag tror att vi är på "samma sida". Däremot signaturen Jamenvafan verkar inte göra skillnad på begränsande av t.ex. skärmtid och lek med bilar. Men alla kanske inte anser att man ska kunna motivera för barnet varför hen inte får. Ett nej ska räcka?
  • Port II
    legomum skrev 2018-02-11 17:54:34 följande:

Spännande teorier du har. Genustänket börjar väl hos vuxna och överförs till barnen. Men om den vuxna missar vad genustänket går ut på så blir det ju fel från start.

De uttalanden som finns i trådstarten och flera inlägg i denna tråd har ju helt missat poängen.

Det är mest "jag tycker" och "jag anser"... och sedan blir det spinoffs och hur deras tankar är.

De som tagit till sig vad det är med genus tar inte bort möjligheter från barnen de erbjuder bara ett större spectra på TEX leksaker. De går utanför det stereotypiska och erbjuder tex my little ponys till sonen MEN om sonen hellre vill leka med bilar ja då är det ett aktivt val barnet gör.

Tar man bort bilarna för att barnet ska leka med MLP istället ja då har man som förälder misslyckats kapitalt i sitt genustänk.

Då helt plötsligt talar vi om andra saker och inte genus.

(att tala om stereotypiska leksaker är något allra flesta förstår därför använder jag mig av de i mitt exempel)

Du lägger alldeles för mycket fokus på genus vilket gör att det finns risk att man därför tappar det viktiga. Dvs att ge barnen en meningsfull tid så att de utvecklas.

Föräldrar i gemen, förhindrar inte barn från att leka med olika saker. Visst leder föräldrar i första hand in barn på könsstereotypt men varför skulle de göra annorlunda? Barn och vuxna som agerar stereotypt får fördelar i samhället. Varför skulle man medvetet försämra sitt barns framtidsutsikter?
  • elyse

Min dotter har mest stereotypa leksaker, men jag lägger mycket fokus på könsneutrala och åldersintegrerade aktiviteter som sällskapsspel ; Katt och råtta, memory, pussel, lego.. .

• All makt åt familjerna
    elyse skrev 2018-02-11 18:34:48 följande:

Min dotter har mest stereotypa leksaker, men jag lägger mycket fokus på könsneutrala och åldersintegrerade aktiviteter som sällskapsspel ; Katt och råtta, memory, pussel, lego.. .

Du menar att du leker med din dotter.
  • All makt åt familjerna
    Port II skrev 2018-02-11 18:13:15 följande:

Du lägger alldeles för mycket fokus på genus vilket gör att det finns risk att man därför tappar det viktiga. Dvs att ge barnen en meningsfull tid så att de utvecklas.

Föräldrar i gemen, förhindrar inte barn från att leka med olika saker. Visst leder föräldrar i första hand in barn på könsstereotypt men varför skulle de göra annorlunda? Barn och vuxna som agerar stereotypt får fördelar i samhället. Varför skulle man medvetet försämra sitt barns framtidsutsikter?

Nu ska väl samhället acceptera barnet oavsett vilka leksaker som leks med. Däremot om man ska gissa vad barnet kommer tycka om så bör man gissa "könsstereotypt" eftersom det är störst sannolikhet men jag tror inte att föräldrarna kan påverka vad barnet tycker om i längden.
  • Port II
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-11 19:25:00 följande:

Nu ska väl samhället acceptera barnet oavsett vilka leksaker som leks med. Däremot om man ska gissa vad barnet kommer tycka om så bör man gissa "könsstereotypt" eftersom det är störst sannolikhet men jag tror inte att föräldrarna kan påverka vad barnet tycker om i längden.

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på men det är klart föräldrarna påverkar vad barnet kommer gilla även i längden. Tur är det eftersom det är viktigt att ha gemensamma intressen över generationsgränserna. Det gynnar barnet och det gynnar familjegemenskapen.

Sedan misstolkar genusföräldrar hur vanliga människor leder sina barn. Det sker automatiskt utan att man lägger någon större tankeverksamhet på genusfrågor. Fokus är att hjälpa barnet att växa upp och få ett bra liv.

Dessutom tycks många genusföräldrar inte förstå att du kan skapa stereotypa kvinnor och män, som samtidigt inte har några problem med att det finns de som väljer att leva alternativt.
  • jamenvafan
    SofieJ skrev 2018-02-11 15:19:37 följande:

Frågan är ju lite vad man säger till barnet? Varför är det inte okej att leka med bilar? Så länge de inte känner till att de finns så funkar det väl, men sen...?

Ja, man kan ju använda de vanliga anledningarna när man inte vill köpa leksaker till barnet, t ex "de där kan du ju lek med på förskolan", "det har vi inte råd med just nu", "vill du inte hellre ha...?"

Funkar inte det får man väl erkänna sig besegrad :)
Svar på tråden Hur går det för er genusföräldrar?